bohm
Forumsvar skapade
-
Search engine that assembles buy&sell from hundreds of sites.
-
största forumet när det gäller sup är http://www.standupzone.com/forum/index.php
Där bör du kunna hitta info.
-
Jag har haft en 9’6 (GONG greedy), och ska man ha den mestadels till plattvatten tycker jag den är för kort. Det är helt enkelt för dåligt glid i för att det ska vara kul. Det funkar rätt skapligt om det är helt vindstilla, men jag upptäckte att det är VÄLDIGT sällan det är helt vindstilla vid kusten.
Jag skulle inte gå under 10, kanske 11, om jag skulle ha den till plattvatten.
-
Jag tycker GT-31 är riktigt dålig. Fult gränssnitt, Krånglig att lära sig, dålig support för mac. opålitlig (funkar inte bra när det gäller distans, jag har provat med bilens trippmätare och GPSen i bilen och när man står still tickar GT-31 på distansen medan de andra står still.)
Fattar inte varför man envisas med att köra med denna.
-
Här i Sydney kommer det in såna ganska regelbundet när det är varmt i vattnet. Den delen som bränns, är en lång tentakel. Knepet är att så snabbt som möjligt ta bort den från huden. Får man bort den inom 5-10 sekunder blir brännmärket inte särskilt stort, och smärtan är hanterbar. Man ska INTE skölja med färskvatten, utan behöver man skölja ska man göra det med saltvatten. Inte klia och inte gnugga sand eller annat i.
Jag väntar på att man ska få en sån i ansiktet eller kanske i munnen när man trillar. Blir inte roligt.Nu är det höst här och vattentempen är på väg ner, så vi kanske slipper såna ett tag. Men blir jag bränd ska jag fota och skicka.
-
Jobbigt läge…
[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=65BbpKjpGkM”]YouTube – Fuerte Wave Classic 2011 – Puertito[/ame]
-
jo, det stämmer, 89 liter är den på..
När jag tänker efter så kanske jag har helt fel, eftersom jag inte provat nån mindre i lättvindsförhållanden.
I sverige körde jag på en EVO 74 liter och en FSW 93 liter. EVOn tog jag aldrig fram om det inte blåste mer än 12-13 m/s. Jag kanske borde testa en mindre nån gång…
-
Ola H.;646506 wrote:Jag tror personligen det är lite feltänk att gå upp för mycket i storlek. Bättre att hitta en bräda i ”rätt” storlek som ”löser problemet”. Lite förenklat skulle jag säga att det ytterst sällan är meningsfullt att gå över sisådär kroppsvikt+ 12-15 liter om det handlar om vågsegling. Problemet som jag upplevt med stora brädor är att om de skall bli loose nog så måste de ha rejält med krök och då blir de istället sega, faktiskt segare än en lite mindre bräda med motsvarande rocker. Och gör man dem istället snabba, så blir de för tungjobbade (om man inte själv är tung nog).
Det det är säkert sant i vissa delar av världen, dock inte överallt….
Jag flyttade nyligen till sydney och här blåser det inte särskilt mycket eller för den delen särskilt ofta… (i svenska mått mätt) för någon dag sedan blåste det 16-18 m/s och det var tydligen ganska ovanligt.. de flesta hade inte tillräckligt små segel utan körde rätt överriggade…
Därimot kör man ganska ofta i perfekta DTL förhållanden, men bara i runt 7 m/s. Då behöver man ha nåt att hålla balansen med förbi brytet när du ska ut. Jag har en goya custom twin 93 och visst, den känns rätt stor på vågen, men jag skulle inte kunna ta mig ut på nåt som är mycket mindre. (Jag väger runt 67kg)
När man kör i masthöga vågor och man bara guppar på väg ut behöver man den där extra volymen.
Eller för att citera en sydneysider ”well mate, you need some skills and heaps of luck to get past the break.”
-
Jag flyttar till sydney om ca en vecka, annars hade jag nog åkt upp till O’hana och provriggat.
Jag har kollat på HSM’s lista på återförsäljare och där kan man se att windshack.com i Perth är distributör, men på deras hemsida finns ingen info om HSM.
Jag är rädd för att det kommer bli svårt att hitta en hotrod-mast i Oz. Någon som vet?
Tyvärr kan jag inte ta med nån mast i min packning för den är för den är för lång för min segelbag. annars hade jag kanske köpt en här.
-
För att vara helt ärlig, mitt Bolt 5,6 är helt oseglingsbart. Jag har läst att detta seglet ska vara perfekt lättvindsvågsegel eftersom det är bra bottendrag, men jag hade mer bottendrag i mitt 5,3 simmer Icon. Jag tycker även att Bolt 5.0 är mer bottendrag i, eftersom jag kan minska nedhalet och få mindre släpp i akterliket.
Jag har provat att rigga det på alla sätt och vis, och som du säger är MYCKET nedhal enda sättet. Om jag riggar det som jag riggar alla andra segel, alltså löst akterlik 1/2 till 2/3 in på seglet mellan översta lattorna, och att det är löst ner till 3: lattan funkar det att segla med, men i vindbyar viker sig seglet över bommen och seglet får en profil som gör att all kraft släpps ut.
Om det blåser lite brukade jag på mina andra segel (och på de mindre storlekarna på Bolt) låta släppet i akterliket endast gå ner till 2:a lattan och får då bättre bottendrag. Detta funkar inte på 5.6:an.
Jag gillar 4.5 och 5.0:an så jag hoppas att jag kan få 5.6:an till att funka. Min gissning och förhoppning är att jag har haft fel mast.
Finns det några andra master än hotsails som passar Bolt? Jag tror att min lokala shop är återförsäljare av powerex, naish, north och neil Pryde.
-
Jag har en fråga ang Bolt.
Mitt 5.6 och i bland även 5.0 funkar inte med min bom för det är för mycket buk på så seglet tar i bommen på lä-sidan (seglet tar i långt bak på bommen, och ev skulle det funka om man hade ett bredare bakstycke.) När selget flexar, blir profilen på seglet helt fel eftersom duken ”viker” sig över bommen.
Det funkar någorlunda om jag har mycket nedhal och mycket uthal, men då förlorar man det som man eftersträvar med en djup buk, alltså bottendrag.
Jag har kört med local spirit alu-bom 140-190cm och Reptile v-cross 400mast.Eftersom jag är på väg att flytta utomlands har jag sålt masten och bommen, så nytt är på gång. Men vad ska man göra för att lösa detta problemet.
-
Jag stoppade min vågsurfingbräda i en boardbag och riktade in en sko-tork (som blåser varmluft) i boardbagen. Jag stoppade in en termometer och såg att temperaturen steg till ca 35-40 grader. Med denna behandling bubblade det ut en hel del vatten genom sprickan som jag hade i railen.
Kanske går det inte att få ut allt vatten, men rätt mycket kommer komma ut.
-
Jag vet inte upplägget, men om man får draken som ett varuprov behöver man inte betala tull och moms.
-
Jag får nog ansluta mig till styrets åsikt.
Att halva sverige (och halva danmark) ska komma till ett och samma ställe när det går av tycker inte jag är bra. Folk kör 50-60 mil vid en bra prognos till de bästa ställena. De flesta spotsen tål inte att bli ”over-crowded” av flera anledningar. Först och främst blir kvaliten på seglingen sämre när det är för mycket folk på vattnet. Det orsakar även mer nedskräpning, att folk parkerar precis hur som helst och att boende i närheten blir förbannade.
GH är ett bra exempel på hur det kan bli. Jag var för första gången i GH för några år sedan och redan då var det ganska mycket folk på en bra prognos. Sist jag var där var det ju rent löjligt. Det är ju bara tur att gislövsborna är så förstående.Låt folk få veta vilken del av sverige, men att ge vägbeskrivning är kanske lite väl…
