consigliere
Forumsvar skapade
-
Är den här något att drömma om eller blir den för liten för östkustförhållanden så att man suktar efter den i bilen och medan man gråter och riggar sin 135a i vanlig ordning? Jag väger som sagt ganska precis 70kg.
Exocet Cross IV 2013 94 liter (Freestyle/Wave)
Model Cross IV 94
Volume 94 litres
Length 240 cm
Width 60.5 cm
Weight PRO 6.4 kg (+/-6%)
Weight STD 7.6 kg (+/-6%)
Fin Exocet Cross 30 cm Power
Sail size4.0 – 6.8 m2 -
Tack för alla svar hittills. Känns som om prioritetsordningen börjar ta form och så får man se vad man har råd med.
1 ny 6,5a (typ Sailloft Cross)
1 ny 430 RDM med så mkt kol man har råd med (siktar på över 60 iaf)Jag kommer kunna rigga det med befintlig boom (Sailloft 150-200 som mig veterligen verkar vara av den så kallade nya typen vi diskuterat i tråden)
Sedan kommer en massa lull som extra fena, lagningskit och annat man inte vill åka till en ö utan.
Fas två blir nog den där extra brädan… Det är ju trots allt inte så jäkla ofta man får över 8m/s och då finns det ju ingen anledning att köra på en mindre än den jag har. Jag tycker jag jämt står och försöker pumpa igång grejer runt 6-7sträcket. MEN… Om andan faller på och jag råkar hitta tusenlappar i trapphuset så jagar jag då en FreeStyle eller FreeStyleWave mellan 95-108L. Tittar man på butikerna i Sthlm så finns inte mkt av äldre årsmodeller att tillgå och -14 är på tok för dyrt i nuläget. Drar mig för att köpa dingade saker så det blir till att leta om det inte är någon här som sitter på något fint. 🙂
-
Oj Cambers. Det trodde jag var svårkontrollerat och för folk som kommit lite längre. Spanar lite på Sailloft Cross i lämplig storlek. 6.5-7.0-7.5. NPSoulseglet som jag nu har är rätt slitet och har några lagningar i mono’n. Har hört att nyare segel har en bredare range så hur maximerar jag från min Sailloft Curve 5.6 uppåt? (om vi leker att jag inte har RafJet och Soul)
Bom: Tja ja har en sailloftboom av aluminium till mitt lilla segel och den är nog från 2012-13 tror jag men jag vet inte om den har ”en modern kurva eller inte”. Till mitt stora segel har jag en rätt sunkig Local Spirit… Har dock för mig att den är något smalare än Sailloftboomen på mastsidan.
Mast: Har en 400 RDM (fiberspar 65%) till mitt lilla nyare segel. Till de två gamla stora har jag en 460 NP Freeride IMCS25 med lite mindre kol i tror jag.
Hade förövrigt inte tänkt göra mig av med brädan jag har… Mer att när det ändå blåser planing med mitt minsta segel kunna byta till en mindre bräda och se hur det går. Kanske ska köpa till en kortare fena också och experimentera med. (nu 44cm)
-
Reskassan är en annan kassa. Är det märkbart skillnad från nya segel jämfört med mina äldsta två (2001,02)?
Bom med nya kurvan? Det har jag missat helt. Är det också stor skillnad?
@sailortrash: Antal Liter?
-
Sitter ibland på Yxlan och kör i sundet mellan Stämmarsund och tillbaka. Funkar ju ganska bra på Nord och Syd i varje fall. I annat fall är det Brommskärsbrygga som någon nämnde tidigare… Har dock inte varit där ännu.
Det finns fler. Jag tjatade med en kille i vattnet häromdagen som bodde i Stämmarsund som kör där en del. Kommer dock inte på vad han hette men segelnummer SWE301 tror jag bestämt att det var. 🙂
-
tack för en massa bra tips… Ixia låter ju intressant men det ser ut att vara fullbokat i juni-juli vad jag kan se. Guy Cribb skulle ju vara en dröm med tanke på hur många vintertimmar man läst på den sidan, men det verkar ju vara fullt också så det får bli ett senare projekt. Det känns spontant som att jag gärna denna gång åker på någon resa där det dyker upp andra svenskar, så att googla på brittresor skjuter jag nog på någon säsong till. Inget ont om britter men det vore kul att träffa lite surfare från Sverige.
Är inte främmande för Sverige heller. Gotland, Öland och Västkusten… Varför inte. Men jag har inte hittat en komplett lösning där än med boende osv. Exempelvis problemet att jag inte har bil för närvarande.
Jag letar på här… Kommer ni på något så hojta till.
Anders
-
Har skickat ett meddelande till dig.
Tar i gärna emot fler tips o förslag ändå från alla. 🙂
-
Har skickat ett meddelande till dig.
Tar i gärna emot fler tips o förslag ändå från alla. 🙂
-
Då ska jag maila dig… Frågan är hur mycket det blåser där i från mitten juni samt juli? Vore lite segt att att göra en till resa med en veckas stiltje. Men vad vet jag… Gotland kanske är bra blåsigt?
-
Tack för alla fina tips. Ja, jag försökte lära mig vattenstarta när jag var nere i frankrike förra veckan men det blåste nog lite för lite. 🙁 Dessutom har jag fått för mig att det är enklare att träna vattenstart med ett mindre segel än 6.6. De gånger jag har försökt känns det mest som om jag håller på att drunkna i försöket att få vind under seglet.
Som jag har tolkat det av era inlägg bör i alla fall mitt nästa segel ligga mellan 5.6 och 5.8 -
Fyller på i tråden då jag precis var där. (Giens med UCPA)
Precis som Danmcman säger så var där inte så blåsigt när jag var där heller. Hade möjlighet att plana vid kanske 3 pass om jag ville använda mig av segel som inte gick över 6.5. För mig som är självlärd och bara hållit på i en säsong så blev dock resan väldigt nyttig då jag fick tid att träna teknik med ”tips från coachen” hela tiden. En massa varianter på slag och jippar med segel åt alla håll och kanter.
Jag hamnade konstigt nog i den bästa gruppen vilket säger en del om nivån även om jag var bland de sämre i gruppen. I och med att de övriga 6 i min grupp var fransmän så talade instruktören enbart franska. Men med lite ledsna förvirrade ögon så lyckades jag få honom att förklara kortfattat för mig efter varje genomgång. Alla individuella tips fick jag på engelska dock och sista dagen följde instruktören mig i 2 timmar ensam. (Kanske inget man kan hoppas på men det talar iaf om att de verkar kompensera lite om man sitter som ett frågetecken).Jag började hårdträna franska 1 vecka innan och det ska tilläggas att fransmän verkar älska att man försöker förstå och försöker använda den franska man kan. Då blir även de lite duktigare på att försöka sig på att använda den engelska de kan.
Jag åkte ner ensam men träffade på 12 andra svenskar där nere varav 10 av dem vindsurfade och var nybörjare. Om man är nybörjare eller besitter min enkla nivå av en säsong så tycker jag att det är en jättebra resa. Vill man vara säker på att få öva upp skills i fullplanande jippar och/eller redan behärskar att göra snabba slag och kan använda seglet som balans i alla rörelser så kanske man ska åka till något vindsäkrare ställe.
De som kitesurfade var rätt besvikna på den fattiga blåst som var och fick nästan inte ett riktigt pass där det blåste tillräckligt.
Vi hade sol hela veckan men veckan innan var bara regn så kolla prognoserna.
Centret
Maten var kanon. Har aldrig ätit så mycket i hela mitt liv. Har inte varit med UCPA tidigare men de övriga svenskarna åt också drivor… Ost är gott!Boendet:
Enkelt och våningssängar. Åker ni ensamma och får dela rum med främlingar kan det vara bra att ta med ett litet hänglås till klädskåpet. Vill man ha säkerhetsskåp för pass och pengar så kostar det runt 10-15 euro för en vecka.Livet:
Ja man skulle kunna säga att det känns som kollo för vuxna. Jag tror det var ungefär 150 personer på centret som höll på med diverse aktiviteter. De flesta var parisare som antingen åkte helt själv för att hitta nya vänner och uppleva nya saker och andra åkte i med några vänner. Jag trodde att det skulle vara fler svenskar än vad det var. Kvällarna på centret var uppstyrda med diverse aktiviteter som frågesport, disco, karaeoke mm. Lite kollokänsla över det hela och inte alltid så anpassat för icke fransktalande deltagare. Man kanske får anstränga sig lite om man har svårt för kollo-feelingen på momenten. I värsta fall så finns det ju andra ställen utanför centret man kan hänga på.Utrustningen:
Nybörjargrupperna började med rätt stora centerbordsbrädor (hifly) och små segel. Vi som kunde lite grann kunde använda oss av lite fler sorter. Det fanns brädor ner mot 100 liter men det var inte så många. Några 120Liters några 135Liters Men majoriteten låg runt 149Liter med eller utan centerbord. (hifly, Bic, JP) De flesta segel kändes nya och fräscha. (Saverne, NP, Simmer)Jag hade en fantastisk vecka och träffade lite nya trevliga människor. Lärde mig snurra segel åt alla håll och kanter i lättare vindar. Skicka gärna ett PM så kan jag svara på mer om det är något ni undrar över.
-
Nja jag var kanske inte så tydlig även om det står i min profil. JP X-citeride 135L har jag. Har kört en säsong bara och får fortfarande dra rigg om jag ligger ute där jag inte bottnar.
Kan tillägga att jag är ganska lätt kring 70kg. -
Tack svenne!
Har läst lite vad som är skrivet om UCPA av dig och andra redan… Har du någon gissning på hur det är med vind där i v.25-26? -
Ok, nu blev det ingen surfing iaf så jag kan lika gärna laga det.
– Ska jag lämna in det till någon kunnig eller grejjar man såna här skador själv?
Jag har kikat lite på forumet men de som bifogat bilder på sina skador ser så mycket grövre ut än min lilla spricka. Även på den där ”brädlagartantens” hemsida ser skadorna större ut än min. Hur bör jag gå till väga och vad behöver jag ha?Tack för svaren hittills.
-
Tack för tipsen alla! Jag ska göra lite justeringar så får vi se om det går bättre.
