chrille
Forumsvar skapade
-
Jag är i Brazil, betydligt bättre än Sverige!
Tablashooden finns i Ljunghusen hos mina föräldrar. Vill du ha den och har vägarna förbi så kan du hämta den där.
Meddela mig så förvarnar jag dem.Blåser så in i h-lvete här. Hugoöverriggt men 10:an. Men fina vågor och gött annars!
-
Hahahaha!!! Den var bra!
Cabarete är ju asgött på vintern. Bra swell och helt ok vind, och ungefär 28 gånger varmare än Sverige. -
Okej, men har han jämfört en bräda med tippar/steps och en utan tippar sida vid sida, och sagt att den med tippar har bättre hydrodymanik?
Steps används vad jag vet under racingbåtar för att skapa turbolens och få ett friktionslager som är fullt med luftbubblor, och på så sätt minskar friktionen. Men det är inte samma sak som att man har en fliptip/step i änden på brädan. Racingbåtar är vad jag vet rakt avkapade där bak och inte twintips med fliptips? Hade man haft steps mitt under brädan hade det gått att jämföra.
Vad jag menar är att man får samma effekt av att ha fliptips med en bra släppkant som att ha en bra släppkant utan tippar, dvs att vattnet släpper brädan utan att suga fast för mycket.
Det blir tydligt att det finns skillnad när man provar en bräda men tippar fast utan släppkant sida vid sida med en bräda som har bra släppkat
-
Det är klart att man ska ha en markant släppkant på brädan, men det är definitivt inte det främsta syfte tipparna fyller. Tipparna är till för att lyfta upp nosen, och som kompensation för att inte få en bräda som suger fast kom nån på att man skulle göra en släppkant.
En bräda utan tippar har ju redan en bra släppkant och behöver inte kompenseras på något sätt.
Det man förlorar med tippar enligt min erfaenhet är det som kallas för pop. När du med maximal fart och kraft pressar ner baken på brädan för att få ordentligt avstamp (utan hjälp från kiten och med kiten lågt) så går det betydligt bättre med en ren bakkant utan någon tip som kämpar emot.
Tycker inte heller att de behövs i choppigt vatten eller i vågor. En bra outline och rocker i kombination med lagom flex ger fullt tillräcklig kontroll.
Sen är det coolare utan tippar

-
Minst riskfyllt är att börja loopen när du nått din högsta punkt i hoppet. Det underlättar att ha kiten skotad med bra tryck mot depowerknuten, den svänger fortast då.
Ångra dig inte utan satsa fullt ut, då blir krashen mindre farlig.När du fått koll på det kan du börja med unhooked kiteloop. Lättare än det verkar.
Kör fort med kiten vid 60 grader. Sätt båda händerna längst bak på bommen. Följ med kiten upp i lyftet som blir när loopen initieras, samtitigt som du börjar en backloop. Eftersom du har båda händerna bak på bommen kommer kiten att svänga lika snabbt hela vägen runt i loopen, och inte sakta ner av att linorna slackas. Det går riktigt fort att loopa kiten såhär, och blir ett skönt ryck när kitan är i nedersta läget.
För att göra det ännu svårare kan du göra en handlapass efter backloopen, men det tar lite tid och några hårda krashar att lära sig…
Go hard!
Chrille
-
Han kom i och för sig 2:a i hangtime på King of the Air…
så helt kass kan den nog inte vara att ladda feta hopp med! -
— 77. Chrille, Lund, North/Tablas —
-
Bättre att gänga i metallinserts i befintliga hål än att borra nya som kommer att slitas ut de med.
-
Hmmm… Jo jag kör North men har inte fått mina bommar än. Grym bom annars den där powerlocken!
-
jevlar i gatan.. me and chrillo var i Skanörs hamn.. vi var sjukt överriggade m min 7a.. men fina vågor
-
Jag fixar det. Har bott på näset i 25 år och vindsurfat/kitesurfat på berörda platser i 15 år. Känner äver Hillarp sen tidigare.
Ska nog se till sa att vi kan komma överrens med dem…
