calle_b
Forumsvar skapade
-
Ja, alltså huum. Det känns ju ”sjuuukt litet” med 62 liter. Men det är förmodligen bara en mental spärr.
Min gode gute, du ska ha en vågis minst 20 liter under din vikt, bara för att du kan ha det ;). Finns det ens brädor 20 liter under min vikt? (45 liter) — inte för att jag vill ha någon.Flugviktare har ett stort bekymmer här….
En stor fördel med Evo 62 är att den tar från 2.3 m segel…
http://www.star-board.com/viewpage.php?page_id=25 -
Och där såg jag ditt inlägg Masse. Bra tips ”all-over” och jag nästan förväntade mig ett snabbt hugg från dig Ola.
Tackar för lite utredning.
Jag kör juh i dagsläget på en Acid 70 -04 (blir det mer classic än det???) och är riktigt supernöjd vad det gäller kontroll i alla lägen.
På grund av, here we go again, bredden på min Acid (52.5) och smal häck, rocker etc (usel teknik kanske då….hrm) så får jag känslan av att ”stalla” brädan på vågen. Det går helt enkelt långsamt, och jag ligger på gränsen till för långsamt. Jag upplever det som en riktig kraft ansträngning att svänga brädan tillräckligt fort, och Aciden nästan ber om en längre utdragen bottensväng i hög fart, istället för den ”svenska” bottensvängen i cross on(långsam, kort sväng). Detta är iofs inte så konstigt, med tanke på hur brädan är formad.
Varför skrev jag nu detta? Jo, med det här i bagaget så vill jag alltså ha en bräda som planar snabbare, svänger snabbare och hoppar högre etc..
EVO XTV 70 är 55.5 kontra mina nuvarande 52.5. Detta booooorde juh påverka mycket planings egenskaper, men alltså inte så mycket som jag tror? Blir inte klok på detta, samtidigt som jag tar in Masses 5.0 aspekt där. Det nämns även i Boards att för stora vågbrädor ger en studsig, jobbig åktur. Och det är det sista jag vill ha, och som du säger Masse, en bräda på runt 55-56 cm bredd kommer eventuellt känns stor redan under 5.0. Och en bräda på runt 53.5 (Evo 62) tar knappt segel större än 5.0… fifan… Måste man verkligen ha två brädor? En ”lättvinds vågis” och en ”hårdvinds”…. -
Testet är ju rätt kryptiskt, och tidigare har juh just EVO´n fått mycket uppmärksamhet i alla dessa blaskor, medans dom andra märkena, kanske inte fått lika mycket. I detta nummer av Boards börjar dom hela utbenandet av Traditionella vågisar mot ”New-Gen”-vågisa i JP´s ”stall”. Alltså RWW mot trad-shapen. Eventuellt kan detta påverkat testet, mayby..
Men varför bryr sig om 75:an när det är förmodligen bli 70 litarn som enda bräda? Eller… 62 liter känns juh sjuuuukt litet.
-
hehehe, ja du. 53.5 är inte direkt farligt.
Jag sätter mig helt enkelt o skriver av testet (med reservation för stavfel)
STARBOARD EVO XTV 75
Until now, the Evo hadn´t been tinkered with mush since its introduction four seasons ago –
and throughout that time offered class-leading onshore frontside rideing as well as picking up
a World Wavesailning Championship. The 2007 model baosts ”XTV”, which we understand to mean extra tail vee.
However, from our revords it dousn´t actually appear to be a major change
– the tail and stra area appears to have only a minimal extra 1 or 2mm of vee. Far more
signinficant is the 1 cm reduction in tailwidth, along with extra nos and max widht.ON THE WATER.
The Evo has always been an extremely low-grip design – as a result never really excelling
in marginal conditions, early planing or upwind performance. However, where it really
came into its own was in its simply awesome frontside waveriding capabilities, particulary the
ability to make less-than-ideal onshore conditions into something exciting and enjoyable.
However, the board has changed its orientation condition somewhat for 2007. Starboard have
reengineered it to ride even better in cleaner, mor cross-shore conditions, which it undoudtedly dous.
The downside is considarably less performance in more onshore condition. It´s
essentially the same low-grip characteristics as befor, but the differencens between it
and the other waveboards now seem even more marked. It doesn´t track as securely, plane as early,
keep speed as well (perticularly when exiting gybes och negotiating lulls) or turn as fast and
reliably off the back foot. Sailors ssoon learn to compensate for this but overall its all-round
capabilities do seem reduced this season. The board simply needs more power than its rivals,
and is thus very much oriantated towards higher windstrengths and smaller sails.
Its a similar story wiht the jumping; the better the conditions, the better the performance. Its
not great if you´re having to work to get the speed and/or push hard to kick the board inte the
jump with the back foot. But if you can hit a decent ramp square on at good speed you´ll get
a lovely take-off, because the wave pushes that big nose quite vertically tis great for getting air.
Likewise, its whin you´re a decent wave that you reallyunderstand what this board is
all about. The board still feesls extremely loose and ”ungoverned”, and offers the best
waveriding you´re going to find. There is very little sense of a predetermined arc or path either
when turning or going straight, giving it that excellent freedom of directoin, or mobility.hmmmmmmmmm
-
Hmm
Alltså framåtloopen som exempel har massa olika benämningar,beroende på hur dom utförs. Plattvattensloopen är VÄLDIGT ”skruvad”, och mer som en horizontell 360 graders rotation medans en framåt på en våg med mer höjd ger mer ”loop” och aningen mer vertikal ”volt” rotation. Om man följer huvudet på en seglare som genomför framåten, ser man rotationen som en diagonal variant, kombination spinn, och volt. (snurr/volt)
Robby Naish bränner av en ”äkta” volt, sk ”Killer-loop” i filmen R.I.P, där masten snurrar i princip helt vertikalt. Men de vanligaste ”looparna” är ändå de med, som du reda påpekat, 50/50 vertikal/horizontell rotation. Klicka in på http://www.continentseven.com och kör framåtlooparna i slowmotion så ser du att det ändå är en liten sorts ”volt” dom gör.I alla brädsporter är volten eller loopen svårdefenierad. Tänk dig själv att göra ett tex simhopp med vs-brädan på dig. Det blir en annan variant, men fortfarande – enligt mig – en sorts volt.
-
Hahahaha, fy fan va skoj! Snubben som kravlar sig upp och tittar bakåt, samtidigt som hela stolen flyger är juh klart bäst! hahaha. Ska föra fram denna idé till Riksgränsen´s after ski..
-
Hahahaha, saaate! Jag hade bara sett det där andra, också av Jonas Ceballos, men den här bakåten var juh helt sjuk! Ser ut som han ska kliva in i jordens största framåt först, men ångrar sig och drar bakåt istället. Helt suuuukt
-
Ja, det där var bra flyg! Förörvrigt måste jag säga att vindsurfare hoppar, kajtare hänger o dinglar.
Fet bild! Jag har för mig att Rambo-nissen flög som en stork för nåt år sen i Apelbiken. Kul o se att folk laddar!
-
med 16 dagar under bältet, kan jag bara hålla med om att vind saknas…
Å andra sidan hade jag nog fått upp till 25-30 dagar om jag kunnat varenda gång det fetat på.. Så så pjokig säsong är det ändå inte (för min del) -
Väldigt bra inlägg Freddan. Jag upplever det som att jag sitter bättre i stropparna, ju mer det blåser. De halvhjärtade skutten när man gör allt för att få lite luft underbrädan i marginala förhållanden, det är då man lättar flyger ur!
Tack för senast på Sudersand förresten, det måste vart din o Mickes(?) förtjänst att vi fick 4.2…. 😉
Kommer ni ner något mer denna säsong? Det är nu det börjar liksom typ ba… 😮
Ha d gott /Calle -
yeah män. Skit jobbigt att sitta på ”kontoret” för att plugga, o så slänger du upp såna här godbitar på cirkus en timme. Nu är man juh helt av banan.
Tåk to ju läjter, maddefakka -
T-gul o fotogen o blåslampa. Sen brandsläckare.
Du har redan skrivit det som funkat för mig. Tändare/Tändsticka och sen ”plattar” du till det med att lite lätt trycka med en sko eller liknande. Inte för länge för då får du skon hängandes i hängselen..
-
hmm, hade mina förhoppningar till nu i veckan, men det verkar som det har klenat ur sig… Men kanske till nästa… Börjar bli riktigt sugen nu på lite vågridning…
-
Hmm, ja, det enda man igentligen behöver känna till i ”tugget” är följande:
”grym spot” = ett väldigt bra ställe att surfa på
”pungdrag” = det minsta seglet är framplockat och känns på vippen till för stort
”tail-walking”= om det blåser lite mer än pungdrag, riskerar man att bli så överriggad att brädan fångar luft, samt riggtrycket blir skumt och man kör endast på häcken på brädan och fenan med nosen på väg upp mot himlen vilken sekund som helst
”pop” = utförs ofta på små små vågor för att få upp brädan ur vattnet.
”duck” = anka, även gipp (duck-jibe, där man slänger seglet över huvudet istället för att släppa det) ank-jipp alltså
”ollie” = för snuskigt för att tas upp på denna konf, vad god se snusk.com/vider/sjukasaker.html. (även skateboardmanöver, se ”pop” fast utan vågor
”carve”= skön sväng i full planing, på vågen eller på plattvattnet på väg mot en gipp eller slag eller annat
”häng” = gärna 5 meter upp i luften, länge o väl. (hang-time, etc)
”spolning, tvätt, bada, rulla, tumla, dricka vatten, etc” = en fin krash i vågor (vilka upplevs som 21 meter när man har huvet precis ovanför vattenytan)
”bomkörning” = när man har kört/åkt till nåt grymt spot, bara för att kunna spegla sig i ett kav lugnt vatten utan någon som helst vind
”Clew” = eng. för bomnocken, utalsfästet på bommen.
”Clew first” = att segla med bomnocken mot vinden, istället för mastenjeah, så på med stråhatten o ut å härja. (toktrött)
