christian
Forumsvar skapade
- 
Hej
Nu förstår jag ingenting, hur kan det komma sig att killen som konsekvent skriver om nya prylar och bara verkar använda dessa en säsong plötsligt börjar leta billigt boende?Har du i likhet med gamla kära sovjetunionen kapprustat sönder plånboken? 🙂
Det har jag men vad tusan hjälper det, vill flickvännen prompt ha ett hus att bo i för att följa med till paros, så får det bli ett hus!
/Christian
 - 
Hej
Luffade bodrum-alanya 1997.Bodrum och Cesme har uthyrningar. Längre söderut är det totalt dött.
Billigt!/Christian
 - 
Objektiv opartisk bedömning ger vid handen att Voodo fick bita i gräset, lysnade svar Oskar 🙂
/Christian
 - 
Hej
Det lär du nog faen bli varse 🙂
Inledningsvis börjar det låta ”äckligt” när du riggar
Därefter dyker det upp små sprickor utan att du tycker dig brukat övervåld på seglet.
Slutligen kan du inte ens tejpa ihop sprickorna utan att åstadkomma nya, man kan bryta av filmen i detta stadium.God regel är att byta utseglet innan man kommer till stadie två och sälja det till någon inte ont anande student 🙂
MVH
/Christian
 - 
Hej igen oskar
Om det var nosen som orsakade hålet på grund av någon ojämnhet, slipa av den med lite 400 våtslippapper.
Om seglet är så skört att nosen gick igenom, köp en STOR rulle silvertejp. Du kommer att behöva den.
Ett normalsegel skall klara 400 timmmar solljus har jag läst någonstans. Anta att du har 15 seglingsdagar/år med en 6,5:a och eftersom det används i Blekinge är det alltid sol :-), seglet är riggat 6 tim varje tillfälle => ett segel från 94-95 är inne på sitt yttersta!Lycka till
kommer ner nästa helg, nu skall det seglas!
/Christian
 - 
Hej Oskar
jaha du, nu börjas det!
Hoppas masten funkade.
Det som INTE går att laga med slivertejp eller loctite superlim är TRASIGT. Tvätta innan med lite T-dojja och försök få så långa bitar tejp som möjligt. Tejpa på båda sidorna. Är det svårt att hålla ihop sprickan kan du häfta ihop med lite maskeringstejp på ena sidan innan du drar på silvertejpen på den andra. Försök få tejpen på seglets båda sidor att överenstämma så ser det snyggare ut. När du fått det snyggt kan du lyfta ändarna och runda av hörnen så sitter det ännu bättre. Behöver inte lagas utan du kan lugnt låta tejpen sitta tills seglet dör pga molekylärt sönderfall!Röd front
/Christian
 - 
Hej
Har varit på paros varje sommar sedan 95 och avser åka dit igen. Här har du lite info om uthyrningar så kan du botanisera själv.
På ön finns 3 större uthyrningar, samtliga ligger på södra sidan.
Paros surfclub: F2/NP, byter grejor varje år, bäst material och dyrast, boka i tid. Vindstatistik på deras hemsida.
http://www.parosurf.grSunwind: Något knepig ägare, F2/JP/NP, byter ca 1/3 av prylarna per säsong, hemsidan är en lätt överdrift vad avser material. 20 brädor och ett 30-tal riggar är mer korrekt.
http://www.sunwind.grForce seven: Tyskägt, fanatic/ART, byter ca 1/3 av prylarna per säsong.
Trevligt ställe, jobbar där själv 🙂
de har hemsida under konstruktion http://www.fanatic-paros.com, infolänken fungerarTyngdpunkten på material ligger hos alla dessa på freeride/slalom. Mest använda kombination är 100 liter och 6,5.
Trevlig semester
behöver du mer info kan du maila mig direkt: christiangidloef@hotmail.com
/Christian
 - 
Hej
Om du inte är pigg på att slåss med engelsmän kanske paros kan vara något!På ön finns 3 större uthyrningar, samtliga ligger på södra sidan.
Paros surfclub: F2/NP, byter grejor varje år, bäst material och dyrast, boka i tid. Vindstatistik på deras hemsida.
http://www.parosurf.grSunwind: Något knepig ägare, F2/JP/NP, byter ca 1/3 av prylarna per säsong, hemsidan är en lätt överdrift vad avser material. 20 brädor och ett 30-tal riggar är mer korrekt.
http://www.sunwind.grForce seven: Tyskägt, fanatic/ART, byter ca 1/3 av prylarna per säsong.
Trevligt ställe, jobbar där själv 🙂
de har hemsida under konstruktion http://www.fanatic-paros.com, infolänken fungerarTyngdpunkten på material ligger hos alla dessa på freeride/slalom. Mest använda kombination är 100 liter och 6,5.
Åk dit du kommer nog inte att bli besviken!
/Christian
 - 
Hej
Jag är lycklig ägare till en SLE 270 och den skall jag ALDRIG sälja. Brädan planar mycket lätt, tar segel från 5,0-7,5. Toppfarten är i princip obegränsad och gippegenskaperna är minst lika bra som på vilken freeride som helst. Höjdtagningen är inget att skryta med, men denna bräda är tillverkad för en sak, undanvindssegling!Köp en, du kommer inte att bli besviken!
Jar tror att Per Svanberg SWE 16 har en SLE 270 till salu, kolla under säljes här på konfen. Passa dig bara så att han inte försöker lura på dig en massa konstiga formulaprylar 🙂
Bifogar Pers mailadress.
per.svanberg@se.arthurandersen.comLycka till
/Christian
 - 
christian
Medlem27 mars, 2001 vid 11:43 som svar på: Vatten i brädan?? Strapper 284 rocket slalom -94Hej
Säkert lösbart dock ej under juli och aug då jag är på annan ort
/Christian
 - 
christian
Medlem27 mars, 2001 vid 11:41 som svar på: Vatten i brädan?? Strapper 284 rocket slalom -94Nej
Samma Christian som lagar brädor på Paros om somrarna!/christian
 - 
christian
Medlem26 mars, 2001 vid 16:36 som svar på: Vatten i brädan?? Strapper 284 rocket slalom -94Hej
Hade det tvivelaktiga nöjet att laga en Strapper 275 härom sommaren. För att få ut vattnet kan du göra som anonyma killen skriver, borra några hål i nos eller akter. Ställ sedan brädan med hålen nedåt. Ta bort vacuumskruven så rinner det ut lättare.
Refererad strapper hade knäckts under en av bakpadsen. Varje litet chop blev en komprimering och när trycket sedan lättade sögs det in en skvätt, brädan vägde plötsligt nästan 15 kg och låg tämligen lågt i vattnet, därav rubriken 🙂Fick öppna den för att lägga in nytt skum under det trasiga stället och såg då att det på den brädan verkade som om skummet krympt och längs brädans sidor lämnat en luftspalt om ca 2 mm. Detta kan möjligen förklara att det blev så stor viktökning på relativt kort tid.
Mitt råd är alltså:
Kolla noga över brädan i jakt på mjuka partier.
Verkar det mjukt runt padsen dra bort dem och kolla, limmas enkelt på igen.
Är det knäckt under padsen förslår jag att du öppnar upp ett litet hål runt det skadade stället (10 x 10 cm eller så), underlättar torkningen.
Ett mindre jobbigt alternativ är att i linje med Vodoos förslag helt enkelt slå en yxa i bräddjävlen och köpa en ny 🙂Om du bestämmer dig för att laga brädan kan du maila mig om du vill för att få råd och stöd, har gjort denna operation ett antal gånger med gott resultat, (minst 20).
Lycka till
/christian
 - 
Hej
Har en Score 88 och den tänker jag behålla 🙂
Spelar nog inte så stor roll vad du köper i denna klass. Dock vill jag passa på att varna dig för Mistral Flow av 99 års modell (mintgrön).
Gud vet vad Mistral gjorde när dessa tillverkades !
Brädorna blir mjuka med början mellan stropparna. Detta sprider sig sedan förut.
Har från surfhandlarhåll hört att detta gällde första sändningen som kom till Sverige, lätt för en begagnatköpare att kontrollera 🙂I övrigt är flow mycket bra brädor, om du köper en sådan kan jag rekommendera customversionen (den blå)
/Christian
 - 
Hej
Trevligt initiativ
Försökte mata in lite ofullständiga segeldata åt dig men fick en massa tråkiga svar om syntax error å sånt 🙂Förslag:
Fixa till inmatningsfälten så att det går att mata in ett ca-värde och gör det möjligt att mata in exvis storlek och mastlängd med resterande fält tomma.
ex Bomlängd ca 185 alt 185-190!Har i vissa fall något diffusa minnen av riggdata 🙂
/Christian
 - 
Hej
Kolla in dennna sida, visserligen skriven på adolfs språk men nog verkar det handla om Cesme.
http://www.surf-action.com//christian
 
