boman
Forumsvar skapade
-
Det är svårt att hitta några negativa tester om brädan.

Saxat från Starboards forum:
Hyper vs Ahd GT75
As Im a proud owner of a GT 75, so when i had a opertunity to test the 2 boards over a couple of days i jumped at the chance.I sailed the hyper in 12 to 20 knots all in all.
When I used my no cam 6.5 with the 44cm on the hyper my froend of similar ability used my GT75 with a 7.4 cam sail with a deb 44cm.
We found that the hyper pointed aswellas the GT, but was certainly quicker on a beam reach but when i went on a reach the hyper just blew the GT away!!! When the wind became marginal I found that the hyper planned through the lulls much easier than my Gt75.
However it takes some getting used too, to get it to plane early as it is criticle where you place your feet on the board, otherwsie too far forward and you shove the shoulders of the board under the water.
When I used the 8.7 on the hyper with 44cm and a 8.6 on the GT 75 with its 56cm fin we came to the same conclusion. However we felt that the hyper took the 8.7 better than the GT75 starngley enough which surprised us both.
I also tested the board with 9.8m 44cm and even though it planned later than my friends who was on similar size sails on formula boards
when we came onto a beam reach i just left them standing in 12knots of wind.So my conclutions are:
1. yes the Gt75 may plane slighty earleir when you have a good sailor aboard over the hyper, but I would be using my formula anyway in those wind speeds.
2. The hyper is certainly a quicker board on all points
3. Me at 85kgs can tack the board and also uphaul it with the 9.8.
4. I dont feel that there are any boards who can point as good upwind as the hyper unless you are on formula of course.So it gives you the confidnecve to point off the wind and let it rip as you know you will always get back.
5. The board flies through the lulls and gybes well, especially if you are used to wide style type board, as the board feels like a small formula board.
6. The fins are such good quality and surprised how starboard have supplied them in with the price.
7. last but not least I must admit my GT75 is for sale now!!!
Im no expert sailor but pretty compediant, yes these are only my own findings, but I hope this will help someone out there who also has the vast choice of boards to chose from.
pse feel free to e mail me, yes my own dram will arrive in a few weeks, and yes they are very light and easy to sail.
Yes it did blow me away!!
My 100kg mate will be looking forward to the bigger version though as he did amuse use all with his uphauling techniques, or lack of em.
-
Faen va sköj..
Var/vem har du köpt den ifrån..ut och kör en rispa och skriv sedan en rad om dina första intryck av brädan..
-
Det finns många bra ställen i sthlm!! Björkvik. Fituna mm
-
Tjena inte riktigt Sthlm men vi körde 5.3 idag på ostligt, i Kapellskär, kanon dag med 9 grader i vattnet. och fina vågor…
-
Tja!
Det stämmer bra men för att få upp skiten i luften så krävs det en ganska så stor ”buk”:-) på vingen. sedan beror det på om man pratar takeoff eller march fart, profilen på en justeras ju kraftigt med flaps efter takeoff. det ligger lite i varför en del formula seglare vill ha ett justerbart nedhal… -
Läcker som f-n….
-
Det stämmer att Exocet har nåot snabbt på gång.
Vi får väl se hur AHD har hyvlat till sina spjut senare?Soon EXOCET will also reveal another variant of the ”Hyperbola system” on its 3 brand new slalom boards.
This second variant is a big step in windsurfing-board design.
It will bring an incredible acceleration , speed and reduced wet surface. -
-
Hej!
Jag måste tyvärr göra dig besviken angående HPL bommen.
Kör du på elit nivå och 12,5 med den bommen så bör du förstärka med några varv kofiber runt frontbeslaget. Jag har sett 3st som har gått sönder, Senast jag såg en spräckt HPL bom var i varberg under SM (S-9), där var det tuffa förhållanden med stora vågor och mycket vind.
Jag tror inte för det att HPL är sämre än något annat märke, men jag ska garanterat förstärka min till nästa år. den kostar ju ändå 7 lökChinooks uthals block är kanon, inte bara att det blir mindre friktion. Dom gör att du aldrig behöver trä om uthals tampen i bakbeslaget varje gång du riggar, bara att loopa på och köra. Köp dom på surfbutiken.nu
-
Tja!
Slipa ner tills du har trärent runt skadan. använd sedan epoxi och riktad glasfiberväv.
Läs mer på http://www.star-board.com -
boman
Medlem3 oktober, 2002 vid 18:47 som svar på: Speed-segelfråga till getwet69 el andra SpeedsterJepp vi kommer att köra benet, Kapellskär funkar ganska bra på NO. (Skönt med värme och dusch i klubbstugan så här års 🙂 Men blir det blir kuling på NO så åker nog dom flersta av oss upp till Väddö för lite vågseglig.
Vi för hoppas på mycket vind. -
boman
Medlem3 oktober, 2002 vid 15:27 som svar på: Speed-segelfråga till getwet69 el andra SpeedsterTjena Oskar! din gammla 58:a är faktiskt grymmt snabb, Köpa?

Det är nog inte fel att ta en närmare titt på en 8,5 rigg och en GT75, Mtx eller liknande, för svenska speed förhållanden. Jag har lekt med tanken många gånger efter att ha seglat formula toköveriggad med mitt Gaastra 8,7 och sb175. NM på Öland var duktigt blåsigt det var då tanken slog mig första gången. Vi seglade en fyrkants bana och efter kryss bojen var det en grymm slör ner till länsbojen. 8,7:an sa aldrig stop det var bara att hålla i.( Formula brädan funkar otroligt bra i dessa vindar(. Men hur hade det varit att stå på en modernare race maskin som kan ta lite större segel typ AhdGT MTX , hyper mfl i dessa vindar och på det slör benet. Jag har svårt att släppa tanken…….
Jag har fått för mig att ett med en 8,5 rigg och en grymming bräda, så får man sin speed lusta mättad ganska braPrylar är kul
-
boman
Medlem2 oktober, 2002 vid 19:01 som svar på: Speed-segelfråga till getwet69 el andra SpeedsterJa du kan ha rätt där.
GT 75 ser också mycket intessant ut och verkar ha potens för svenska vatten. finns det några tester på den brädan här på nätet?
