brickan
Forumsvar skapade
-
brickan
Medlem27 maj, 2005 vid 13:39 som svar på: Nautrvård – Ordningföreskrifter om bl.a kitesurfinJag säger inte att vi ska skita i detta och köra ändå men ett stort fel i detta är att kitesurfing är ett begrepp och inte en definierad sak.
Lika som vattenskoter kan man inte skilja kitesurfing från segling i rätten mm.
Länsstyrelsen har ju på många håll förbjudit vattenskoter men eftersom det inte finns något som heter vattenskoter så gäller ju inte förbudet.
Länsstyrelsen måste i så fall förbjuda alla farkoster på vattnet i de områden som dom markerar på kartan.
Åker man på de förbjudna ställarna och blir ”tagen” så påstår man att man seglar och inte surfar vad är skillnaden?
vad är definitionen kitesurfing.
Vart går gränsen på hur liten/stor brädan ska vara innan det blir båt?
Vad bestämmer att det är en kite eller ett segel?
Vad bestämmer att man kör vattenskoter och inte bår?
Dessa frågor brottas länsstyrelsen med dagligen och än så länge har ingen i Sverige blivit fälld i rätten för att ha kört vattenskoter för det finns ju inget som heter så. -
Svar till:
Hmm… bara att testa säger du?? Vågar man det.
-Basse, ingen motor/bränsle guru direkt
[/ QUOTE ]
Vågar man inte så vinner man inget

Jag hällde i 30% Etanol i min Atos från 99 så jag hppas jävlar att det funkar bra.
Men självklart har jag läst mycket om detta på internet men frågan är om man ska lita på allt som står på intenet? -
Svar till:
Vad kostar E85 ungefär?
[/ QUOTE ]
I växjö kostar den 7,6 kr/l.
Jag har inte kört någon längre sträcka men det lilla testet visar att bilen inte drar mer om jag blandar 30% Etanol (E85) vilken i sig har 15% bensin i sig.
Priset blir inte mycket mindre nu men enligt uppgift så kan jag köra på 50-50 på samma förbrukning och det är ju gött att tanka halava tanken för 7,60.
Nu är bilen mycket rappare och tystare vid högra farter så jag kommer i fortsättningen att köra med etanol frågan är bara vad den optimala blandningen är. -
Var förra helgen på Haga ”sanbergen” och det blåste skit så jag tänkte snorkla lite.
Gissa om man blev förvånad när det kommer hela stimm med hundratals näbbgäddor jäkligt stora var dom och jagade in mig till land igen
-
Vanligt på Haga park på våren har jag hört.
-
-
Du har lite rätt.
Du bör köra i uppemot 40 knop och de hastigheterna måste du ha skydd annars är det rätt enkelt att slå sig medvetslös.
Man börjar oftast med att hålla/hänga i en stång från båten för att kanna hur det är att åka på fötterna.
Men svårast är att komma upp med lina.
Man lägger sig med uvudet mot båten drar igång tills man planara på ryggen väder röven mot båten ner med fötterna i vattnet och åk på. -
Varför skulle hon ringa polisen för att man backar på en stolpe?
-
Du väljer ju inga djupa ställen att kita på

men det är rätt bara åk för fasen du har ju klarat av din huvudlandning nu så det dröjer väl till nästa -
Jo det är ju så vi menar kite förrändras på det sättet att det blir mer kraft i den.
Hur menar du med att kiten inte förrändras men det blir mer kraft.
Och en kite kan bli trögare eller snabbare att styra med olika bomar och linor även om momentet inte förrändras på bomen. -
[/ QUOTE ]
ok!

men jag försöker bara berätta att draken e inte ngn tranformers som kan ändra sig brara för att man byter linor!
eller ni kanske kör med bests nya? som kan allt![/ QUOTE ]
Nej ZOOOOOlander du har fel.
Egenskaperna i kiten beror till stor del på hur lunuppsättningen är.
Kiten kan svänga mycket snabbare med en bom i samma längd med olika linuppsättning.
Jag fattar inte varför alla skriver att kiten inte förändras?
Det gör den och de vet nog de flesta som kör med olika bomar och linor/linlängder.
Min Cabrina har extremt mycket mer depower med en orginalbom men byter jag till en vanlig bom utan recon så blir det bättre lättvindsegenskaper och snabbar kite.
Varför skulle man annars använda olika långa linlängder och pullybar? För att det är kul?
Egenskaperna förrändras och det betydligt.
