Forumsvar skapade

Sida 7 av 9
  • bjarke

    Medlem
    10 augusti, 2006 vid 09:44 som svar på: Bra bom?
    Svanvik wrote:
    Pallar den kortare bomen att köras ordentligt med segel runt 220? Hade varit bra för då slipper jag köra den minsta bomen som är alu i nästan längsta läget på 193 seglet.

    Tacksam för synpunkter!
    Beror i hög grad på val av bom. Min MS 265-310 kör ju en del på 297cm och det verkar inte väre nåt problem, även om påfrestningarna då borde väre riktigt stora med 12m2 och ibland en del vind/chop. Har äldra Fiberspar-bommar som har kört riktigt mycket med typ 10-15cm forlängning kvar och fortfarende ser bra ut. Däremot är jag skeptisk til alumunium och långa forlängningar; kör inte mina Tecnolimits Custom King längra ut änn max hälften och har forsökt anpasse mina köp så dom oftast forlängas typ 15cm max. Jag väger dock 95 kilo ochså och sliter nog en del mer på bommar änn många lättare seglare.

    Köpar du en bra kolbom (har ingen erfarenhet av vindsurfing.se og LS som många verkar anbefala) fast kan iaf tills 100% rekommandera Maui Sails carbonbommar, borde det inte väre nåt problem att jämnt anvenda iaf 3/4 av tilgänglig forlängning.

  • bjarke

    Medlem
    28 juli, 2006 vid 08:41 som svar på: starboard s-type, jp super x ?

    Jag har kört Gsport Freespeed 34 och 37 med 6.4 och 7m segel på 104l (samt test på 106). Dom är utveckalde från SR6b som är en av dom bäste slalomfenarna (mener Jester körte en sån i 28 på sin 106 som speedfena) och är riktigt snabb. KLart at rena speed-fenor går snäppet bättre om du är riktigt duktig, fast Freespeed’en är lite mer allround, kan hoppas etc. och jiber bättre och slår endå alt forutom riktiga speed/slalomfenor. Du kan köa bredare och mer kraftfulla freeride-fenor ochså, det funker oftast up til kanskje 34cm, men jeg skulle nog plocka 32 om jag enbart skulle ha en sådan. Smalare speedorienterade fenor bör väre lite längra om du skal segla allround; skal du enbart speede halvvind eller slöra kan du gå mindra (fast under 28cm tror jag inte riktigt på med mindre du har tokplatt vatten och sjukt drag i 5.0 racesegel). Kan ochså anbefala Select SX 34cm til segel rundt 6.x.

    Om inte du kör med väldigt profilstabila racesegel vinner du ända mer på lite nertunade fenor, sen sidkräftorna kommer at variera mer under segling och fenan därmed lättare spinner ut om du är helt på gränsen med småfenor.

  • bjarke

    Medlem
    27 juli, 2006 vid 09:42 som svar på: starboard s-type, jp super x ?

    Både är riktigt bra bräder; fast du borde ochså inkludera Tabou Rocket 61/105 i funderingarna.

    Jag tyckte att S-typen var lite trögare at få i plan med standardfena jvf. dom två andra; fast en lite större fena hjälpar mycket på det. S-typen och JP’n är kanskje aningen snabbare på helt platt vatten; fast så fort det är aningen chop är Tabou’n lika snabb (den har ju gått bra på PWA superX ochså). S-typen är ostadigast när man inte planer; känns rundare (är smalare ochså).

    Går själv och funderar på samma brädor fast snäppet större (Tabout 64/115 och SuperX 116/SuperSport116 – S-Type 115 är enbart 108 liter verklig volum vilket är for lite for mig nu när kampvikten närmar sig 100..). Luter mest åt Tabou just nu, fast pris spelar ochså en roll i valet.

  • bjarke

    Medlem
    25 juli, 2006 vid 10:14 som svar på: PWA Fuerteventura speed/slalom
    Knatte wrote:
    De finns några videos från speed/slalomseglingen som pågår nu..
    http://www.fuerteventura-worldcup.org/ under multimedia/video

    Finian går snabbast just nu och Dunkerbeck bara på 3:e plats i speed:ooo:

    I slalomen går det ändå sämre. Top 3 är NP och ganska stor dominans top 10 också. Undrar om Dunken ångrar flytten från NP till North nu ?? verkar ju vara dålig speed i hans segel just nu…
    Om du kollar dom enkelte resultat och läser referat fremgår at Dunken har blivit krasjat av andra i två race, och dermed tappat teten. Om man ser på hans andra race verkar ju dom North-grejorna gå rätt hyfsad.

    Dessutom, om det är nånstans där det p.t. verkar väre seglarna mer änn bare seglen som vinnar inom racing är det väl SL42. Dom störste/starkaste/satsande killarna vinner, och p.t. kör 3 (AA, Finian och Micah) av dom väl nog 4 bästa på NP.

    Jag tyckar netop at det är kul at se at båda NP, North, Gaastra och MS får bra placeringar i dom här racen; verkar som om det är flere märken som gör kompetitiva segel.

    En annan fråga man kan ställa seg är hur overförbart det här är for oss andra; vissa av dom här killarna glider ju runt med et segeldrag, som knapt nån annan änn dom klarer av, inte omöjligt at andra faktorer ved segel så som kontrollerbarhet/effektivitet länger ner i vindregistret kan göra at mer vanliga seglare är snabbare med dom.

  • bjarke

    Medlem
    20 juli, 2006 vid 09:17 som svar på: warp 2007?
    Surferboy wrote:
    På översta bilden håller Björn i ett Warp F2006
    Då havde jag ju fel då. Jag hade för mig seglene var klare sen Dunken reggade några 07 på slalomen; är inte det krav om serieproduserade segel i slalom42?
  • bjarke

    Medlem
    20 juli, 2006 vid 05:17 som svar på: warp 2007?

    07. Inte så konstigt sen bildet är tatt på präsentationen av 07-modellerne infor forhandlarna förförra veckan.

  • bjarke

    Medlem
    16 juli, 2006 vid 11:23 som svar på: Snabb fenmontering

    Mener det var Drakglenn som gjorde det. Testa at söka på anvendarnamn och se om du hittar nåt.

  • bjarke

    Medlem
    11 juli, 2006 vid 11:00 som svar på: Finfina bilder från GC
    getwet wrote:
    tobhed wrote:
    Ser inget RS4:a, menar du Gaastrat (Vapor)?

    Trodde den längstbak med JP logga var en RS4, det kanske är ett Gaastra, det förklarar ju saken varför han ligger långt bak. 😉
    Det är väl en RS6 den med, fast man ser inte den orange fargen i botten. Tror nog inte Vapor är nåt långsommare änn RS6/F2006 utan det är nog rätt klart at Dunken, AA, Micah og Finian är snäppet bättre änn resten i slalom om dagen, och dom finns der pengarna finns.. Tippar nog at alla dom fyra ville fått ungefär samma resultat med en Vapor.

  • bjarke

    Medlem
    6 juli, 2006 vid 12:50 som svar på: Albeau kör JP?
    Hankloose wrote:
    hmm så kan väl inte göra heller, då får man ju fel segelnummer?
    Jo, fast det verkar som at PWA tar lite lättare på sånt änn formulaorganisationen etc. PWA är ju rätt showfokuserade, och det är väl bättre for dom om en populär seglare kan väre med och tävla änn stå på stranden. Sen var det lite problem med stulna segel på en av SuperX tävlingerna (NP sa iaf at Albeau fick nåt segel stulet när han plötslig harvade rundt med en 2005a Saber; det var typ alt nån kunne låna honom). Om det forsvann grejor under tävlingen kanskje inte PWA hade bra koll på riggtältet och därfor inte heller riktigt kunne klaga på seglarnas nödlösningar?
  • bjarke

    Medlem
    5 juli, 2006 vid 09:23 som svar på: F2 SX S 05 vs 06
    Bjarke wrote:
    fredrik.ygge wrote:
    Speedjanne wrote:
    Manta 59 då?

    Också mycket läskande.

    Har dock inte sett lika bra priser på denna …
    2006 Manta 59 i Frederikstad. http://www.tagsport.no/index.cfm?id=93775 Formentligen inte als anvent mycket, tror enbart ägaren av affären har testat den själv (och han brukar inte väre killan som åker rundt och får kastfall jämnt).

  • bjarke

    Medlem
    5 juli, 2006 vid 09:21 som svar på: F2 SX S 05 vs 06
    fredrik.ygge wrote:
    Speedjanne wrote:
    Manta 59 då?

    Också mycket läskande.

    Har dock inte sett lika bra priser på denna …
    http://www.tagsport.no/index.cfm?id=93775 Formentligen inte als anvent mycket, tror enbart ägaren av affären har testat den själv (och han brukar inte väre killan som åker rundt och får kastfall jämnt).

  • bjarke

    Medlem
    28 juni, 2006 vid 15:17 som svar på: När kan man…………
  • bjarke

    Medlem
    27 juni, 2006 vid 07:04 som svar på: När kan man…………

    Skriv och fråga på nm@dbo.dk. DNO har nyligen börjat med elektronisk registrering, tror det var nån vecka innan dom hittidiga tävlinger eller nåt.

  • bjarke

    Medlem
    22 juni, 2006 vid 08:24 som svar på: Rigga North Sails Superstar 5,7 och 5,0 på RDM
    voodoo wrote:
    Viper 75 är nog den Northmast som sålts mest, har i år bytt namn till Gold series…har inte använt dessa master själv utan håller mig till 100% kol!
    Sluter mig til här, har 400, 430 och 490 V75 och gillar dom riktigt mycket på North segel; tåler en del mer änn 100% och är lätta och snabba ifht alla andra mastar jag har hatt (forutom 520/550 där det enbart är 100% superlätta race som gällar for mig). Har kört Superstar, XXX, Instict och Matchrace på dom forutom en del annat som Yes, Gun och Gaastra.
  • bjarke

    Medlem
    14 juni, 2006 vid 12:27 som svar på: Sumpade prylar…

    På Techno 2 använns Tuttlebox (lätt att känna igjen, enda box-typ med 2 skruvar). Fenan du hade var nog 50 eller 52 cm tror jag (mener det är Select Ride eller Superfast som leverades med tidligare T2).

Sida 7 av 9
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications