blackadder
Forumsvar skapade
-
@sourra 445493 wrote:
”Gust, 1.7 m/s. Mean wind, 2.1 m/s.”
Detta tillsammans med det faktum att mina hjärna rinner ut genom näsan för att det blir inget eftermiddagssurf för mig idag.Ja det var fan va det kom av sig. Annars hade det blivit en grym dag med 6-7 plus å solnedgång!
-
Till och med Svarte Orm var ju med på ett par bilder där. Gött!
-
@getwet 445319 wrote:
De transportmedel som du räknar upp här, flyget och långtradartransporter är väl några av dom som verkligen kan begränsas väldigt enkelt redan idag, det är även dessa som påverkar den globala uppvärmningen väldigt mycket.
Flyget i sig tror jag står för 4% av det totala utsläppet vilket är oerhört mycket med tanke på den lilla mängd förflyttningar man gör kontra andra transportmedel.
Det är även en gåta att flyget kan vara så skattesubventionerat som det är, trots att det till många orter finns bättre färdmedel, typ tåg istället för inrikesflyg.
Vissa avstånd är visserligen befogade för flyget men Sthlm-Gbg tex eller Sthlm-Malmö är ju rent snurrigt att det går flyg till, när X2000 har samma restid, tom kortare.Vägtransporter numera har också blivit mer o mer innefektiva då man via mätningar konstaterat att lastbilarna inte lastar full kapacitet längre. Eftersom vi kunder kräver snabba leveranser till dörren hinner man inte längre att utnyttja kapaciteten fullt ut, istället för att vänta in fullt lass måste man sticka för att hinna fram i tid…..Att transportera ”luft” har blivit vanligare och vanligare och jag såg en undersökning för ca ett år sedan att ”effektivitetstalet” minskat radikalt de senaste 10 åren, just därför att vi förväntar oss varan hemma nästa dag.
Väldigt mycket av de transporter som idag sker genom hela europa kan likväl ske med båt/tåg istället för lastbil. Färskvaror och djurtransporter är en annan grej.
En enkel resa Sthlm-Gbg släpper ut följande mängd växthusgaser. Siffrorna är baserade på hela fordonet, inte baserat per resenär.Tåg 0.5 kg (under förutsättning att det är el från kärnkraft och vattenkraft)
Bil 44 kg
Buss 160kg
Flyg 6000kg (Arlanda-Landvetter)
Uppgifterna är från ett debattprogram på SVT där flygets representanter ställdes mot miljöorganisationer.Saxat från Luftfartsverkets hemsida:
Varför räknar man upp flygets klimatpåverkan utöver utsläppen av koldioxid?
Flyget, liksom andra fordon som drivs med fossila bränslen, släpper ut koldioxid i direkt relation till bränsleförbrukningen. På hög höjd bidrar flyget dessutom till klimatpåverkan genom utsläpp av kväveoxider, vattenånga och kondensstrimmor. Man brukar uppskatta att den samlade effekten är två gånger större än effekten av koldioxid ensamt. Osäkerheten om storleken och mekanismen för denna klimatpåverkan är dock stor.Fan vad ni skriver långa inlägg här på V-konfen…
-
Ja det låter inte dumt. Ingen e på hemmaplan liksom.
-
@sourra 445340 wrote:
Jag kör eventuellt efter lunch. Allt beror på förkylningsgraden.
Ju mer förkyld desto bättre är det att surfa. Nässpray e ju bara saltvatten vettu!
-
Ja för fan. Åttan va en liten ettrig jävel. Blir roligt att köra traktor (tolva) i morgon igen.
-
Ja för fan! Vi kanske kan samköra med det där majbålet ni snackade om. Vi bygger ett tält runt bålet!
-
Håller med. Och du kan få fina exemplar för hyfsat lite deg.
-
blackadder
Medlem17 februari, 2008 vid 14:11 som svar på: Windsurfing är helt klart mer surf än kiteJa den borde man ju kunna komma upp på.
-
@Sunnebunne 445144 wrote:
Letar nu drake, vad tycker alla om switchblade 2, är de något att ha? kommer hålla till mest på vatten 🙂
Det är världens näst bästa kite helt klart (den bästa är SB3). Du kommer att ha skitkul med den draken det kan jag garantera.
-
Jag körde med ett par gamla halvmögliga fotsvettiga Neilpryde idag å det var hur gött som helst. Men det klart jag var ju inte i så länge.
-
Du måste bara ha Falling Down med Mustasch. En riktig going (men lite sleten kanske).
-
Nä du. Det var för mö å läsa för mig.
