calle_b
Forumsvar skapade
-
Bugar o bockar. En styvare RDM till just 5.3:an alltså. När man seglar 4.7, ja då blåser det juh iaf 4.7. Men när man (läs jag) seglar 5.3 på 70 liter, blåser det runt 7.0 Bic Techno 283… Sitter lite låst med en djävulsk skön utrustning för bättre dagar. Nån som vill byta en Acid 04 i skitbra skick mot en EVO 74???
Är förvånad att brädsaten hanterar de slöa, halvsovande, snälla vågorna i så pass lite fart (5.3, underriggad) Måste ha o göra med att jag är så spänstig grabb 😉 tackar för den kommentaren. -
Jag bor o pluggar o mår bra i Fårösund. Fårö brukar jag dra till, och det brukar funka. Dock många badjävlar i kön till färjan, men om man smyger tidigt funkar det. Ring om du är på väg ut. Sudersand eller Ekeviken (typ) är det som gäller på vindar O-SO-S-SV-VSV – NV-N-NO. Rak Väst är inte så kul, men om det blåser riktigt bra och ligger vågor från N så blir Ekeviken platt med fiiiiiiina linjer. Ring om du är på väg ut
073-9974117 /calle -
Var ni däruppe å härjade förrra helgen? Var ödsligt så när som på en till som trotsade den fantastiskt usla vinkeln. Men drag i 4.7 var det…
Släng ut en tråd här om det blir nåt nytt… har ny fena till aciden… 😀
Ha d gott
-
Don´t knöw. Skall ut å kolla när de blåser!
Borde vara en grym träning inför landning av bakåtflippandet iaf:D
Där skotar man inte ut mkt vad jag har förstått. Kanske på toppen när man vrider sig nedåt? Vad vet jag…Ska bara bli så sjukt kul o få komma ut på vattnet snart. Onsdagen, kanske, kanske, kanske….
-
Förresten, var ska allt snor o släm hamna om man blockerar snoken? Tycker det är shyst o ha en 1-1.5 meters ”speed kråka” hängades efter sig när man har blivit spolad.
-
Lite tips vore på sin plats här hör jag. Folk som går utbildingar o grejjer, sånt är intressant! låt höra!
Jag brukar blåsa lite luft genom näsan när jag ligger under, men vet inte om det gör så stor nytta…Våga vägra näsklämma 😉
-
Heer, Heer, din blodiga galning!
Hängselekroken knäcker!!!
Ha d gott
-
Avisst, det ser helt brutalt snyggt ut med en riktig noslandning… RIP-rullen har ett par vackra.
Jag får känslan av att dom skotar in en aning på toppen av hoppet, och sen bara lutar sig en aning framåt, och liksom pekar brädan nedåt så att de kan trycka till med bakfoten för att få upp nosen efter landningen. (hmmmm) Kan tänka mig att det är liknande att lande en bakåt… Jag ska ut o prova:)Ha d gott!
-
…märks att det är högtryck…
Ha d gott
-
hmm
Prova att skruva lite på lattorna i den nedre delen av seglet, och se om du kan få bort vecken. 7.0 segel väger ju lite grann så det är mkt möjligt att du helt enkelt är ovan vid vikten. Masten ska juh hålla vikten i seglet, inte du… Kolla även om du kör med korrekt mängd nedhal. (de vita prickarna uppe i seglet, VTS-systemet..)
Ha d gott
-
Hrm, Acid 70 liter i alla lägen på 65 pannisar. Största segel 5.3 😀
Skulle dock vilja byta till en Evo 74 men, men…
-
För nåt år sen skrev Peter Hart(windsurf magazine, och annat) om just hoppning, eller segling ovanför vattenytan…
Han betonade särskillt vikten av att hålla upp brädan under sig, samt ”peka med tårna” (Guy Cribb har kört en liknande artikel) och på så sätt få undersidan av brädan en aning exponerad mot vinden så att brädan hjälper till att agera segelyta. Som i alla ”akrobatiska sporter” gäller det att titta dit man ska, dvs. ska jag upp i luften, titta då en bit uppåt för att hjälpa kroppen/brädan att få rätt kurs i upphoppet.
(din noslandning kommer förmodligen av att du inte tittar upp, eller att du tittar rakt ner när du är uppe) Fäst blicken en liten bit under horizonten när du är på väg ner så går landningen bättre, och du får lättare att bedömma höjden.
När man laddar riktigt höga hopp mot hyfsat stora ramper och vill rakt upp – mycket – så är det inte att rekomendera att sätta ner nosen först om man inte är proffs. Plattlandning från högre höjder GÖR ONT!!! Behåll därför nosen uppåt och släpp lite på bakhanden när du är högst upp så kommer du segla ner ”ass-first” = mjukare och mer skonsamt. Jag lyckades själv med en plattlandning på Väddö för några år sen där bommen flög ner till navelhöjd och knäna önskade pension…..Vindriktningen på dina skutt. Ja, i Sverige är det inte så ofta en fin rak sidvind mot de vackra vågorna. Det är ofta man får höjda upp mot rampen, och hoppa på nånsorts halv-vind-kryss. Vänta så länge du kan med att gå upp i vind, och kanta inte för hårt mot vågen. Så fort som möjligt, med så stor yta av brädan som möjligt mot ”läppen”, titta uppåt, dra upp brädan under häcken, låt den fånga vind, men håll emot, fäst blicken strax under horizonten och flyyyyyyg!
Ha d gott
-
Tycker min gula JOFA-helmut är grymmare.
Tack för tipset ändå… 😉 -
Ha det grymt gott, määän. Hälsa kamelerna.
-
Oj oj oj, när ska denna eviga kamp sluta?
Blir trött av att läsa denna diskussion om väjningsregler kontra sunt förnuft, samt olika citat på hur puckad den ena eller andra personen är, ruggigt kreativt må jag säga.
Problem: oefarna/dryga erfarna kajtare beter sig illa och osäkert på vattnet.
Risk: Fucking death man…
Lösning: Mer kunskap och säkerhetstänk till kajtarna.Vindsurfare är i regel rätt så förnuftiga och har ett visst tänk kring säkerhet, eftersom sporten är väldigt väl etablerad. Kajt är rätt nytt och folk vill bara ut å köra. Klart olyckor sker om man inte kan hantera draken. Jag har själv kört kajt ett par ggr och som flugviktare med 15 kvm kite i hyfsat byig vind(läs vanliga svenska förhållanden) var det inte lätt att hålla koll på ens sig själv.
Att dessutom hålla koll på omgivningen är en stressfaktor som inte är rolig.
En vettig och billg(eventuellt obligatorisk) kurs skulle göra gott.Moj
