bohm
Forumsvar skapade
-
skriv att det är nytt i annonsen…om man är nybörjare vet man inte vad surfbussen är och det låter som om det är nån som vill bli av med lite skit och man råkar ha en surfbuss…
’
Klart man fattar när man klickat på länken, men hur många säljannonser har inte länkar till hemsidor….? -
Skanör hamn har rätt snälla vågor om det inte blåser allt för mycket. SV-NV funkar, men SV är bäst. Det är inte långgrunt, men du måste ju ge dig ut på djupt vatten nån gång. Har bättre riggyta än höllviken.
-
En hel ny värld öppnar sig när man kan se choppen och se var vågorna börjar och slutar i vertikal riktning.
Jag har aldrig tappat en lins, vare sig på vattnet eller på land. Det är ett minimalt problem, jämfört med vad man vinner på att kunna urskilja konturer på vattnet. (jag krashar rätt mycket)
-
Dum fråga kanske, men är det tillåtet att starta på parkvägen och köra ut till det ”nya” området som ligger vid udden? annars var startar man om man vill köra bland stenrösen på sydsidan?
Två andra dumma fråga kanske; Den sydligaste spoten på västsidan, alltså den sydligaste spoten på falsterbo, är den tillåten idag? hur kommer man till den och vilka riktmärken ska man rätta sig efter?
Ytterligare en dum fråga; Norra skanör är det tillåtet idag att köra upp till sjömärket som står på land (där badstugorna slutar). Under sommaren är nästan folktomt där uppe. Varför har man inte valt att ta med detta området?
Och den sista dumma frågan; eftersom detta är en rekommendation som ska värna om freden mellan badare och surfare, kan man starta i en surfzone och kryssa ut och sedan köra 200m ut i en Icke-surfzon? (förutsatt att länsstyrelsen inte förbjudit det)
-
ok, tack. Kanske får bli nån tur dit ändå då…
-
Du kan jämföra SUP-brädorna med de kajakerna du testat. Olika modeller fungerar bättre i de förhållandena som de är avsedda för. Precis som kajakerna så KAN man använda dem i andra förhållanden, men de funkar sämre.
En SUP som är gjord för att köra i vågor kan man köra på plattvatten med, men den är inte lika snabb som en plattvatten-SUP. En vågbräda kommer dessutom ha mer ”rowing effect”, Alltså att du måste byta sida med paddeln oftare för att hålla en rak linje. En plattvatten-SUP funkar sämre i chopp och i vågor eftersom den kommer vara vinglig och svänger dåligt.
Ska du ha segel på så blir det ännu mer att ta med i beräkningen, om du verkligen vill att den ska segla bra. Och frågan är vad är bra? Ska du segla på plattvatten i lättvind eller i vågor? ska du segla i stark vind och vågor?Tyvärr är det nog så att man måste testa för att få sig en uppfattning om vad man vill ha. I sommar verkar det som om det kommer finnas uthyrning/utlåning på flera platser. Åk och testa.
Lite tips hur du kan göra;
Första steget är att ta reda på vilka olika modeller som finns att få tag på i Sverige. Det är inte så jättemånga märken som har återförsäljare, och därför minskar antalet som du kommer att behöva välja mellan.
Sedan funderar du över vad du vill att brädan ska kunna bäst, och var du kommer paddla mest. Kommer du köra i vågor eller kommer du köra mest på plattvatten? Kommer du köra i en sjö eller i havet? Blåser det där du kör eller är det ofta vindstilla? Skillnaderna är följande; ska du köra endast på plattvatten kanske du vill ha en längre bräda, i extrema fall vill du ha en bräda som har en liknande form som en kajak, alltså är spetsig både bak och fram, samt är rundbottnad i för och akter. Denna typen av bräda funkar inte alls i brytande vågor. På din beskrivning av vad du vill ha tycker jag att du ska välja en vågbräda eller s.k allround. Trenden är att vågbrädorna blir kortare, men eftersom du även vill paddla plattvatten tycker jag att du ska välja en längre bräda. Anledningen är att korta brädor har dåligt glid och blir tröga att ha på plattvatten. En bra längd är från 12 fot ner till 10,5 fot. Bredden har ganska stor betydelse för hur vinglig den är. Ska du köra i chop, välj en bredare (stabilare men får sämre manöverbarhet i vågor), ska du köra cleanare förhålanden välj en smalare (blir svår att stå på när det är choppigt, men får bättre manöverbarhet i vågor).Så som du beskriver, så kommer du inte använda segel speciellt ofta. Min absoluta rekommendation är att om du är en hängiven vindsurfare som vill ha fler dagar på vattnet, välj en bräda med masthål. Om du inte vindsurfar och inte har några direkta planer på att börja. Strunta i om det finns masthål eller ej.
De butiker som jag känner till är följande;
http://www.fahlensurf.se/v4/index.php?cPath=68_69
http://www.surfspot.se/vagsurfing/sup-stand-up-paddleboard.html
http://www.surfers.se/sv/shop/s_u_p_/brador.htm
http://www.waveskate.se/shop/?c=19
http://www.onwater.se/index.php?page=shop.browse&category_id=43&option=com_virtuemart&Itemid=36 -
Min sambo har samma problem. Jag moddade till en egen. Jag minns inte vilket märke det var på den, men det spelar inte så stor roll. Jag använde en CL som inte hade någonting på depowerlinan mellan loopen och bommen, alltså ingen release eller annat (typ som naish och north bla har.). Sedan skruvade jag fast en clam cleat på sidan av loopen, så fick jag ner depowerlinan. jag kortade även av loopen så att den blev superkort.
Om jag skulle göra samma sak igen skulle jag ta en CL från slingshot och plocka bort clam cleaten som sitter ovanför loppen och istället sätta den på motsatta sidan av releasen. skruva fast med skruv,bricka och låsmutter på loopen (inte plasten). Och även korta av loopen och donkeydicken en aning.
Kanske räcker det med att bara korta loopen och låta clam cleaten sitta kvar. -
Jag körde mellan ca 15:30 och 18, och när jag gick upp funkade det fortfarande.
-
Lite byigt, men mot slutet var det fullt tryck med 5,3. I morgon är det lite sämre grundvind, men det ska vara lite varmare. Kanske kommer det funka då också…
-
problemet med att få svenskar till toppplaceringar utomlands är att de som har talang, kanske inte har ekonomiska resurser att vara borta från jobb, samt betala allt som det innebär att tävla utomlands, (och konkurenskraftig utrustning.)
Är SVF seriösa med att få toppplaceringar i VM, måste det läggas ner energi till att dra in sponsorpengar som sedan i sin tur kan sponsra ett landslag, så att det inte endast är medelålders män som jobbar som ingenjörer eller dataprogramerare som åker på tävlingar….
Utöver det ekonomiska finns det många andra fördelar med att ha ett officiellt landslag. Man kan sno många ideer på teknisk, fysisk och mentalt träning och upplägg från andra sporter som har landslag…
Går det dåligt har man ju då dessutom möjligheten att lägga ifrån sig allt eget ansvar, och skylla allt på tränaren, som senare också får sparken,,,,
-
Köp en mini-mal eller funboard, ingen longboard. En longboard kommer du inte lära dig på, eftersom den kräver rätt mycket teknik för att kunna hantera och uppskatta (att endast stå upp på brädan räknas inte som att att kunna surfa).
Köp en som är runt 7-8 fot lång.
-
En långsökt;
sydvisstMed undermeningen; Det blåser SYD, ska vi ut? jaVISST…
-
Nä, eftersom broavgiften är en vägskatt, 😉 Därimot kanske du behöver pass, eftersom ditt medborgarskap inte tillhör schengen-avtalet, och du är inte medlem (genom ditt medborgarskap) i Nordiska unionen….
