bjornen
Forumsvar skapade
-
Någon som tror på sjöbris i morgon på Fituna ? Det ska bli sol och grundvind SV. Jag jobbar halvdag så om det verkar lovande är jag där runt 13:00
//Björn
-
Jag åkte till sätrabadet och de var den bästa seglingen där hittills. Är nästan jämt byigt men idag var det bättre. Seglade med 5,8 och det var bra då jag försökte pressa allt ur min 150l bräda och lyckades med 24,6 knop men det blir korta sträckor innan det är dags att vända. Jag lyckades glömma min lilla bräda hemma, hade nog varit trevligare med den och ett 5,0 segel. Perfekt ställe för mig att träna vattenstarter.
//Björn
-
@Mården 383157 wrote:
har du laddat batterierna?
jag åker förmodligen dit om inte stavsnäs vicker ner sig helt iofs tror finnarna på mer vind senare ikväll, åker nog runt 17Jag hade laddat batterierna, lusläst manualerna, åkt en repa med bilen och testat ladda frå gps till gpsar, trodde jag hade allt under kontroll men när jag kom fram till askfatshamnen var det ingen vind 😡 Skam den som ger sig, bytte om och seglade över till ön i mitten och vände med en toppfart på hela 5 knop…Hoppas på morgondagen i stället.
//Björn
-
@G_L 383058 wrote:
Vad har hänt med ytspänning? När man klickar på ett område så får man upp samtliga spots, men om man vill ha spots för en viss vindriktning kommer det ett kryptiskt meddelande: ”Command text was not set for the command object. Inga spots finns för valt område eller vindriktning…”
Synd om denna eminenta sajt ballar ur. Jag tror den är till stor hjälp för många, speciellt för den som är relativt ny som vindjagare. Själv har jag väl någorlunda koll på mina lokala spots, men ska man iväg och resa å tänker ta prylar med sig är det ju suveränt att få lite hjälp med vägbeskrivning etc. Det skulle vara roligt om Ytspänning kunde bli ännu mer heltäckande med mer bilder, länkar till surfklubbar etc.Jag skickade ett mail till administratören av siten angående detta problem för ett tag sedan och fick till svar att dom håller på att jobba på en ny version, tror att det är denna !?
http://www.ytspanning.se/spotguide_beta.asp ¨//Björn
-
Seglar du vid mjölkudden (segelklubben)? Jag testar gärna om vinden räcker för 7,0. Om det blir erstaviken var kliver du i då ?
//Björn
-
@Svenne 382555 wrote:
Vet inte, men mejla Conca och fråga.
Mailade och fick svar att all information jag behöver finner jag här:
http://www.windinfo.eu/ Jag är ingen klippa på tyska så om någon hittar statistik för v31,32 så kan ni väl länka den. Jag hittade något men skulle vilja ha tabell/diagram månadsvis: http://www.windinfo.eu/de/windinfo/wind_wetter_nachlese/august_2006.htmlUrsäkta att jag kladdar i tråden, hoppas att skaparen av tråden och andra också har användning av informationen.
-
@Svenne 382533 wrote:
Jag hade shorty förra året, första veckan i juli. Men det hade säkert gått alldeles utmärkt med ett par långa badbrallor (dvs INTE Speedo!) och en bra rashguard. Jag hatar att frysa så jag sejfade.
99 ggr av 100 är det surf i norra änden av sjön. Tidigt på förmiddagen blåser det nordan, Helt platt vatten och rätt bra drag. De flesta som vill ha riktigt pungdrag håller sig några kilometer söderut där det pressar ihop lite. På fem minuter kan vinden tvärdö och sen börjar det vrida till sydlig vind. Efter nån timme är det fullt surfbart igen och på eftermiddagen kan det till och med vara vågsurf. Men då kommer det varma ytvattnet tillbaka så det är det definitivt helt okej utan våtis.
Bra att de har tagit bort flytvästregeln, men jag kan tänka mig att de har haft en och en annan Speedo-tysk att hämta nånstans ute på mitten.
Magnus, vet du om det gäller utan våtis också?Jag har börjat smörja tjejen om en bilsemester v31,32 till Garda. Vet du hur vindstatistiken ser ut då ?
(hatar iofs statistik, blev ”blåst” på Fuerte….)//Björn
-
@Oregistrerad 382515 wrote:
Kan alla sluta vara ironiska och börja s4kligt diskutera ämnet i fråga…?!
Hur är den typiska vindsurfaren byggd i kroppen?
Så här ?
-
@culing 381409 wrote:
Vilken grym Fitunadag, bra vind, sol och mycket folk, närmare 50 man.
Det blev väl inte några riktiga farter men det var kul ( jag var ju snabbast).
Hoppas fler är sugna på att va med i 08-cup, ni som har GPS borde ju vara med.Vi blev bara 4 st med GPS;
1. P. Cullin 29,54 knop / 31,3 2sec.
2. M. Sellington 28,20 knop / 29,9 2 sec.
3. M. Öhlund 28,10 / 30,9 2 sec.
4. H. Mård 25,92 / 27,9 2 sec.Kul. Jag tyckte att jag hade bra fart ibland, körde om några freestyleplankor och så kommer ni speedande och helt plötsligt står man still. Det är först nu jag fattar hur fort ni seglar :shocked: Skulle vara kul att veta vad ni seglade med. Storlekar på segel, bräda och fena ? Får min GPS idag eller i morgon så nästa gång skall jag vara med trots att jag förmodligen bara seglar drygt 20 knop
//Björn
-
Faan ni är inte snälla :confused2: Väck inte den Björn som sover…
Vad är det för storlek på den då ?
-
@tobhed 381031 wrote:
Maila rtk.swe@gmail.com
filen kan du döpa till spot och datum typ Torkelstorp_070504.
Sen kan du ju alltid uppge ditt namn, det upskattar nog TB…Tackar för info:n !
//Björn