calle_b
Forumsvar skapade
-
Snyggt HOT må jag säga! Lite skräckfilms-färger, rött, svart och vitt. Grymt!
Självklart snygga bilder med! -
Härligt Jester!
HAHAHA! Jag menar juh det! 😉 Hans ”ooops” är juh bara en bortförklaring. Hade han haft luftskruven där hade han säkert inte nått 47 knutar. -
bananen wrote:Nä, inte landat och knappt lämnat vattnet heller 😀 Prylarna slets ur nävar/händer och stack långt.
Aaah, därav ”crawl”-positionen redan i luften. Börjar alltså simma innan du träffar vattenytan. Känner igen det där. Har du något namn på tricket?
-
Thomme, jag följer ditt spår, något utvecklat:
Om det blåser mycket, skruva luftskruven löst, så det finns en glipa. Trixet är att få in lagom mycket ballast, så brädan är följsam i vattnet med lång vattenlinje.
Blåser det lite: Skruva den hårt, efter det att du har injecerat gärnet med vätgas i brädan.
Flyger du: Skruva i skruven tokhårt eftersom smuggelspriten kan läcka ut annars.Och slutligen: surfar du slalom a la worldrekordspeedracemust, skit i skruven, vem vill ha extra 50 g av metall i brädan.
-
Fruktansvärt vackert! Underbara vågor! Hur långt upp ligger det?
-
Haha, nice!
Du hade inte landat ännu eller hur, bilden ser ut o vara tagen precis innan du brassar i spa´t.Härligt!
-
Hmmmmmm. Jo, jag pratar om vågorbrädor eftersom min största erfarenhet ligger där. Samtidigt har jag vart på större plankor med och försöker relatera till dom rackarna med… Att gippa med slalombrädor med framförallt framfotstroppen tror jag faktiskt är SKITSVÅRT, eftersom stropp-placering är så ”fel”. Ska tänka lite.
-
Fartyget uppdateringar:
http://www.gotlandsallehanda.se/
Spännande att bevittna Gotlandsfärjan från Nynäs lägga till.. Tog en extra omväg på runt 3 sjömil för att inte blåsa åt h-vete. För er som varit i Visby, i när jag stack därifrån runt 16.00 gick minst en set-våg över piren = STORT och vad jag vet som mest 26 m/s i byarna. Alla färjor är inställda, Oskarshamn-Visby-färjan åkte ut, vände tillbaka igen. Brutalt skit är det, kåken skakar så badrumsspeglarna skallrar. Ge mig 25 plusgrader och SOL! NU
Bifogar sunkig bild från Högklint (taget 30-40 meter över havet), fotat mot Visby. -
SirJohnIRie wrote:Yoyo charlie b..Tack:) Syftar du på utrustningen då eller? Isf består det nya godiset av 2st nya ”heta” segel. So5.8 & Smack 4.8 och en ny bom som mina händer tackar mig speciellt för;). 4.8an är riktigt skön och är kan ta ruggit mycket vind och är det enda jag hunnit segla än.
Hade du kunnat hålla lundans gamla 2.0a junis-rigg samma dag på öjn eller var det bara galenstorm? Måste ha vart fett att beskåda iaf!Ha de! 😉
Ja, det seglades 3.3 här nere med FULLT ös. Själv lyckades jag tajma den årliga höstförskylningen riktigt illa.. Men men, hade juh ingenting mindre än 4.2 så jag var rökt ändå (23-24 m/s i byarna).
Idag är det brutalt. 26 m/s, 20 medelvind och hagel/snö/regn.
Peace påre! Och ja, Lundans 2.0 rigg hade suttit helt ok! -
Aaaah, nu ska jag skriva något töntigt poetiskt:
Om du är ute o slåss mot moder natur, kommer hon ALLTID vinna!
Handlar om att ha grymt ohämnat sex med kondom* med henne och bara njuuuuta 😮
Vågor som vind… 😉
*våtdräktjeah
-
Ger mig på ett teoritiskt/praktiskt-baserat inlägg, självklart uppe för frågeställnigar och vidare dis.:
Beroende på hur du vill segla, och i vilka förhållanden du seglar i, ställer man in fotstropparna lite efter tycke och smak. Precis som du skriver bör man segla med framfoten lite in på läkant, iaf någon tå över centerlinjen. (självklart beroende på vad man kör för stil) Jag har då upplevt brädan som mer framfotsstyrd, även i gipparna. Det är lite rookie-snowboardkänsla över det där, man har majoriteten av vikten på framfoten, medans bakfoten ”hasar” efter och trycker ut häcken i svängen. Ungefär så gippar jag, utan att få i lästroppen i vattnet, just på grund utav centrerade framfotsstroppar. I överriggade förhållanden kör jag helt enkelt inte samma gippteknik, jag släpper seglet tidigare och svänger mer kraftigt med bakfoten. Viktigt att tänka på är att hur mycket man än svänger med framfoten, ska hälen ändå vara i. Börjar man svänga med ståendes på tå (tecken på för små stroppar) så blir balansen urkass och man studsar runt i svängen, höfterna lite hursomhelst, med tyngden lite hursomhelst. Ta det dessuom ÄNNU lugnare i gippen överlag, segla ner med bakfoten på väg ur/ur stoppen på djupslör och sväng inte så galet mycket att lä stroppen åker i. Mjukt, kraftigt och följsamt är nog receptet.
-
Glatt skit, JohnIrie! Vad är det för nya godis-prylar jag ser att du har?
-
Yes! Tackar! Härlig rulle! Vilka förhållanden…
-
Great pix! Cool action!
