byguy
Forumsvar skapade
- 
byguy
Medlem15 november, 2010 vid 12:52 som svar på: Kiteboarding kan slå ut vindsurfing i OS 2016?Bli OS sport är inte bra. Se hur windsurfingen blev förstörd av OS, kolla bredden på OS seglingen.
 - 
Dave,
Epoxy is a glue, polyester isn’t, so epoxy is better suited to repairs. There is one caution though, epoxy cures on polyester, but polyester doesn’t cure on epoxy. If you have an epoxy surface you’ll have to paint it before using polyester again (but why should you?)
The broken plug should be replaced, but for 1K board I would glue the new fins to the board. With the FCS plugs the fins are pulled out easily when hitting objects creating a bigger damage than if they stayed in place. (compare how hard you can hit with a twin tip).
Another thing, don’t remove any material, just dry out and fill with epoxy or a mixture of epoxy and microballons if the holes are big. When filling holes let the curing be in a temperature around 18 degrees (Celcius) to avoid burning of the epoxy.
If you are lost doing this I can help you.
031 7729017
Guy - 
Åh, nu ser jag att jag har haft mina bak och fram.
 - 
Thanks Dave,
I’m googling, will check Finasand
Guy - 
Kolla vädret denna vecka! Prövade Vita Sand Åsa och Rågelund i går. Görkass!!
Enda spoten inom räckhåll för ”efter jobbet kiting” nu är Draget. Varför är det så svårt för biltillverkare att börja med stealth teknologi? - 
Pepä
Du lever bara en gång.
Guy - 
Herr Trumpeten.
Kanske du har ont i armarna just på grund av: ”and heavier feel ”!
Urkrokat kanske man vill ha mer tryck i styrlinorna för att känna kiten, men ikrokat borde bomtrycket vara mycket lätt för att avlasta muskler senor och leder. Detta är speciellt viktigt för de som kör mycket urkrokat då det ger stor belastning på nämnda delar.
Guy (trumpen) - 
Jag har pratat med trafik-kontoret. Det är parkeringsförbud i hela Draget från infart gällande hela området. Närmsta tillåtna parkering är den alldeles innan man svänger in vid skylten till Draget. Den ligger 750 meter från stranden.
Dragetboende har varit på trafik-kontoret i 2 år att de skall komma ut och lappa bilarna, men eftersom de (trafik-kontoret) inte känner till när vi är där har det varit tomt när de kommit ut. (keep the secret)
Nu skall bevakningen ökas, så det finns risk för böter. Hur man gör väljer man själv.Eftersom uppenbarligen många kringboende har tyckt det varit trevligt med lite liv i viken och att algbeväxningen kommer öka kraftigt om vi försvinner (vi syresätter vattnet kraftigt när vi kitar genom turbulensen runt brädorna), skulle vi egentligen lämna stället helt så de kan sitta och se på sin igenväxta tomma vik med 3 segelbåtar som guppar vid sina bojar.
Jag tycker det är synd att det positiva med kiting sällan tas upp. Eftersom jag bor i Frillesås har jag följt utvecklingen av kiting. På den tiden jag fortfarande vindsurfade körde jag alltid över till Rågelund och kollade kitarna. Det är kul att se på, dessutom var alla kitarna där positiva och hälsade när man möttes. Absolut inga problem att väja för dem eller att de väjde för mig.
(återigen lång text) - 
Den vita markeringen är sliten men markerar vägkanten. Man får helt enkelt köra ut i diket, absolut inte stå vid stolpar som hindrar detta eller tex framför deras brevlådor. Som jag stod hade jag yttre hjulet på markeringen (Inte helt godkänt alltså). Det finns bara ett visst antal parkeringar precis vid gräsmattan, sedan får man hitta andra längre bort. Vi måste alla skärpa oss i Draget. Det hjälper ju inte heller att spoten blir reservplats för Björkäng, som tål riktigt många kitare nu på hösten. Jag förstår norrmännen som kom till Draget i söndags, men jag tror inte de kringboende är lika vidsynta om vi blir för många.
(Lång text, Sorry) - 
Jag är glad att du är kvar Kent! Väntar fortfarande på nya avsnitt med Rudy Splash!
Själv är jag feg/erfaren, seglar/kitar aldrig där jag inte kan rädda mig själv. Jag har ju seglat hela mitt liv, och har varit med om otrevligheter bland annat som att folk har drunknat eller blivit ihjälslagna under race. Detta gör att jag aldrig känner mig bekväm om jag inte har en väg ut. Dessutom kan jag knappt simma längre med mina axlar.
Så fundera en stund innan session om vad som kan hända.
(Kent, gör du om det kan du ju alltid knalla hem till mig om du landar i Torstensvik.) - 
nundy.
Snyggt brott på brädan. Jag har bara sett liknande med inplastade fenor och mycket kraftig grundstötning på uppstickande sten (vindsurfing). Kanske det är läge för dopingkontroll? - 
nundy.
Startade brottet vid styrbords sidofenbox? Hade du någon lagning eller ding i snittet? Skumtyp; PU eller EPS?
Yann.
Beträffande brädors styrka är det beroende av materialval , typ av konstruktion, samt korrekt utfört arbete. Ingen kan bygga starkare än någon annan, med samma konstruktion och material om arbetet utförts korrekt. - 
Kiten landade på taket till den husägare som klagade på att kitarna lämnade skräp efter sig.
Vi måste alla hjälpa till att sköta om våra spoter (svengelska)! Jag tycker att Draget är en bra spot och kan vara riktigt rolig ibland. Föstör den inte!
(min ålder ger mig rätt till att vara gnällgubbe) - 
Sv: Ozone C4 demo Habo imorn idag, 01:59
Ursprungligen postat av serotonin
c4-an är riksskönVärldskön…..
Vilket kön?
 - 
byguy
Medlem1 juli, 2010 vid 07:45 som svar på: Anyone that can tell something about a North Toro 14m2 ´06Hi Marcus.
A board around 140×43 would be quite good (I wouldn’t go smaller on the width).
In general:
A bigger board (main dimension: width) is easier to get going with but harder to control.
A smaller board better control but heavier (more pull on the kite).
Flat rocker improved ligth wind and upwind abilities.
Curved rocker better turning (often more fun but again more struggle to hold upwind).
A really big board is good to get going with (as a beginner) only if the wind conditions is rigth and once you start getting up on the board you won’t need it. The best solution is if you can borrow a big board a couple of times only, otherwise skip it.
With your weight you could be really fast, try speed.
Guy 
