consigliere
Forumsvar skapade
-
@RamRob. Precis… Problemet är bara att den spänner på sista varvet och sen säger det klick och så spänner den på sista varvet igen. Som om den är max utspänd och hackar tillbaka när gängan tar slut. Sjukt irriterande. Får åka tillbaka till Surfspot efter semestern så får de fixa för jag vill inte försöka mig på en egen reparation och eventuellt sabba någon garanti eller motsvarande.
Angående storlekar bräda och segel: Tror kanske att jag köpt en bräda som ligger för nära min stora bräda i storlek. Borde nog ha köpt något mindre ändå. Den lilla är roligare och kommer igång i planing nån m/s efter den andra med samma rigg. Grejen är den att imorgon har jag fortfarande bara två brädor och då ska det blåsa 10(15) Och då blir nog min 5.6a för stor i alla fall kanske.
Sumpade en fena idag. sjukt irriterande. Jag tror att skruven var för kort för den flög av i ett tånghav. Kände ivarje fall ingen bottenkänning och sedan en fet spinout. Det ger mig 44 eller 29cm till morgondagen. Det positiva i att skruven var för kort var väl iofs att fenboxen ser intakt ut. Eller ska man oroa sig ändå att det kan ha blivit en läcka?
-
Låter som traction 7.5 blir kanon då… Synd bara att jag troligtvis måste ha ny mast också. Sdm är krav för segel med cambers va?
Min exocet cross 114 är 114 L 243x67cm. Med 4,7 segel trodde jag man kunde köra 29cm fena… Vilket jag fick med vid köp. MEN det kan nog vara såhär också… Alla de gånger jag känt mig överriggad kan ha att göra med bristande rutin och en rädsla för krafterna. Då jag oftast är skälv på min spot så har jag ingen att snegla på heller. Men min sub70 vikt gör det också lättare att plana med mindre och jag har oftast tänkt att jag ska rigga så litet det går så länge som jag planar.
Sedan är det lustigt det där med att ni upplever det stökigt med litet segel på stor bräda. Har själv aldrig tänkt på det. Däremot tänker jag ofta att det är jäkligt vingligt med stort segel på liten bräda 🙂
Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
Så 4.7 är nästa steg under min Sailloft Curve 5.6. Personligen hade jag gissat att det skulle vara ett för stort hopp. Men jag frågar ju för att jag inte har koll. 🙂
Ja det där med cambers ja… När det väl blåser så dåligt så man måste hänga på ett stort segel så åker jag ju mest fram och tillbaka och försöker komma upp i planing så man kanske inte behöver ett supersmidigt segel då. Hur mkt svårare är det att jippa med cambers?
Törs man säga att ett Traction 7.5 motsvarar ett Cross 8, när det gäller drag och planing?
Varför skulle mindre än 5.6 på en 114L vara dumt? Jag har ingen mindre bräda och jag kommer vara ute i vindar där 5.6 är överriggad. Har förövrigt varit ute med min 135L i vindar då 5.6an varit överriggad så den logiken förstår jag inte riktigt.
-
Låter grymt Sailortrash. Det får vi styra upp. Då kanske vi blir två som sitter på stranden och avundas formulaåkarna när det blåser 5m/s.
Åter till Crossen och riggning och min mångolatta längst ner.
1. (bild 1-3)Ser det ok ut riggmässigt. Uthal och Nedhal är enligt spec på dessa bilder.
2.(bild 4-6) De tre sista bilderna visar den nedre lattan med veck och krusningar. Det här kan väl inte vara rätt eller helt va? Lattan är på max och ändå.https://www.dropbox.com/s/9kaekj44ngfegoc/Rigg.jpg
https://www.dropbox.com/s/dyvi8wclbh8zwuv/Rigg2.JPG
https://www.dropbox.com/s/j8noeflhcj2azow/Rigg3.jpgOch här är på lattan.
https://www.dropbox.com/s/9ejrq1jl9z80xph/latta.JPG
https://www.dropbox.com/s/p94h6irmhvozdpu/latta2.JPG
https://www.dropbox.com/s/rdvv18ady5nnrqt/latta3.JPGTacksam för hjälp.
-
Tack för all fin input. Läser och begrundar.
@Sailortrash: Det var en åskfront igår… kanske det var därför det var så knepigt. OCH nä, Åskan var en bit ut så jag var inte ute med mast mitt i ovädret 🙂
@Irieman: Det där var en bra hint. ”Precis när du ska upp så styr ner brädan lite mot slör så att du får extra kraft.” Jag kan eventuellt ana att det som hände var att jag lät brädan falla av lite väl mycket innan jag gick upp så att jag hamnade för mycket i slör i den hårda vinden och därav drog masten framåt men hamnade på samma sida som jag själv. Hade brädan inte fallit av så hade den kanske prickat nosen eller strax på andra sidan om nosen. Kanske att jag skulle försökt kliva på något tidigare än jag gjorde. Bra tips. Jag tror att jag blev så trött på att brädan var för högt i vind så att mastliket drog ner i vattnet igen så jag fick börja om och snurra allt igen, som gjorde att jag kanske safe’ade och försökte starta något lägre i vind trots att jag inte borde. Jepp; Jag försöker träna jipparna också och som du säger… seglet hamnar oftast rätt då.
@TheNovice: Nu har jag ju inget mindre än 5.6 så jag lär bli överriggad hur jag än gör… Men vadå, går det att träna vattenstart såpass underriggad så man inte ens planar? Det låter svårt.
@erree: Två fötter på brädan har jag inte kommit till än… Känns som om jag skulle drunkna vid första försöket. 🙂 Men det låter ju smart att det går att göra defensiva starter för det är just i ögonblicket när man kommit upp – man kanske hamnat något högt i vind – det kommer nån byjävel – eller våg skvalp och man är ostadig – man inte är i kroken än. Det är ju egentligen BARA då man/jag upplever mig överriggad… Och när man vattenstartar förstås och ligger där och riggen flyger ur händerna på en vid minsta felvinkling.
Fördelen med gårdagen, och min eventuellt falska insikt om att jag skulle vara överriggad, var ändå att jag tog mig tiden att öva vattenstarterna. Oftast så är det min plan men när man väl är ute så vill man liksom bara åka och inte hålla på och ligga och plaska.
Förövrigt har jag idag lärt mig hur man drar 7.4 rigg utan upphalstamp för jag glömde den. Läskigt när jag kom till den insikten underriggad där det är lite strömt.Tilläggsfråga: Är det bara jag som tycker att det är lite halvscary att ta sig från planande i krok till att ta sig ur kroken och in i jippen? Oftast hamnar jag i något svajigt läge att jag får ta bakhandens tumme för att peta bort hängseletampen från kroken för att komma ur.
-
Tack för era kloka svar. Jag är inte säker på att det blåste som det blåste. Det var vad prognosen sa men jag tyckte snarare att skillnaden mellan grundvinden och minutlånga byar var väldigt stora. I varje fall i förhållande till vad jag hade för segel. När jag väl var ihakad så kändes det OK men vattenstarterna fullkomligt slet mig upp ur vattnet och innan jag kom i kroken så kändes allt livsfarligt… eller i varje fall nära ett nytt plurr. Och värre lär det bli för i prognosen för dagar framöver kan det stå 8 (17). Hur riggar man då? vilken siffra ska man rigga för? Riggar ni för byvind eller grundvind?
Åh fasen… Visste inte att fenan kunde påverka på det viset. Trodde mer att det hade med spinouts och sånt och göra. Kanske borde testat med 29cm istället för 35cm igår då.
@sailortrash: Ah, där sa du något… Jag tror faktiskt att jag gör likadant, bommen vilar på armen som man håller fotstroppen i och den andra korsar armen och håller i bommen innan man sliter upp seglet så det flyger. OCH det kan vara så att jag gjorde olika i nästa skede. Ska kolla nästa gång det blåser. Men det känns som jäkligt kritiskt att brädan pekar exakt innan man greppar bommen med handen som håller stroppen. Finns det något knep för att veta hur högt i vind brädan ska peka? Som det var nu fick fick jag semikastfall som sagt eller så tappade jag riggen och fick börja simma igen, vilket var enormt tröttsamt.
När jag väl är uppe skotar jag alltid ut av ren reflex för annars känns det som att jag ska flyga av brädan, så det tror jag att jag fått kläm på.
Sammanfattningsvis:
1. Hur rigga för för grundvind/byvind och hur tänker man när det är stooora skillnader mellan dessa?
2. Knep för att veta när brädan pekar rätt för att sätta sista handen på bommen och sätta igång vattenstarten? -
@sailortrash: Ah, fan det känns som du toppar oflytslistan (5 sinkers). Nog för att jag släpat grejor på flakmoppar och färjor för att komma hit men med familjen i följe så kan jag ju åtminstone försöka hitta på annat roligt att göra utan att gråta. I ren frustration slängde jag på mig en röjsåg och gick ut i 6 timmar och röjde sly. Har du något motordrivet skogsverktyg och en skog du kan få gå lös på så kan jag rekommendera den terapin.
Har i varje fall lovat mig själv att jag ska ut och surfa lediga kvällar aug-okt i sthlms-området. Jag har varit dålig på det för att min enda surfpolare har lagt av helt. Men i höst tänker jag försöka vara social med nya människor på stränderna eller bara köra solo.
-
Hoppas att du har mer vind än jag har på din semester Bicless.
Jag skruvade inte så mycket, justerade max 2 varv åt ena eller andra hållet och jag tror jag landade i ett halvt varv mer än det var från början ungefär. Problemet är att nedre lattan inte påverkar seglet alls och där nere är det extremt krusigt segel och även veck på lattfickan. Antingen är den paj helt eller så har den hakat upp sig eller något. Någon som har erfarenhet av detta?
Provar med 35:an så fort det börjar blåsa men alla rapporter visar på skitvind fram till 28:e. Det kryyyyper i kroppen på mig när man bara får stå på land och spana. Rätt var det är så kommer en vindpust och man springer och hämtar vindmätarn som visar en by på 7,1. 10sekunder senare så är det stadiga 2,8 igen.
-
Blåste 4 så jag gick ut på gamla brädan bara för att testa att rigga nya seglet. Tror att jag har skruvat bort mig med lattorna. Vill börja om men vet inte hur mycket jag skruvat. Någon som har en länk till rigghjälp med nytt segel? Började skruva på dem för det blev veck i lattfickan men så ville jag få bort några andra veck i seglet mellan lattorna… Vet inte om det var en bra strategi att fortsätta skruva då för en latta fick en onaturlig form som inte kändes rätt. Fattade bara inte hur jag skulle få bort sneda krusningar i seglet. Luff och bom anvisningarna kändes snåla. Var tvungen till att ha mer på bägge.
Edit: Såg lite videos och andra tips men det verkar tyvärr vara något fel på min nedre latta. Gängpaj eller något för den vill inte ut mer trots att det är fullt med krusningar längs bägge sidor om den samt ett veck mitt i lattfickan. Trist. :/
Har även märkt att jag nästan måste förlänga bommen 5cm mer än anvisningen. Kan det bero på att man kör RDM eller är det onormalt? -
@RamRob. Kul att du har en likadan och att du gillar den. Det ska bli sjukt spännande att prova… Mindre spännande är att jag såg WindGuru och dess vindobefintliga prognos över Koster. Så vi får väl se när det blir av och om det blir av.
@Sailortrash. Ah men det kan jag ju förstås prova. Jag har en ”typisk” freeridefena på 44cm och jag trooor att Crossen är bredare OFO än 44. Bra tips… Om du valde mellan en 44 och 35 med ett 6,5-segel, vad hade du provat först?
-
Aj vad synd för nu är jag på väg till västkust med 29fenan 🙁 har iofs den där 35fenan jag köpte häromdagen. Den kanske duger tills vidare i alla fall. Hoppas inte semestern blir förstörd.
-
Blir dock inte klok på om jag har fått rätt fena eller inte då exocet någon gång har haft fel information på sin sida enligt detta forum i alla fall(4:e inlägget börjar diskussionen):
http://www.iwindsurf.com/forums/viewtopic.php?t=22073&postdays=0&postorder=asc&start=0&sid=1cd6e744fe82dfb088f2711c6225a6eeJag fick en 29cm. Är det 38 eller 29 som är rätt? Någon som vet?
-
Tack Aquario för att du tog dig tid. Nu råkade jag vara i köpartagen eftersom jag ska på semester så jag impulshandlade på surfspot. Så nu blev det lite halvoväntat en större bräda än vad folk sagt. 116L Exoces Cross. Fick en bra deal av bicless eftersom jag köpte rigg igår. Jag hade en bra magkänsla i varje fall.
-
Tack aquario. Ja det känns som, och nu gissar jag bara, det kokar ner till 2 brädtyper. FS eller FSW. Men visst är det väl så att en FS i ”regel” planar tidigare än en FSW?
-
Hej igen. Gjorde en del inköp av mast, segel och fena. Har fortfarande två stora funderingar.
1. Köpte en 35cm fena (Tekknosport G10 Crossover 350/6°) som komplement till min 44cm FRfena.
Har mätt lite på min x-cite ride 135a nu och mätt till 48,5cm OneFootOff, läst lite i andra trådar om folk som går ner i fenstorlek. Min fråga är bara: Är den inte i väl minsta laget att ha som komplement? Jag kan ingenting så jag vill inte väga in något tyckande i detta alls.2. Frågade såklart runt lite i butikerna efter lämpliga brädor att gå ner på och fick väldigt olika svar från butik x och y. Tror alla vill mig väl men är nog själv rätt otydlig med vad jag vill få ut av en mindre bräda. Därför slänger jag även fram det jag tror att jag vill här och så får vi se vad ni kan hitta på 🙂
a) Jag vill helst köra på en mindre bräda så fort det går för att det är tuffare och alla coola kids gör det. Dessutom känns det lite vådligt när det brallar på med lite sjö med min stora bräda.
b) Jag tror/vill tro att det kommer få mig till att jobba upp mina skills så att vattenstarterna blir 100% så småningom.
c) Jag vill kunna förbättra mina jippar med hjälp av en bräda som är enkel att få runt och som inte blir allt för ostabil.
d) Jag behöver inte köra i 30knop MEN jag vill kunna plana i så lätt vind som möjligt trots mindre bräda.
e) Jag kommer inte tricksa en massa i vattnet men jag gillar när man kan hoppa iväg lite då och då utan att känna sig rädd att slå ihjäl sig för att man har en båt på fötterna. Visar det sig att man lyckas göra något enklare trick i luften med tiden så skulle ju det vara kul men där är jag inte än. Snurra lite segel och olika sorters slag övar jag ju på men det räknas väl knappt om man pratar freestyle.
f) Vågsegling verkar svårt… Där är jag inte än och det känns inte så lockande just nu alls.
g) Kommer i huvudsak ha mitt Curve 5,6 och mitt nyinköpta Cross 6,5 på min framtida bräda. Kanske kompletterar med en 5:a så småningom men min 7,4a kommer jag enbart att ha som worst case senario till min xciteride.Skall jag belysa någon av punkterna som känns viktigt så är det väl att jag inte vill ha större än 6,5 på och komma upp i planing i så låg m/s som möjligt även om brädan sedan går långsammare än andra brädor.
Jag gissar även att den lär hamna mellan 96-108L. Men det vet säkert ni bättre än jag.
Tack alla som hittills varit bussiga och hjälpa mig här i tråden och PM. Det känns skönt med stöd när man bränner pengar på sina intressen. 🙂
