blizzy
Forumsvar skapade
-
Ursuspolaris;692472 wrote:och här kommer party poopern…
Som nybörjare skulle jag inte köpa en ny drake, du kan få väldigt mycket kite för pengarna om du väljer beggat. Dessutom behöver du inte vara lika rädd för att ge draken stryk som om du hade lagt ner 9-10 tusen på den. Se bara till att välja någon av de bättre nybörjardrakarna (du har många av namnen i den här tråden) och att den inte är äldre än 2009.
En annan grej som är en fördel med denna approach är att det är svårt när man är helt grön att veta vad det är man vill ha ut av en kite, vilken stil man kommer att fastna för etc, så därför är det ide att köpa en hyfsat billig, lära sig grunderna och under tiden snacka med så många som möjligt och prova så mycket som möjligt. Då vet du vad som passar dig när det väl kommer till kritan och det blir dags att investera lite tyngre. På forumet här på sidan finns massor av bra grejor!
Lycka till!
Som nybörjare (och erfaren för den delen också) är det ju dock alltid en risk med begagnade grejer att man inte riktigt vet vad man får o att de kanske är lite mer slitna än vad folk uppger….
Om man inte vågar sig på beg. kite men tycker ny är för dyrt så finns ju alternativet att kolla efter demokites och förra årets modeller i butiker. Är oftast så gott som nya men lite billigare än ny-ny.
-
Callyrally;692218 wrote:Vad gör ni av era prylar på stranden?
Om man inte har en bil att låsa in sina grejjor i, lämnar ni dem bara i en väska på stranden då eller?
Är det en idé att ha nån sorts hänglås med kod på sin väska eller att man kan sätta fast den i nåt?
Är ju ofrånkomligt att ta med sig nycklar, mobil, busskort, plånbok o så. Känns lite sådär att bara lämna grejjerna när man sticker ut i vattnet, eller är det så ni gör?Hänglås känns ju sjukt ovärt.. kommer nog bara att attrahera fler tjuvar än att skrämma bort dem…
Frågan är väl mest vad det är man har med sig och vad man klarar sig utan.
Nycklar/nyckel kan man ju köra i nyckelfickan på våtdräkten. Kort/körkort/busskort o dyl kan man lägga i shortsfickan. Mobil får man klara sig utan, men vem ska du ringa ute på vattnet anyway? Behöver man akut telefon sen när man kommer in så kan man väl alltid låna någon annans.
Vitsen med o komma ut på havet är ju dock lite att komma bort från verkligheten och vardagen, så att ha telefonen med sig ut känns lite kontraproduktivt…. -
Äh nybörjarvänligt spelar inte så stor roll, tänkte mer om det döljde sig ett helt sjöodjur under vattnet som kunde vara bra o känna till =)
Har föresten kört där en gång förut men det var i december för två år sedan o total tid på vattnet var väl typ en kvart innan vi frös ihjäl, så kännedomen om spoten är väl närmast noll. -
Double concave innebär att undersidan av brädan är formad på ett visst sätt.
Om du tänker dig att du tittar längs med undersidan så har den två konkava partier, typ två försänkningar, istället för vara ”rund”, dvs konvex.
Här är ett exempel på en surfbräda http://www2.swaylocks.com/files/images/2010/11/bowled-double-concave-img_1470.jpg.Double concave påverkar brädans hydrodynamik, dvs förmåga att glida genom vattnet.
Jag kör på en Airush Protoy 132 som har double concave och 3-stegs rocker och jag gillar den grymt.Men som sagt, stirra dig inte blind på Double concave eller inte. Välj en bräda som passar din längd/vikt och din åknivå istället. Här är exempel på en 135×40 bräda som jag tror hade passat dig bra http://www.airush.com/2012/Board.php?l=en&id=14.
-
walle;691865 wrote:Rocker och styvhet spelar en väldigt stor roll, är man lätt så planar man tidigt även med en mindre bräda och kan då lättare kanta mot när vinden ökar.
Det är inte så enkelt att en längre bräda planar fortare.
Jag menade inte att det inte spelade någon roll alls. Jag menade att man behöver inte stirra sig blind på sådana egenskaper utan istället fokusera på längd o bredd. Först o främst för att de är viktigare egenskaper, men även för att de är mycket lättare att kvantifiera och jämföra. 135×40 vs 140×42 är lättare att jämföra än ”rocker x” vs ”rocker y” etc.
Plus att de flesta märken har ju en eller två brädor som inriktar sig mot nybörjare så så länge man kollar i de regionerna så hamnar man ju rätt oavsett. Då återstår bara längden/bredden som valmöjlighet, och där rekommenderar jag någonstans runt 135×40 (som ju f.ö. är en ganska standardstorlek på nybörjarbrädor och brädor i allmänhet). -
Håller med om att en 10’a är lagom om du väger 58.
Ang bräda så är det bara storleken (längd o bredd) som kommer spela roll för dig som nybörjare. Visst, det finns en massa olika tekniska begrepp och egenskaper men i slutändan handlar det om att en större bräda ger mer flytkraft och en mindre är lättare att manövrera. Så försök hitta en relativt billig som bara har lagom bredd/längd så kommer du säkert bli helnöjd. Mest prisvärt brukar vara att köpa ett paket med kite + bräda.
Storleksmässigt så är det inte ovanligt att nybörjarbrädor kommer i ett par olika längder mellan 130-145 cm. Med 58 kg så hamnar du någonstans i den mindre delen av registret, kanske runt 132-136 cm. Så ca 135×40 hade jag sagt (135cm lång, 40cm bred). -
Jag ser det såhär, antingen väljer du två äldre och får ”helt okej” åkning i ett större vindregister. Med viss risk för dolda fel, pyspunka, läckande ventiler etc.
Eller så väljer du en ny/nyare kite och får en kite som passar dig perfekt, utan att behöva oroa dig för dolda fel o brister när du köper.
Visst, du får ett mindre vindregister med 1 än med 2, men som nybörjare är det ändå inte rekommenderat att du ger dig ut i allt för starka vindar oavsett storlek, så i praktiken är det ingen begränsning.
Med 77 kg låter du som en typisk average kajtare, så 12kvm är att rekommendera.
Som du säger så är det en verklig djungel där ute, framförallt på beg. marknaden där man inte direkt kan jämföra drakarna rakt av, då det finns en kvalitetsaspekt som spelar väldigt stor roll. Worst case scenario är ju att du råkar köpa en sliten kite som läcker eller går sönder när du kraschar den i början, vilket gör att du inte kan åka alls…Så för att slippa kaoset på beg marknanden och oron för ”dolda fel” så hade jag kollat runt bland de olika märkena/butikerna efter en kite som passar och satsat på en schyst 12’a till o börja med.
När du känner dig säkrare på vad du vill ha och har koll på hur allting funkar så kan du börja leta runt efter en passande 8’a eller 9’a som komplement…. -
Jag har aldrig tagit bussen men Skånetrafiken säger att det tar ca 40 min från Koncerthuset till Habo med linje 132. Först buss 35 min, sen 5 min gång. Plus tiden det tar till Koncerthuset från sitt hus också så klart…
Annars är ju Ribban riktigt centralt o bra. Dock inte bästa spoten för nybörjare.
Så satsa på buss eller skjuts till Habo ett par gånger tills du känner dig säker på åkningen, så kan du cykla/ta buss till Ribban sen.
-
Smart lösning Maglu!
Det verkar stabilt och bra. Ganska smart med bollen också så man kan justera vinkel enkelt.
Dock lite synd att man måste göra hål i selen. Hade varit att föredra en lösning som inte förstör selen.
Kiteselar har ju (till skillnad från många vindsurfselar) ett handtag eller en plastbeklädd lina som går över ryggen. Kanske kan man använda detta för att göra ett fäste som inte kräver att man borrar i selen?Efter att ha sett hur grymt bra material man kan få av ett ”harness mount” så får man nog gå in i Martin Timell-mode och skissa fram nån smart lösning illa kvickt =)
Edit: Förmodar att inspirationen kom härifrån! http://forums.boards.mpora.com/showthread.php/61462-GoPro-harness-mount-revision-2-(large-photos)
-
Ja som Walle säger så går det endast att köra samma bom till olika drakar om linlängden på alla fyra linor är lika långa mellan de två (original) bommarna. I praktiken innebär ju detta dock att det nästan bara går att köra samma bom om man håller sig inom samma märke eller inom samma modell fast olika storlekar eller årsmodeller. Då går det fint, jag kör samma bom till min Airush Varial X 9 kvm och 12 kvm. Det är praktiskt när man är ute och vill byta ner sig, då slipper man rigga nya linor o hålla på.
Angående storlekarna så beror det ju helt på hur mycket man väger och ens nivå etc. Finns 100 trådar om det. Jag tycker dock generellt att 3kvm emellan är att föredra framför 4. Så 12-9 passar bättre än 12-8 eller 13-9.
Jag körde själv 12-8 förra året men bytte sen till 12-9 för jag tyckte det fanns ett glapp mellan när 12’an var för stor och 8’an var för liten.
Men toleransnivån för ”vad som är för stort” och ”vad som är för litet” är ju också individuell. Vissa gillar att vara under/överriggade, men vissa avskyr det och köper typ 5 olika storlekar… -
Stativ i vattnet är ju smart. Men materialet blir lite tråkigt och statiskt om man inte har någon som står där o sköter kameran. Så stativ + kompis är att föredra =)
-
När det gäller frågan om att hålla sig till samma märke/modell mellan storlekarna så handlar allt egentligen om vad det är du vill uppnå.
Vill du ha i princip samma känsla/åkstil fast bara en mindre version så är det ju givet att du ska ha samma märke/modell fast två olika storlekar.
Men om du känner att du vill åt olika känslor/stilar beroende på hur mycket det blåser så går det ju fint att ha olika. Exempelvis om du vill åka mer freeride och glida runt när det blåser lätt vind, men du vill köra mer freestyle, hopp, trick när det blåser hård vind. Då är det ju att föredra att ha en lugn 12 kvm kite och en mer aggressiv 8 kvm.Det enda som jag tror kan hämna din utveckling av att ha två olika är ju att du förmodligen kommer favorisera en av dem och tycka lite mindre om den andra. Så om du har en ny, bra 8’a men en gammal 12’a så kommer du ju alltid vilja köra 8’an framför 12’an…
Om du inte vet vad du vill ha för 8 så kan du ju alltid testa dig fram genom demodagar o liknande eller ev hyra på plats under din resa. Så kan du ju känna vilken känsla/åkstil du är ute efter.
-
Beror på vad man vill göra.
Först o främst, foto eller video?
Största skillnaden är ju att foto går att ta med ett instabilt fäste, bara det är en bra vinkel.
Video så föredrar man ju ett stabilt (dvs ej ryckigt, skakigt) fäste men kanske en lite sämre vinkel.Jag har povat line mount, ett par meter upp på linorna. Funkar helt ok för foto om man sätter den på att ta varannan sekund eller liknande. Kanske 1 av 20 bilder är okej och 1 av 100 bilder är bra. Många gånger blir det oskarpt eller snett, men det spelar ju inte så stor roll så länge några bilder är bra så är det bara o låta den knäppa av bilder lite hur som helst…
För video är linemount dock ganska värdelöst. Det skakar riktigt mycket och kameran snurras runt sig själv ganska ofta. Kolla på youtube så hittar man massor av snurrande videos som ser ut som att kameran är inuti en tvättmaskin.Antingen bygger man ett eget linemount av valfritt fäste, eller så köper man ett färdigt.
Chest är ganska värdelöst för kite, blir mest bilder på chickenloopen som karl-petter skriver.
Helmet är okej, blir precis likadant som på snowboard eller vad som helst. Problemet (som vanligt) är ju att man inte ser åkaren och att det är svårt att avgöra hur snabbt det går och vad man egentligen gör. Men kan ju vara bra för korta sekvenser.
Alternativt så kör man helmet men man filmar någon annan. Kan bli riktigt snyggt men GoPro är ju till för korta avstånd och inte fota på distans, så man måste vara ruskigt nära för att åkaren inte ska bli en pixel stor.
Av samma skäl är kite mount (i själva kiten) ganska meningslöst också, om man inte kör med extremt korta linor.Fin mount (i brädan) kan bli riktigt snyggt. Viss risk att kameran släpper o hamnar i vattnet, använd leash. För att få med så mycket som möjligt bör man ta bilderna på höjden. Och som varje vettig människa bör veta så är film på höjden ett riktigt no no. Så passar endast för bilder. Film på bredden går ju, men svårt att få med både fötter och huvud, men för korta sekvenser kan man t.ex. strunta i fötterna o bara ta överkropp/huvud o då är det ju okej.
Sen finns det monopod av valfri sort. Själv byggde jag en egen och fäste med tripod mount. Grymt för foto, perfekt vinkel. Video är det okej men inte optimalt, svårt att göra något samtidigt som man håller pinnen så blir mest att man åker rakt fram = tråkigt. Rent allmänt är det en billig o enkel lösning men är som sagt svår att åka med så är lite krånglig i praktiken.
Sist ut är sån ryggsäck med pinne eller pinne fastsatt på selen som karl-petter nämner. Grymt bra vinklar, stabilt och allmänt awesome. Problem: krävs en ganska rejäl konstruktion för att få till den bra, dvs har man inte rätta Martin Timell känslan så är det ganska svårt att bygga själv.
Summa:
Line mount för bilder – nice vinkel, man ser åkaren, bara sätta upp den o låta den ta 1000 bilder o sen välja ut de bra
Helmet mount / fin mount för video – inte optimal vinkel men sitter hyfsat stabilt och oskakigt. Okej för korta sekvenser.
Monopod (med tripod mount) för bilder – grymt bra vinkel. härliga åkbilder rakt framifrån. lite halvbökig att hålla i dock.
Monopod för video – bra vinkel och stabilt, men ganska svårt att åka o göra trick etc när man håller i en pinne, så är svårt att få till bra material som är värt att titta på i mer än 5 sekunder…
Fästa i ryggsäck/sele – Om man lyckas få till denna så är den absolut mest awesome. Men krävs ganska mycket händighet för att lyckas bygga en bra och stabil sånhär själv.
