Forumsvar skapade

Sida 124 av 137
  • calle_b

Medlem
    25 september, 2002 vid 17:25 som svar på: Little Big Board

Hej!

Skönt att inte vara ensam flugviktare. (Väger samma,lika)

Det jag har skuttat omkring på de senaste 2 åren har varit en Bic Saxo från slutet av 90-talet. Den har funkat suveränt i de förhållandena som bjuds.(allt från 0.5 m – 2.5 m vågor)(10-22m/s). Jag köpte nu nytt o landade efter mycket om och men på en F2 Myster på 75 klena liter. Den brädan finns i 95 liter oxå i fall du vill ha nåt större(vilket du vill?). Men iaf. nåt i den stilen tycker jag du ska satsa på. En freestyle-wawe historia alltså.
    Sen beror det på ekonomin…. Du har kört i 1 år och kommer säkert köra vidare så köp nåt som är lätt men svårt om du förstår vad jag snackar om…(inte ens jag gör det)

Ha d gott smile.gif

• calle_b

Medlem
    25 september, 2002 vid 17:08 som svar på: 10-15 år gamla Bic Sport glasfibermaster.

Tjenare!

Hmm. Ja eftersom det är lite, hrm ,host, host ,äldre grejer så tror jag att dom har mjuknat något. Glasfiber är dessutom mjukare än kolfiber om jag inte minns helt snett, så IMCS och sån´t får du nog ta med en nypa salt.

Ha d gott

• calle_b

Medlem
    25 september, 2002 vid 16:23 som svar på: Erfarenhet??

Jag skulle inte satsa så tok-hårt på dessa brädor, utan istället hålla i slantarna o sikta på nyare grejer, och sen kolla på en bräda som du skulle ha skoj på. Hur brädorna är surfmässigt får nån annan svara på, men dock så gissar jag på att det är lite halvt som halvt, jag menar dom gjordes trots allt för ett tag sen…
    Så lägg en slant till på nåt som du utvecklas och kan ösa gärnet på. cool.gif

ha d gott o lycka till

• calle_b

Medlem
    25 september, 2002 vid 16:03 som svar på: Vattenstart.

En bra punkt att hålla akterliket fritt från vattnet. Annars fastnar det bara och man får tappert försöka igen….

Jag vattenstartar på tre sätt(tror jag).

Ett. Det gamla vanliga med att lägga upp bommen på brädan o sån´t.
    Två. Ett sätt som funkar bra men tar lite tid: Du vandrar(simmar) från mast-toppen och ned till bommen samtidigt som man håller upp seglet.
    Tre. Panik-vattenstarten. Då man exempelvis har varit för ivrig i ett slag. Brädan ligger med nosen i vindögat och seglet nittio grader från brädan med masten och mastfickan mot vinden. Innan seglet har blivit allt för blött o tugnt så sug tag i masten precis vid bommen och ryck upp seglet ur vattnet. Håll dej så nära brädan som möjligt och när du har lite drag i seglet så ”kicka” ner brädan i vind med fram-foten och kliv upp.

Alla sätt e bra förutom dom dåliga. El. nåt…. smile.gif

Ha d gott smile.gif

• calle_b

Medlem
    25 september, 2002 vid 13:36 som svar på: Fetaste Tricket För stunden!?

Snacka chop-hopp smile.gif

Annars håller jag på cacho´n eller spinner`n. Helt klart grymma trick bägge två.

Ha d gott

• calle_b

Medlem
    25 september, 2002 vid 13:09 som svar på: Försäkring

Försäkringar är, för mej med erfarenhet, skit. De kostar en relativt rekordabel summa slantar/år och om försäkringen ska gälla så måste utrustningen vara i princip gömd, annars;
    ”Stöld bergärligt gods” och din fina försäkring är ett minne blott. Nu vet jag förstås inte helt vilken typ av försäkring jag o polarn hade när en bilstereo, värd i runda slängar 20.000kr, försvann. Men det intressanta va när vi snackade med försäkrings bolaget. Vi hade ett cd-case med 200 skivor i (200xca 150 spänn/skivan=30.000kr). Detta va innan cd-bränning hade slagit ordentligt så säg att det låg runt 20.000-25.000 kr i bara cd-caset. Och det caset va stöldbegärgligt=ingen ersättning. Underbara försäkringsbolag. Nu har jag sagt mitt smirk.gif

• calle_b

Medlem
    17 september, 2002 vid 18:16 som svar på: Ondag: N 10-14m/s

Vi får se. Det verkar juh finnas hopp!Eftersom man e så lat som e så blir det nog ut på värtan o traggla igen….. wink.gif

Ha d gott

• calle_b

Medlem
    17 september, 2002 vid 14:03 som svar på: Spinout?

Om du känner dej extra nyttig och grejer, så kan snygga till fenan också, om den har mycket slitage. Sandpapper av mindre kaliber rekommenderas.

Ha d gott

• calle_b

Medlem
    14 september, 2002 vid 16:28 som svar på: HELG SURF DIARY

För min del var det en byig Stora Värtan-segling med inslag av halv-schyssta chop-hopp utan möjlighet att toka.(tur det) Byig vind, stundtals ûberriggad med 5.8 då det passerade lite regn o rusk med, gissar jag, vindstyrka upp mot 14-16m/s.

På grund av den underbara förskylningen så blev det en kort tur på ca 2h.
    Känner mej i skrivande stund lika tom som en vakum-förpackad badboll.

Men imorrn är det ös…. Då ska det bli galenskaper.

Ha d gott.

Zzzz Zzzzzzz Zzzzzzzzzz Zzzzzz……………………………..

• calle_b

Medlem
    13 september, 2002 vid 22:39 som svar på: Vind i Sthlm i helgen?!?

Det här är inte sån´t som man ser varje dag….
    FY FAAAAN VAAA NICE!!!!!!!
    (O då menar jag ”N-I-C-E” i stora neon-grönt, lysande bokstäver, blinkade i nåt ballt ”nice-mönster”)

Check it:

1. Örskär-Söderarm:
    Fredag kväll: Mellan nordväst och nord, 11-14 m/s. God sikt.
    Sannolikhet 10 m/s*: 100%
    Natten till Lördag: Mellan nord och nordväst, 12-15 m/s. God sikt.
    Lördag förmiddag: Mellan nordväst och nord, 13-16 m/s. God sikt.
    Lördag eftermiddag: Nord, 13-16 m/s. God sikt.

2. Söderarm-Sandhamn:
    Fredag kväll: Nord, 10-13 m/s. God sikt.
    Sannolikhet 10 m/s*: 90%
    Natten till Lördag: Nord, 11-14 m/s. God sikt.
    Lördag förmiddag: Nord, 12-15 m/s. God sikt.

3. Sandhamn-Landsort:
    Fredag kväll: Nord, 6-9 m/s ökande till 12 m/s. God sikt.
    Sannolikhet 10 m/s*: 50%
    Natten till Lördag: Nord, 11-14 m/s. God sikt.
    Lördag förmiddag: Nord, 12-15 m/s. God sikt.

* Sannolikhetsprocent för medelvind över 10m/s.

Har svårt o skriva pga. glädjeyra plus att ett ”wind-chime” spelar helt galet högt! Bra väckar-klocka, tro mej!
    Nej nu ska jag ut o spana trätoppar……
    Gonatt!

Ses på vattnet, kanske!

Ha d gott

• calle_b

Medlem
    12 september, 2002 vid 19:17 som svar på: vind vs kite

Kul att tråden lever fortfarande!

Billigast är nog en kite-utrustning, men skillnaden är inte stor. En ny kite(bara kite) kostar från 5-6000 till 14-15000 sist jag kikade. Självklart beroende av storleken.

Kör man 4-linors kite så har man möjlighet att öppna kiten mot vinden och på så sätt överleva i varierande vindar. Sen om man behöver lika många kites som segel vet jag ärligt talat inte, men jag tror att man som hyfsad snubbe behöver runt 3 drakar. (Undertecknad har 6 segel, men det är juh jag oxå)

För o försöka skippa flummandet så tror jag att en drake äter ungefär lika mycket vindvariationer som ett segel.
    Tror jag.

Ha d gott

• calle_b

Medlem
    12 september, 2002 vid 14:51 som svar på: Vind i Sthlm i helgen?!?

hehe, om helgen blir lyckad så ska jag nog ta o skriva ut den där wink.gif

Viktväst? Jag är nöjd me mina 60 kg´s wink.gif Dessutom kan jag tänka mej att det inte direkt hjälper mina snart tappra och smärtfulla forward-försök…….

ha d gott

• calle_b

Medlem
    12 september, 2002 vid 13:52 som svar på: Vind i Sthlm i helgen?!?

Hahaha, låter lovande….. Nu M-Å-S-T-E det blåsa i ju!!!
    Det blir flytväst, huva, hockey-hjälm och njurskydd för nu j-lar ska de ösas!!!(kanske en liten whiskey innan man drar ut oxå så att omdömmet försvinner, öh, ännu mer)

Skakig i fingrarna wink.gif
    Ha de gott

• calle_b

Medlem
    12 september, 2002 vid 12:25 som svar på: Vind i Sthlm i helgen?!?

Nu börjar det bli riktigt glatt!
    Ny uppdatering av båtwebben blev juh inte direkt deprimerande förr oss sthlmare:
    Väddö, here we come:)

Flerdygnsprognos:
    Lör: Nord, 9-12 m/s Dygnets högsta vindhastighet 16 m/s.
    Sön: Nord, 13-16 m/s Dygnets högsta vindhastighet 22 m/s.
    Mån: Nord, 8-11 m/s Dygnets högsta vindhastighet 12 m/s.
    Tis: Nordväst, 4-7 m/s Dygnets högsta vindhastighet 9 m/s.

Pumpen börjar närma sej 140 nu……….

Ha d gott

• calle_b

Medlem
    12 september, 2002 vid 09:32 som svar på: Vind i Sthlm i helgen?!?

Verkar logiskt…… Tänkte väl starta lite längre söderut från udden ”Barracuda” i Djursholm, precis vid inloppet. Men annars verkar det som om det får bli ut på långfärd, Väddö el Görväln. På söndag verkar det bli suberbra i klockren Nord!
    Får se vart man tar vägen…..

Ha d gott

Sida 124 av 137
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications