blueride
Forumsvar skapade
-
mfagerlund;554095 wrote:Började dagen med att ta ordenteligt med höjd i den måtliga vinden 8-9m2, men när jag skulle hem så kunde jag plötsligt inte falla av, har aldrig hänt för. Grymt drag i bakhanden. Jag ändrade på mastfots placering, linor, uthal etc ingen förändring. Viden hade ökat och jag var överriggad men det har jag klarat för.
För att överhuvudtaget ta mig hem fick det bli den löjligaste av stanser en fot förom masten och båda händerna bakom linorna i full planning…Materialet var en JP x-cite 145, 46cm fena, 8.0 Sailloft 2-cam
MVH
Återfallare som tror att han kan lika mycket som han kunde för 20år sen, patetiskt…
Tjena kompis, kul och se att du har fått bra med vind 😉
8 kvadrat segel kan lätt bli stort och det är definitivt skrämmande och slöra med stora grejer när det tutar i !
Det låter som du hade mycket lite mycket vind bara. Mer nedhal uthal kan hjälpa men även att vara bestämd med tassarna (mest med framfoten kanske) och liksom tvinga brädan ner i vind, skota ut om mer om det hjälper och tänk att du trycker ner brädan i vind även via bommen rätt ner med all kraft via masten ner på brädan.Mindra fena brukar oxå göra underverk med kontrollen när man är överriggad.
Ha det gott,
/marcus -
sourra;542404 wrote:Hur avancerad är installationen på en skala 1-5 där en etta är att byta däck och en femma är att riva ur motor?
Kopplar man den direkt på kylarslangen på nåt sätt och finns det normalt sett plats för detta paket under huven i en T4?
det är nog en etta i svårighetsgrad, visst tar det lite mer tid än att byta däck men svårt är det inte. enkklast är oftast att koppla in sig på slangen till kupevärmen med den specialkoppling som följer med i monteringskittet. /marcus
-
Hejhej, Webasto Thermotop T BW50 är en vattenvärmare men en modell som fungerar helt oberoede av bilen styrsystem. Kan alltså monteras i alla bilar och flyttas vidare från bil till bil när man byter åk.
Med luftvärmare kan du bara få varm luft. Med vattenvärmare kan du få både varm motor och om du vill varm luft. När motorn blivit varm, ca 15 minuter när det är kallt, har du en större varmhållande buffert i form av blocket och kylarvattnet vilket är bra när man skall sova i bussen. En luftvärmare måste slå på/av ofta för att hålla jämn värme i bussen. Med vattenvärmaren ställer du bara in värmen på vanligt sätt med reglaget på kupevärmen så justerars värmen på samma sätt som när du kör med bilen.
Båda sätten funkar ju men har lite olika för och nackdelar.
/marcus
-
Luftvärmarna jobbar ofta fristående från bilen system, vattenvärmare är ofta integrerade på så sätt att bilen kupefläkt drar i gång när du har fått kylarvattnet värmt i slingan. Denna koppling tilll kupefläkten är mycket enkel och inga konstigheter.
Värt och tänka på om du skall köpa begagnat är att fler och fler värmare fungerar dock enbart med bilen styrsystem och kan alltså inte användas i fordon som ej haft en likadan värmare monterad redan vid leverans. Kolla oxå funktionen innan du köper eftersom resevdelar till värmare kostar en hel del, ett tidur eller en bränslepump kostar ofta minst ett par tusen och det är ofta knas med dessa.
Lycka till /marcus
-
Det är busenkelt. Men har du ingen värmare monterat orginal är det ingen vits med att köpa en orginalvärmare till den. Oftast sitter det Webasto värmare i vw, överlägsen konkurenten eberspächer.
Jag har en Webasto Thermotop T (BW50), bensinvärmare på 5kW som ligger helt ny, flong i kartong. Komplett med monteringsats, timer och manual är det allt du behöver för och få bra värme i bussen. Blir din för 5 papp om du vill. /marcus
-
@frippe75 526309 wrote:
Inte ska du ha ont i magen. Ons-Lördag ser ju kanon ut!!!
Surf idag på kanaha… med en 7.4.. fy fan vad jag är dålig på att paddla… skulle ha dragit någon annanstan.. Vart var alla?
jag var vid sugar cove och det var rätt ok, inte jätterena vågor men betydligt cleanare än paia bay just idag. /marcus
-
@Svenne 439015 wrote:
Länstyrelsen har ingenting med skyltarna att göra och de kommer att gå vidare med ärendet.
Bra jobbat!!
/marcus
-
@Svenne 437792 wrote:
Under 2007 hade jag 20-30 brädor i verkstan som har gått sönder under surf och har tagit in vatten. Det var endast två som behövde ligga ”på vänt” för att bli torra igen. De andra har torkat av sig själva under den tid de har varit oanvända fram till att jag har lagat dem.
–S
visst känns det nästan alltid torrt där man lagar, eps torkar jättefort på ytan, men har man koll på vikten på sina brädor ser man tydligt hur lång tid det eg tar att få ut vattnet helt. Speciellt lång tid brukar behövas när det är mastboxar och fenboxar som gett med sig.
Lagar man brädor åt andra är det så klart svårt och veta vikten innan brädan tog in vatten och det är ju liksom inte riktigt lika intressant och få brädan helt torr heller..då räcker det med blir tillräckligt bra.
/marcus
-
@Svenne 437398 wrote:
Jag tror, efter att ha lagat rätt många brädor nu, att vatten i brädan är ett förstorat problem. Om brädan är rejält knäckt tränger det in vatten i sprickorna som är svårt att bli av med, men core-material är ingen tvättsvamp.
De brädor som oftast har behövt torkas innan laging är någon av följande:
1. Så jävla sjukt trasig.
2. En bräda med EPS-kärna (frigolit/styrolit), då det är ett större problem med vatteninträngning eftersom det inte är ett ”slutet” material och vatten drar iväg med kapilläreffekt i skummet. Det måste dock vara en rejäl skada för att det ska ta effekt.Om vi till exempel räknar på vanlig EPS från Isover (byggisolering) så är vattenupptagningsförmågan under 5 volymprocent, och det förutsätter att den ligger nedsänkt i vatten. Diffusionsupptagning är under 1%. Då ska dessutom vattnet kunna sprida sig i hela brädan, vilket nästan inte kan hända. Som mest har jag haft fuktspridning på 35-40 cm från skadan, och då tar det tid att få ut allt vatten.
jag tycker vatten i brädor är ett stort problem.
i stort sett alla vsurfbrädor idag har eps kärma som suger som en svamp och tar galet lång tid och torka ut. det räcker med att vara ute nån timme med en liten skada som når kärnan så har du lätt adderat flera hundra gram vatten.
räkna med en stroppvikt på ca 125-150 gram per stropp med tillhörande skruv.
/marcus
-
ghettomannnen var väl bra på och svetsa, och behövde en ny bil..
/dadda
-
de bölgerna ser helt sinnessykt bra ut..
ändå var det etter beddere dagen efter konkuranse
/J.B
-
Hej, inga speciella vaccinationer behövs tror jag. jag har nån gammal havrix-vaccination mot hepatit som säkert gått ut bid det här laget. Hepatitvaccination är väl bra även om man bara åker inom europa. en sån skall man nog ha gissar jag.
Annars är det väldig soft där. inga konstigheter.
Skall du hyra bräda skulle jag tro du kan pruta rätt rejält, typ halva priset om du hyr nån vecka sådär.
/marcus -
Hej, pipa är perfekt för och lära sig. Finns några olika spots, det som antagligen funkar bäst för er är dolphinos, en sandstrand där det även fanns bräduthyrning när jag var där för ett par år sen, typ 60-80sek/dag.
Man kan oxå köpa bräda, en ny kostar ca 1500-2000sek men utbudet är rätt begränsat plus att det är oklart vilken frakt man åker på returen hem om ni flyger charter.
Pipa är soft och hyfsat billigt, med svenska mått mätt, boende en vecka typ 600sek och en drink kostar runt 10sek. -
blueride
Medlem29 september, 2007 vid 21:40 som svar på: Torö Udden Torsdag och Lördag (070920-070922)Finfint Mattias, skitkul och se!
/marcus
-
Tackar Tocha, visst var det en kul kväll, även om vinkeln inte var den bästa.
Början var lite tveksam med 6.0 och onshore launch från stenstranden, efter ett tag körde vi ner i viken och lattjade lite och då kom vinden. Bytte till 5.2 och fick sen en timme riktigt kul segling med bra tryck i vågorna.
Fick nån spolning in på udden och visst var det bra strömt, härligt..Tack för att vi fick kika på bilderna, riktigt bra bilder med tanke på förhållanden, skitkul och se.
/marcus, rött ezzy.
