brickan
Forumsvar skapade
-
Svar till:
Du måste ju vara kitesveriges största prylbög, men keep up the good work, alltid bra med grejjer som gör att man får mer tid på vattnet.
[/ QUOTE ]
Va prylbög har jag alldrig hört förut men har man vindmätare och plastsvets så kanske man är det?
Står man på stranden och har kört 10 mil med en trasig bladder så är det ju kul om man kan få det fixat utan att åka hem. -
[/ QUOTE ]
men fan Haga Park, är ju en skit spött, bara kallt i vattnet och sunki strand o arga vindsrufare precis som klagshamn[/ QUOTE ]
Ja säg va du vill men om man mäter så ser man att det är varmast i vattnet i havet på Haga 23 Grader inte fel.
-
Walle har rätt!
Har själv en silva och den visar lätt fel om man inte riktar den rätt i vinden.
Silvar funkar men den visar lätt fel om det är byigt då byarna oftast vrider lite. -
Den får man lära sig i Liftass kiteskola har jag hört.
-
Men all text har ju förändrats eller är det jag som pillat med inställningen.
-
Även rambo har mörkblå tror att det har med karaten att göra.
-
33 kilometer manar han eller 3,3 mil
-
Det är ju rätt enkelt har man offshore kan man oftast inte surfa då man driver utaåt om nått händer typ chickenloopen går av eller nått och då är det lätt hänt att man dör och den vill ju inte så många.
Om man har onshore måste man hela tiden ta höjd och man måste backa ut en bit i vattnet innan man startar och det kan ju vara meck om det är djupt.
Sudeshore gillar nog många om stället är lämpat för det. -
Angående boostrarna så fattas lite info.
PBU 1412 Är ingjuten och därmed helt vattentät vilket medför att kretskort mm inte blir fukt/vattenskadade dessutom tål den mycket tuff miljö och skakningar.
Den har ett Boost läge som gör att om spänningen är under 12V så öser den på med lite mer ström upp till 20A sedan minskar strömen alteftersom spänningen stiger och det är inte för att batteriet kan ta skada utan för att effekten ökar i Boostern och den skulle bli för varm om man öste på 20A 14,4V.
Den är tillverkad i sverige och har man problem med inkoppling går det bra att ringa och få hjälp på svenska.
Helt enkelt en svensk kvalitetsprodukt som har tillverkats i många tusen ex. -
Jag jobbar heltid med teknisk support kring detta och vi tillverkar den undre Boostern här i växjö och jag kan varmt rekommendera den.
Vi har fler lösningar på vår hemsida http://www.primepower.se -
Relä funkar men då måste det vara ett mycket bra relä som tål mycket ström eftersom det fulla batteriet kommer att kopplas samman med det tomma och då blir det en strömrusning reläet måste tåla minst 75A konstrant och det går på typ 600 kr bara reläet.
-
Passa dig för aceton ta T-röd och skär lite i kanten sedan böjer du upp lite och penslar på T-röd alteftersom det släpper.
-
Har en liten annan lösning där man endast behöver dra handen uppifrån och ner övar chaklet så löser det ut.
Inte alls konstigt och funkar även om man har dålig koll. -
Ni har ganska rätt angående laddning.
Att ladda upp ett batteri till fullt är inte lika lätt som man tror.
Parametrar som vilken laddström i detta fallet 60A och sedan spänningen måste vara angivna.
Batterityp är mycket avgörande i detta fallet ett vanligt öppet bly/syra batteri troligtvis typ startbatteri.
En sak är säkert att ladda upp ett 60Ah batteri på en timma med en 60A generator är omöjligt.
Batteriet tar inte emot 60A mer än några minuter och laddströmen sjunker trotts att man har 60A att tillgå detta beror på att den inre resistansen i batteriet ökar ju fullare det blir.
Man brukar enkelt räkna att den tid det tar att ladda upp ett batteri till 80% kalla den tiden Xh tar det ytterligare 80% av Xh at toppfylla Bettriet.
Men då frågar man sig hur lång tid tar det att ladda upp det till 80% och det kan man bara veta genom att ladda i olika lång tid låta det stå och mäta spänningen eller mäta syravikten.
I alla fall om vi säger att Xh=1 så tar det 1h och 48 minuter att ladda upp betteriet till 100% om laddningspänningen är 14,4V men det är inte realistiskt.
Det tar troligtvis uppemot 4timmar att få batteriet laddat till 100% i bästa fall.En generator laddar oftast på äldre bilar och äldre batteriladdare med konstant spänning.
Detta är inte en optimal metod men fungerar.
I dag laddar man i olika faser med elektroniska laddare med mikroprocessorer i.
I en vanlig laddningskurva begränsar man enbart spänningen och inte strömmen.
Strömmen behöver inte begränsas om man begränsar spänningen.
10-15% av batteriets Ah tal är en lämplig Laddningsström alltså 6-9A på ett 60Ah bettri.
Laddningsspänningen bör inte överstiga 14,4V då det kommer att utveckla mer knallgas då.
Det finns laddare och applikationer där man behöver begränsa strömmen men det gör man när man avsulfaterar batterier i truckar mm och i applikationer där man använder mycket av batteriets kapacitet.
Så om du ska ladda batteriet med en laddare välj en runt 6-9A och kanske större om du kommer ha belastning på batteriet samtidigt som du laddar.
Det surfen skrev att laddare sänker laddningströmen för att det inte ska bli överladdat stämmer mycket sällan och är mer än undanflykt från tillverkaren då laddaren inte orkar hålla strömmen uppe när spänningen stiger.
Man reglerar spänningen i två olika faser normalladdning (tex14,4) och underhållsladdning (tex 13,6)
Att använda dioder i ett system är bra men man måste tänka på att kompensera för det spänningsfall som dioderna har och det kan variera.
Ett annat sätt är att använda ett relä som kopplar bort det ena batteriet när generatorn inte går.
Det är inte så dumt men reläet måste tåla höga strömmar då en strömrusning kommer att ske fån det batteri som har en lägre spänning och grova kablar är ett måste.
I dag finns det även modernare laddningsfördelare tex: http://www.primepower.se/rwdx/files//CDB100.pdf -
Den här moddellen ska man använda om man ska ha schakel.
