calle_b
Forumsvar skapade
-
Inte roligt med såna krasher……
MEN…..En till liten tanke som slog mej är att fenstorlek och den våta ytan borde spela sina roller också. Vi tar ett exempel:
Förra årets modell av tabou 3S(110 lit) har en minimal våt yta. Tailen är utskärd för att på så sett få ner storleken på den våta ytan. Samtidigt som fenan på just den brädan är 28 cm. Dessa två faktorer gör att brädan går hur fort som helst.
Polarn och jag har seglat lika länge och han kör på sin Tabou när jag kör Bic Saxo (80 lit), och han har lättare att köra snabbare. Tailen är och fenan är det vi börjar komma in på och jag tror att en mindre fena i kombination med en mindre våt yta i tailen gör en bräda snabbare. Det säger min logik, men den har haft fel tidigare inom liknande frågor
.Alltså: Summan av kardemumman är att i min värld går det nog snabbare i undanvind med mindre grejor(se ovan) än formula brädorna som vad jag vet har ca 70 cm fenor och hyfsat fet våt yta. Sen tror jag mej ha sett formula-brädor med en liknande ”inskuren tail”, så att den våta ytan bara finns runt fenboxen? Vore väldigt kul o reda ut det här, men här börjar min kunskap tryta lite.
Imorrn är det sagt att det kan blåsa 17-22 m/s. Vem kör snabbast?

Ha d gott och vi ses kanske på vattnet!
-
……
Måste helt enkelt ta o skaffa en GPS-pryl med andra ord.

Det verkar på er att min referensbåt får ta å byta mätare.
Om ”Dunken” ligger o maxar ”open sea” och kommer upp i krokarna runt 35knop så får jag återkomma när jag har bräckt det
Men för att nu leda ut en liten obesvarad fråga:
Vad går snabbast HALVIND/SLÖR????? Våggrejer eller formula? Jag hävdar våggrejer…..
Men det är bara för att jag har seglat om en, två formula grabbar…………….. 
Ha d gott
-
Hehe! Fy faan va gött!!!!!!!!!!! Lite smått avis, kan tilläggas

Torö funkar nog imorrn…. Ses där kanske!
Ha d gott
-
Hej! Som gammal Beli-strykare kan jag säga att dom har kvar lite Gul, kör lite north o lite billigt….. Köpte en pro limit där förra våren, och nu ser det ut som jag har krypigt över taggtråd med den….. Spruckit, släppt o på nästan alla vis, gått sönder.

Gissar på att d blir en north nästa gång. Polarn har en tjock norht och är svin-nöjd. Kolla mässan i Wasahallarna alla sthlm-are. Jag tror vi säljer ut north för 1499:-, och dom är galet schyssta

Ha d gott!
-
Ok…..Man ser juh att man befann sej på den absolut sämsta delen av världen idag. Tyvärr fick man, med svansen mellan benen så att säga, köra i byig 5.8 segling med MYCKET klena 80 litarn under fossingarna…. Men dock surf.
:Ha d gott!
-
Hej! Hmm. Nu är jag lyckligt lottad o väger ingenting alls! (ca 65 pannor)
4 kvm=16-18 m/s nåt sånt
5 kvm=5.2, för o va exakt…..hmm igen….gissar 10-13 el nåt.
6 kvm=6.5…el 5.8… runt 8-10 m/s
7 kvm= nu börjar de bli jobbigt. Det här seglet tar hur mycket vind som helst. 7.5 norht warp tar väl upp mot 9 m/s. Kör annars runt i 6-8 m/s me det….
8 kvm= håller jag mej borta från. Beror på abstinensen
9 kvm= kan man segla me såna sege?
10kvm=???????????? Inte i min bag, baby….
Det tror det beror mycket på typ av segel, våg, freestyle, freeride eller race, dom är juh uppbyggda på olika sätt…….
Eller nåt. Ha d suveränt!
-
Vi har mätt med bil oxå. Kört parallelt med polarn i 60-65 km/h…. 60/1.8= 33 knop cirkus. Detta var en dag med 5.2 och Saxo (80 liter) med stropparna hyfsat långt bak med en 32 fena ny. Seglet är ett north, convertigo 5.2 uttagen camber. Neddraget ordentligt med mycket ös= perfekt överriggad.
Jag antar att jag får ge Petter ett tack då jag för 3 år sen gick in o kollade ”segla snabbare”.Ett litet tillägg är att jag och polarn faktiskt har seglat om minst en formula snubbe. Detta då på halvind/slör med ca 2 kvadratmeter mindre segel. En och annan fullt
planande, ösande, snabbt gående motorbåt har man haft nöjet att segla om oxå.
Och nej, utrustningen är inte till salu

Ha d gott! Förresten! Är d nån som har sett till den så kallade kulingen i dag/tisdag 2/7 ? Inte jag……
Ses på vattnet
-
Men vafan pojkar

Nu får ni inte va så kinkiga….

Ha d gott
-
Men vafan pojkar

Nu får ni inte va så kinkiga….

Ha d gott
-
Hej!
Jotack, tisdagen ser utan tvekan tok-mustig ut. Näsa funkade mycket bra idag. Lite halvt underriggad med 5.8 men som sagt funkade det bra.
Ha det gott! Ses där på tisdag!
-
Funkar i bra vind på lite halvind/kryss oxå då man oftast möter vågen ordentligt, med bra fart. Då brukar jag få riktigt bra häng faktiskt och det blir som om vinden håller upp prylarna under fötterna.
Ta det lugnt och leta efter de riktiga ”lipen” och skut inte ifrån för tidigt. Vänta tills brädan har gått ner i vågdalen och sen ”chop-hopp”! 
Glöm inte att suga upp grejerna under häcken ordentligt…..
Ha d gott o lycka till! (ska ut själv snart o hoppa som en galning)
-
Beli Marin säljer lite Nautix oxå. Tror dock inte dom har lagnings prylar i lager………..
Lycka till o ha d gott
-
Grymt bra skrivet! För mej är vindsurfing de roligaste jag har provat, knäcker fallskärmshoppning, brädåkning etc etc…
Man lessnar lite då och då att bara köra 7.5 fram å tillbax, men sen en dag så blåser de 5.2 o vågisen åker fram, o när man sticker ut så blir man som du säger ”på nytt född”.
När man sen kommer in efter ha lagt de största hopp du upplevt på 1-2 månader så känner man sej fantastiskt nöjd o förbaskat fröjdefull.Man har gått frammåt, utvecklats och de kommer man göra tills man storknar för i den här aktiviten kan man aldrig bli ”full-lärd”. Grymt läckert!
Ha d gott ”hang loose”