cedd
Forumsvar skapade
-
cedd
Medlem16 januari, 2011 vid 10:52 som svar på: Hur funkar "golfbag"? Någon som flugit med Qatar?Tror det där med golfbag är lite förlegat även om jag själv kör med en Naish bag. Eftersom ingen inchecknings personal är expert på olika sport utrustningar så är min känsla att de i 9 fall av 10 går på vikt (surf/våg brädor undantaget). Dessutom så upplever jag det som att de flygbolag som fortfarande försöker reda ut vad som är i väskan och ta betalt därefter, har sänkt golfvikten till max 15kg och/eller specificerat vad som finns i. Så golfbags konceptet faller.
Åkte med USAirways i Julas och de körde 153x40x40 och max 23 kg, så är storleken och vikt under detta så går det som ett helt vanligt bagage å har man dessutom Silver eller Guld kort hos StarA, så är 2 bagage inom denna size gratis.
I övrigt så har jag både med lågpris och charter bolag åkt på extra avgifter för övervikt men hade inget med storleken på bagaget att göra, reguljärbolagen tycker jag generellt är snällare men något kilo extra men det har säkert mer att göra med flygplatsen är det faktiska flygbolaget att göra.
Mitt tips e köp en bag som är så lätt som möjligt och skit i golfbags konceptet. Typ Ozones bag som även är smidig om man behöver bära en bit och inte kan dra eller Mysitc Ammobox eller liknande.
Naish golfbag tycker jag väger för mycket och designen gör att den ser stor ut men rymmer förhållandevis lite jämfört om man hade haft en mer rektangulär design.
-
Kollade vad det innebar för min strul resa över Jul. Faktum är att US Airways kör max 23 kg och upp till 150 cm räknas som vanlig väska, dessutom grattis om man har Eurobonus Silver eller Guld.
Vilket innebär att om jag fortsatt med en US Air partner (någon inom Star Alliance) så hade min golfbag med bräda och 2 kites glidit med grattis över Atlanten, nu blir det ett par hundra med Iceland Air troligtvis.
Tyvärr är det nog så att vem man möter vid incheckning är extremt avgörande, för hur smidigt det går oavsett om man håller sig inom reglerna eller ej. -
Dagens tips om ni ska testa är att antingen stoppa in halsduken innanför jackan eller skita helt i halsduk. Polare som höll på att få det lite tufft p g a en halsduk som lite slarvigt hängde runt halsen..
-
Davids;636548 wrote:Öhh vadå ska du checka ut och in vid varje flygning? Normalt om man har 2 flygbolag jobbar de ju tillsammans eftersom de ingår i samma flygkoncern, Star Alliance eller liknande och man checkar bara in en gång. Så har det alltid funkat vart jag än flygit även om jag flygit Air France en bit, sen Emirates och sen Qantas eller liknande..
Japp du har så rätt. Dock denna gången är det en specialare där jag på hemvägen plockar massa enkel resor för en liten detour, då flyger jag med olika allianser, vilket gör att jag behöver plocka ut bagaget och checka in det. T ex inrikes i USA till en flygplats för att där flyga ur USA med annan flygbolags allians, tidigare erfarenhet är att då de har olika avgift system så blir det så snällt att plocka ut och betala på varje å då även behöva ta höjd för mer än 1hs mellan landning för att ha chans att byta terminal osv.
Normalt sett så är det ju billigare att boka via en och samma resebyrå/resesite med samma flyg allians, dock denna gången blev det betydligt billigare att plocka olika enkel resor från olika siter, japp ett jäkla pill att få ihop det men gör en hel del 1000-lappar totalt. -
acemattias;636525 wrote:Vart att tanka pa ar att om man bokar en resa som gar med fler flygbolag som sammarbetar, sa galler (ibland/alltid?) incheckningsreglerna for bolaget man gor forsta incheckningen med, aven om man bara gor en kort resa med dom och sedan aker jorden runt med ett annat bolag.
Gick sjalv pa denna nit, bokade en resa med TAM dom tar 800kr for extrabagage, OK tankte jag, det var bara det att forsta delen av resan var med deras samarbetspartner Lufthansa som tar 1500, surt.
Japp kommer att åka på det i vinter, när det blir 4 olika bolag totalt. Dessutom behöva plocka ut och checka in bagage vid mellanlandningar så en satans massa regler att hålla koll på, hade det funnits vettig uthyrare så hade det blivit f… så mycket smidigare och marginellt dyrare. Men efter att läst på om de bolag som jag åker med så verkar 150 CM i längd och 23 kg vara en magisk gräns som man klarar med de flesta, denna gången för att ligga på samma tariff nivå hos samtliga.
-
Ahh det är ett forum, du tolkar, analyserar och tar åt dig för mycket. Du anslog en ton i ditt första inlägg, tycker samtliga legat på samma nivå eller snällare, inget att haka upp sig på.
Sedan håller jag med dig finns mycket pajkastning i mellan åt, men så är det väl på alla forum när man döljer sig bakom anonymitet (dock upplever jag inte det i denna tråden).Vill påstå som så många andra, att alla har egna regler såväl reguljärflyg som charter. Inkonsekvensen i de olika incheckningsdiskarna är ju frustrerande, samtidigt e det ju oftast ”handling” bolag och alla flygbolag/charterboalg har olika regler så det tolkas nog lite friskt ibland av personen man möter vid disken. Men jag vågar nog påstå att man oftare får förmåner (lite extra vikt etc.) än någonsin betala mer än vad respektive flyg/charter bolags regler säger. dvs. ibland har man tur ibland inte.
-
Förutom att skydda de som bär bagage så e det väl ganska naturligt att det kostar extra. Att gå tillbaka till det system som var för en massa år sedan där allting alltid ingick (2x20kg oasvsett storlek, fri seating, mat på flyget etc. etc.) och en massa andra förmåner men i gengäld fick man alltid betala rövarpriser även om du inte checkade in något och flighten endast var någon timme, det är inget som jag är intresserad av.
Nu finns det lågpris flyg och du åker till många städer i Europa för under 1000 SEK ToR om du bara är ute i tid och inte ska ha med dig en massa prylar.
Kort sagt ”yield management” som konsument var ute i god tid och betala för de tjänster du vill ha.
Ovan avser ju reguljärflyg.Vad det gäller charter som jag antar att du åkte (Hurgarha brukar vara det) så e det väl bara att läsa vilka regler respektive bolag tillämpar. Å ni får skratta er lyckliga att en fick åka grattis och en fick rabatt.
Lika frustrerande det är att pröjsa lika frustrerande är att det att få åka tidigare till flygplatsen för att ta höjd i tid vid incheckningen. För att det alltid är ett gäng (framförallt när man åker charter eller med Ryan Air) som ska packa om för att komma ner i vikt totalt eller inte har koll på hur det funkar.
Tro mig jag hade gärna åkt all inclusive till lågpris flyg priser, problemet är väl bara att världen sällan funkar så.
(golf bag tricket har funkat för mig också, men läser man reglerna innantill så framgår det att vissa har mer restriktioner som vikt och eller/antal klubbor etc.) -
nordqvist;635530 wrote:Av ren nyfikenhet.. vad kostade er resa?
Själv är jag i El Gouna v51,v52 🙂
Har för mig vi pyntar 25 000 SEK för 2 personer, flyg, transfer, boende direkt vid stranden, och frukost, ok inte finaste hotellet. Resonemanget var egentligen att boka reguljärt och fixa boende på plats och åka runt lite, men högsäsongen dödade den ideén relativt snabbt.
Men om man bortser från de 3 veckorna kring Jul och Nyår, så hittade jag reguljär biljetter för 7000 SEK/skaft och sjyssta hotell dubbelrum för 700 SEK/natten. Summa summarum så verkar svininfluensan haft sin påverkan på priserna i Mexico. -
Var i El Gouna för några somrar sedan, antingen bor du på Mövenpick och har då stranden med kiting rakt nedanför hotellet. Bor du på något annat hotell är det skitsamma vilket, ur logistik hänseende för du måste åka med shuttle till Maangrovve beach där alla andra som inte bor på Mövenpick håller till och så även de flesta skolorna. 2-10 mintuter med shuttle och finns solstolar där för damen så helt ok.
Vinden är jag osäker på i Nov-Dec, kan säkert någon annan svara bättre på.Lite i samma situation själv, med icke kitande dam som uppskattar strand och värme. Så vi drar till Mexico veckan innan och över Jul. Drar till Holbox ligger på norra sidan av Yucatan halvön, ska få lite mera vind än de kända ställena som Cancun, Playa d C etc. Vind förväntningarna är moderat ställda men där finns en del annat att se och göra och lite varmare klimat än Egypten i December. Gjorde det enkelt och bokade flyg och hotell med Fritte, då vi var sent ute hade alla reguljärflyg redan dragit iväg en del i pris.
-
Jag kör Gul Enforcer, grymt nöjd. Underställ och fleece overall så klarar du en heldag i 4 gradigt vatten med 0 grader i luften. Begränsningen ligger snarare i händer och fötter. Men även där finns bra grejer nuförtiden. Min senaste vinter session innnan isen i vintras, så var det snarare konditionen som satte stopp.
På de flesta av Gul dräkterna så är det latex muddar vid anklarna och neopren i armar och nacke. Var skeptisk till detta innan jag provat, men tror faktiskt det är en bättre lösning än ha latex muddar överallt som många andra märken kör. Polaren kör OR med latex överallt, han är blöt på armar och nacke efter varje session medans jag är snustorr, såvida det inte varit för varmt och blivit lite fukt p g a kondens. Dessutom är det kortare livslängd på latex än neopren å andra sidan enklare att byta ut latex än neopren. Men tror att när neoprenen ger sig i armar och nacke då är dräkten ändå slut på andra ställen också.
Skulle jag köpt ny torris i dag skulle jag nog provat Gul Astro. Då kan man dra igen dragkedjan själv, kan vara så att den kanske är lite mer i vägen jämfört med att ha den på ryggen.
I övrigt grymt prisvärda dräkter, å i princip halva priset jämfört med ION (som i o f s har innovativa och spännande lösningar). -
Var på Sardinien i Juni. Körde 2 dagar vid Stintino (ligger i Nordvästa hörnet av ön)på Östra sidan av halvön, hade cross offshore, så var ingen chopp som du antagligen kommer att ha mycket av vid Porto Pollo.
Beroende på vindriktning så finns det ett antal våg spots om du kör längs kusten mellan Porto Tores och Castelsardo.
Jag hade även tänkt svänga ner och köra söder om Olbia men det blev aldrig av, men där finns också ett antal spot som verkade bättre än Porto Pollo.Sett till hur kännt Porto Pollo så blev jag förvånad över hur medioker Porto Pollo är jämfört med andra sports på Sardinien. Dock erbjuder området runt Porto Pollo väldigt mycket utöver själva kitingen som väger upp betyget ordentligt.
Nu var jag där som sagt i Juni och då är det väl kännt för att vara choppigt, intressant är att det är samma vindriktning varje dag (oavsett vad WG säger). Å även om WG och WF hade prognoser på 4-6 m/s så blåste det upp mot 7-8 varje eftermiddag.
Summa summarum så skulle jag åka tillbaka för helheten är grym på Sardinien men skulle lägga ett par dagar söder om Olbia också. -
Även om jag själv inte kör Cab, så måste jag medge att SB 2009 utan tvekan är en av de snyggaste drakarna någonsin vad det gäller designen.
Nu går det bara utför Nomad ett exempel, north 2011 serien ett annat. -
Hej,
Kommer att vara vid Sandby strand i 2v. I väntan på rätt riktning blir det till att testa kabusa med start imorgon eftermiddag/kväll. kul om fler e där?!
Eller e det så att Ystad locals åker någon annanstans på sydväst?
(sorry för att jag lånade tråden).Håkan
-
Kan varmt rekommendera ION Apex. Fördelarna som jag ser jämfört med andra jag provat.
– Avlastar rygg, bål, svank grymt bra, inte ens vid en heldag på vattnet känner jag av något.
– Inga tendenser till att röra sig uppåt.
– Gillar ION’s knäppning av kroken.Kort sagt den sitter som en smäk men ändå viss rörlighet när man kör toeside etc.
Om det finns någon nackdel jämfört med övriga jag provat så är det väl att den är rätt stor i ryggen och vill du ha maximal rörlighet finns det nog bättre selar.
De jag jämför med.
– ION Hummer: också skön, men för mig ger Apex bättre stöd.
– Mystic Warrior: satt grymt skönt på land, på vattnet passande den inte min kropp alls, fick ont direkt.
– Mystic Dragon: satt skönt, inte riktigt samma stöd som Apex, viss tendens att åka upp.
Intressant att det är så individuellt med selar, Mystic Warrior satt så jäkla skönt på land men funkade inte alls på vattnet för mig och det är väl en av världens mest sålda selar. -
Varför krångla till det. Windalerts app för iPhone/iPad är ju grym för västkusten och skåne. Östkusten sämre dock.
Blir förmodligen mer realtid med den än att hoppas på att någon ska gå upp ur vattnet och rapportera.
(By the way intressant med en tjänst där app’n är bättre än webben, så döm inte ut den utifrån att kolla deras websida).
