bjornen
Forumsvar skapade
-
Jag tänkte sälja freeriden kanske med riggen men jag är orolig att jag inte får tag i något både bräda och segel som jag har råd med så det blir nog att sälja bara brädan initialt och behålla riggen tills vidare för att sedan byta den när tillfälle ges. Jag vill bara förtydliga att vill inte minska seglingsbara dagar med den nya mao skall plana minst samtidigt som min freeride (när det börjar bli vita gäss) Oscar: har du mast till seglet och vilken bomlängd krävs
-
@Jester 376559 wrote:
Tror hoppet från stor freeride till dedikerad slalombräda kan vara lite väl tufft, faktiskt. Jag skulle rekommendera en större Super Cross bräda istället. I stort sett lika snabb som en slalombräda, men lättare att segla samt oftast byggd i material som är mera hållbart.
Tom Tobias säger, så är i stort sett alla märken bra nu för tiden, så välj den bärda som passar tycke, smak och plånbok.
Jag provade en JP supersport 116 på Fuerteventura och det var väl det som fick mig att fundera. Snacka om skillnad :tongue: var lite som oscar skrev att man fick bromsa för att segla långsammare. Ge mig lite specifika tips på brädor som man kan kika på för igentligen har jag ju bara ekonomin som styr. Designen bryr jag mig inte så mycket om och jag har ju inte testat någon förutom supersporten. Vad tror ni om volymen 120 eller skall jag ha mindre och i så fall vad.
//Björn
-
@tobhed 376456 wrote:
Vilka segel har du och vilka förhållanden brukar du segla i? Ska du segla en dedikerad slalombräda så är det inte fel med bra segel. Du säger också att du väger under 80 kg vilker egentligen indikerar att du skulle kunna gå ner lite i volym…
Skulle vilja säga att de flesta slalombrädor från de stora märkena är i princip lika bra – det handlar mycket om tycke och smak mm.
Idag har jag inte något segel som skulle matcha en sådan bräda men tänkte börja med att köpa brädan först, beggad om jag hittar någon eller ska jag börja med seglet först ? Har inte råd med allt på en gång intalar jag mig. Vad menar du med förhållanden ? Jag seglar i Stockholmsområdet så fort möjlight ges och är ingen speednisse ännu men gillar att bränna fram och tillbaka på plattvatten. Tänkte först och främst använda denna till lättare vindar.
-
Jag har väl ingen speciell budget men misstänker att det inte kommer att ske så ofta typ när man vill åka till gotland/öland, skåne och västkusten. Det vore skönt att slippa boka vandrarhem/stugor då känns det enklare och billigare med camping med tält på campingplats.
-
Jag är där nu och vinden ligger på väst och det är nog inte ens kul med en formula…än.
-
:blush: @Electric 376389 wrote:
Härlig fråga … som inte går att svara på. Sjöbrisen kan börja så smått vid 11-tiden med att vattnet kårar sig och sedan ökar gradvis – men den kan också dröja till efter kl 14, ibland då som en front (som beror på att något ”hållit emot”, typ grundvind på nord). Generellt vågar jag nog i alla fall säga att sjöbrisen är som starkast vid 14.30 – 15-tiden. Är den inte stark nog då så blir den det inte senare heller – om det inte är något annat på gång, typ en varm- eller kallfront.
Samma sak gäller Hallsfjärden – dit för övrigt i går (lördag) sjöbrisen inte nådde förrän kl 17.30, och då som en front med vindhastigheten ca 3 m/s. (Ibland kan sjöbrisen komma dit in så sent som efter kl 19!)Anledningen till att jag ställer en sådan lite knäpp fråga är: brukar inte sjöbris kunna vara lite specifik för olika spots ? Tex kanske brukar den komma 14:00 i fituna och 11:00 hallsfjärden. Jag förstår att det inte alltid är så men om man seglat flera år på spotet kanske man har märkt ett mönster eller är jag helt ute och cyklar ? Knäppa inlägg när man inte får segla :blush: Nu får vi hoppas att brisen dyker upp idag så att det blir segling.
//Björn
-
Jag tog en tur mot fituna igår vid 2 tiden och då såg det ut att blåsa VNV så jag åkte till rangsta brygga och kikade. Där var det näst intill stiltje. Trodde inte att det skulle blåsa i fituna så jag åkte hem och andra sidan så har jag ingen formula så jag hade väl inte kunnat segla ändå. Vilken tid brukar brisen dyka upp ?
//Björn
-
-
Man får väl dra sig till fituna i morgon och om vinden är klen så kanske man ska kolla hallsfjärden.
//Björn
-
@Electric 376080 wrote:
Det blir nog sjöbris på såväl fredag som lördag och söndag – men om jag får spå så blir den inte tillräckligt stark ute vid Fituna. Faktum är att sjöbrisen så här tidigt på våren brukar vara starkare längre in. Jag har flera gånger varit med om att det är ordentligt drag på Hallsfjärden (två km söder om Södertälje) medan den i Fituna bara varit sådär 3-4 m/s. Lite senare på våren blir det normalt tvärtom.
Var kliver du i då ? Funkar det bra att segla där.
-
@NLC 375894 wrote:
Jag har provat lägga med en bild och kommer så långt att jag kan ladda upp den, men sen funkar inte ”Stäng fönstret”-funktionen så jag kan inte posta inlägget. Någon idé om varför ? Kör SE K800i, standardbrowsern.
Samma sak för mig med min k800i men det är ju inte säkert att det har med modellen/telefonen att göra.
-
Jag har inte lyckat att skicka en bild med mobilen till konfen, har provat att uppdatera miniopera och mjukvaran på telefonen. Det fungerar inte med den medföljande webläsaren heller. Om det är någon som har lyckats skulle det vara intressant att veta hur. Nåja det är ju inte livsviktigt men ibland skulle det vara trevligt att skicka en bild om man är på något ”smörigt” ställe 😉
-
@filipl 375663 wrote:
Är det någon som har tips på på bra länkar till olika vindmätare (observationsställen) i Stockholmstrakten, så man kan kolla så exakt vindriktning som möjligt?
Filip
Den här har du säkert sett men den är bra.
http://xout.smhi.se/extsites/gotlandrunt/ntv_kustobsar.html?obsId=02567Fast du kanske hade tänkt dig lite närmare Sthlm.
-
Jag var nere och tittade vid sätrabadet och det blåste en hel del.
-
Någon kan förbereda sig på att käka handske. Jag sitter här på stranden och det blåser tamigfaan inte dugg :@ och prognosen ser inte bättre ut den heller. Det som är positivt är att solen steker, frugan är glad och biran smakar gott.