calle_b
Forumsvar skapade
-
Vågorna?? Chopsen? Potentiella Waxholmsbåtar
? -
Ja helgen ser ut att kunna bli hyfsad. Hoppet är de sista som lämnar den tappre

Ha d gött
-
Nu är jag juh inte expert på vågridning eller hopp men lite vet jag. Att ladda på en forwardloop( delayed spinloop ) på 7-10 meters höjd är inte någonting som är lätt. Fel timing gör O-N-T. En lägre loop är juh inte lika komplicerad på det viset. Om du dessutom öppnar ögonen lite till kommer du se massor med freestylemanövrar i vågorna….
Att segla snabbt i vågridningen är så sjukt svårt så man fattar inte. De grabbarna som har fullt drag i grejorna hela tiden under en vågridning som inkluderar arials o dyl är enormt duktiga. Förstår inte alls varifrån du får dina slalom liknelser ifrån, faktiskt.
Pröva själv att segla vågor på det sättet som pro-boysen gör så fattar du….
öppna ögonen
-
Just det där me gippandet tror jag på! Jävlar vad man fick trycka på för att få sväng på prylarna…
Iaf väldigt roligt att få pröva den!
-
Grymt! Jag fick nöjet att pröva en HyperSonic idag på stora värtan i halvtaskiga förhållanden. Dock kom det fina byar som ibland satte riktigt fin fart på den. Härslich! Jag kom iland för drygt en timme sen…. Körde 6.5 och 34 cm fenan. Kan förstå att folk tycker den e nice! Kanon fin lättvindsbräda som går riktigt fort! Själv e jag lätt så jag behövde bara pumpa 2-3 ggr i de klenare vindbyarna för att komma upp i plan och stanna där. Att den axar som en formel 1-bil gör inte denna bräda sämre. Körde på den ca 4.5 timme och det känns riktigt bra! Ska bli intressant o testa dom nya när dom kommer!
Klart slut
-
Själv 75 liters våg, fristajl planka.
Väger runt 60 kg
-
Jag prövade att köra en fet 6.3 (eller va d 6.2?) North Natural och det kändes inte rätt nånstans. Dock funkade det på min nu nedsputsade fena på orginal 23cm. Som de flesta går jag nu i ”köpa ny bräda tankar” och det lutar åt nå´n freestyle variant ( F2 compStyle eller vanliga Stylen eller kanske smaka lite på en Trance från Starboard…) Man vill ju nu ta steget in i freestylen…. Min bräda som har nu sväljer iaf uppemot 6.3…
Det verkar som om vi ligger i ungefär samma sits, så skriv gärna ett par rade om Duke´t när du kört det!Min garderob ser ut så här: Volcano 5.8(störst), Convertigo 5.2, och den underbara voodoo 4.2. En 4.7:a är på önskelistan tillsammans me ett 6.2-6.3. Jag nämnde juh brädtankarna oxå, hur faaan ska detta gå???
Ha d gött
-
JÄVLAR!!!!! Hur landade du??? Kan inte vara sant!??
Skräms inte så där!
-
” Vad är öppen dörr? ”
Tja. Det finns juh tillfällen då man e överriggad, och så finns det dag då man kör med öppen dörr. Fullt urskotat, fullt nedrag, fullt uthal, så mycket drag i alla tampar så att man storknar. Konceptet öppen dörr är det stadiet då allt sånt inte räcker till, utan du kör fullt urskotad konstant i full planing med 0.2% kontroll över situationen. Vattenstarterna är extremt häftiga då man bara behöver lyfta seglet en cm(typ) från vattenytan och sen har man apdraget knökor i prylarna. För mycket nedåt i vind i starten och man flyger som svala över grejorna i en massiv framåtvolt.
Upplevt endaste en gång, Gotland/Tofta sommaren 2000(1?) Oxå med just 4.2… En intressant upplevelse…..
-
Hurru du…. Linjen verkar mycket intressant och trevlig dessutom. Jag undrar oxå med din North-kunskap och entusiasm om du kan likna dessa segel med Convertigo. Jag har denna i 5.2 och jag är på jakt efter en 6.2-6.4 nånstans. Jag seglar på en 75 liters våg/freestyle som jag vill få lite mer ös i när 5.8:an inte räcker till. Har inte haft tillfälle att smaka på Discot än… Jag vill ha något som har mer ett segel som är lätt, bra drag och seglar snabbt, ungefär som mitt convertigo 5.2 fast då en 6.2-6.4:a. Jag tycker mitt volcano 5.8 är askönt, men dock lite för mycket, ja freeride? Jag vet inte…
Har du nå tips till en annan North-fantast`;)
ha d gött o fortsätt förse oss med mera ”vill-ha-utav-bara-helvetet-prylar”.
-
Egentligen ska man ha lite större om man e osäker, jag tänkte på Starboard Start eller Go eller va dom heter.
Annars kan jag rekommendera Alpha 325:a 160 liter. Fäller man upp centerbordet kan det bli skitbra. Just det, man måste flytta bak stropparna lite bara….
Good luck

-
KOmmer dom i högre eller lägre farter? I lite lägre farter så släpper den lättare… Jag måste ha fullt krut i seglet annars så är det lätt att den kommer efter småchopps o sånt. Ju lägre fart man har desto mindre vikt och trygg ska man lägga på fenan. Ju snabbare det går, destå mera tryck, men inte vikt… Du kan oxå pröva att lägga buken i seglet lite längre ner i seglet genom nedhal. Att höja bommen e inte dumt heller. Kör med min vi axlarna..
Lycka till
-
Jo verkligen!
Men fanimej…. Jag tror nog att det va bra mycket mer pulver i speed-grejorna förr än va vi har nu. Kände nyligen på ett gammalt NeilPryde 5.5 med öset ösor! Jävlar sicket drag! Stod dock bara på land men det knäcker ju lätt min freestyle 5.8:a utan problem. Jag lovar.
Det måste juh ha att göra med att dåtidens brädor och segel var byggda för mera toppdrag(kastfallskänslan) och seglarna kunde hålla det då och då och få full fräs. Eller så blåste det helt enkelt mer förr i tiden…. Va vet jag?