claes6
Forumsvar skapade
-
claes6
Medlem26 augusti, 2009 vid 14:08 som svar på: Nybörjarfråga om bräda och segel (dags för eget)gigabyte;570213 wrote:Slog till idag på en 130 l shark när jag var på besök i Varberg!Passade även på att pröva apelviken i väldigt lite vind för att känna på grejerna och jag blev mycket nöjd. Vad jag kunde märka utan att ha planat med den så är det som om den kombinerar det bästa hos 110 l-brädan och den stora novan. Fick till några fina slag och några mindre fina. Blev även ett 7,2 segel på 430-mast vilket blir smidigt när jag ska skaffa mindre segel.
Lär ha en bättre uppfattning imorn då det verkar bli bra vindar för planing 🙂
Grattis! Det verkar som Ekstedts tankar om 130L-brädor inte alls stämde. 😉 Huvudsaken är ju att du är nöjd – hoppas att dagen bjöd på lite skön planing!
-
surfa_gump;570239 wrote:Tack för svar. Har kikat lite där innan. Det jag undrar mest över hur troligt det är att kunna lära sig själv och transportera utrustning utan bil :tongue:
Tänkte på det här med endagskurser. Lär man sig nåt vettigt eller är det något man borde kunna fixa själv genom att läsa om det? Är ganska lättlärd när det gäller såna här saker. Har ju inte gått några kurser för snowboard eller skateboard men kan ju åka iaf. Men detta kanske är lite annorlunda. Är inte direkt sjövan så man undrar ju lite om risker och så också..
vindsurfing.se är nog det bästa och närmaste alternativet i Sthlm. Och, ja, du lär dig en hel del på endagarskurser. Även om du är lättlärd kan det vara nyttigt att nöta momenten under överinseende av ett proffs. Är du inte direkt sjövan kan det nog ta sin tid att lära sig själv – det är först när du fått kläm på grunderna som du kommer att ha nytta av att du åkt skate- och snowboard. D v s när du behärskar starkare vind och planar.
Att transportera utrustning utan bil är nog en fråga om muskel-uthållighet och envishet. Det går säkert…:smirk:
Riskerna blir större ju mer vind du är ute i. Det är starka krafter det handlar om, men i början är det ingen större fara. Men för säkerhets skull ska du bära hjälm och flytväst.
-
Rasmus_W;570111 wrote:Jag har lovat lillebror att dra ut på segling i båten så det blir nog kuling från fredag kväll till sent på Söndag kväll.
Ha-ha-ha!
Ja, även windguru lovar (än så länge!) schyssta förhållanden från fredag morgon till söndag kväll. Blir till att gå tidigare på fredag och köra i ett sträck hela helgen :cool2: Dock inte Torö för min del, det är lite för avancerat än så länge.
-
solidvg;570107 wrote:hej
ja jag kan surfa tillbaka till punkt a igen
skall man satsa på en med el utan centerbordDet kommer att gå mycket lättare i början om du väljer en med centerbord, innan du fått in snitsen och vanan. Å andra sidan går det ganska fort (om du är ihärdig) och då vill du snabbt ha en utan centerbord. Så jag skulle rekommendera 140-150L utan centerbord. För att sedan kunna kliva neråt ganska ordentligt mot 100-110L. Här kan du läsa rätt vettiga tankar och tips från de som kan:
Lycka Till!
-
F-n, vad surt! Håller ögonen öppna i Sthlm om den av någon anledning skulle förirrat sig hit.
-
Ser lovande ut! Kanske kan konkurrera ut mina gamla slitna ”The Windsurfing Movie” och ”Riding Giants” kulna vinterkvällar.
-
claes6
Medlem25 augusti, 2009 vid 07:03 som svar på: Nybörjarfråga om bräda och segel (dags för eget)Så som jag tolkar Johan menar han att 130L är som ett vidvinkel-tele-objektiv – försöker kombinera två världar men är egentligen inte bra på nå’t. Och att det är bättre att köra större (typ 150L) i början och sedan gå ner ordentligt, istället för att skvalpa i mellanspannet där man inte riktigt får valuta för stålarna.
Men det där beror säkert också väldigt mycket på kroppsvikt, förhållanden och erfarenhet.
-
Ursäkta, att jag hakar på tråden för lite baskunskap.
Har följt rådet att söka på ”luftskruv” här inne, men måste dessvärre blotta min totala okunskap i ämnet: luftskruven – är det den som sitter precis framför mastkassetten? Fick hem min nya bräda i fredags kväll (Fanatic) och när jag packade upp den såg jag en skruv i skåran för mastfoten. Efter en snabb konsultation av min gamla bräda listade jag ut var den skulle sitta och skruvade i den. Någon packning tror jag dock inte satt på den (ska kolla när jag kommer hem) – är den viktig?
Och om jag förstått saker och ting rätt – ge f-n i luftskruven så länge brädan flyter och inte behöver lagas eller transporteras på flyg. Right?
-
Kul att höra att man inte är ensam om dylika nybörjarmissar. Gjorde precis samma grej efter att ha kört på några år gamla grejor och trodde att jag skulle klara mig på en 430-mast. Men idag är ju, som sagt, nästan alla mindre segel rek 400. Har dock hittat ett 5.0 Sailloft Curve 2008 på surfspot med variotopp som funkar på 430. Kan vara en plan B, om det inte löser sig med Ezzy.
-
claes6
Medlem24 augusti, 2009 vid 08:07 som svar på: Nybörjarfråga om bräda och segel (dags för eget)Det finns en hel del intressanta tips på vindsurfing.se där bl a Johan Ekstedt lägger ut texten kring 130L-brädor:
Kul att du är fast! Lycka Tilll!
-
Det blev trädgårdsarbete för mig istället. Någon som var ute? Och i s f hur var det?
-
Ska följa campet här hemifrån med stort intresse och dito avundsjuka…
Lycka Till! Jag är på nästa år.
-
Ja, träden vajar lite här i Nacka, men f-n vet om det räcker. Guru’n är, som sagt, inte direkt optimistisk.
-
JPO;569323 wrote:Instämmer! Fick iaf bada lite igår bland optimistseglare. -Vad för bräda väntar du på Claes6 ?
// JensHämtade den igår kväll, som sagt. En Fanatic Eagle 113L. Ny, men 2008 års modell. Stod halva kvällen nere i garaget och skruvade stroppar och bara njöt 🙂
-
claes6
Medlem21 augusti, 2009 vid 19:05 som svar på: 112 – Gybe clinic i Lejet?? Akut behov av hjälp!!!Oerhört jobbig, men samtidigt oerhört nyttig, tråd att läsa. Personligen har jag inga problem med själva svängen, det är vid flippen det skiter sig. Trodde att jag var nära, men när jag läser detta inser jag att det är en del jobb kvar. Precis uppkommen från garaget och en muscle memory träning på brädan (igen!) och inser att det bara är att nöta… En tröst är väl, som sagt, att även PWA-åkarna missar ibland.
