Forumsvar skapade

Sida 108 av 137
  • calle_b

Medlem
    15 maj, 2003 vid 10:37 som svar på: stropp problem

allting ska gå i en mjuk fluffig och problemfri rörelse.
    Fall av lite….. koncentration:Fram-bak. Klart.

Lycka till

• calle_b

Medlem
    15 maj, 2003 vid 10:32 som svar på: hängselen / linor

Tjena!

Hmmm. Alltså, det är ju en liten soppa med tamparna…..
    För att gå tillbaka lite till en gamma tum-regel. När du har fäst linorna på bommen, och greppar med handen mellan fäst-punkterna på bommen, ska armbågen lätt få plats i ”öglan” om du förstår vad jag menar. Det beror, som redan skrivet, mycket på vilken typ av seglare du är, och känns det bättre så kan du korta av linorna oxå, men det kommer du märka inte är så kul i vindbyar o dylikt. Tanken är att din framarm ska vara lite böjd och avslappnad i ”cruise-läget” och sträckt i ”raket-ös”.(man flyttar händerna bakåt, och inte linorna). Beror juh oxå på hur man seglar, och på vilken typ av utrustning. Detta gäller för freestyle mest, jag vet att man på freeride flyttar bak linorna när det blåser lite extra….

Men det bästa är att känna sej för och hitta rätt till slut. För mej har det tagit 2 månader, men nu stämmer det.. smile.gif

Ha d gott

• calle_b

Medlem
    13 maj, 2003 vid 20:27 som svar på: Sthlm ikväll och imorgon?

Fräscht!

Tyvärr så blir det jobb för mej efter 15.00……
    Men lite fin segling blir det nog!

Va kör du för segel??
    Själv blir det förmodligen mitt älskade, gröna, north-volcano… 5.8:a…

Kanske ses där!

Ha d gött smirk.gif

• calle_b

Medlem
    13 maj, 2003 vid 17:10 som svar på: Variotoppen tar död på mig!!!!!

Kör oxå variotop, men har lärt mej var jag ska ha den i olika vindar på ett ungefär.

Tips!
    Märk upp bandet med röd spritpenna när du har lite(lite)tvist i seglet och har 1-3 cm kvar till nedhalet.
    Gör inte ett stort problem av ett litet wink.gif

Ha d gott. (ibland får man bjuda på en cm)

• calle_b

Medlem
    13 maj, 2003 vid 16:59 som svar på: Sthlm ikväll och imorgon?

Hmmmm…. Det verkar juh finnas lite potentiellt hopp. wink.gif

Imorgon förmiddag ser det juh ut att gotta till sej lite, och om vinden vrider sej i rätt tid så kan sjöbrisen på stora värtan, viggbyholm, bli helt klart seglingsbar.

Inte så dumt. Är det bara jag eller blir man bättre o bättre meterolog juh längre man har surfat?? wink.gif

Ha d gott

• calle_b

Medlem
    13 maj, 2003 vid 11:46 som svar på: sörst vågor i sverige?

”Busshöjd” har används flitigt sedan vår första resa till Gotland sommaren 2000. grin.gif

Underbart! Hur skönt är det inte att ligga me tokdrag i 5.2:an på öppet blåsigt hav och flyga på brytande dyningar???

Jaja!

• calle_b

Medlem
    11 maj, 2003 vid 14:37 som svar på: Fredans surf i Stockholm

hehe. Tyvärr inte…. Och jag måste erkänna att jag körde lite halvind oxå när det blåste lite mindre. wink.gif

Mera sådana dagar, bitte.(Fast gärna 5.2 eller 4.2….)

Ha d gött

• calle_b

Medlem
    11 maj, 2003 vid 14:33 som svar på: Windsurfing eller kitesurfing?

Hej!

Du har juh tänkt till och skrivit det mesta om kite.
    Jag har lärt mej, kört det en gång, satsar på w-surf.
    Det är min historia och jag har windsurfat i 6-7 år.
    Jag ser alla för och nackdelar med kite men tycker likadant som dej angående säkerheten och ställen man kan köra på…
    Helt klart begränsat område där man kan köra.
    Dock är juh frihetskänslan grym i kite, när man inte tänker på draken så mkt, man står där och håller i en bom med seglet 15-30 m längre bort. Det ÄR soft, men jag gillar den rappare kontrollen och känslan i vindsurfing.

Ingen aning iaf vad du ska ”välja”. Det låter ju som du gillar bägge. Personligen så är jag tokbiten av v-surf och kanske tillochmed låst på den. För mej finns inget annat om inte hydra-foil brädor kommer till vs. Då måste man ju köra smile.gif Kan inte ge dej så mycket mer än personliga erfarenheter, och dom är juh personliga…. smirk.gif

ha d gott o lycka till.

• calle_b

Medlem
    10 maj, 2003 vid 16:47 som svar på: Fredans surf i Stockholm

Ahhh.

Fin morgon, jag drog ut på Stora Värtan med 5.8:an och körde ut och in, bytte till 5.2:an och körde me den i tre timmar, planing nästan hela tiden. Vinden kom i stora sjok, i några fall,toköverriggad 5.2:a, speciellt ett då jag klantade mej och fick en 30 m tailwalk med min lilla vågis på 75liter.Resulterade i en spinout som inte var av denna värld. Helt kortfattat: Sjukt bra dag och drag, men tyvärr mycket skäll från chefen….

Det var min dag det, och sen idag så fick jag en byig 5.8:a på samma ställe i 4 timmar, i konstant slör. Ni förstår inte hur underbart det är med en följebåt smile.gif smile.gif smile.gif !!!!!

Som vanligt kom den riktiga vinden precis när vi körde tbax..
    Men sån´t behöver man juh inte ens skriva.

Ha d gott smirk.gif

• calle_b

Medlem
    10 maj, 2003 vid 16:26 som svar på: sörst vågor i sverige?

en till för vindsurfare oxå:

Saxat igen:

Rekord, Kust & Havsdata English

Extrema förhållanden är påfrestande för människor, natur och konstruktioner. Extremerna dimensionerar utbredning och ställer krav på anläggningar. Rekord är dessutom alltid intressant.
    Luft & Marknära data | Sjö & Vattendragsdata
    Länkar till andra länders rekord

Rekord, Luft & Marknära data English

Högsta medelvind under 10 minuter
    40 m/s Ölands södra grund 17 oktober 1967

Kraftigaste vindby
    81 m/s Tarfala* 20 december 1992
    * Stationen vid Tarfala, 1150 meter över havet, drevs vid detta tillfälle av Stockholms universitet

smirk.gif
    Snacka pungdrag… cool.gif

• calle_b

Medlem
    10 maj, 2003 vid 16:20 som svar på: sörst vågor i sverige?

Saxat från SMHI.SE:

Rekord, Kust & Havsdata English

Extrema förhållanden är påfrestande för människor, natur och konstruktioner. Extremerna dimensionerar utbredning och ställer krav på anläggningar. Rekord är dessutom alltid intressant.
    Luft & Marknära data | Sjö & Vattendragsdata
    Länkar till andra länders rekord

Kustlinje
    Längs territorialgränsen, 260 mil
    Med 200 m steg, 960 mil

Längsta pågående vattenståndserie
    Stockholm, startår 1774

Högsta vattenstånd
    176 cm i Kalix, 14 januari 1984

Lägsta vattenstånd
    -145 cm i Ystad, 26 februari 1902

Högsta våg
    12,75 m Almagrundet januari 1984

Absolut ska inlägget tas seriöst…
    Jag tror dock inte att sverige är en så lyckad vågsurf-spot överlag. Men visst, ibland händer det och cleana vågor rullar in från höger och är pissbra…..

Ha d gott. smirk.gif

• calle_b

Medlem
    9 maj, 2003 vid 18:13 som svar på: sörst vågor i sverige?

Enligt rykte och personlig erfarenhet, samt snack me locals, tror jag att Gotland/Fårö/Norsta Aurar/ Fågelön är ett av de starkare kandidaterna. Annars har juh Almagrundet utanför stockholms skärgård haft 12 meter som störst någonsin. Observera att det inte händer ofta….

Gislöf är väl ett annat med vågor runt masthöjd om det vill sej väl…

Hur så wink.gif ?

Ha d gott

• calle_b

Medlem
    9 maj, 2003 vid 16:57 som svar på: Breviksbadet i Åkersberga erbjöd fina förhållanden

FAN VA FRÄÄSCHT!

Kan säga att stora värtan så ungefär likadan ut, med grymma stråk med 5.2:an lite för stor. Men jävlar va härlish de va.

Kan tänka mej att brevik va riktigt shysst idag…. Chaffören orkade inte köra ut. cool.gif

Soft

• calle_b

Medlem
    9 maj, 2003 vid 06:31 som svar på: Surfbart imorgon i Stockholm?

Gommorrn, fy fan va tidigt. crazy.gif

Nya uppdateringar:

Ett par upphetsade tallar, sågs ca 08.29.15 röra på sej ordentligt och fladdra mycket ingivande och besvärat.
    08.30.02 så dånar en vindby förbi huset och väcker upp mej rejält. Om 20 min kommer polarn och hämtar upp, sen ner till Viggbyholm.

Ses där! smirk.gif

• calle_b

Medlem
    8 maj, 2003 vid 21:32 som svar på: Fenomen

Ja, det krävs en hel del för att hålla ner railen i vattnet hela tiden. Släpper railen så blir de till att åka kana 100-200 meter ner i vind för att sedan kanta ännu mer för att ta höjd. Självklart beror det juh på hur duktig man är, tekknik är som vanlig allt. wink.gif

wink.gif

Sida 108 av 137
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications