bicless
Forumsvar skapade
-
@mnop022 517999 wrote:
Did you like it? We are a world class eq2 plat store online. We supply the cheapest everquest 2 plat to our loyal and reliable customers. You may buy cheap eq2 plat here. There is eq2 plat for sale; you can buy really cheap eq2 plat here. We have mass available stock of wow gold on most of the servers, so that we can do a really instant way of world of warcraft gold delivery. We know what our buyers need so we offer an instant way of cheap eq2 plat, the cheapest eq2 plat delivery.
Vart kommer denna typ av inlägg ifrån?
VAd är syftet? -
bicless
Medlem2 december, 2008 vid 21:21 som svar på: Bakhalsbeslag till North progression comp. boom…wallen
http://www.north-sails.com/ -
Grovkalkyl
Vindsurfingprodukter omsätter gissningsvis 50 miljoner ex moms om året.
(brädor, segel, tillbehör)
15 millar är brädor
Snittpriset för en bräda är 6 lakan ex momsUnder antagandena ovan säljs det ca 2500 brädor om året.
Grymt mycket gissningar så de finns säkert mycket bättre estimeringar på detta.
-
Fituna och Torös vänner. Kan bli många vänner det….
Egentligen skulle det behövas en bättre tomt för vindsurfingklubb i sth regionen. Fituna vore topp 🙂
Om vi alla lägger ett bidrag så. Jag börjar med första 10:anBicless
-
Fan va sköön. Man blir ju sugen på att segla oldschool igen.
-
Jag tyckte själv som surfkund det var bättre att i samma butik kunna köpa flera modeller ifrån olika varumärken istället för många modeller från ett varumärke. Blir ett jäkla springande om man vill jämföre flera varumärken annars 🙂
Men hur man än gör finns det ju både för och nackdelar så håller till viss mån med även i ditt resonemang.Bicless
-
Jag tycker nog surfbranshen är lite mindre krass än andra bransher. Dvs surfare hjälper lite ofta varandra utan egen vinning. Gäller även butiker. Vad blir exempelvis timlönen för en butik som hjälper en kunder provrigga 4 olika master, testa 8 olika hängsele mm. Minimal men de flesta gör det endå.
Vi som surfar själva möter ju kunderna på stranden titt som tätt så viktigt som attan att grejjerna motsvarar förväntningarna.
Jag tror inte heller surferiet drar till sig folk som är tokfokuserad på att tjäna pengar. En bra börsmäklare tjänar mer i veckan än en normal surfbutik gör om året.Bicless
-
Optimala vore om man kunde ha alla märken i butikerna.
Dock har varumärkena valt att inte använda sig utav vanliga distributörer då marknaden är så pass liten utan säljer istället direkt till en butik eller exempelvis 3 butiker som samarbetar i en inköpsorganisation. Denna butik eller inköpsorg har i 9 fall av 10 ensamrätten på varumärket i Sverige.
Nackdelen är att man får man ju väldigt subjektiv personal i butikerna på detta sätt. Självklart försöker butiken övertyga kunderna att de varumärken just de har är överlägsna alla andra. Fördelen är kanske att man har mer kunskap om just de grejerna man säljer och förhoppningsvis hinner köra på det mesta själv. Surfbranshen fungerar alltså lite som att EXPERT skulle försvinna och ersättas av sonybutiker, panasonic butiker mm. -
@Knatte 518673 wrote:
Just Surfspot tycker jag har är ett ovanligt lyckat upplägg och bra priser då de har lite av varje/årsmodeller till bra priser! Hade jag bara varit friskare (och kunnat surfa mer). Så hade jag börjat handla på mera oberoende ställen som surspot/surfbutiken/vindsurfin.se, som jag bara har bra erfarenheter av! 😀
Visst, är det härligt att besöka en stor affär som SP och klämma på grejerna. Men det kan vara kul att gynna andra mindre butiker också..Krya på dig 🙂
Bästa är kanske om det både finns stora och små.Vi kommer troligen ha 2 butiker i sth 2009. En liten i stan och en större utanför. Vi kan inte bestämma oss för vad som är bäst så blir troligen båda. Fördelen med kontraktet i stan är att vi bara hyr på sommaren så blir inte så dyrt. Fördelen med butiken utanför stan är att man kan ha allt på lager i butiken så den som vill kan få med sig även skrymmande prylar direkt. Blir som en kombination av lager och butik.
Förutom sth butiken har vi börjat med varuutlämning i Norrköping och Katrineholm.
Sen vill vi även ha en mindre butik i GBG och en i Visby. Om någon vill hjälpa till är det bara höra av sig.
Bicless
-
Grundprinciperna har du säker rätt i men jag tror och hoppas att de flesta agenturer och producenter tänker längre en ett år. Därmed bör man nog även kunna påvisa vad man sålt tidigare och hur man planerar att utveckla verksamheten i framtiden. Neil pryde tror jag inte byter agentur ett år bara för att någon annan ett enskilt år köper dubbelt så många segel som Surfers paradise. Då sitter de ju på pottkanten året efter om agenturen är oseriös.
De finns nog få producenter som nappar på ett sånt erbjudande direkt och de som gör det skall man kanske hålla sig borta ifrån.
Att ha en agentur kräver oftast också att man investerar i varumärket långsiktigt. Demodagar, image annonser, sponsring mm betalar sig kanske efter 2-3 år.
Bicless
-
@Knatte 518580 wrote:
Jag har ju funderat lite på att vissa märken byter agenturen här i Sverige med jämna mellanrum.:smile:
Har man en agentur på livstid eller skriver man kontrakt på ett visst antal år eller?? Mest nyfiken på varför man byter eller kan tappa sin agentur för sitt märke.
:tongue:Det handlar mycket om maktbalans. En producent/varumärke vill ha en agentur som kan generera bra distribution och stor försäljning. De ställer ofta volymkrav, exempelvis minst 100 segel per år och kan även ha krav på distribution, dvs vilka städer agenturer kan täcka upp med sina butiker. När en agentur inte klarar leva upp till producentens förväntningar så byter producenten agentur vid kontrakspersiodens slut eller kommer överens med agenturer om att avbryta mitt i en kontraktsperiod.
Sen kan det självklart vara åt andra hållet att exempelvis en producent inte uppfyller agenturen eller distributörens önskemål. Det kan bero på dålig reklamationshantering, dålig lagertillgång, svag konkurranskraft i prissättning mm. En del producenter kräver också att agenten/distributören bara säljer deras varumärke i en viss produktkategori och begränsar ju då distributörens möjligheter att agera inom flera olika prissegment mm. Även detta kan vara ett skäl att byta leverantör.
Generellt tror jag det är bra för både producenter och konsumenter att agenturer byts med jämna mellanrum. I svergie är marknaden extremt stel, exempelvis inköpsbolaget (dvs ett bolag) bakom surfers paradise, bromma skidsport och öland sitter på alla tunga agenturer. De säljer dessutom bara dessa varor i sina egna butiker och är rätt ointresserade av att distribuera till andra butiker inom branschen. Dessa är ju även företagets konkurrenter så kanske inte så konstigt. På sikt tror jag inte detta kommer fungera, i takt med att antalet butiker som inte är anslutna till denna koalition ökar blir så blir det större och större del av marknaden som de stora varumärkena ej kommer åt. Marknadsandelen för de mindre varumärkena växer då på de stora varumärkenas bekostnad. Blir potentialen för stor utanför den befintliga agenturen måste producenten utvärdera om man skall byta strategi.
I större marknader som tyska fungerar det annorlunda, där är sällan distributör och butik samma aktör utan distributören verkar för att sprida varumärket på hela marknaden. Alla butiker kan mer eller mindre köpa produkterna. Detta ger lite mer konkurrenskraft och något lägre priser. Dock tror jag inte svenska marknaden är mogen för detta ännu. Butikerna är alldeles för få och en ren distributör skulle ej överleva. I mina ögon är det bara Dakine i sverige som har ett sådant upplägg som verkligen fungerar och det beror på att de sitter på så många produktområden (väskor, kläder, cykel, surf mm) och även har agentur för ett antal andra stora varumärken inom sportartiklar.
Vill även tillägga att man som konsument ofta tycker att surfbutikerna har extremt höga priser och borde tjäna grova pengar. Så är tyvärr inte fallet alls, finns extremt få som har möjlighet att leva på vindsurfingverksamhet i sverige, de flesta butiksägare har inkomster från annat håll för att överleva. Man ger sig nog in i denna bransh för att det är kul, inte för att bli rik.
Mvh
Bicless
-
Hojta till när du knäckt dig igenom starboardsortimentet så kan vi testa om du får lite större utmaning med AHD 🙂
-
Knäcka brädor så det går i två delar är mer eller mindre okänt fenomen här på östkusten. Minns sist vi försökte någon gång på 90 talet (en rosa vinta var offret). Den böjde sig som mjukplast, vägrade gå av. Kanske Vinta du skall köra för om du knäcker många brädor. 🙂
I huvudsak är det dock inte brädknäckare vi söker utan team riders.
-
Du låter annars som drömkunden.
När det gäller teamåkerite beror det ju på vad du gör när du knäcker dem. Kastfall i kryss på plattvatten känns inte så meriterande…..
Finns säkert annars massor med andra samarbetsformer.
Istället för att ha demobrädor som folk provkör kan man ju ha dig som demoåker andras brädor och knäcker dem.Bicless
