combat-4-2
Forumsvar skapade
-
combat-4-2
Medlem27 november, 2006 vid 12:52 som svar på: Vågkraftpark med 1 000 våggeneratorer på VästkustenOla_P wrote:Man kan ju misstänka att dom bör hamna nånstans uppe i bohuslän där det oftare blir riktigt stor dyning.Tror dom har kört en prototyp utanför Islandsberg senaste året. /johan
-
Clemens wrote:Jag skulle behöva lite kött på benen inför detta svåra val. Någon som har lite kunskap angående typ vägval, färje-avgångsorter, pris på färja?
Har själv stått inför det valet en gång – glöm köra bil (om det är annan speciell anledning – något stopp du ska göra någonstan). Köp bil där nere istället.
Färjan över från Cádzi till LP kostar 4000 SEK för bara bilen – enkel resa – och varar i 36 timmar eller något åt det hållet (Trasmediteranía eller något åt det hållet heter dom).
Bilvägen är annars kraftigt förenklad om du tar tyska Autozugs biltåg från Hamburg till Narbonne, sedan spanska RENFEs biltåg Barcelona-Sevilla/Málaga. Tar 3-4 dagar köra. (Tar ej bussar dock).
Flyg kan du hitta för vrakpriser om du kollar vid rätt tillfälle (precis efter lov/högtider).
Ha det gott!
-
West beach wrote:Ska till Perth, Australien och plugga ett halvår och tittar på biljett. Hur är det att ta med prylarna hos Quantas? Någon som har flugit med dem och vet vad som gäller?
/Johan
Det är väl det vanliga lotteriet – ingen aning om det här är vanligt eller ej men vi flög Air France/Quantas i vintras och betalade 0 kr både dit och hem för två utrustningar.
/johan
-
Instämmer helt med Staffan.
Vi windsurfare hör dock troligen till de värsta miljöbusarna … läs detta från artiklen ur DI förra veckan.
”Med en tur- och returresa till Sydney blir du en klimatvärsting. Flygplanet hinner släppa ut 4,36 ton koldioxid per person under turen och överskrider därmed de 3,2 ton koldioxidutsläpp som en genomsnittlig svensk orsakar på ett helt år.” 🙁
Så kan DU leva upp till klimatmålen
http://di.se/Nyheter/?page=%2fAvdelningar%2fArtikel.aspx%3fArticleId%3d2006%5c11%5c10%5c209641%26SectionId%3dDagensBonusAlltså måste vi flytta till WA,Sydafrika och Maui istället – vi blir klimatflyktingar för att oförtryckt få utöva våran ”tro”. 🙂
/johan
S.. wrote:Steffo wrote:Om ni missade ”Planeten” igår så kan jag verkligen rekomendera att ni ser på reprisen. Där framgår det ganska tydligt att det inte bara är CO2 halten vi ska oroa oss över. Nu när utvecklings länderna börjar ta efter västvärdens levnadsstil så kommer det att bli helt ohållbart.S.. wrote:Steffo wrote:Om ni missade ”Planeten” igår så kan jag verkligen rekomendera att ni ser på reprisen. Där framgår det ganska tydligt att det inte bara är CO2 halten vi ska oroa oss över. Nu när utvecklings länderna börjar ta efter västvärdens levnadsstil så kommer det att bli helt ohållbart.Se den http://svt.se/planeten
Vilket tyder på att det egentligen inte är DOM som är problemet utan VI… Vi har en livsstil som är livsfarlig för jordens klimat. Om dom tar över den så skiter sig allt. Så det gäller att vi bjuder till och ger dem kunskap om den bästa tekniken redan nu så slipper de gå genom samma förödande resa som vi.
Och ang att vindprognoserna är opålitliga – det är skillnad mellan VÄDER och KLIMAT! Väder varierar oerhört medan klimatförändringar är låååångsamma!
/Staffan
-
Jason Stone, Ponch och några till byggde en ”rail” av typ vattenledningsrör på Sprecks för några år sedan, där dom körde skate-trick på …
Oregistrerad wrote:Lite efterbliven fråga kanske! men skulle det inte vara möjligt att ha en sån ramp de har indoor..Fast outdoor?….
-
tycker vågorna ser lite fjösiga ut … 😉
-
matsson wrote:Känner någon till nått ställe där man kan hyra ett vrak ”rent a wreck” eller hyffsad bilhandlare (ej McsjälvGoo) eller om du själv har en bil till salu i Perth.
MatssonPrecis – du vill inte bli stående i bushen – så fixa en vettig bil.
Hyrde hos Burswood Car Rental tidigar i år, minns inte priser just nu, men fördelen var att dom levererar bilen + lämnar nyckel & papper hos p-vakten på flygplatsen – när man reser hem lämnar man bara grejorna hos p-vakten igen. (smidigt om du har flighter som kommer/går mitt i natten + du slipper tänka på transporter in till stan).
Vi körde säkert 400 mil utan minsta problem. Allt bokades/fixade via webben.
Dom hade inga takräcken så jag körde soft racks som jag köpte hos Snd Wind inne i stan.
-
mbkpeter wrote:Tja
Tack. Uppskattas att ni gillar det.
Philippos – Millencolin är ju rena vindsurfingtrailermusiken. Enklare blir det inte.
Brutus – kanske 30 minuter (helst inte en så lång). Jäpp wsurf for the whole slänt.
Arnold – Jag gick igenom datorna fonter utan att tänka så mycket på det, men det känns som en benknäckarfont.
Danne – Jo det är en hemma rulle, fast det är jag som är rubbad och låser in mig i 1000 timmar. ”har du inte fixat ljuset!?”En benknäckarrulle! Du är ett underbarn! Det här är ju pro-kvalitet! Klippet med segelbåten är ju gudavackert.
-
rabbit wrote:”Jag tycker att jag jobbar för något gott”
Mao erkänner du din subjektivitet, och har man en egen agenda brukar man få betala för annonsplats.
Personligen är jag ganska less på att läsa om ”kona” eftersom varenda snubbe som är polare med personalen eller jobbar på en surfshop eller nåt fyller varenda internetforum med samma grej.
Svårt att tro att det inte är ett ”arrangerad” kampanj, även om ”dom” använder ”fotfolket”…
-fred och snö och vind
/rStrong point – fast det här är ju unikt för dom här brädorna – så funkar ju hela konfen numera! 😉
-
styret wrote:ja det är just det jag funderar på med. samtidigt. kör volvo just nu, drar den 2 deciliter mer milen så kan man kanske leva med det. det är ju trots allt sjuuuuk attityd!
vart är get wet när man behöver honom som mest.
Du måste ha enkelhytt + långt flak. (Ser ut som det kortare flaket på bilden).
Du behöver ett flaklock för att få försäkring att funka om du lämnar bilen med grejor i (10-12000 sek nytt, och begagnat är obefintligt).
Helst också en plastinsats för flaket för o hålla saltvatten borta.
-
Vill ni prova Kolera så är det bara köra Läjet!! 😉
-
combat-4-2
Medlem29 augusti, 2006 vid 13:53 som svar på: Billigaste/bästa sättet att ta sig till Fuerteventura?Junksurf wrote:Hej,
Jag undarar vad som är billigaste/bästa sättet att ta sig till Fuerteventura?
Har kollat lite på olika chater bolagen på nätet. De har resmålet men ja hittar fasen inga resor. Tacksam för tips!När det inte finns resor till Fuerte direkt (sommar eller om det är slut) har jag tagit Gran Can flighterna (eftersom dom oftast är dom billigaste) och tagit snabbfärjan över till södra Fuertev och även Lanzarote + färjan till Corralejo (norra Fuerte). Via Lanzarote är det bästa för att komma åt vågorna i norr och Grancan är bäst för att komma åt plattvattnet i söder. (Det är rätt långt att köra över hela Fuerte – långt och snirklig väg).
Gran Can + direktbuss till Hamnen i Las Palmas tar ca 15 min – färjan tar väl 1½-2 timmar (finns en långsam också).
Lanzarote buss tar väl strax under en timme till färjan – färjan tar 30 min.
Reguljärt är oftast riktig ineffektivt. (flög förra sommaren gbg 17.00-shiphol-barcelona-las palmas 05.00 – kändes som man flygit till maui).
/johan
-
Basse wrote:Spot X. Norr om Björlanda i mynningen. Har inte kört där själv men det kanske ligger i lä på NNO.
Var går man i på Björkö då? Funderar ändå på att köra Sillvik. Kommer man förbi bommen där nu eller är den nere? Det tar ju sådan jäkla tid att köra ut till Öarna med båt å köer och rån å sånt!
Någon som kört i NO-viken på Björkö? Jag vart där för något år sen och kollat sent på hösten vid NO, men såg rätt sunkigt ut.. ser ju ut o ha bra wind catch på just NO ändå …
-
fick den här länken för någon dag sedan ..
http://www.ahman.1go.dk/bilar.htm
där folk testat olika etanolblandningar i sina egna bilar (utan konvertering) , bl a VW Caravelle.
-
aj, såg först inte länken där till någon websidan .. kollar in där.
