bronken
Forumsvar skapade
-
Jag bjod $2600 for alltihop med frakt till Iowa dar jag bor. Han gick inte me pa det. :tongue:
Hans moterbjudande vart han att salja bara Formula grejorna (vilket ar det jag vill ha sjalv) for $2000. Eller rubbet 6 segel 4 master for $3200.
Formula grejorna inkluderar:
2006 NS Formula Warp 11.0 (anvand mindre an 30 ggr)
2006 NS Formula Warp 10.0 (anvand mindre an 30 ggr)
2005 NS Formula Warp 9.0 (anvand mindre an 20 ggr)2 st master 2006 modell 100% carbon, byggda for 05/06 formula segel.
Han erbjod aven att uppgradera och inkludera ett 2005 NS Formula Warp 11.7, och byta ut 2005, 9.0 mot ett 2006 9.0 for ytterligare $300 om jag ville hellre ha det. Alla segel har kolfiber lattor (ar det standard?)
2005 slalom seglena vill han ha foljande for:
2005 north 7.6 med 460 mast $600
2005 north 6.4 med 430 mast $550(alla masterna ar 100% carbon North race master (gjorda for seglena)
Holler aven pa att leta efter en Mike’s Lab L6 fran samma stalle, och jag behover spara lite slantar sa jag har rad med bade brada och segel…
Som sagt sa maste jag aven betala frakt for att fa grejorna till mig I Des Moines, IA, och om jag tar med nagat hem sa blir det ju ytterligar lite frakt till Stockholm under julen…Aterkommer med vad det blir for deal…
– UffeDet ar mycket stalar det handlar om men jag tror att det ar bra grejor for schyssta priser. Han la aven till att Formula Prylarna vann han US National’s i Formula med i ar pa Maui.
-
Tackar for svar, jag har fatt ett pris pa hela paketet for $3500, eller ca 25,000 SEK (kurs 7.20). Verkar som om det ar vettigt, jag vet att allt ar i toppskick och inget segel ar anvant mer an 25 ggr, nagra mindre an 10 ggr. Sen maste man ju fa hem grejorna ocksa, undrar vad det kostar?
Hm, jag far se vad det blir, jag aterkommer nar jag vet mer…
– Uffe
-
Fraga till The_Novice: Vad har en 12% saltlosning for densitet? Jag ar fortfarande sa himla forvanad over hur latt det gick att plana i Laguna Madre, Corpus Christi, i Texas. Wikipedia sager att beroende pa vader (regnfall och sant) sa varierar salthalten dar i lagunen mellan 2% (lagre an havet efter mycke regn) till 12% (3 ggr sa mycket som havsvatten efter torka). Jag var dar i Mars nar det hade vart rigtigt torrt. Lat saga att det var 12% salthalt, vad hade min 100L brada kants som da?
En annan grej som gor att jag tror det kanndes sa latt var aven hur jamn vinden var, 15 Mph (7m/sek) stabil vind, ar en jakla skillnad mot 10-20Mph byig vind… Lagger man ihop allt sa var det nog perfekta forhallanden for tidig planing och latt att aka fort: bra platt vatten (me mycket salt i) , varmt och skont, vatten djup ca 1m i flera mil (20 for att vara exakt)…
-
Visst ar det sa, 30 knop ar alltid 30 knop, men om du ar i saltvatten sa kan du med andra or (med samma vindforhallanden, vagforhallanden) segla med lite mindre segel pa vastkusten och lattare komma up i 30 knop (minde segel = mindre motstand). Vad har jag nu satt igang??? Uppe i bottenviken dar det ar annu mindre salthalt, ar det alltsa svarast att aka fort? 😉
-
Ett litet tillagg till salthalten, tank pa att i Sverige om ni seglar pa ”havet” pa ostkusten i alla fall sa ar det bara .25% salt (brackt vatten) fran all is som smalte pa istiden… Borde gora Osstersjon annu samre for ”Speed” 30 knop pa vastkusten (mera salt i vattnet) ar inte lika snabbt som 30 knop pa Ostkusten… :tongue:
– Uffe
USWE 22. -
Liten fundering om ”Sandy Point”… Jag seglar mestadels i sjoar, dvs vatten utan salt. I varas var jag i Corpus Christi, Texas och seglade i den sa kallade Intercoastal waterway, vattnet dar ar extremt salthaltigt (over 10%, jamfor med normala 4% salthalt pa havet) pa grund av att kanalen mellan fastland och Bird Island utanfor ar valdigt grund och har valdigt lite tillforsel av sotvatten. Nar vi var dar och seglade markte jag en otrolig skillnad pa hur tidigt man kunde plana pa en liten brada. Den hoga salthalten i vattnet gor att bradorna flyter battrre och en 100L slalombrada upplevdes och planade valdigt mycket tidigare (typ som en 120L brada). Jag kunde segla samma brada med 1.5-2m mindre segel an normalt hemma pa sjoarna i midwest, i samma vidforhallanden, valdigt coolt, anvande 5.4m segel nar jag hade anvant 7.4m hemma. Jag undrar om ”Sandy Point” i Australien har samma forhallanden som i Corpus Christi, TX? Om man tittar pa google maps pa Sandy Point sa verkar det som om det ar en liten kanal in (vilket borde gora att salthalten ar valdigt hog eftersom det ar en djup vik, obs inget sotvatten fran flod eller nagat). Detta kan forklara sma segel i lite vind, och aven dom snabba hastigheterna eftersom den dar lilla viken formodligen ar valdigt grund och inte har nagra vagor alls aven nar det brallar i. Helt enkelt perfekta forhallanden bade med vind, extremt salt vatten, grunt. Det gar snabbare med mindre grejer, mindre luftmotstand och med mera ”flyt” i bradan sa ligger den hogre i vattnet…. Jag vill aka dit och prova ocksa… :laugh:
-
Hoppas hans surfgrejor var ok… Bara ut och segla, bra avkoppling nar sant dar hander….
-
bronken
Medlem19 september, 2006 vid 18:57 som svar på: Tips till ny speedare med chans att slå jankarna…GETWet, Tobhead, Störner, tackar for alla tips. Jag hade lite lyx och hade min egen GPS pa handen och kunde nollstalla, max speed pa den lite da och da. GPS’n som jag fick lana av tavlingsledningen fick man inte rora under hela ”session” men jag gjorde som GETWet sa och nollade min max speed, det som jag tror mest pa ar att hitta bra vatten dar det gar undan och forsoka kora dar. I det har fallet ar sjon sa jakla liten, och eftersom det inte blaste sa valdans mycket och med vindriktningen hade man max 800m fran ena sidan sjon till andra. Det gjorde att ”banan” dar man kunde aka fort var max 500m, typ 150m ut fran land pa bagge sidor. Med min falcon som ar modell 110L och 72 bred kom jag upp i planing snabbare, och igar hade det nog varit valdigt svart att komma igang med Isonic’en, jag tror det kanns som i det har fallet endast ett par knop till skulle racka. Jag hoppas att jag kan hitta en 32cm speed fena och sedan kunna lana KA rejs seglet som dom har (5.8, 7.5 och ett 9.0) 7.5:an hade nog var bra igar (tyvarr var killen som har grejorna inte dar igar), skall bli skoj och se om man kan kla jenkarna pa deras hemmaplan. Flera av rundorna jag korde igar gick riktigt bra for att vara forsta gangen pa bradan, med lite trim sa skall det nog ga att klamma ut 3-4 knop till ur den. Det ar jakla lite sjo men blaser valdigt bra (omradet har flest vindkraftverk i hela USA vliket ar ett bra riktmarke pa att det ofta brallar i) flera gangr nar det gick undan sa ”tog sjon slut” och man var tvungen att dra av far att inte hamna i tradgarden hos dom med sjotomt pa andra sidan. :tongue: . Nu blir det till att trana och trimma in prylarna till om tva veckor da jag har mojlghet att aka dit igen…. Fasen att man inte har tilgang till ett 7.0 rejs segel… Jag aterkommer med resultat… Skall se om jag kan fa tavlingsledningen att skicka utdraget med karta och speed sa man kan analysera den lite….
-
Skrev mail till Mike Zajicek igar, redan imorse hade jag fatt svar. Har e vad han sa om L6 vantetid, samt lite om en L7 modell, verkar som om han borjat testa den lite endast. Pris for bradan ar $1850, man lagger deposition pa $500 innan han bygger den at dig. http://www.mikeslab.com
– Uffe
Svar fran Mike.
Hi Uffe,
Thanks for kind words, don’t worry, Steve S board looks like new again.
There aren’t any L6 used ones yet, but that will change in few month. I think I can have new one ready in Oct if you are interested.
I have an idea for L7, but have to test it first this month.
If you decide to go for it, just send me a check for deposit $500, than rest when ready to ship.
Sincerely MikeMike Zajicek
Hello Mike, I met Steve Sylvester and Steve Bodner at the US National’s in Maui Hawaii. I have been a long time fan of the Mike’s Lab boards and thought about getting myself a Formula board like it. I am currently sailing on a Formula Experience Board BIC Techno Formula model 2005. I want to make the step up to a full blown formula board since I am competing against guys in that class now. I am doing well with my current gear but feel like I would potentially do even better with a Mike’s Lab L6 or L7.How long is the wait time to get the current L6? Are there a lot of used ones in the Market? Steve Bodner mentioned that he will sell his at the end of each season, perhaps I should buy his old one? But if I spend the money I might as well order a new one if I can get one? Could you send me some more information on how to order and what I should do?
I currently live in the Midwest (IOWA) and sail in all the Midwest regional events that MOWIND puts on. I am originally from Stockholm Sweden and have live here in the US for about 10 years now.
Please send me a response when you get a chance, the boards Steve B and Steve S had in Maui looked great (although Steve S had a little accident with his. 😉
Take care, thanks for your time.
Uffe
–
USWE 22. -
Är det här man skriver om man haft otur sista tiden?
Sa har ser mina tva sista veckor ut sedan jag var på Maui, kom hem den 15 Augusti.
1. Flygplatsen MAUI, hexan vid inchecknings disken pa United sa att min surfbrada jag packat i en bag med extra vadering skulle kosta $170 dollar att skicka tebaks, det kostade bara $85 pa vagen dit? Efter lite tjaft sa betalade man, suger att man 15 minuter innan hade skickat resten av utrustningen, brada #2 med FedEx fran Neilpryde maui butiken for $150. Kunde fatt med mig allf for $170. Istallet fick man pröjsa $320 för att få hem grejorna.
2. Kom hem till flygplatsen i Des Moines, IA, bradbagen var paj, United hade pajat grejorna pa vagen (eller var det hexan vid disken som gjorde det med flit?) Kostnad $500, United pungade ut med $250, tack for det, kul att betala extra for att fa sina prylar pajade !!!!
3. Paketen fran FedEx med brada #2 samt ett nytt segel och mast kom tva dagar senare. En 1 år gammal Fanatic Falcom 110L pajad utav FedEx pa vagen hem.
4. Haromkvallen hemma hos tjejen ramlade ett trad pa min Jeep, 2005 Jeep Grand Cherokee LTD vs. gammal Ek. = 1-0 till Eken. Undrar nar det vander och man nar man skall kopa en lott? [IMG]http://www.jentler.com/bilen/treesma_IMG_0007.JPG[/IMG] -
Jag gillar longboards som alternativ till nar Formulan inte planar. Rejsen jag aker till har i midwest i USA kor dom flesta longboards som lattvindsalternativ nar det inte blaser. Jag tycker det funkar kanon, jag menar, har man akt 13 timmar i bil till en tavling en helg sa vill man ju segla (och rejsa) aven om det ar latt vind.
Bifogar en link till en riktigt cool lattvinds video, det mesta ar long-boards, vem sa att man inte kan aka fort och ha kul pa en san? Sjalv kor jag pa en Mistral One-design + 10m2 segel nar jag inte planar pa Formulan. Den ar inte speciellt bra jamfort med Mistral Equipe samt Lechner (grym i lattvind pa kryss, men det ar en kanot med segel.)http://lorient.free.fr/videoclip/24H00windsurf2006.asx
– Uffe
USWE 22 -
Jag var dar och seglade och kollade en del pa rejsen. Var bara med i Course Racing med Formulan i tva heat, det blaste som attan 30 knots och annu mera i byarna, min lanade 9.2 RS-S var lite stor for dom forhallanden som minsta segel. Vagorna utanfor revet var grymt stora, hogt over bomen. Jag tittade pa mestadels och riggen ni pratar om, det ar inte en RS-7, det ar en prototyp RS-6. Micha var uppe och laddade Team Pryde’s surfbuss med grejor fran butiken som ligger dar och han korde med nagra ”gamla” prototyper. Det ar ett RS-6 prototyp segel pa bilden. Pa den har bilden kan man se skillnaden pa ett RS-6 och ett RS-S (AA4 Victor Janssen normalt US46) seglar med RS-S, dom var valdigt snabba med RS-S seglet ocksa det ar inte mycket som skiljer, men RS-6 ar stabilare nar det drar i ordentligt.
Bilden visar Phil McGain MauiSails TR-2, Micha Buzanis NP RS-6, Victor Janssen NP RS-S, Kevin Ozee NP RS-6 under slalom forsta tva dagarna…
– Uffe
USWE 22.
-
Sunken, jag kor som dig, fast jag ar vansterfotad.
Nar jag har vinden in fran stybord (hoger handen fram pa bomen) sa stoppar jag i vanster fot (bakfoten) forst. Nar jag seglar at anda hollet/ babords bog sa stoppar jag fortfarande vanster fot forst (nu framfoten) jag seglar med breda formula liknande brador och jag tror att det ar sa man har lite koll pa kastfallet, nar man har bakfoten i forst sa kanns det som man har lite extra koll pa laget och kan holla emot, jag seglar mycket dar det ar byigt pa plattvatten.
Nu blir det till att prova lite andra satt nasta gang man drar ut? Undrar varfor man foredrar framre pa ena hollet och bakre at andra?
Uffe
USWE 22 -
Glomde inkludera liken till ”Boardlady.com”
Hon har ett forum med tips om lagningar, hittade en kille som for tilfallet holler på med samma projekt som dig, kanske kan hitta nagra bra tips i den tråden.
http://www.boardlady.com/forums/viewtopic.php?t=5
– Uffe
USWE 22
