Forumsvar skapade

Sida 57 av 61
  • canoya

    Medlem
    6 november, 2003 vid 20:38 som svar på: Local spirit RDM Carbon 45 cm förlängare…

    Jag testade att spraya masten med CRC Siliconspray och plötsligt kunde jag dra nedhalet med en hand istället för att som tidigare behövt dra med hjälp av en rörbit som tampen lindas runt. Nackdelen blev att ”cambersen” (ursäkta svengelskan) hoppade ur extremt lätt.

  • canoya

    Medlem
    24 oktober, 2003 vid 12:56 som svar på: Öland till helgen?

    Shipwreck- Är det vraket på stranden i Trollskogen?
    Hur tar man sig till vattnet med bil i trollskogen? Jag har varit där och gått några gånger och man får ju intrycket att området är avspärrat för biltrafik. Själv har jag bara surfat i Böda utanför Bödagårdens camping och upplevt vågor och sidvind en gång där.

  • canoya

    Medlem
    23 oktober, 2003 vid 14:17 som svar på: Naish, vilken hoppjerka!

    Har sett en bildsekvens där han loopar med en Mistral Equipe på ca 3,80 m och 14 kg.

  • canoya

    Medlem
    3 oktober, 2003 vid 11:12 som svar på: För lång bom?

    Det är enkelt att låsa skothornet i sidled med resten av uthalstampen eller en extra lina som du surrar mellan bomrören och skothornet. Då blir enda nackdelen att bomnocken sticker ut lite utanför seglet.

  • canoya

    Medlem
    17 september, 2003 vid 10:04 som svar på: Småland

    Ja!

  • canoya

    Medlem
    17 september, 2003 vid 09:49 som svar på: Knäckte bommen!

    På den tiden man använde aluminiummaster råkade jag ut för att två master blev förstörda av vad jag tror var korrosion. På ställen där eloxeringen skadads böjade aluminiumen spricka och fläkas upp. I skadan bildades ett gråvitt pulver/”grus”. Med tiden växte skadan tills man lätt kunde peta hål i masten med tex. en skruvmejsel (även när man inte använde masterna). Jag bodde då ca 100 m från havet och masterna förvarades i kallt uthus respektive utomhus året runt (Mycket salt i luften. Det var en Gaastra-och en Serfiacmast, Serfiac var på den tiden marknadsledare på alumaster.

    Jag har märkte också på en bom som förvarades på samma sätt att det bildats bubblor under gummigreppet (gammal bom med vulkat grepp). När jag skar upp en sån bubbla fanns samma gråvita pulver där.

    Min slutsats är att aluminium korroderar i salt miljö och att det kan bidra till att försvaga tex. en bom.

  • canoya

    Medlem
    5 september, 2003 vid 09:59 som svar på: Jag blir så trött!

    Vilken kamera var det?

  • canoya

    Medlem
    4 september, 2003 vid 08:00 som svar på: Monofilm HJÄLP!!

    Kolla med Asperö Handel i Fiskebäck/Tynnered, de har sålt tidigare iallafall.

  • canoya

    Medlem
    4 september, 2003 vid 06:44 som svar på: Digitalkamera?

    Vet du om objektiven till de vanliga systemkamerorna i EOS serien passar till denna?

  • canoya

    Medlem
    2 september, 2003 vid 13:54 som svar på: Ålder vid första framåtloopen?

    Jag har ett nummer av en spansk surftidning (Vela eller nåt?) där man faktiskt har en steg för steg instruktion, och då menar jag inte 1. sikta på en brant våg, 2. hoppa, 3. skotain osv. utan först övningar med bara riggen på land, sedan med riggen monterad på en planka med stroppar fortfarande på land, därefter ”planerade kastfall med inskotning” dvs loop utan bräda för att till sist komma till ”plattvatten-loopen” (den som egentligen roteras ganska mycket i sidled istället för över masttoppen). Trots detta har jag inte vågat testa, men jag har ju bara surfat sen 1982 och är 36 år så det kanske kommer, eller vad tror ni?:-)

  • canoya

    Medlem
    29 augusti, 2003 vid 10:50 som svar på: Det är därför man ska speeda…………

    Är det någon som har kört vid Visingsö:s norra udde? Där är ju ganska låglänt mark så att sydväst till västlig vind borde kunna utnyttjas på östra sidan. Det kanske blir vågor på andra sidan?

  • canoya

    Medlem
    27 augusti, 2003 vid 12:36 som svar på: Varför snabbare planing med längre fena?

    Eftersom en stor fena minskar avdriften slösas mindre av de kraft som seglet ger på att ”kasa” i sidled utan kan utnyttjas för att öka farten framåt, vilket medför att du planar i lättare vind än med en liten fena.

    Ofta lutar man ju även brädan en aning åt lä vilket kanske också bidrar till att fenan kan hjälpa till att lyfta brädan lite.

  • canoya

    Medlem
    19 augusti, 2003 vid 12:05 som svar på: Kan det vara sant ? !!!!!!!!!!!!!!

    Om jag tolkar infon rätt så är det inte fråga om en speedtävling utan ett privat projekt att knäcka det gamla rekordet, där initiativtagarna ordnat med sponsorer för att täcka de gissningsvis ganska höga kostnaderna. Man har nog lagt några euro på att få anläggnigen på plats och jag gissar att inte alla som servar de 4 stora jobbar gratis. Jag tycker det är kul att nån satsar seriöst och låter allmänheten ta del av det som händer. Det vore ju intressant om ytterligare ett gäng tog upp kampen om att slå Yellow Pages rekord. (Då skulle de bli tävling av samma typ som mellan Scott och Amundsen till Sydpolen)

  • canoya

    Medlem
    18 augusti, 2003 vid 07:07 som svar på: Brädbyggen på 80-talet?

    DOW tillverkade även de vita blocken. Jag har för mig att nån Petter Forsén brukade nämnas i anonnserna. Jag tror han gjorde brädor åt Johan Sahlén.

  • canoya

    Medlem
    28 juni, 2003 vid 21:36 som svar på: Gipavgjutning av fenkassett?

    Bilvax har jag hört ska funka.

Sida 57 av 61
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications