canoya
Forumsvar skapade
-
Ladda hem Katalogen från Surfers Paradise, där finns lite råd och tips att läsa för nybörjaren.
-
En del gamla bommar hade ett urtag (typ nyckelhål eller liknande) där man kunde fästa en tamp med knut på som man lagt dubbel runt masten. Om man som Petter och nån mer ovan skriver lägger bommen utmed masten och kopplar i tampen med knuten i urtaget ock sedan fäller upp bommen så kan man få det att sitta hyggligt. Lägg upp bilder på bomfronten här så kan du säkert få mer hjälp.
-
Menar du att tampen släpper ur spännarmen eller lossar den från ”manschetten” som klämmer åt om masten?
-
Eftersom jag sparar allt som har med vindsurfing att göra så har jag naturligtvis kvar SPs katalog från både 1999 och 2000. 😉 -99 fanns inte ProAm, men väl 2000: 7,5 m2, luff 495 cm, mast 460 cm/IMCS25, bom 210 cm
/Håkan
-
Läs här http://0108dev.surfzone.se/forum/showthread.php?t=28891 så får du mycket tips och råd.
Skaffa en bräda som är ca 80 cm eller bredare och på minst 150 liter och en rigg på ca 6,5 m2 så kommer du att lära dig snabbt och behöver inte koncentrera dig jättemycket på var du sätter fötterna för att brädan inte ska vingla.
Hittar du begagnat så köp det, men det kan vara lite dåligt utbud med nybörjarvänliga brädor så vill du komma igång snabbt kanske du får kolla hos någon handlare. Rigg kan nog vara lättare att hitta begagnat. Undvik cambersegel (Race) utan leta efter freeride, freestyle eller vågsegel istället, de passar nybörjare bättre.
Kolla de olika butiksannonserna på denna sida och Köp&sälj!
/Håkan
-
Brorsan har ett Simmer Onshore 6,2 att sälja billigt, jag tror att han kan plocka ihop en komplett rigg åt dig!
http://0108dev.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=8286&sort=1&cat=13&page=2
/Håkan
-
Om du vill ha en Starboard som passar både i vågor och på plattvatten borde Kombat vara en bräda att kolla in.
/Håkan -
Det är säkert Powerbox
-
Ola, om du får köra på Aeron (71 cm bred, eller hur?) så får du skriva en rapport om hur den är!
-
Samtidigt är det ju intressant att se hur Freerace/ride-prylar hävdar sig mot renodlade raceprylar för att kunna bestämma sig för hur mycket de där sista procenten i prestanda får kosta, både i pengar och i smalare användningsområde, samt få lite info om vad som krävs av chauffören för att faktiskt ha nytta av raceprylarna.
-
Löst akterlik ska det vara på segel så gamla som tidigt nittital, så på ditt ska det vara det!
-
I Halmstad har du Haverdal, Vilshärad och Ringenäs under kategori 2 spots.
-
Har du tillgång till en symaskin så kan du fixa det själv!
1. Sprätta loss mastfickan ca 20 cm åt vart håll från lattfickan.
2. Ta en rem, typ en bit säkerhetsbälte eller liknande och vik om lattfickans avslutning så att den räcker ca 5 cm på var sida om seglet.
3. Sy fast med björntråd några gånger fram och tillbaka längs lattfickans över- och underkant. Lämna tillräckligt brett mellan sömmarna så att lattan säkert går i ända fram.
4. Sy dit mastfickan igen. Obs! Sy inte rakt över lattfickan utan hoppa över en bit som du ser att de har gjort på fabriken.
5. Justera lattspänningen.
6. Rigga och kör något år till med seglet!/Håkan
