blizzy
Forumsvar skapade
-
Prolimit har ju en ”Dry Steamer”, som i princip är torrdräktsöverdel kombinerat med våtdräktsunderdel.
Har inte testat den men den låter ju som att den passar in på önskemålen om att ha rörlighet i benen och slippa att luft från benen pressas upp.Här finns den: Prolimit Hydrogen Dry Steamer
Ser dock lite ut som ett plagg från 80-talet =D
-
Desto lägre ner du börjar (dvs desto längre kiten kommer att röra sig till kl12) och desto snabbare du gör det, desto högre kommer du att hoppa.
Desto lägre ner du avslutar och desto snabbare du gör det, desto mer fart kommer du att få i den nya färdriktningen.
Och där emellan så måste du behålla kiten i 12 en liten stund för att hålla dig uppe i luften.
Så vill du hoppa högre, gör en större och/eller snabbare rörelse upp till tolv. Vill du åka iväg snabbare, gör en större och/eller snabbare rörelse ner från tolv (i den nya färdriktningen).Ja du måste hålla emot medan kiten är på väg upp i 12 och sedan göra ett avhopp, annars tappar du kraft i hoppet.
Se videon ovan
-
nice åkning! och kunglig solkräm på Martins näsa som alltid :santa:
-
Äldre än 2007 hade jag avrådit ifrån. Både pga hur de var utformade då och pga risk för att de kan vara av dålig kvalitet / slitna.
Dom flesta butiker har paketerbjudande som säkert kan passa dig. Om du inte har någon butik i närheten så kan dom ju oftast skicka. Så det är bara att leta på =) Ibland har ju butikerna utförsäljning av förra årets modeller osv, kan vara värt att kika på också. Om du vill ha tips på butiker så kolla Surfers, Fahlens och Onwater.
-
Kite, bräda – finns 100 o välja mellan. Ny, beg, olika märken, modeller etc. Googla o läs!
Beg är (såklart) billigare, men medför vissa risker då man inte riktigt vet hur föreg. ägare har använt dem o vilket skick de är i (om man inte har ett öga för sånt). Ny är ju dyrare men då får du en som bör hålla bättre, o i värsta fall har ju butikerna garantier som kan hjälpa dig.. Lite samma princip som att köpa bil..Dräkt – ”5/3” (5mm torso, 3mm armar/ben) är standard i Sverige. Komplettera med en tunn 1-2mm vest (med eller utan luva) när det blir riktigt kallt.
Skor – Boots (höga) 4-6mm funkar höst, vinter, vår. På sommarn kör man utan.
Handskar – Nödvändigt sen höst, vinter, tidig vår.. om man inte är crazy varmblodig o har grym cirkulation..
Fingervantar ger bättre rörlighet o lättare att greppa bommen etc, men tumvantar är generellt sett varmare (samma princip som med skidhandskar)… Dock viktigt att tänka på – tjocka handskar är varmare, men kan ge kramp i underarmar, fingrar mm när man håller i bommen länge. Så tjockare är inte nödvändigtvis bättre… -
Tryck ner kiten i grannens pool o se var det bubblar.
Ingen granne? Använd havet.. -
pelle surf;698416 wrote:Tjenare Blizzy. I skrivande stund , ser jag att ytterligare en allvarlig olycka tyvärr har inträffat idag. Samtidigt som utrustningen har utvecklats med betydligt bättre säkerhetssystem, så har nog antalet nya utövare inom sporten ökat dom senaste åren. Då det fortfarande är mycket olyckor, så kan man nog anta att beteende, handhavande och okunskap ofta är orsaken till olyckor.
Jag anser att det är bra, att öppet diskutera och försöka klargöra det som hänt, på ett så tydligt och lätt tillgängligt sätt som möjligt. Ger detta då en dålig bild av sporten, så undrar jag för vem ? Knappast för oss som mer/mindre regelbundet besöker forumet, om du syftar på nytillkomna samt icke kitande besökare, så kan det istället visa på att vi tar olyckorna på allvar och försöker sprida kunskap för att undvika dessa.Min poäng var inte att man skulle lägga locket på och tona ner olyckorna. Jag tycker fortfarande att de ska diskuteras öppet och tydligt.
Jag menade mest att ett eget underforum nog inte gör så mycket mer än att klumpa ihop trådarna som finns. Till det kan man ju använda sökfunktionen, som till allt annat egentligen.Det jag tycker behöver göras för att olyckstrådarna faktiskt ska kunna bidra till någon konkret lärdom för andra åkare är att Surfzone-moderatorerna går in och styr upp vad som diskuteras så det inte blir så himla mkt off topic (OT)…
Känns som att alla olyckstrådar övergår från att diskutera en olycka, vad som hände, hur det kan motverkas etc, till att bli OT-diskussioner om hjälmens vara eller icke vara, om IKO’s kursmaterial är tillräckligt pedagogiskt och bra utformat, att det finns lärare som hafsar igenom sina kurser etc. Dessa punkter är självklart viktiga att diskutera, men inte under en specifik olyckstråd.Så förslaget är att strukturera olyckstrådarna lite mer. Vad hände? Vem såg något? Vem vet något konkret? Hur kan detta motverkas? etc.
Och tona ner allt löst spekulerande, OT-diskuterande osv. -
Ohoj Pelle,
Håller med om att det är viktigt att relevant information lyfts fram o att man inte kritiserar dom som var med osv.
Men är det verkligen rätt väg att gå att ha ett eget underforum för olyckor?.. Känns som att det kan ge en lite dålig bild av sporten om man kommer in på Surfzone o ser ett helt underforum dedikerat till olyckor.. och förhoppningsvis sker det inte så många olyckor på ett år..
En annan åtgärd kan ju vara att be moderatorerna att radera onödiga inlägg i sådana trådar och kanske slå ihop likartade frågor till ett gemensamt frågeinlägg (blir ju mycket ”vad var det som hände??”, ”hur gick det sen??” osv). -
T_H_S;697203 wrote:Jag har läst tidigare att flera har västen utanpå. Fördelen är ju att det inte kommer fram något vatten, varken till dragkedjan eller till kragen om västen är hyfsat tät. Enda vägen är i princip underifrån, vilket inte bör vara mycket då man har den innanför selen eller via axlarna vilket nog inte är så mycket. Har man västen innanför så läcker det väl in som vanligt vid en rejäl kölhalning eller?
Det är sant att utanpå så tätar man till lite extra mot att vatten läcker in.
Jag kör min Prolimit vest innanför dock och tycker att det funkar riktigt bra det med. Kör med en C3 dräkt (5/3mm) och vesten, då håller man sig varm genom vintern =)Har man problem med läckande dräkt i vanliga fall så kan det ju vara värt att köra vesten utanpå. Men min dräkt håller tätt och jag har aldrig frusit om huvud/hals/mage/rygg, även mitt i vintern, så för mig spelar det nog ingen roll om man kör innanför eller utanpå.
Brukar ju vara händer eller fötter som sätter stopp på vintern… -
Som dom andra säger, styr upp kiten i 12, hoppa, styr vidare kiten ner på andra hållet (10 om du kom från 2, och vice versa). Viktigt att få en jämn rörelse i kiten och att du styr ner den hyfsat kraftfullt så att kiten hamnar i power zone och inte bara åker sakta över till andra sidan.
Går att kombinera med en back roll (ovan kallt för ”backspin”). Det är dock lättast att lära sig en back roll vanligt först och sedan ta med den i transitionen. Men principen är densamma, kanta hårt och och titta över din främre axel och rotera kroppen åt det hållet.. Samtidigt som rotationen påbörjas flyttas kiten till 12 för att få lyftkraft. Halvvägs genom rotationen fortsätter du dra i bakhanden för att få ner kiten i power zone på andra sidan (mot 10 respektive 2).Kolla progression videos (som f.ö. länkades ovan) på både transition, back roll och back roll transition, finns massvis med tips att ta del av!
-
Varför ha den utanpå våtdräkten?
Prolimit har en Chill vest hooded, http://prolimit.com/cold-water/products/chill-vest-hooded/ som jag brukar köra på vintern. Dock har jag den under våtdräkten.
Ska den vara utanpå ska den nog helst vara specialgjord för just det för att göra någon nytta. Det vanligaste är ju att man har de under och de flesta är ju gjorda för att vara just under…. -
Jag tycker det låter väldigt sketchy, speciellt med tanke på att du inte har kajtat särskilt länge. Att få upp kiten och längs med båten är förmodligen svårt nog, som de andra skriver. Men jag tänker mer på hur du ska göra för att få ner kiten om något skulle hända eller om du vill ta en pause. Att ligga ute i djupt vatten utan land att tillgå är inte särskilt skönt. Enda sättet att få ner kiten som är någorlunda säkert är att dra chickenloopen och låta kiten flagga ut i vattnet, och sedan samla ihop hela högen och försöka släpa upp på båten…. eller ace variant med luftgevär… Oavsett så kan man ganska säkert säga att du kommer inte få upp kiten när du väl har tagit ner den. Det innebär i sin tur att du bara har en chans på dig att launcha, få allting rätt och åka så länge du orkar. Sen är det slut…
Så land i närheten för launch och landning är nog ett måste tyvärr…
-
Lima-ko;693991 wrote:Är det Blizzy från Surfsess, som flyttat till/är i Halmstad? Isåfall får du gärna prova mina North/Ronix Frank boot nästa gång vi kör Doggen tillsammans eller liknande.
Jag föredrar stängd tå, bättre känsla, känns mer som snowboard och även varmare, men det är nog lite av en smaksak. Closed toe vs open toe har diskuterats ganska flitigt i denna tråd.
Det stämmer, det är jag =)
Ok tack för tipset.
Låter som att Closed är varmare, ingen risk att åka fram eller få in grus fram.
Hittar dock inga argument för att köra Open toe i Sverige…
Så det låter som att Closed är bäst =) -
Är det stängd tå som gäller eller ska man köra öppen?
