bicless
Forumsvar skapade
-
Aerotech vet jag har cubenfiber på sina lättviktare.
-
Denna bild visar hur man laminerat vid clew.
Sköna med små företag är att de två grabbarna som ritar alla segel och syr prototyperna är också de som säljer dem till mig så man får rätt bra svar när man frågar om nått. -
Detta är nått annat än MauiSails XTR, challenger vet jag ej.
Sailloft använder tunn X-ply som man sen laminerar in kevlar i. Detta material går ej att köpa på rulle utan tillverkas i saillofts fabrik. Den viktigaste egenskapen man åstakommer är att seglet blir mer direkt och kraftfullt. En trevlig bieffekt är att vikten går ner exempelvis 650 gram om man jämför exempelvis Bionic 5,3 och Curve 5,3 som är det normala vågseglet i rangen.Mig veterligt använder lätta segel som Maui sails XTR eller Severne E4 standrard x-ply eller monofilm.
-
skall bli 🙂
De mumlade (på tyska) om både fullblods slalom och formula tidigare men kanske lågkonjunkturen satte käppar i investeringshjulen. -
Om vi exprimenterar lite till med jordklotet kanske det rätt var det är blir blåsigt som attan. Sen gräver man upp fina kanaler istället för vägar och vips kan man börja surfa till jobbet och lämna bilen hemma 🙂 Vola, oljeproblemet ur världen.
Gäller att tänka positivt…..
-
Några jag kan rekommendera som jag personligen trivts bra på i den storleksklassen
AHD Free diamond 65. Modell från ca 2002 som jag tyckte va klart före sin tid. Dessa kan du hitta billigt. FYND 🙂
Fanatic Eagle, extremt lättseglad sak som jag tror de flesta trivs på som kommer från en gammal brädtyp och skall testa modernare grejer. Plug and play stuk.
JP X-cite ride. Grymt lättjippad, kanske lite instabil om du gillar höga farter.
Tabou Rocket. Stabil i höga farter, väldigt lättplanad, kanske ingen manöverdröm men gillar man planing, smidighet och fart är denna helt rätt.
Mistral Screamer. Superlätt att segla, mycket lätt att åka snabbt med, man hamnar automatiskt i rätt position. Trögare att jippa en exempelvis x-cite ride.
Drops naked. Min nuvarande bräda i denna storleksklass och jag stortrivs. Plug and playbräda som man inte behöver trilskas med, mycket bra manöverförmåga, lite sämre toppfart.
Eftersom vi är AHD importör skall jag även börja köra lite mer på bräder av dem denna säsong, har dock inte hinnit köra de nya modellerna tillräckligt för att skaffa mig egen åsikt om brädorna ännu men exempelvis fast forward har fått superfina testresutlat i både tyska surf och boardseakersmagazine.
Jag tycker det finns extemt många bra brädor och väldigt få dåliga. Största orsaken till att att man uppfattar brädan som dålig tror jag är att man inte väljer en kategori av bräda som motsvarar den typen av segling du vill ha.
Prickar du bara in det kan du välja vilket märke som helst och bli supernöjd. -
Atan polar hotwave är den varmaste skon jag någonsin testat.
Ascan titan använder jag året runt utan att frysa så även den funkar utmärkt som vintersko. Orsaken till att jag väljer den är att den ger mer kontakt med brädan är Atan hotwave som är extremt tjock övrallt, även sulan.
Många trivs i hotwaven och tycker även den har hyfsad känsla men jag föredrar titanen. -
Jag kör våtdräkt året runt (ascan polar) och en porrig neopren seatcover i bilen. Så kan man åka hem till värmen och byta om men är endå smidig som attan på vattnet. Kallaste vinterdagarna har jag underställ under våtisen.
Här finns seatcovern
http://carseatcover.com/factory-outlet/scViewProductGraphics.html?p_marker=WH&p_WH=ON&p_prefix=WP&p_submain=&p_fabric=wp_fb01.jpg&sid=hm37oqn2ob7e50n68e5e510946Mvh
Bicless
-
@Jesper_B 531355 wrote:
Kelapro mastförlängare var just ett sånt ”home sourcing” projekt. Problemet var att det blev snooooooooordyrt. Men visst vill ni punga ut drygt 3000 spänn för en kolförlängare så kan vi nog skaka liv i det hela.. /JB
Finnarna klarar ju av att göra en kolfibermast för en tusing. Var Kelaproförlängaren guldbelagd 🙂
-
Jag har hört rykten om att det kommer dyka upp några svensktillverkade surfgrejer på marknaden inom kort, dvs redan i vår.
Master görs ju redan i Finland så ….
-
Den finns ju i vario eller fix. Även fix kan man justera men då får man byta hål på stroppen. Jag använder variostropparna och ofta tjocka skor (7mm) och har 44. Har inga andra bekymmer en att man måste ha gräsligt stora stroppar som är i vägen när man lastar flera brädor på taket.
-
Nja, jag är mycket tveksam till att de kommer supporta den svaga svenska kronan. Flera av producentföretagen går redan på knäna, då finns ju ingen pengapåse att ta av.
Både F2 och Mistral har ju hamnat i bekymmer på sista tiden och jag tror ingen av de andra gräver guld.Ofta har distributörer som säljer i SEK även en valuta klausul. I den står det att om valutan rör sig utanför en korridor på exempelvis 4% så får de justera priserna. Så inte ens de som köper i SEK kan känna sig säkra på sina inköpspriser.
-
Våra inköp i dollar har gått upp nästan 40% sen förra sommaren, våra inköp i euro har gått upp 15%.
Råvarupriserna har ofta bara väldigt marginell påverkan på totala varans kostnad i dollar eller euro. Butikens inköpskostnad i exempelvis $ påverkas av
-Frakter (som ju påverkas av mycket av oljan)
-R&d
-Produktionskostnad i form av löner och maskiner
-Kvalitetskontroll
-Garantiavsättning
-Overhead för tillverkaren
-Overhead för eventuell distibutör eller trader
-RåvaraI många fall, typ segel och våtdräkter är råvaran extremt liten del av totalkostnaden. Råvarupriserna har ochså en rejäl eftersläpning i effekten på tillverkningskostnaden då stora tillverkare köper råvara på termin, dvs priset är låst kanske 8 månader framåt. En prissänkning på råvara ger kostnadsminskning 8 månader senare och vice versa, jag tror den i de flesta fall äts upp mer än väl av ökade lönekostnader i produktion.
Även vi blir tvugna att höja priserna om inte valutan stärks snart
Just nu är en del varor med negativ profit, så kan man inte hålla på många veckor.Jag tror inte lågkonjunkturen kommer lyckas hålla nere priserna. Har fått reda på att andra branscher inom konsumentvaror är igenom exakt samma process med rätt kraftiga prishöjningar i pipeline just nu. Enda som kan rädda situationen är kronkursen.
Bicless
-
Time to go back to the headline……
Har ännu inte fått några klara kandidater på kitefolk till butiken. Kalaskul jobb, fråga någon av oss som jobbar på surfspot idag, förutom jag förstås.
vindsökaren
schnitzler
Markan
Få timmar, mitt i stan, kan det bli bättre….. 🙂 -
Nu med simmer och naish
