bwss-bg
Forumsvar skapade
-
Oskar,
Att vurpa i efter 30m segling första gången man står på en mindre bräda är inget man ska kasta in handduken för. Det krävs några rejäla svordommar innan man lyckas komma iväg ordentligt.
Om brädan är från 80-talet kan man misstänka att vikten är relativt hög (12-14kg?) och det är inget som gagnar dig när du ska upp i planing.
Om du ska dra rigg på brädan så finns det en gammal tumregel som säger att brädvolymen inte bör understiga din egen vikt + ca:30. Bered dig på att det känns vingligt första gångerna, men det har du igen när du väl lärt dig och slipper tjacka ny bräda efter ett halvår. Självklart går det att dra rigg på mindre brädor men de blir väldigt ranka när de sjunker under vattenytan.Självklart betyder brädans bredd, mastboxens placering, samt hur ”boxiga” kanterna är väldigt mycket för stabiliteten.
Tipset är att kolla in någon nyare design från sent 90-tal och framåt, det kommer garanterat bli roligare och gå snabbare att lära sig på en sådan.
Lycka till,
Benny -
Scary stuff!
Jag och två polare fick bilen snodd på Lanzarote och min erfarenhet av polisens behandling var väl inte lika brysk som Robby’s men man kan nog lugnt säga att snuten inte var särskilt samarbetsvillig när det skulle göras polisanmälan.
Bilen blev stulen på Lanzarotes västkust, närmaste polisstation låg i Yaiza dit vi begav oss så snart vi återfått bilen för att anmäla vad som försvunnit. Väl där så fick man direkt informationen att om man inte behärskade spanska så gick det inte att göra någon anmälan. Under den lilla konversation jag nu hade med dem fick man en känsla av att det var vårat fel att bilen och blivit stulen och skulle vi göra någon anmälan så skulle det ske i Puerto del Carmen där vi bodde.
Senare på eftermiddagen infann vi oss på stationen i Puerto del Carmen. Där proklamerade man direkt att deras station inte hade något ansvar för vad som sker i Yaiza-polisens distrikt och att vi därför måste åka dit för att göra anmälan! Det hela höll på att sluta med detta moment 22, men så dök det upp en mer serviceinriktad lagens väktare upp och allt löste sig på bästa sätt med undantaget att en perfekt 4.5 dag gick i stöpet.Än värre var det i Grekland där jag blev rånad i lägenheten. Precis som på stationen i Yaiza var den Grekiske polisens åsikt att det var mitt eget fel. Efter att han hetsat upp sig rätt så ordentligt hotade han mig indirekt med stryk om jag inte lämnade stationen omedelbart…allt jag bad om var ett papper som styrkte min polisanmälan för att kunna få ut något på försäkringen.
Så frågan är om Robby’s tips att aldrig parkera fel eller göra andra mindre överträdelser verkligen räcker för att slippa behandlas som skit av myndigheterna. Det minsta man kan kräva som ”brottsoffer” är väl lite respekt och hjälp från personer med ett sådant samhällsansvar som poliser?
/Benny -
Fiberspar har en del information om IMCS på deras hemsida bl.a. står följande:
”When more than one length of mast is recommended, it is best to match the luff length of the sail with the mast length as closely as possible.
Sailors weighing more than 185 lbs, or those who tend to sail over-powered, should consider using a stiffer mast (ie: when a 25 stiffness is recommended, a 27.5 stiffness may be used).
Sailors weighing less than 135 lbs, or those who tend to sail under-powered, should consider using a softer mast (ie: when a 27.5 stiffness is recommended, a 25 stiffness may be used).”Dessutom finns mer i ämnet på länken nedan:
http://showvantage.com/fiberspar/msguide/imcs.html/Benny
-
Det var nog troligen en Silva killen hade. Den är förmodligen den smidigaste och mest funktionella jag sett hittills. Den finns som sagt på Clas Ohlson för det facila priset av 795SEK men det är ändå ca:100-200kr billigare än vad samma mätare kostar på alla andra ställen.
/Benny -
Jag såg att folk tyckte du skulle flyga charter Daniel.
Jag antar att du redan konstaterat att det inte går någon charter från Sverige till Fuerte efter 4/4? Jag hade planer på Fuerte förra sommaren och det verkar vara reguljärt med Iberia som gäller men priset på brädfrakten gjorde att vi hamnade i Guincho istället. Mitt enda tips till dig för att komma undan billigare kan vara att flyga charter till Lanzarote, hyr bil där och ta sedan färjan därifrån till Corralejo. Jag har förvisso ännu inte stött på någon hyrbilsfirma som tillåter att man tar bilen från den ö man hyrt den på men det borde gå att lösa.
Skriv gärna ett inlägg sedan och berätta hur du fixade det hela.
Lycka till,
/Benny -
AVN=Aviation model
MRF=Medium-Range Forecast modelSiffrorna tror jag står för radien (i km) som gäller för respektive modell med utgångspunkt från de koordinater som angivits.
/Benny -
Wilhelm,
Jag skrev ett inlägg till Hanna i ämnet Vattenstart där jag föreslog att börja med Beachstarten, kolla in tipset på:
http://www.steffo.nu/ubbthreads/showthreaded.php?Cat=&Board=konfen&Number=46758&Search=true&Forum=konfen&Words=Beachstart&Match=Entire%20Phrase&Searchpage=0&Limit=25&Old=allposts&Main=46685 -
Loft Sails tror jag kan vara sjysta grejer till rimligt pris. Designade av gamle pålitlige Monty Spindler.
http://www.loftsails.com/
/BG -
Du är långt ifrån den enda som sett dina Oakley’s oförklarligt gå sönder på ena eller andra sättet vilket ju är skandal på glasögon i den pridklassen. Jag gick själv på deras hårda image och reklam som f-n i mina yngre dagar, men efter att både sol- och skid-brillorna pajat i skalmar och framför allt Iridiumet som flagat bort fick jag nog. Det fina med Oakley var ju att det åtminstonne inte har varit några som helst problem att reklamera dem, fast man tröttnar ju på det när också nästa par pajar, och nästa, och nästa…
Mitt tips är att byta märke.
Oakley vill ju själva inte ge sken av det, men det känns ju inte så individualistist att ha deras prylar när de sitter på var och varannan golfare, simmare och andra ”profiler” i div. jock-sporter.
Som sagt, det finns många andra sköna brillor på marknaden som är både billigare, lika snygga och framför allt håller en acceptabel kvalitetsnivå.
/BG -
Om man tänker lära sig vågsegling från grunden är Giuncho kanske väl avancerat med sitt hårda beachbreak och byiga vind. Väl ute är det dock några av de bästa vågor som erbjuds i Europa sommartid. Vinden är också en ganska osäker faktor, så har du tänkt åka en kortare tid och vill få ut så mycket seglingstimmar som möjligt så kanske det finns lämpligare ställen att ta sig till, under 2 veckor kan man räkna med ca:50% segling 3,5-5,3kvm.
Istället kan det vara värt att kolla in någon av Kanarieöarna:
Lanzarote – snälla vågor och pålitlig sommarvind 3,5-5,3.
Gran Canaria – det blåser benet, men sommar tid så är det sämre vågor än Lanzarote enligt mitt tycke.
Fuerteventura ska också vara bra på sommaren men det går inga charterresor dit efter början av april så det blir dyrt att ta sig ner.
Teneriffa – ska iallafall vara vindsäkert, vågförhållandena känner jag inte till.
Lycka till,
:-)Benny -
Hittade denna artikel om Brasilien:
http://www.windsurfingmag.com/WR_Main/1,2230,8-1-1-3096-1-172,00.html -
Om du är intresserad så har jag en Strapper Contest Wave 8,5″ (årsmod.-94 eller -95) som kräver reparation. Den är mjuk under framstropparna och sprucken under vänster häl, i övrigt bra skick.
Eftersom du hade byggt brädor förr så borde detta inte vara något problem att fixa. Hör av dig om du är intresserad.
/Benny -
Peter,
Det verkar som om de flesta rekommenderar att packa samtliga prylar i en stor boardbag. Själv tycker jag det verkar lite riskabelt med tanke på att inget (förutom den oumbärliga bubbelplasten + boardbagen) skyddar brädans rails. Eftersom ett sådant paket kommer väga 2 till 3 gånger mer än brädan i sig så ökar risken rätt kraftigt att railsen spricker när ovarsamma väskdängare på flygplatserna hantrar kollit.
Mitt förslag är istället att satsa på en separat segel-/mastbag, med 2 master (med skyddsrör runt) och 4 segel kommer den att väga ~20kg, lägg i bommen om den får plats. Störst chans att få brädan att hålla är om du håller ner vikten på det kollit (samt skruvar ur luftskruven!), slå in den ordentligt med bubbelplast och ner med den i boardbagen. Antalet kollin bryr sig inte flygbolagen sig om, det som kostar är vikten.Good luck,
Benny -
Hanna!
Efter alla tips om hur man gör rätt i vattenstartandet så har man väl inte så mycket att tillföra på den fronten men det alla verkar ha glömt är att beachstarten är självaste grunden för hur man får kontroll på grejerna.
Alltså:
1. Ställ dig i lårdjupt vatten med brädan i färdriktningen (halvvind eller lätt slör) med masten mot vinden och ett fast grepp om bommen med båda händerna.
2. Placera bakre foten på brädan mellan bakre och främre fotstropparna.
3. Luta dig framåt mot masten/brädnosen räta ut främre armen och skota in lätt med den bakre armen. Nu får du drag i seglet!
4. Med lite tryck i seglet ställer du främre foten på brädan. I det här läget kommer möjligen brädan att gå upp mot vinden, flytta då framfoten mot mastfoten så pressas brädan ner i vind. Nu är det bara att kroka i och dra iväg.Nu var det ju vattenstarten som din fråga gällde, men grundprincipen är densamma, när beachstarten sitter (och den kräver betydligt mindre av krafterna än vattenstarten) så gör man den på lite djupare vatten, och djupare, och djupare…och vips så har du gjort en vattenstart!
Lycka till Hanna, det är som sagt stenhårt av dig att ligga och trampa vatten i november.
:-)Benny -
Ska fundera på saken, jag har lite bilder till storyn också. Hur bär jag mig åt för att lägga in den på Apelviken.nu ?
/Benny
