Forumsvar skapade

Sida 122 av 137
  • calle_b

Medlem
    8 oktober, 2002 vid 08:14 som svar på: Np RAF Jet

Än finns det hopp! Oktober brukar kunna bjuda på några soliga, varma och blåsiga dar smile.gif
    Dubbla våtisar! Inte den bästa manövrerings-förmågan men det är varmt som tusan. Frös endast om händerna sist, trots ett par bad. grin.gif

Ha d gott!

• calle_b

Medlem
    8 oktober, 2002 vid 08:01 som svar på: Kall men vindrik vecka i Sth

Hej! Näsby funkade bra och relativt fin vind(hyfsat stabil)hade vi där i Söndags. Lite knöligt att ta sej ut och in bara efter det nästan är ren offshore precis vid stranden. De första metrarna var inte lätt med 75 liter under fötterna……. smirk.gif

Ha d gott

• calle_b

Medlem
    7 oktober, 2002 vid 19:54 som svar på: buk

Vingen vi pratar om har olika aerodymasiska egenskaper. Jämför på skoj vingprofilen mellan en Boing 747 och en liten Cessna så ser du tydligt att vingen på Cessnan (eller Pipern) är mer böjd. Mer ”buk”.

Buken är viktig för att kunna gå högre i vind, plana tidigare och helt enkelt mer ös.

Jag har på nåt sätt känslan av att ett segel med MER buk går långsammare än ett camberlöst segel. Däremot har du mer drag i ett med cambers.
    När man seglar vågor så behöver man inte lika mycket buk eftesom vågen hjälper dej med höjdtagningen. Ett våg/freestyle segel skulle inte gå att tricka med om man hade säg, 2-3 cambers i. Tillverkarna gör allt för att få dessa segel så lätta att manövrera som möjligt och fimpar då självklart cambers.

Rätta mej om jag har fel smile.gif

Ha d gott! grin.gif

• calle_b

Medlem
    7 oktober, 2002 vid 19:44 som svar på: Bic Tabou!

Jag får väl svara för Andrew… Han kör på en 3S och är nöjd. Har själv prövat och tycker helt klart om den… Lite stor för mej bara wink.gif

Tjing

• calle_b

Medlem
    7 oktober, 2002 vid 17:14 som svar på: kallt!!!!!!!!!

Man tackar för credsen wink.gif Any time, dude! Ang, vinden på näsa igår så var det inget o klaga på. När vi kom dit runt 13.30 el nåt så var formula-boysen på väg in. Jag stack ut med 5.8 med 75 liter under fossingarna och var stundtals lite överriggad, precis som det ska va! grin.gif
    Tyvärr vart det lite jobb idag och dessutom imorrn också så det blir inte mycket mer surf…… frown.gif
    Men va faan! Säsongen är inte klar än! TJoh!

Ha d gott

• calle_b

Medlem
    7 oktober, 2002 vid 16:45 som svar på: Börja om från början..?

Hej igen! Angående slagen är alla sätt bra, så länge du inte sjunker wink.gif . Men att segla lite backwinded i slaget gör man bara om man är lite för snabb runt masten och då måste man trycka seglet mot vinden för att hålla balansen. Va ute igår och konstaterade då oxå att det handlar mycket om att lära känna brädan, hur den beter sej i olika lägen.
    Har själv en helt sprillans 75 liters våg/freestyle som jag har kört på 4 ggr.
    Gippandet är precis som Ola_P beskriver. Clew-first ut o sen flippa när det är klart.Men pass på, det går ruggigt snabbt de sista nittio graderna smile.gif Annars, pröva när det inte brallar i lika hårt att flippa seglet tidigare, typ i läns-läget, men glöm inte att fortsätta fotstyra. (mitt största problem)

Ha d gott grin.gif

• calle_b

Medlem
    6 oktober, 2002 vid 16:00 som svar på: stora värtan idag!!!!!!

Stora Värtan presenterade sej idag med 5.8 vindar under nästan 3 h. Inte helt tokigt men händerna….. burr.

Annars kanonfint med sol och grejer ett tag. Sen så kom det lite snöflingor och moln, så då kände man sej lite kall.. crazy.gif

Men va faan. Säsongen e inte över än!

Ha d gott alla frusna!

• calle_b

Medlem
    6 oktober, 2002 vid 10:05 som svar på: Underställ

HH har grymt bra underställ som dock inte funkar ihop med budgeten…. Men det är lite GoreTex-stuk på den så den suger ut fukten mellan kroppen och stället till nästa lager =Våtdräkten. Helt ok.

Om det inte går av idag så blir jag fanimej galen!
    Ha d gott

• calle_b

Medlem
    6 oktober, 2002 vid 09:59 som svar på: frukost rapport för surfsugna…

Det har ingenting med åldern att göra. smirk.gif

Däremot har vi så shyssta jobb så att det blir nästan som ett NoWork.

Teamet, är uppdiktat över vår grymma röda VW-buss,Jah Weelhson(Wilson), som jag förövrigt ska ut o RULLA igång nu…. crazy.gif
    Desutom har vi från vinterns Fuerte resa köpt en galet fet klibba med den underbara texten NOWORKTEAM.

Det där med snö händer inte här iaf. Och det har jag kört iförut om det nu skulle bli så wink.gif (Snö-storm första april 2001) Fan, e man kär i sporten så e man. grin.gif

Ha d gott

• calle_b

Medlem
    6 oktober, 2002 vid 09:39 som svar på: Fetaste Tricket För stunden!?

Nik Baker drog en sån oxå i Down The Line om inte JAG minns snett wink.gif

Ha d gott! Nu drar jag till Värtan o kollar läget

• calle_b

Medlem
    5 oktober, 2002 vid 20:47 som svar på: Fetaste Tricket För stunden!?

Nicht. Inte Lidingö men jag brukar surfa i närheten i det FIIIINAAA vattnet mellan Djursholm o Lidingö wink.gif
    Bor i Stocksund, och surfar på Värtan från badplatsen ”Barracuda” eller Näsby P, eller Viggbyholm. Sen ibland blir det lite utflykter mot fetare vågor…

Surfar om det blåser på Stora Värtan från näsby imorrn. Ses där kanske?

Tjingelimorrs o ha d gott. BLÅS! grin.gif

• calle_b

Medlem
    5 oktober, 2002 vid 20:38 som svar på: Börja om från början..?

Hej!

Lite tips och sån´t kommer här:

Med stor risk att jag idiotförklarar här men ändock….

En vågis har mindre volym, inte bara mindre volym utan mindre volym i aktern, och jag tror att det är din vana av mer liter som spökar. Vi börjar med gipparna.
    Om man inte på löpande band sätter fullplansgippen så behöver man komma lite närmare mastfoten(gäller alla manövrar, nästan)dvs centrera din vikt över mitten av brädan. Ang. studsandet i speciellt gippen så får man inte vara rädd att ”raila” brädan ordentligt. Försöka att få känslan av att seglet håller ner brädan i vattnet, genom att banka ner seglet lite grann(teori:bottom-turn)nästan så du har masttoppen åt det hållet du kör åt.(överdrift) Det vi vill är att seglet ska ge kontrollen i de jävliga små choppen. Var toksnabb i alla lägen, men ta din tid med att få kontrollen. Försök att göra bottomturns i plattvatten(!), det går, där man bankar ner seglet något och på så sätt får kontroll. Spagetti-knän är bra att tänka på också.

Ang. slagen. Teknik, teknik, snabbhet, snabbhet. Strunta i att man står med vattnet upp till knäna, så länge du har hunnit runt masten innan det händer. Lek lite med hur du flyttar händerna…Tar du bakhanden direkt över på andra sidan bommen eller har du en liten paus med den, hållandes i masten? Prova också att hålla planing precis när du slår i en fet hälsväng. Lätta fötter, centrerad vikt, häng i bommen/vinden. Försök att hålla vikten låg. Går det för snabbt, brädan sjunker och du känner att det inte går, hoppa av men håll i bommen och vattenstarta igen.
    Vinden har kraft nog att trycka upp dej igen om du kommer för nära seglet och tippar åt lovart-sidan. Tryck helt enkel ut seglet backwind med bak-handen för att komma upp i rätt upprätt ställning. Reflexer har vi alla men de utvecklas bara om de används(oj, lät bra det där) smile.gif

Överriggad i kuling tycker jag är skitknöligt i framför allt gipparna, men gör så att du minskar sväng-radien på din gipp, annars är det lätt att konstatera att farten ökar, ökar, ökar, ökar…..studs, studs och plask.

Ha d gott och lycka till.
    grin.gif

• calle_b

Medlem
    5 oktober, 2002 vid 19:28 som svar på: Uppgradering-volymminskning

Lyckats med bilden ser jag! Måste nog säga att den knäcker min, hehe.

Brädan ser ut att bli kalas! Nu drar det i träden och knakar i fogarna så vind är det. Om det håller i sej och min baksmälla försvinner så kan det bli bra imorrn, söndag.
    Nu e jag så trött att hela skärmen kryper… 1.5 h sömn är helt enkelt för lite….. smirk.gif

Tjong i balongen

• calle_b

Medlem
    5 oktober, 2002 vid 19:23 som svar på: Fetaste Tricket För stunden!?

Hehe… Nu har jag konstaterat att ett av de sjukaste grejer jag har sett finns i ”Windsurfing” Nr(återkommer). Tricket heter ”Gutter” eller ”Gutter Flip” och ser ut som en blandning mellan shuv-it och cheeseroll. Tänk er hur en riktigt f-e-t shuv-it skulle se ut om man blandade in en underlig upp o ner vänd table-top med en backloop så har ni den. Ska försöka ordna fram bildsekvensen på den men det kommer nog ta en stund eller två. Tills dess så är det nog den sjukaste roteringen jag har sett på w-surf….
    Inget man drar på Stora Värtan imorrn iaf… wink.gif

Ha d gott!

• calle_b

Medlem
    30 september, 2002 vid 19:05 som svar på: Knarkar dom på beli…..?

Brukar då och då jobba lite för beli, och deras drog-vanor vet jag inte mycket om….. smile.gif Vi får helt enkelt lämna det öppet. Ang. sidan så får jag påminna herrararna…..igen… wink.gif

Tjopp

Sida 122 av 137
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications