bjarke
Forumsvar skapade
-
Jag kör L i Fusion, typ 34″ jeans (iaf på jobb, man sagger ju ofta runnt med 36 kring låren…). Havde L i NP racesitz innan.
Stor skillnad med shorts och våtdrakt ochså; jag kunne nog ha M i shorts fast inte en chans även med 3mm sommardrakt.
-
DaKine Fusion är kiteutgåven av XT-seat. Lite krångligare at få av och på sen benloopen inte kan öppnas helt etc., fast även skönare passform och stöd tyckar jag, testade båda innan. Bytte från NP Race nyligen och gillar DaKine selen mycket bättre, primärt for at den ger bättre stöd åt ryggen (skönt med 12m). Ända nackdel ar at den känns styv/klumpig på land och när jag inte planar etc., fast när först jag seglar är det klart den bästa selen jag har testat.
-
miga wrote:Om jag försöker lufta, släppa på skothanden, blir effekten än värre och jag hamnar i vattnet under seglet.
Som jag ser det kan det (forutom trimm/rigg-problem) finnes en forklaring här ochså. När du får lite väl mycket tryck i en vindbyga tyckar jag inte det brukar väre nån ide i att släppe med skotthanden utom tvärt om att dra hem lite til och kanske peka snäppet högra (på kryss) eller även djupare på slöran. Genom att skota hem lite väl mycket döder du en del av kraften i seglet och viner lite kontroll; släppa på skotthanden och du tapper rätt position och forlorar downforce i mastfot etc. -> kontrolproblem.En del av tricket med formula är väl att ”lära” sig att agera rätt när det är riktigt mycket vind relativt segelstorleken; och for mig hjälpar det typ at agera riktigt forbannad; dra hem/trycka på fenan/ladda även mer. Kontrollproblemen med formula uppstår ofta när man blir lite defensiv och börja släppa lite på ”makten” över grejorna.
Sen klart; många formulasegel skal ha även mer nedhal änn va som står på dom. Och -10cm nedhal som det omtrent låter till at du kör med är nog ingen höjdare när det blåsar väldigt mycket; med mindre du är på sjup slör. Testa att köra som anbefalet på seglet, eventuelt en 2-3 cm mindra. Om du kör en alubom på längsta forlängning och det är därfor du inte drar mer uthal, då finns nog en del av forklaringen ochså i att denna bommen blir väldigt myk och inte klarer av kraften i dom vindstyrkorna.
-
The_Novice wrote:Hur ser MS beslaget ut, har det lång anläggningsyta som det är på NP?
Bilden tidigare i denna tråden är väl från en freeride bom…
Hele greia är typ oversize, markant längra annlägsflata änn på vanliga typen huvud typ gl. NP, Fiberspar etc. Skal forsöka ta några bilder på den nästa gången det är vind om ingen kommer meg i forköpet.Hittade denne, bra bilder och annat her: http://www.calema.com/forums/viewtopic.php?id=67
-
Jesper_B wrote:Jag har personeligen inte provat Mauisailsbeslaget med det skulle förvåna mig mycket om det är lika styvt som NP eller Stremlined.
Jag har seglat alla tre och menar nog att MS är lika styvt som Streamlined (har iofs inte testat Streamlined på en MS-bom, utan enbart på HPL, Fiberspar og GT, som ju är mykare i ”själva” bommen). X9 med MS huvud är iaf inte mykare änn med original-NP.Det är inte säkert att MS huvudet i seg är lika styvt i materialen som alu’n i Streamlined, fast med den långa anlägsytan mot masten och bommen blir det totale montaget enligt min uppfattning/erfaring styvare med MS.
-
rabbit wrote:Jag var just på väg att fråga vad som var så speciellt med detta..
Man fattar inte föränn man ser det live och testar. MS är inte ”coolast” eller särskilt nyskapande, utan mycket mer rejält änn alt annat – styvare/störra etc. NP och Streamlined är mykare och skapar mer problem helt enkelt. -
Det finns några L5 i Norge. Dom som körde på dom verkade väre riktigt nöjda. Tror at det går att beställa L6 via http://www.norsurf.no (norske NP-importøren) – fast det kräver nog att man verkligen vil ha den, for billigt är det inte…
-
Han här har lagt en del jobb i just såne frågor:
http://www.peterman.dk/masts-all-imcs01.htmMycket annat interessant på siden ochså; översikt:
http://www.peterman.dk/start-windsurfing01.htm -
Jester wrote:men lättvindsbrädorna såg ju minst sagt märkliga ut…
Om du bemärkar att F-Typen är borta och att den alltid har vårit typ en formula med lite smalare tail for bättre prestanda på halvvind och inte extrem upp/downwind då blir det lite klarere. Lite snabbare rocker änn tidligare F-Type (soim såg rätt lika ut i outline) då blir dom nog rätt snabba i riktigt lätta forhållende; sen är kommer man nog oavsett välja nåt mindra änn 133/145 om det börjar bli lite fart i vinden. Dom två brädorna är nog mest tänkt for såne slalomforhållende där ochså FW-brädorna går hyfsat, dvs. upp til kanskje 7m/s eller nåt. Tror jag iaf; det verkar väre ett vist sammanträff mellan dom stora isonic og att F-type forsvann.edit: Oscar var snabbare…
-
The_Novice wrote:Tycker det är lite knepigt när man kommer upp i dom segelstorlekarna och formula segel. Segel på 10.0 är väl i princip sydda för vindar på +10m/s och går väl igång vid ca 7-8 m/s när man är lättviktare…
Vill man ha riktigt tidig planing och bra balans väl uppe i planing så krävs det nog rena formula prylar och stor rigg (med fullt nedhal) som jag upplever det, möjligen kan freerace segel på 10 m2 vara sydda för mindre vind och fungera bättre?
Jag planar från 6-7m/s med 10m2 och formula, fast får ingen bra höjd för vinden är över 9m/s, väger 95kg. I praktiken blir det som du skriver inte 10m2 för vinden närmar seg 10m/s.
Jag får igång min Starboard Carve 151 med ett North MatchRace 8.8 i 6 m/s ochså, fast det börjar då bli stort i 9m/s. Helt olika segelprofilar, som du säger er oftast freeracesegel gjort for lettvind och hobbyrace och inte sån idioti som att segla formula i 12m/s 😉
Om man enbart vil ha tidlig planing och rigger ner til mindre segel i starka vinder tror jag nog att riktigt stora freeracesegel som Daytona/V8/GTX/MS2 etc är bäst – eventuelt slått av spesifiserade easy/early-planing segel som Swift, R-Type, Spirit etc. (som då oftast toppar ut fort..).
Ref. det förste du skrev har ju t.ex. North båda en 9.9 och en 10 Warp2006 – där 9.9 har betydligt mer bottendrag änn 10 sen 9.9 är tänkt til lättvindsslaom och 10 til formula.
-
Äntigen Streamlined eller Maui Sails. Jag håller en knapp på Maui Sails (har testat båda, Streamlined på Gulftech bom, har en Maui Sails bom nu) som känns styvare och inte glider som Streamlined gör ibland. Ända ”nackdel” är att den är lite mindre ”pimp” jämnfört med Streamlined 😉
-
Ola H. wrote:Det är ju därför som alla formulaseglare kör på 2005 brädor i år istället för de ibland lite tyngre 06-brädorna, eller hur är det med den saken?
Tror ägentligen inte det, iaf inte va gälder SB-brädorna. Det var väl inte så otroligt många 159or mellom dom mer seriösa seglarna på NM t.ex. I mitt fall är det iaf tills 100% plånboken som gör at jag har kvar min 159 och ingen 160 sen jag inte själv ville ha gått mycket fortare på 160. På samma sätt kan det nog bli 160 och inte 161 tills nästa år, med mindra 161an viser sig at gå märkbart bättre. -
Oåxen wrote:Rent arrangörsmässigt torde det vara enklare att rådda ihop en slalomtävling dessutom.
Varfor det ägentligen?Jag tyckar inte det är särskilt mycket jollekännsla i at göra 15-16 knob på kryss og 20+ på slören i 6 ms vind. Sen ja, blåser det 13 ms är det klart att slalom är kul; fast det är inte så otroligt ofta att det sker, och inte minst svårt at planera inn en tävling på just dom tilfällen, när man skal plocka tävlingsdatum ett halvår i förväg. Även om det officielt seglas ranglista-slalom i DK är det inte många race dom lyckas avverka i året..
Nåt annat ang. slalom i Norden (läs igenom dom norska länkarna) är att det nog är rätt stor chans at placera riktigt bra med fw-bräda i en slalomtävling, med mindra det blåser riktigt mycket och man har väldigt långa sträckar, där SL-grejornas (potensiella) fartsöverskott verkligen kan anvendas.
Om man verkligen skal göra lättfattbare tävlingar som kan beskådas och fattas av inte-surfande public tror jag et konsept som danska Neil Pryde Ö-Grand Prix (typ tur-tävlingar) är riktigt bra; då kan man få folk at ställa upp enbart for att genomföra samtidig som det är fritt främ att idiotgasa for att vinna. Sen borde det ju finnes godt om skärgård och öar och annat att laga banor rundt i Sverige.
-
Det finns lite funderingar och argumenter ang. modern slalom, vind och utrustning i skandinaviske forhållende på NBK’s (norges surf-forbund) hemsida. En del av dette kan ju väre interessant ifht Sverige ochså, sen mängden av (frånvären av..) proff med obegränsat prylbudget, vindstatistik etc. säkert är rätt lik. Se dom här trådarna:
http://forum.nbk.no/viewtopic.php?t=10
http://forum.nbk.no/viewtopic.php?t=29 -
Svanvik wrote:Var får du tag på dem, vad kostar de och vilka storlekar finns?
Vindsurfing.se säljer ju Maui Sails också men jag såg bara deras formula bom.
Vet inte vem som har dom i Sverige. Surfline i Århus (DK) hade våg- of mellanstorlekar hemma förra veckan när jag var där. Kolla http://www.surfline.dk for telefonnummer/mailaddress.MS-bommarna är inte billiga (jag kunne ha fått en X9 formulabom ca. 1000,- billigare) fast det suverent beste jag har sett; styva som fan och verkar hålla bra. Har seglat mycket med min i år och inte hatt nåt problem med den.
MS gör en 190-240 som nog passat bra enligt dina tidligare poster. Denna storlek har båda 3 rullar for justerbart uthal och vanlig cleat. Mindra bommar har enbart cleat, dom två største enbart rullar for justerbart.
