

bronco_rider
Forumsvar skapade
-
Funkar också att med hjälp av en hårtork få vallan att smälta in i belaget.
Kanske inte alla typer av valla eller vilken hårtork som helst, men det är bara prova. -
http://www.kompositfabriken.com/
Är det som gäller!
Generöst sortiment bra priser, han som driver kompositfabriken lär också vara en äkta keminörd. -
Bara att modda till en 5e lina på bommen så är dom inte längre svåra att vattenstarta. Jag kan nämna att jag har en kitepolare som just kör med ripper12a och på den så fixade jag till en 5e mest var det för att det råder brist på bra & säkra spots häromkring samt att ofta så är det opålitliga vindförhållanden & då är det guld värt att när som helst kunna flagga kiten via 5e linan, sen att det dessutom blir busenkelt att starta kiten gör ju inte saken sämre.
Han körde 12a & 16 Naish förut tror jag det var & är nu helnöjd med sin ripper, han har kunnat kita mycket mer nu med 1 st ripper12a än vad som funka med dom 2 drakarna han körde innan. -
@Cortex 529099 wrote:
He he, coolt med 100% woodcore. 😀
Vet du ungefär hur mycket du kom upp i som snabbast?/Kaj
Tyvärr så varken äger jag eller har tillgång till någon gps & det där med hastigheter är ju lite svårt att uppskatta, men som snabbast gick det i alla fall tillräckligt fort för att effekten av den såkallade skenbara vinden inte gick att ta miste på, då vindriktningen som jag upplevde den ändrades radikalt alt efter som farten ökade. Dessutom gick det åt några 100 meter till att sakta ner så min uppskattning är att farten låg nånstans mellan skall vi säga fortare än 70 men långsammare än 120 :crazy:
-
Så här ser mina hemmasnickrade doningar ut som jag äntligen fått tillfälle att testa nu i vinter. Maxade dom med bra tryck i 9an utan några som helst problem med instabilitet, så dom har defenitivt inte gjort mig besviken.
-
Har du ingen epoxi så funkar det nog med superlim,(Loktite super attak) det har i alla fall funkat för mig att laga små lagningar med, om man provar att väta ner en liten bit glasfiberväv med lite superlim så kan man konstatera att limmet absorberas av glasfibern & när det har stelnat så blir det ungefär samma resultat som om det hade varit epoxi. Att lägga på ny glasfiber på skadan ser jag i alla fall ingen mening med så länge det bara är smålagningar det gäller.
-
http://www.kompositfabriken.com/index.html
Tror jag är billigast & det verkar för den skull inte vara dåliga grejer. -
Varför finns inte Tilmann Heinig med på listan?
Kitesurfer: Tilmann Heinig
Spot: Germany, Westerhever
Height: 178 cm
Weight: 78.0 kg
Age: 46
Date: Saturday, January 26, 2008
Board: Home made Halfmoon
Kite: Caution! Answer 9.0
Fin: Stainless Steel
Average speed: 50.14 knots (92,9 km/h)
Max.GPS (display): 55.2 knots (102,2 km/h)
Max. 2 sec. (software): 54.9 knots (101,7 km/h)
100 m run: 54.3 knots(100,6 km/h)
250 m run: 53.2 knots (98,5 km/h)
500 m run: 50.9 knots (94,3 km/h)
Windspeed: 33 knots (61,1 km/h)
Windgusts: 44 knots (81,5 km/h)
http://www.youtube.com/watch?v=k2gSQXy4-MwHar hans bedrifter inte blivit godkända?
-
Kitesurfer: Tilmann Heinig
Spot: Germany, Westerhever
Height: 178 cm
Weight: 78.0 kg
Age: 46
Date: Saturday, January 26, 2008
Board: Home made Halfmoon
Kite: Caution! Answer 9.0
Fin: Stainless Steel
Average speed: 50.14 knots (92,9 km/h)
Max.GPS (display): 55.2 knots (102,2 km/h)
Max. 2 sec. (software): 54.9 knots (101,7 km/h)
100 m run: 54.3 knots(100,6 km/h)
250 m run: 53.2 knots (98,5 km/h)
500 m run: 50.9 knots (94,3 km/h)
Windspeed: 33 knots (61,1 km/h)
Windgusts: 44 knots (81,5 km/h)Kiten han körde med var föregångaren till Mayhem som är Caution Kites nyaste tillskott för i år.
Är man sugen på att köpa sig en Mayhem, så ring Kaj eller till Jonny på 0736-89 49 88. Jonny bor i Lugnås mellan Mariestad & Lidköping.
Jag såg fakiskt en Mayhem11 live förra söndagen då Jonny & jag kitade, som jag upplevde det så gick den ruggigt snabbt samt att den även verkar lämpad för för den som gillar att flyga högt långt & länge. -
Mitt inlägg i följande tråd ger svar på din fråga.
-
@sourra 434706 wrote:
Ptja, kortfattat kan man säga att man låter kiten flyga enbart på 5:e-linan. Det blir alltså ungefär samma sak som när någon står och håller kiten downwind.
Dessvärre så kan 5e linan vara kopplad till infästningar på bakkanten istället med syfte att kunna backa upp kiten när den ligger med le
neråt mot snön. Jag har själv ägt en bronco där infästningarna satt i bak. personligen så var jag inte alls så förtjust i det konceptet så jag fixade en infästning i fram istället. Fördelarna jag fick efter den ändringen var just att det går att flagga kiten samt vad jag upplevde i alla fall: bättre depower då man slipper problemet med att 5e linan p.g.a. vindfånget faktiskt drar en aning i bakre kiteinfästningarna & det behövs inte mycket för att radikalt försämra kitens depowerrange.
Så mitt förslag! sitter dina infästningar i bak:mad2: ÄNDRA!!!!:grin: -
Jag har provat bägge metoderna & tycker att det finns fler fördelar med
att sätta infästningen i le oavsett om man kör på snö eller vatten, kanske blir lite trixigare med snowboard ,jag kör själv på skidor så det har jag inte testat. Ytterligare argument för le-infästning är annars:
Säkrare när man skall ta ner kiten, bara att flagga den via 5e linan.
Mer depover: dels så kan man dra lite i 5e linan vid behov om den sitter i le, sen så får man en oönskad effekt när infästningen sitter i bak, vad jag upplevde i alla fall nämligen att när baklinorna fångar upp vind så drar dom faktiskt lite i kiten också & det behövs ju inte mycket drag på kitens bakre infästningar för att få en ofrivillig inskotning = markant försämrad depover. -
22-10-2004: Flysurfer.de’s teamrider Tilmann Heinig ends 1st in the Masters Kitesurf class at the Namibian Windhoek Speedweek!
Reaching a maximum speed of 32,13 knots Tilmann Heinig ends first in the Masters Kitesurf class (riders older then 35 years) where Armin Harich ends 4th in the same class with a maximum speed of 29,94 knots. Overall Flysurfer classifies for the 8th place in the contest.
Windsurfer Björn Dunkerbeck ends 1st with a maximum speed of 34,51 knots.:shocked: Som ni kan läsa här ovan så var han tydligen teamrider för Flysurfer tidigare !
varför byta till nått annat märke då?:confused2:
Kom igen nu & argumentera!!
Jag väntar med spänning på fortsättningen. -
Nu är du allt ute på farlig mark!!
Vet du inte att Melker kan karate?