blizzy
Forumsvar skapade
-
Som Lima-ko skriver så är hans alternativ 2, dvs det man kallar ”Suicide with safety” att föredra. Allt annat känns riktigt korkat.
Suicide with safety innebär att du kan åka vanligt och när som helst dra i quick releasen och kiten depowar som vanligt. MEN, om du kör urkrokat så kan du ”tappa kiten” utan att den kraschar, depowrar och slutar som ett stort garnnystan i vattnet. Istället så flyger kiten vidare som vanligt och du har tid att håva in bommen och köra vidare som vanligt.ENDA gången jag skulle kunna se att man hellre vill fästa leachen någon annan stans är om man vill tvinga kiten till ”garnnystan mode” och hellre depowra om man tappar den, exempelvis om det blåser väldigt mycket eller om det av någon anledning är direkt farligt att låta en tappad kite flyga vidare utan att depowra. Men då ska du inte kroka ur från första början!!
Kroka endast ur om du är bekväm med vinden, spoten och folket runt omkring dig. Och när du gör det, kör suicide with safety! Se bild nedan.
OBS! Se till att ringen/leachen sitter på samma sida som chicken loopen öppnas. På bilden hade det inneburit att chicken loopen öppnas till höger och sitter fastmonterad till vänster. Om du har ringen på fel sida så är det risk att ringen fastnar i chicken loopen även om du drar quick releasen.
-
Finns det något som inte tål att förvaras pga belastningen av sin egen vikt på en plan yta? Låter riktigt svårt att förvara något sådant i så fall, då får man ju låta den sväva med maglev eller förvara den i yttre rymden =)
Äh, tänk som man gör med matvaror (”hur förvaras dom i affären?”) och förvara dina brädor så…
Vad jag vet brukar de vara liggande eller stående på högkant så det lär väl inte va nån fara för dem… -
Habo kommer inte bli bra så bra, men stranden o spoten är ju grym för övrigt..
Klagshamn blir bra riktning, men du kommer garanterat vara helt ensam och det är stenar i vattnet (som inte är utmärkta ännu)
Parkvägen/skanör-området kommer funka men där är det vågor
Lundåkra kommer också funka, plattvatten och nog stället där det är störst chans att det är andra åkare (om man inte föredrar att åka helt ensam så är ju detta ett plus) -
-
85-89kg är tyngre än average (som brukar va runt 75 kg vad jag vet), så det större alternativet är bättre (13 och senare 9). Skillnaden mellan 12 och 13 kvm är ju dock inte ruskigt stor så 14 hade ju säkert funkat också om du vill ha ännu mer lyft..
Det är vanligt att man börjar med en större kite o sen kompletterar med en mindre, så du verkar vara rätt på det =) -
@mericsson 704301 wrote:
Och nästa år kör han för BEST!
Och nästa år vinner Alex Pastor!… som kör för Airush :santa:
-
Det finns specifika regler som är satta internationellt av IATA som alla flygbolag ska följa (som man ibland får påminna personalen om hehe)…
Googla dem för o se hur de är för just din resa..
Men generellt sätt så är det att det bolag som kör en strecka mellan två ”zoner” (där Europa är en zon, usa är en osv), deras bagageregler gäller för hela resan. Korsar man flera zoner (om man ska till Australien via Asien osv) så finns det ytterligare specialregler.
Jag tror jag hittade dem via SAS hemsida sist jag kollade, men som sagt, google är din vän =) -
Som alla säger, så länge havet inte är istäckt så är det lugnt..
När det snöar så blir det dock lite samma effekt som regn, vinden blir byig o det kan blåsa upp en massa o sen dö helt.. så se till o inte va 200m ut när vinden dör :laugh: -
Nice rulle! Och riktigt feta framåtvolter på stranden vid 1:03.. Vad heter det tricket?
-
Riktigt nice höjd i hoppen.. Plus att Airush Razor och Livewire 2013 är yumyum! Synd bara att kameramannen är så slö….
-
-
Jag kör till/från kiten i våtdräkt och sitter på en ihopvikt pressening. För att slippa gå i garaget med våtskor så har jag flipflop i bilen, så jag tar av våtskorna innan jag kör hem. Sen maxar man fläkten i bilen på fot-läget så tar det typ 5min så är man varm o go…
Ang vatten som droppar från dräkten så är min erfarenhet att om man går upp ur vattnet, vandrar runt lite, packar ihop saker osv, utan att bli blöt igen, så blir dräkten tillräckligt torr för att vara droppfri. Den är ju fuktig såklart men den släpper inte ifrån sig vatten… Kanske har med dräkten o göra eller möjligen materialet (om man har enkel eller dubbelneopren). Min Prolimit C3 är iaf dropptorr, så då är det bara o köra barfota.. -
Ang underställ så kör din Prolimit med huva över dräkten som du gör nu (många gånger effektivare än under, vid krascher etc) och sedan ett skidunderställ i Merino-ull under. Ullstrumpor funkar också om man vill komplettera för fötterna. Försvarets grå, höga, är epic. Lagom tunna för att få plats men värmer bra!
-
Finns en del tips på youtube, typ http://www.youtube.com/watch?v=wPGVHvlHPjI
Men kort beskrivet är det bara: Upp med kiten i 12, kasta dig framåt med huvet in framför bommen, håll koll på vilken hand som är fram o vilken som är bak, sen dra i framhanden för o styra ner kiten igen o köra vidare…
