byguy
Forumsvar skapade
-
Fartygstyp är klart viktig. En tanker går bara i 14 till 15 knop och har vid last litet vindmotstånd i skrovet. En modern containerbåt som gör 20+ knop med 6 till 8 lager containers på däck lär aldrig komma ifråga om att drivas med kitar. Vidare rör sig fartyg mycket långsamt relativt sett. Man mäter den relativa hastigheten i froude’s tal. En tanker ligger på ca 0.15 i froude’s tal vilket kanske motsvarar någon knop med en kitebräda.
-
Det är inget skämt. Jag tror att företaget (se http://www.skysail.de) har planer på kitar upp till 5000 m^2. Kiten är automatstyrd och körs i sinuskurvor. Med de större kitarna hoppas de kommma upp till bränslebesparingar på 50 %. Jag jobbar med provning av fartyg avseende designoptimering, så jag vet att redan besparingar på några procent är betydelsefulla. Det som är speciellt i detta fall är att ett rederi (Beluga) har beslutat sig för att satsa på detta för sina fartyg.
-
Min pojk Ted läser systemvetenskap på Chalmers och kan Java. Jag har jobbat med friformsytor och 3d konstruktion i 15 år har bland annat även skrivit ett Cad- program i C++ för parametrisk design av propellrar med direktlänk till Nastran (skapar Nastranfil med volym-mesh och belastningsfält). Nastran är ett FEM program för deformation och beastningsberäkning.
-
Bor du på konferans? När du skall till Hawai eller OZ behöver du en väskbärare?
-
Sånt händer. Min gamla surfhund (nu i himlen, snyft) brukade gå in till grannen och spy på deras vardagsrumsmatta när hon kände sig lite krasslig i magen. Det spelade inte så stor roll, grannen tyckte ändå sämre om mig än om henne.
-
Nic
Varför bränna av ytan? Vad händer då?
Fläkning uppstår då brädan belastas till brottgräns. Jag har ej gjort det själv, men t.ex Anton, Nicke Langseth gör det ofta.
guy -
En fråga:
Hur prepareras abs för god vidhäftning? Enbart slipning?
Vid stor utböjning sker fläkning på trycksidan (ovansidan) i abs-kanten. Denna fläkning slipper man om man låter laminatet gå runt kanten. Det är tyvärr mycket mer arbete med att låta laminatet gå runt.
Alla produktionsbräder jag lagat har haft fläkning i abs kanten.
guy -
Material:
kärnmaterial:
antingen tex divinycell H100 eller annat högdensitetskum med bra skjuvhållfasthet (airex)
träkärna där fibrerna ligger i brädans längsriktning (tex stavlimmad abachi)
balsa kärna är ett mycket dåligt alternativ (stående fibrer, extremt känsligt för vatten inträngning)
laminat:
glasfiber, kolfiber dock ej kevlar
kevlar är mycket hygroskopiskt (bör torkas i ugn 120 grader i minst två timmar alldeles innan laminering) vidare är det mycket svårt att klippa i, samt sticker någon fiber ut efter laminering slipning fransar denna sig (går ej att slipa jämn)
blanda ej olika typer av fibrer
kol har en brotttöjförlängning på 0.5% medan glas har ca 3.5%, detta innebär att när kolfibern är belastad till brott tar glaset upp endast 0.5/3.5 av sin brottbelastning
vakumtillbehör (förutom pump):
vakumpåse; byggplast packtejp
släppfilm; punkterad plastfilm
peelply; teflonbehandlad ryckväv
ncfräsning:
ingen större ide, fräsen ger chipning i skummet (sliter loss bitar) så du måste ändå slipa eferåt
skummet är så tunt att tex infrästa kanaler kommer ändå att formas efter rockerbordets form
cadanvändning:
ingen större nytta eftersom ncfräsning är som ovan
(man kan ju sitta på jobbet och drömma)laminering direkt mot plexiglas kräver antingen att du först blöter väven sedan lägger på kärnan vilket inte ger någon kontroll över fiber/harts förhållandet eller att du använder dig av infusionsteknik vilket kräver speciella spår infrästa i kärnan
det är mycket lätt att få fickor av innestängd luft mellan plexiglaset och brädanKostnaderna blir ganska höga. H100 15 mm tjockt kostar ca 380 kr / m^2 plus 400 kr om du inte köper en full kartong . Kol min 200 kr / m^2 för 200 grams väv, glas från 30 kr / m^2, peel ply ungefär samma. Epoxi runt 200 kr / kg. Alla priser är utan moms.
Helst bör man ha någon form av värmerum där brädan kan efterhärda i ca 60 grader.
Ni kommer få ett antal olika goda råd från olika personer. Väljer man själv godtyckligt bland dessa blir resultatet dåligt. Välj någon som handledare och följ hans råd helt genom processen. Är handledaren kunnig blir det resultatet bra.
Är ni ett gäng så blir kostnaderna mindre per person och ni kan skoj ihop.
-
Rätt vind så kommer jag och Anton. Kallt är en fråga om inställning.
-
Hej.
Killen på bilden är min son Anton. Han kan redan mycket. Stark som en häst! Stressade sin gamla pappa i höstas så han (pappan) bröt foten. Komplicerad fraktur, så mycket metall i foten att skonummret blivet 1 nummer större. Själv har jag sett honom göra saker så att jag tagit en livförsäkring på honom (ensam förmånstagare).
Guy Lilljegren
