Forumsvar skapade

Sida 12 av 13
  • christian

    Medlem
    7 mars, 2001 vid 20:12 som svar på: Turkiet Ismir

    Hej

    Har bestämt för mig att det är schysst surfing i Cesme som ligger 50 km väster om Izmir. Bussförbindelserna är säkert ok. det kan dock beroende på vägars beskaffenhet ta något längre tid att åka än man är van vid från svedala:-)

    Luffade runt där 97. Det enklaste sättet att komma på rätt buss var att helt enkelt ställa sig på busstorget och skrika namnet på den stad man ville till, därefter blev man bokstavligen inlyft i rätt buss av vänliga turkar 🙂

    Håll dig undan mattorna, de luras!

    /Christian

  • christian

    Medlem
    5 mars, 2001 vid 17:41 som svar på: En framtida rysare och mardröm.

    Hej

    Var inne och tittade på den hänvisade länken. Under rubriken Plattvatten förekommer emellertid en felaktighet vad gäller segling på samma bog:
    Det är den som ligger högst i vind som är väjningsskyldig!

    Denna regel används på paros flitigt av grekiska ynglingar med för mycket testosteron i blodet. De lägger sig helt enkelt något i lä när de upptäckt att de inte är snabba nog för att passera och försöker sedan tvinga dig att gippa på land, väldigt skojigt!
    Löften om en fet smäll brukar lösa sådana kulturkrockar 🙂

    /Christian

  • christian

    Medlem
    2 mars, 2001 vid 13:45 som svar på: Grekland-Samos?

    Hej

    Club Mistral har center på Karphatos och Naxos. Har ej varit där själv. En god vän var på Naxos i höstas och tyckte det var schysst.
    Vindarna i cykladerna kan vara lite tveksamma på försommaren med grekiska mått mätt, men du kommer säkert att ha vind minst hälften av en 14-dagarsperiod.
    Shorty eller windskin räcker gott, det är ändå effekten som sunblock man är ute efter 🙂 !!

    Hoppas du får en trevlig resa

    /christian

  • christian

    Medlem
    24 februari, 2001 vid 13:32 som svar på: uppgradering

    Hej

    Du har helt rätt i att Mats på Vind o Våg är oxå bra att göra affärer med, verkar vara genomgående för grabbar med rörelsen i garaget 🙂

    Vet du om han har någon hemsida?

    MVH

    /Christian

  • christian

    Medlem
    24 februari, 2001 vid 13:15 som svar på: hållbarhet

    Hej

    Mistral Vision 130, Fanatic Bee 144 och AHD Diamond Free 70 är alla konstruktionsmässigt flera gånger bättre än BIC/TIGA. Seglingsegenskaper kan jag inte uttala mig om då jag bara testat Vision 130, vilken jag tyckte var mycket bra för sin storlek.

    Du skall ha klart för dig att allt går sönder om det blir en riktigt bra träff av bom/mast, kvalitén avgör då bara hur stora hålen blir. En hyfsad lagning kostar från ca 200 och uppåt. 2 lagningar är en deviator.
    Mitt råd är att du köper en sådan, bomskydd samt mastskydd. Vill du sedan vara riktigt på den säkra sidan kan du limma eller tejpa på två lager liggunderlag på de främsta 30 cm av brädan, inte snyggt men det funkar!

    Hoppas du fått de svar du ville, hör av dig annars!

    MVH

    /Christian

  • christian

    Medlem
    24 februari, 2001 vid 10:07 som svar på: hållbarhet

    Hej
    Nu blir säkert någon ledsen men det kan inte hjälpas!

    2000-modellen av BIC Techno och Tiga Free är helt undermånliga vad gäller hållbarhet. En uselt mjuk skumkärna täckt av ett tunt enkellaminat och ett ASA-skal.
    Det blir inga sprickor eller dings utan ganska komplicerade skador, djupa och fula.
    Lagade 7 st under bara några veckor i somras!

    Har du redan en sådan, köp epoxi, du kommer att behöva det!

    MVH

    /Christian

  • christian

    Medlem
    24 februari, 2001 vid 09:52 som svar på: uppgradering

    Hej
    Här kommer några synpunkter på bomval utifrån ett freerideperspektiv.

    De nya smala bommarna är inte dimensionerade för tunga seglare, +90kg.Rören böjer sig redan vid måttliga kastfall 🙂
    Bytte därför mina NP Freeride-2000 mot North Progression Comp, fungerar bra.
    Mitt tips är att du köper beprövade märken med hyfsade garantier, NP, North, Chinook.
    Oavsett vilket märke du väljer kommer bommen att gå sönder för eller senare, byt dem med 2-3 års intervall så slipper DU knäcka dem.
    Seglar du mycket i offshore/sideshore kan det av sjösäkerhetsskäl vara motiverat att välja dyrare bommar, undvik budgetalternativ så minskar risken för farliga simturer 1500 m från land.

    Kol/ aluminium är ett ekonomiskt ställningtagande. Själv tycker jag det är helt omotiverat med kolbommar till vågsegel, är förmodligen inte tillräckligt bra för att känna skillnaden 🙂
    Viktskillnaden är hursomhelst försumbar (ca 100 g!).
    Kolbommar förbättrar definitivt riggprestande för segel 7,5+. En mjuk bom ger ett segel som ökar buken ju mer den spänns ut. Kol ger alltså mindre förändringar i trimmet än aluminium vilket främst påverkar höjdtagningen!

    Formulakillarna kan med säkerhet tillföra avsevärt mer information om det sistnämnda!

    Då det verkar som om du håller till i Karlskronatrakten kan jag för inköp rekommendera Helgasjöns Segel och Fritid (HSF)i Växjö (http://www.hsf.artisan.se/).
    Ingår i SP/skidsportkartellen men ligger ju betydligt närmare. Handlar i princip uteslutande mina grejor där och det beror kanske inte bara på avståndet:-)

    /Christian

  • christian

    Medlem
    19 februari, 2001 vid 07:53 som svar på: Paros

    hej

    jag tror nog jag kan hjälpa dig med det du behöver.
    maila mig på christiangidloef@hotmail.com

  • christian

    Medlem
    15 februari, 2001 vid 09:12 som svar på: Sönderrostad luftskruv

    Om CLS är proffsig eller inte kan nog betraktas som en subjektiv åsikt.
    Jag har aldrig lagat något hos honom, endast handlat material. Har alltså ingen direkt erfarenhet av hans lagningsarbeten.
    Det förefaller dock vara ett rimligt antagande att Uffe som tillverkar Custombrädor skulle vara kompetent nog att byta ut en vacuumskruv!

    Det känns för övrigt som en bra ide att man motiverar sina åsikter när en yrkesman sågas jäms med fotknölarna!

    Du kan mycket väl ha rätt i dina åsikter om att CLS inte är proffsig men för att det skall tillföra detta spörsmål något bör du nog förtydliga dig.

    /Christian

  • christian

    Medlem
    14 februari, 2001 vid 23:02 som svar på: fötter och sånt

    Hej

    Gammalt hederligt trick för att korta ned masten är att köra med för kort förlängare. Risken är att du knäcker masten, basen spricker.
    Bör nog vara en dm av förlängaren inuti masten för att det skall kännas bra.
    Är du osäker fråga Åke, han vet nog.
    Risken är att man hamnar i läge där snålheten bedrar visheten, man knäcker sin fina mast som är 5 ggr dyrare än den där förlängaren man inte tyckte sig ha råd att köpa. Sedan får man köpa både ny mast och ny förlängare!

    Erfarenhetsbaserat tips:
    Man skall aldrig snåla på mastfötter, förlängare, master och bommar. Strul eller haverier på dessa delar har alltsom oftast en trist bieffekt, man får simma hem => jobbigt och tråkigt 🙂

    /Christian

  • christian

    Medlem
    14 februari, 2001 vid 21:23 som svar på: Var finns Sveriges största vågor?

    Hej
    Hade förmånen att få lyssna till Lage Larsson i en metrologikurs för några år sedan. Lärde mig två saker, ganska bra på en vecka va?
    1. Fetch kallas den sträcka en våg behöver färdas för att den skall nå sin maximala höjd. I östersjön är denna sträcka 400M, 740 km. Följdaktligen är det bara sträckorna Hangö-Gdynia (NNO/SSV) samt Rügen-Ventspils (ONO/VSV) som ger maximal Fetch.
    2. När bottendjupet understiger 10 x vågens höjd börjar vågen att påverkas av bottenformationer. En våg på 3 m behöver alltså 30 m fritt vatten för att fortplantas ostört.

    Beträffande sjökort ger de inte alltid den information vi surfare behöver. Sjömätningsdatum kan vara från början på 1900-talet, ex området mellan Ölands södra udde och Södra midsjöbanken. Djupet i inomskärs och i vissa farleder kan vara ramat, dvs man har dragit en balk på x meters djup utan att det sagt klonk!
    Djupkurvor skall läsas som faen läser bibeln. 6-meterskurvan tala om att det utanför är minst 6 m djup. Innanför varierar djupet mellan 6-3 m.
    SGU (Statens Geologiska Undersökningar)har tagit fram en stor mängd topografisk kartinformation på uppdrag av marinen, Simmande minkar, strömmingars analljud och enstaka ryska miniubåtar!
    Kanske de har någon hemsida.

    Hoppas detta kan kasta något ljus över saken

    /Christian

  • christian

    Medlem
    14 februari, 2001 vid 20:54 som svar på: fötter och sånt

    Det känns som om du kom på det alldeles själv 🙂

    Ta med dig pylarna och åk upp till Åke på HSF.
    Den svinpälsen är i Egypten en vecka med början på fredag, jag är inte alls avundsjuk. Känns bra att kunna sponsra hans semesterresor genom att köpa dyra nya saker!! 🙂

    Som förlängare och mastfotssystem kan jag rekommendera Chinook, i princip oförstörbar. Används dessutom av de flesta som seglar på Tohamns udde, underlättar livet den dagen du glömt förlängaren hemma och behöver låna!

    /Christian

  • christian

    Medlem
    14 februari, 2001 vid 20:32 som svar på: Sönderrostad luftskruv

    Hej

    Instämmer i stort med föregående inlägg. Tänkte bara komplettera lite…

    Skruven har som huvudsaklig funktion att jämna ut tryckskillnader. Ingen bräda mår bra av att det är stor skillnad på lufttryck inombords jämfört med den omgivande luften. Om du tar brädan med dig på flyget utan att öppna ventilen har du stängt in det luftryck du hade vid marken, ca 1013 mBar. Lufttrycket på marschhöjd är väsentligt lägre, du får ett kraftigt övertryck i din bräda med risk för delamination eller skador på skumkärnan. Såg en drops förra sommaren som såg ut som en div II bräda, hela botten hade delaminerat.
    Detta kan även hända vid stora temperaturvariationer, öppna valvet en mulen dag i mars och tag sedan ned brädan till grekland i Juli!!
    Mina förslag till åtgärder är:
    1. Försök få ut den gamla skruven i enlighet med föregående inlägg. Rensa gängorna i valvet med en gängtapp. Byt till en rostfri skruv!
    2. Byt ut både skruv och gänga. Är du händig gör det själv. Nytt valv kan du säkert få tag på hoss Uffe på CLS. Vill du ha det proffsigt lagat, lämna iväg brädan till densamme.
    3.Vill du inte lägga pengar på brädan och inte skall flyga med den är det neklaste att riva ut ventilen och peta ned något i hålet, Dr Ding, Epoxi+ballonger eller någon typ av epoxispackel. Polyester har en otrevlig förmåga att smälta vissa skum.

    Hoppas detta var till någon hjälp. Om inte, låtsas att du aldrig läst det.

    /Christian

  • christian

    Medlem
    28 september, 2000 vid 10:21 som svar på: Wave score eller Naish freeride ?

    Hej
    Jag äger en Score-88 och har testat Naish Freride 8´11″ under 1 dag. Du får alltså ta mina synpunkter för vad de är.
    Konstruktionsmässigt är de i princip lika, ingen skillnad i hållbarhet.

    Den Naish jag testade och intrycken från de som testat den mindre 8´7″ var att de var i stort sett uppfyllde vad reklamen lovade, snabba och lättsvängda.

    Score-88 är en mycket bra liten bräda om du inte kör i vågor med mindre segel än 5,0. Brädans bredd gör den då en smula okontrollerbar både på vattnet och i luften.
    Prestandamässigt går den, oavsett vad linsurfer har läst sig till,lika fort som någon freeride eller vågbräda.
    Höjdtagningsegenskaperna är inget att skryta med.
    Brädan planar mycket lätt och snabbt.
    Gipp- och svängegenskaper är likvärdiga med Naish:en, mycket bra.
    Hoppegenskaper: På grund av sin större och bredare nos lyfter den tidigare men blir å andra sidan lite svår att kontrollera runt 5,0.
    Trick och manövrar: Scorens bredd/volymfördelning gör genomförandet enklare.

    Sammanfattning:
    Som freeride fungerar båda likvärdigt, Naish tar bättre höjd och Score planar tidigare.
    Som vågbrädor är de livärdiga men registret ligger olika, Score vinner i lättvind och Naish i hårdvind.
    Som freestyle är Score det klart bästa alternativet.

    Ta dig en fundering på vart du vill nå med din segling samt under vilka förhållanden du vanligtvis använder en bräda om 85-90 liter.

    Lycka till

    /Christian

  • christian

    Medlem
    19 september, 2000 vid 05:50 som svar på: Resmål Turkiet alt lågprissurf

    Föreslår i likhet med föregående inlägg Paros.
    Synnerligen vindsäkert. Var där 8 veckor i somras och av dessa var det bara 4 dagar då man inte kunde få planing med en 7,5:a och 290-bräda.

    Det finns gott om hus att hyra om man inte vill bo på hotell.

    Beträffande uthyrning kan jag rekommendera Force seven d.v.s den tyskägda fanaticstationen.
    Jag har jobbat på båda och den tyska är bäst.

    /Christian

Sida 12 av 13
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications