calle_b
Forumsvar skapade
-
Tack Ola! Din beskrivning av ”surfandet” är helt klart huvudet på spiken. Imponerande träffsäkert och analyserande, återigen.
Det är juh faktiskt det man pysslar med, just våg-surfing-segling.
Självklart är det lätt att man (jag) hamnar i tänket att jag med våld, vilja och full-power ska styra brädan, vilket, som du klockrent beskriver, slår hårt på hela sekvensen. Ska bli spännande att prova tankesättet på vågen inom kort.Förstår din Aha-upplevelse, tack för att du delade med dig.
-
@andreas h 491773 wrote:
Husk at sikre dig så meget speed som muligt i bottomturnet da du i onshore/crosson mister meget på vej mod lippen. Derfor ikke alt for supertight med mindre bølgen er meget stejl og med power ellers løber den forbi.
Prøv derefter at læne dig mere frem og ned mod bølgedalen i topsvinget (men i balance!!!)
-og så er vigtigste faktisk at kunne sejle clew-first med power og samtidig med fuld kontrol.Jo, jag märker av att det går tungt sista biten upp på vågen, och det blir en sorts ”semi-sinker-cutback” av det hela. Och 8 gånger av 10 tappar jag planingen…. Clew first-läget är svårt, men jag märker att det blir lättare med rejäl speed. Och det är just det som är problemet.
Jag upplever min bottensväng som hyfsat välbalanserad mellan fart och tight.Och precis som du är inne på söker jag mig framåt mot vågdalen och lutar mig framåt/innåt i svängen. Händerna BRETT isär från start av manövern och får alltså 9 av 10 bottensvängar uthalet i vattnet, vinglar till lite och hela sekvensen är körd…
Det känns som jag är nära ett ”shplatt” snart iaf:)
Men så är jag en sann optimist oxå 😉 -
Helt klart seglets fel:) Eller, jag tror på masten. (som är förjävla mjuk)
Tyvärr är min bottensväng ”bildlös” än så länge. (vad jag vet)
Situationen har kommit både med 5.3 med halvkasst drag till tokdrag, och 4.2 samma lika.Jag tror förövrigt du har rätt och min teori är att jag i början av svängen kliver in med mycket framfotspress och hänger i riggen så mycket framåt det går i skäret (tänk ”kamikaze-gipp”), för att i steget ”läns till clewfirst” dra riggen bakåt samtidigt som jag öppnar upp den. Hmmmmmmmm.
Det är lurigt, för svängen måste vara ultra-mega-dunder-tight för att komma tillbaka till läppen, samt ha grymme fart så det blir någe ”shplatt”….
-
Otroligt snygga bilder…. Inte nog med att det är kolmaster, nya segel, nya hängselar, nya våtdräkter, nya brädor – nu är det även dax för nya KAMEROR….
Finns det någon värre prylsport? 😉
-
Gissar på några halv-locals som Peter o Micke? Fina pix iaf:)
-
@mtias 490023 wrote:
Vilken ruskigt dålig attityd det verkar vara där nere på vindsurfarna. Omogna och väldigt barnsliga svar/påhopp när någon försöker bjuda upp till en seriös diskussion. Faktiskt förvånande att inte några normala vindsurfare står upp här och säger ifrån?
Verkar vara rätt dålig attityd överallt:
http://0108dev.surfzone.se/forum/showthread.php?t=60291
Jag kan stå upp och säga att diskussionen har gått och helvete och att det haglar många fullkomligt idiotiska kommentarer från alla håll och kanter.
Diskussionen handlar inte om att lösa problemet utan att på klassisk sandlådenivå beskriva den ena dummare än den andra.Så skönt att det ska blåsa apa imorrn så man får surfa av sig lite.
-
Att dra någon hierakisk (ni fattar) gräns mellan vågsurfare och vindsurfare och kitesurfare på vågor tror jag inte på. Alla som kan hantera vågor vill, och har defenitivt samma typ av önskan och behov av den bästaste, störstaste, sötaste, renaste vågen på stranden. Upplevelsen att surfa en ren fin våg skiljer sig väl inte mellan sporterna, även om jag förstår din poäng, ”spinout”.
Problemen är som vanligt okunskap och egna tolkningar av reglerna, samt ibland allt för små säkerhets-marginaler.
-
Jag tycker reglerna ser enkla, bra och tydliga ut och borde följas oavsett var man befinner sig. Hoppas det kan bli någon sorts standarbok i vett och etikett över hela landet. Bra jobbat.
-
Jag har gjort en djup analys av begreppet sen jag tog körkort som 28 åring för ca ett år sedan. Många mil, mycket vilja.
Jag hävdar att vi måste dela upp begreppet ”bomkörning” i minst två sub-psykologiska variabler.
Den klassiska ”FAAAAN va det blååååser!!!”-bomkörningen då precis allt pekar på att det kommer gå av på stranden när jag kommer dit: Hesa, utslitna, digitala röster på fyrarna harklar fram ett medel på 12, byar på 18 m/s och bomkörningen är ett faktum. Vinden är defentivt inte där. TROTS att media, föräldrar, fyrar och polare konstaterat att det faktiskt ”ska” blåsa där du parkerade bilen.
Den andra typ av bomkörning, som jag som obotlig optimist är lite av en expert på, handlar om önsketänkande. Viktig avstickare:
Bor man inte söder om Gotska Sandön klassas vindsurfing, av en rad obekräftade källor, som en sjukdom. Det praktiskt taget enda hjärnan pysslar med är planering av vindsurfet, drömmande av vindsurfet, inhandlande av på tok för små vindsurfarsaker (i hopp om att den där perfekta dagen inte är en dag, utan faktiskt en säsong utan dess like). Lite gambling, kanske. HrmDet är därför inte så konstigt att hjärnan då och då lurar oss iväg på en tripp till en strand där ”det skulle kunna bli bris”, ”borde börja blåsa”, etc osv.
Hjärnan är helt enkelt förbannad, utråkad, och drar till med fint, en luring bara för att. Helt klart förståerligt. För min egen del kan jag inte ens bli förbannad eller ens besviken längre. Går inte. Det blir istället någon sorts ”jajja, imorrn kanske då” (om väderläget inte ser helt fullkomligt förjävligt ut)För mer info, några garv och sanningar, läs Dr Masse´s exemplariska Skumma Vindar här: http://0108dev.surfzone.se/forum/showthread.php?t=3772&highlight=Skumma+Vindar
Ha d gott
-
Aaah! Wikipedia, nästan lika gudomlig som konfen.
Angående stenstranden…Tanken är juh hisnande…. Inte för att jag ens skulle blöta ner fötterna om det gick dubbelmast på Torö.
Fridens!
-
hur tänkte du dåååå?
Det ska kanske ösa på lite ikväll, så jag kan hålla ett öga efter den när jag kommer dit.
Fridens
-
grymmerulle. värmer i norr. Tack!
-
Till höger i forumfönstret ligger ”Väder”-fliken. Där finns det en bra massa godis, ditt tips inräknat.
Fridens
-
Det problemet hade inte jag… Tycker faktiskt Starboard´s stroppar varit de bästa jag kört.
Nu har jag iaf en nödlösning – Compeed.
Ska låta foten vila, som det ser ut till på torsdag:) -
@Ola H. 488210 wrote:
När det gäller vänster stortå. Eventuellt kan problemet vara att knölen tar i framstroppen på motsatta sidan, dvs den stroppan amn för tillfället inte har någon fot i.
Aha! Bra tanke… Ska göra lite rekning.
