christian
Forumsvar skapade
-
S-1441;557930 wrote:jag o pappa drar nog dit ändå emil om de inte är allt för mycket alger? vad säger du henke som är local?;)
Idag och igår har det inte varit några synliga ansamlingar av alger
Däremot har vi en hel del sjögräs, både ålgräs och långa bruna trådar. Båda är ungefär lika irriterande. Men har man bara ordentligt tryck i grejorna och kör våg eller freestylefenor så brukar det inte vara några större problem.
Raka slalomfenor är ingen höjdare i Torhamn under sommaren -
Hej
Vind- och kitesurfarna har lämnat Torhamns båtsällskap.
Vi finns numer som en egen klubb, Torhamns Surfklubb
http://www.torhamnssurfklubb.seLänken till regler för Torhamns udde är död
MVH
-
Rasmus_W;547741 wrote:Jag tycker det här låter som ett tecken på att barnen har fel sorts bräda.
Hej
Ja, det är nog så.
Jag är absolut ingen fysiker men vad jag förstår så svänger en bräda runt ett svängingscentrum som oftast är detsamma som centerbordet/centerfenan. Genom att flytta tryckpunkten i seglet förom eller akterom svängningscentret får man brädan att falla eller lova.
Min erfarenhet från 1,0-segel och nybörjabrädor på 140-230 liter är att det blir så himla lite tryck i seglet och att tryckcentrum går att flytta så kort bit från svängningscentrum att fenan orkar hålla emot => det händer inte ett sk…t!För att få någon effekt behöver man en liten styrfena och en bräda med kort avstånd mellan fena och svängningscentrum => juniorbräda på max 120 liter (beställde faktiskt en sådan igår, Naish Kailuha JR120
Finns för uthyrning hos Torhamns Surfklubb från mitten av JuliDet man tappar med en sådan bräda är stabiliteten, det går betydligt enklare att lära sig få ordning på riggen och ståsäkerhet med en lite större bräda.
Ju mer man kokar det här, ju tydligare framstår alternativet att hyra från någon välsorterad skola. Då kan man snabbt och utan investering komma förbi balanseringsstadiet.
Hoppas det varit till någon vägledning
-
mfagerlund;547569 wrote:Hej
Ny på forumet, men bland alla loooopa(n)de proffseglare så finns det kanske en och annan återfallssurfare med barn. Så här är min fråga, 5 åringen vill jättegärna göra som pappa och leka tepåse med lakan… Finns det tillräkligt små riggar för en femåring, och hur liten skall den i så fall vara?
Hej hopp
Hej
Ett svar helt utan märkesvärdering
Till en 5-åring ger vi alltid våra minsta segel i surfskolan vi driver => 0,8-1.4.
Större segel blir för tungt att dra upp och dödar surfglädjen
En så pass liten rigg gör att det blir väldigt svårt att ta höjd med en normal nybörjarbräda. Vi brukar istället lära dem att plattlänsa och gippa. Rätt kul att se en 5-åring som efter 45 min gör 5 felfria gippar i rad.
Riggens luftmotstånd i plattläns gör att den relativa vinden blir mycket liten och det går därför att köra/hålla i ganska mycket vind (8-10 m/s om det är platt)Blir man trött på att springa efter sin plattlänsande avkomma kan man sätta en tamp på 50 m i brädan så är det bara att be junior sätt sig ned medan han blir inhalad
Beträffande märkesval, hållbarhet och andrahandsvärde finns det annan tråd här på forumet
Allt funkar om det är tillräckligt litet och lätt, men slitstyrka kostar. Prestandasnacket är mest marknadsföring riktad till surfande föräldrar.Jag skulle nog våga rekommendera en surfskola som har små segel. Då vet du om han är intresserad utan att ta investeringen.
-
Hej
Jag gör som du, hobbysurfar med GPS. Jag var ute och seglade Kapellskär med Fredrik Boman för några år sedan. Riktigt byig vind med 15-min intervaller och svinkallt i vattnet. Boman hade uthalstrim och jag fick hoppa i för att trimma om. När jag låg där och svor åkte han runt mig och berättade hur bra det var med uthalstrim 🙂
Åkte hem och beställde ett direkt (tack Fredrik) och använder det från 6,4 och uppåt.
Tycker det är en stor fördel att kunna trimma under gång. Vet ärligt talat inte om jag ens vill segla utan.
Jag bedriver inget direkt finlir, drar tills det känns trevligt att segla och släpper ordentligt på undanvindarna.
-
Hej
Svenne, han verkar veta vad han gör
/christian
-
Är sedan några år inblandad i en surfskola
Vi har kört på lite av varje under åren, mest Ezzy och Mausails. Nu kör vi Naish från 0,8 och uppåt.
Några erfarenheter:
Barn och Juniorriggar slits mest i underliket och nedersta panelen (upphalningen)
Riggkomponenterna är överlag helt ok och slits i princip inte alls.
Riktigt små segel underlättar inlärningen. Är det jobbigt att dra upp tröttnar de ganska snabbt.Det spelar inte så himla stor roll hur mycket flex det är i seglen. Det går bra ändå.
Med en alumast på 2-2,5 m blir det tämligen rakt oavsett vad tillverkare och importörer säger.Min uppfattning är att allt som finns på marknaden funkar bra till barn. Vill man att det skall hålla några år är det segel med Xply/dacron i nedersta panelen som gäller.
Har inte upplevt någon större efterfrågan på beg riggdelar eftersom det är mest hela kitt som säljs, 2a-handsvärdet hänger förmodligen ganska mycket på segelval. -
@wilund 537698 wrote:
vad är egentligen påföljden av att vistas i ett skyddsområde som detta ?
Det kommer ju knappast att sättas upp staket.
vissa väljer ju tex att köra för fort med bil på våra vägar med fast man vet att man kan få böter , kan inte tänka mig att det finns så stora resurser att lägga på ”jakt av vindsurfar i fågelskydds område” .
ta nu inte detta som en provokation , själv är jag aldrig uppe i er damm då jag inte kör speed.
Jag är bara nyfiken på era ”alternativ” och tycker det är tråkigt att ni inte ska få köra där förutsättningarna är som bäst , kan inte förstå att det skulle störa så mycket med lite vidsurfing
Jag har provat att köra bil på ett naturreservat och blev plåtad av en ornitolog med ett 1-metersobjektiv (bra skärpa i bilderna)
Blev anmäld för miljöbrott och ansågs ha stört det rörliga friluftslivet
Fick gå ned till polisen på ett entimmes förhör
Som tur var fanns det lite förmildrande omständigheter (hade frågat och fått ok av alla intressenter utom Lsty, körde på en befintlig väg) och därför valde åklagaren att lägga ned
Halvkul kan man väl sammanfatta det med 🙁
Annars är min gissning dagsböter -
Ett annat alternativ för att få en shysst sandwich är att laminera divinycellens undersida med 1-2 lager väv, låta det härda och sedan limma fast den i hålet med PU-lim (finns hos järnaffärer och byggvaruhus). Det skummar när det härdar och fyller ut alla små håligheter mellan skum och divinycell. Det är bra att spänna fast det man limmar ordentligt annars trycks det upp under härdningen. Två spännbannd och en träbit i en plastpåse funkar bra. (fastnar inte i limmet då)
Maska ordentligt runt hålet, PU-lim måste slipas bort, det är inte så kul att få en massa kladd på däcket.Provlimma något först så ser du hur mycket det expanderar, lite olika beroende på fabrikat.
-
@TomasN 525637 wrote:
upplevt irriterande situationer när man inte har ngn som kan dra igen dragkedjan på dräkten. Hur gjorde ni för att få den att löpa lättare? Var det silikon? Stearin läste jag nånstans tror jag?
Blev tipsad om skidvalla av en av försvarets dykinstruktörer. Har testat och det funkar kanon. Tog en burk i högen i sportaffären och kommer inte ihåg vilket tempintervall den var gjord för. Det går nog att forska lite i
/christian
-
christian
Medlem7 januari, 2009 vid 17:22 som svar på: Vindsurfing för nybörjare, barn vad ska man ha???@Rasmus_W 524253 wrote:
Linsurf hade en simulator som såg ut att i princip vara en plywoodskiva med (väldigt kort) surfbrädeoutline ovanpå ett kontorstolsunderrede, vilket fått mig att tro att man skulle kunna bygga en simulator med hjälp av en gammal kontorstol. Fast inte en med hjul då. 🙂
Jag byggde en simulator av en kontorsstol förra året.
Drog fast benen på en SJ-pall och i stället för sits monterades en 24mm plywoodskiva ca 500×800.
På skivan spände vi fast en gammal sunset slalom. Mastfoten strax framför svängningscentrum.Observationer:
Reagerade oerhört lätt och snabbt på minsta riggförändring
Marken är hård (väldigt hård)när man plattlandar som vuxen 🙂Slutsatser:
Det behövs en hoppmatta att landa i eftersom man med vår lösning kom upp på ca 50 cm
Vi har kört surfskola i 2 år nu och aldrig använt simulatorn efter demoförsöket.
Barnen lär sig i vattnet på 10 min hur det funkar.Om brädstorlek till barn:
150-180 l tycker jag funkar bäst som instegsbräda
När vi kör med de minsta riggarna 0.8-1,5 är det i princip omöjligt att ta någon höjd, centerbord eller ej. Det blir inte tillräckligt tryck i seglet för att pressa ned aktern i vind (tryckcentrum går inte att flytta bakomsvängningscentrum)
Läste någonstans om att man kan länsa med småsegel istället, provade och det har funkat kanon.
Håll i seglet för plattläns och släpp iväg dem. Fartvinden och vinden tar ut varann så det är lätt att hålla. Från detta läge är det busenkelt att lära dem gippa.
Vi har haft 6-7-åringar som efter en halvtimme kör 5-6 klockrena gippar på rad. Hur kul som helst tycker både vi och ungarna. -
@Lars_K 512633 wrote:
Jaha nu blandar du in gippar och manövrar också… Då gäller:
* Den som vänder väjer!
Innan du gör en gipp eller ett slag skall du se till att du har utrymme att göra det utan att störa någon annan.Misstänker att det är jag som är du 🙂
Gippar och slag är ju en del av verksamheten 🙂
Lars_K
Jag tycker det är lysande att VVK har väjningsregler uppe på sin hemsida
Jag gjorde ett påpekande att det finns en skillnad i hanteringen av fallet plattvatten och vinden in på samma sida.Grundtanken med sjövägsreglen är att ge seglaren i lä manöverfrihet eftersom han har ett sämre läge. Segling i pålandsvind är ju mer frekvent och en grundstötning är det potentiellt farliga.
Vad grundtanken med kappesglingsregeln är vet jag inte men det har ju förmodligen inte kommit till av slump. (har ingen kappseglingsbakgrund).Helt övertygad om att det finns för och nackdelar med båda varianterna.
Risken med att blanda är att det kan bli missförstånd och det kan göra ont i
2 x 25 kn.Huvudsaken är väl att alla vet vad som gäller, kappsegling eller sjövägsregler
-
@Lars_K 512623 wrote:
Ingen konflikt alls som jag ser det.
VVK:
”Den som kryssar har företräde.
Den som tar mest höjd har förkörsrätt framför andra som seglar lägre i vind i samma riktning”är exakt samma regel som
”2) om fartygen har vinden in på samma sida, skall det fartyg som är i
lovart hålla undan för det, som är i lä”Dvs har du en surfare i lä som ligger på samma bog som du så ska du väja eller lämna plats för honom om han tar mer höjd än du.
Detta är också helt enlig gängse kappseglingsregler. Inga konstigheter.Skillanden är fortfarande att lovart ALLTID väjer för lä enligt sjövägsreglerna.
Inte bara när han tar sämre höjd.Det finns ju ett typscenario där två seglare på samma bog seglar parallellt, lika fort och därmed tar lika höjd. I kappseglingsfallet är det då läkillen som skall ge lovartkillen företräde vid gippen.
Enligt sjövägsreglerna är det lovartsseglaren som skall hålla undan.I rätten håller sjövägsreglerna i det fallet men det gör förmodligen lika ont i det brutna benet för det 🙂
Har inga synpunkter på vad VVK anser skall gälla i deras vik men det kan kanske vara bra att påpeka att det är kappseglingsregler som gäller och att det är skillnad mot sjövägsreglerna.
-
@glader 512572 wrote:
Ingen konflikt mellan VVK och sjövägsreglerna:
Min tolkning är att det trots allt råder en viss diskrepans mellan VVK och sjövägsreglerna.
VVK:
”Den som kryssar har företräde.
Den som tar mest höjd har förkörsrätt framför andra som seglar lägre i vind i samma riktning”Söfartsverket:
http://www.sjofartsverket.se/upload/Pdf-Gemensamma/sjotrafikforeskrifter.pdfRegel 12 – Segelfartyg
a. När två segelfartyg närmar sig varandra, så att det innebär risk för kollision,
skall det ena hålla undan för det andra enligt följande:
1) om fartygen har vinden in på olika sidor, skall det fartyg, som har vinden
in på babords sida, hålla undan för det andra
2) om fartygen har vinden in på samma sida, skall det fartyg som är i
lovart hålla undan för det, som är i lä
3) om ett fartyg med vinden in på babords sida ser ett fartyg i lovart och ej
med säkerhet kan avgöra, om det andra fartyget har vinden in på
babords sida, skall det hålla undan för det andra fartyget.
b. Vid tillämpning av denna regel skall lovartssida anses vara den sida, som är
motsatt den åt vilken storseglet förs, eller, om det är ett råtacklat fartyg, den
sida som är motsatt den åt vilken det största snedseglet förs.
Med lovart menas allmänt den riktning eller sida varifrån vinden blåser (kommer). Lä är den riktning
eller sida åt vilken vinden blåser. -
@Lars_K 512555 wrote:
På plattvatten
* Den som kryssar har företräde.
Den som tar mest höjd har förkörsrätt framför andra som seglar lägre i vind i samma riktning.
* Den som seglar för styrbords halsar har företräde.
Om du har höger hand fram på bommen, dvs seglar för styrbords halsar på seglarspråk så har du företräde före alla som seglar för babords halsar, dvs har vänster hand fram på bommen. Vinden Vänster Väjer![/B]
Jag lever i tron att om man seglar på samma bog är det den som seglar i lovartsläge som skall väja för den som är i lä (lägre i vind)
Det är ju lovartsseglaren som har manöverutrymmet (höjd)/christian
