 
						 
			consigliere
Forumsvar skapade
- 
Haha, nu blir jag osäker vad jag höll på med. Dra eller Trycka? Jag vet fan inte. Jag vet att armen var böjd mestadels och att jag var tvungen att kompensera med bakhanden på så vis att hade jag släppt handen hade jag lovat upp i vind. 
- 
Tack tack. Det ska undersökas nästa tur som blir i veckan förhoppningsvis.:) Fast… Hmm, om jag flyttar bak tamparna borde väl det bli ännu mer tryck som jag måste motverka. Jag fick ju som sagt oftast försöka ”lyfta” eller häva fram masten med bakhanden. Jag kanske är helt mors i huvudet? 
- 
Skönt att höra. Jag ligger på typ dag 5 eller 6 totalt sett så nu fick jag något att bita i. Vattenstart har jag inte ens försökt än:) 
- 
Tack för tipsen allihop. Längtar redan ut och hoppas på vind till kommande helg. Tänk om man ändå ägde en bil, vad mycket enklare allt skulle vara att komma ut på vardagarna. 
- 
Mmm ok, det dumma med att jag hade så mycket segel igår var bara att min tid på vattnet blev kort då mjölksyran i armarna satte stopp. Hade nog orkat öva tampar längre med mitt mindre segel.:/ Jag kör på 30′ tampar (vario) och en sittsele som jag tvingar upp så högt jag kan och bomen i axelhöjd men det känns ändå som om det är långt till öglorna… som förövrigt oftast behöver rättas till med handen för de tappat form eller lutar mot seglet. Det kan nog stämma det där med mastfoten, för faktum var att jag tittade på en instruktionsvideo häromdagen och de tipsade om att centrera den 135cm från aktern vilket i mitt fall blev längre fram än vad jag brukar ha den. Ska prova att flytta tillbaka nästa gång igen. /Anders P.S. 
 I den där instruktionsfilmen (Beginner to winner med J. Hall) så förespråkar han att man skall öva i och urkrokning In non-planing conditions Men det kanske är långt ifrån en allmän åsikt?
 D.S.
- 
🙂 Jag såg den funktionen igår när jag letade efter nya telefonnummer till väderstationerna. Bra grej! Nja jag vet inte det är väl kanske bara uppdateringen som skiljer och antal decimaler i vindstyrkan som man föga behöver ändå. Möjligtvis så är det fler stationer än de som finns på smhi som har nummer men jag minns inte så noga. Tror jag hade ett nummer till revengegrundet förut och det finns ju inte på på smhi’s lista. Iofs så surfar man väl sällan där:grin: 
- 
@malteaserr 403712 wrote: Måste säga att mobilt bredband är en bra vän när man sitter och väntar på vind. Just nu är jag i björkvik. Det inge vidare ut, men skam den som ger sig… En liten fråga bara. När ni kollar väderleksrapporter, vilken sajt tycker ni är mest pålitlig. 
 Jag gick efter windguru.com idag och där står det 6-7m/s i björkvik 😡Om någon råkar känna någon lots i stockholmsområdet kan man försöka pumpa ur honom telefonnummer till en hel drös med fyrar. Man ringer dit och så får man exakt vindstyrka från någon form av automatisk telesvar. Uppdateringen tror jag ligger på typ 10 sekunders intervall. Fast det är ju inte direkt någon prognos utan en observation. 
 Någon som har några nummer? Jag hade 2 fyrar förut men de har blivit utbytta:(
- 
Då ska jag nog våga mig dit. Fick sådan mersmak när jag nästan fick i fötterna i stropparna. Jag stod på dem men vågade inte titta ner och än mindre röra dem när jag äntligen hade fin fart.:) Så ser ni en glad amatör på något av dessa ställen med ett teamsegel från NP så hojta gärna till med glada tips för jag kanske inte vågar fråga:) Och jag kör nog på 6,5 seglet även om jag blir underriggad då jag blir så trött av att slita med mitt större segel utan sele. 
- 
Tack för svar och bilder. Jag vågade dra till lite extra och då funkade det bättre. Nu är jag hemma i stan igen och har fyllt hela lägenheten med blöta grejjer. Avundas alla med garage att leka i! Hann med en timmes åkning till igår kväll men i 2-3m/s och orkade inte rigga om till större segel så några hastigheter var det inte frågan om. I en by smattrade det till ordentligt i brädan men det var allt. Hur är det egentligen med alla surfspots kring stockholm som folk skriver om. Vågar man åka dit och göra bort sig eller är det hängsele och stroppar som är ett krav?;) Nä, så menar jag inte… Är det fler än bara jag som inte har kommit i selen ännu som vågar sig dit var nog en mer korrekt fråga? /Anders 
- 
Det jag har står i min profil. det som inte står är väl att jag har en NP mast åxå. Vet dock inte exakt vad den heter just nu men NP mast och NP segel borde ju generera riggningsfakta som stämmer överens med det som står på seglet kan man tycka. Ska prova med mer nedhal imorgon. Dock får jag nog öka på förlängaren mer än vad som står för att lyckas för som det ser ut nu är det typ 2cm max som går att dra innan taljan slår i taljan. 
- 
Fast jag tycker det ser helt rätt ut ur ”fladder synpunkt” och jag har följt alla anvisningar om mastförlängarens inställning. Det enda som inte ser rätt ut är att den nedre lattan går 75% förbi masten och andra går runt 50% förbi masten. Vad jag läst mig till borde det vara 50% på nedre och runt 25% på andra. Det är först nu jag börjar förstå att det är så många trådar om riggning. Verkar vara en hel vetenskap att få allt att klaffa. 
- 
Jag kanske var otydlig men jag menade skruvat in dem till minimum. Dvs. kortat lattorna då borde de ju ha lättare att passera masten. Jag tror iofs att ned eller uthal borde motverka mitt problem men jag trodde det fanns någon ”standardprocedur” dvs. ”har lattorna svårt att passera dra mer i uthal” eller liknande. Tack för övriga tips dock!:) 
- 
Nya tag i blidösundet! 
 Jag och en vän som är lika entusiastisk som jag har kämpat på i går och idag. Vinden har varit varierande men framförallt byig. Jag kan anta att det beror på att vi befinner oss i ett sund. Några nya funderingar…1. Hur klarar ni andra av alla byar. Ibland blåser det allt mellan 5 och 9 in och ut ur byarna vilket är skiitjobbigt. Vad är tricket? Hittills har vi använt oss av modellen att hålla en hand väldigt långt fram på bommen för att kunna släppa taget med bakhanden i byarna men… Då uppstår fråga två! 
 2. Vi får toookpump i armarna och fingrarna orkar knappt hålla kvar i bommen efter ett tag. 2-4 slag a’ 200 m sedan är vi helt slut. Är det bara att haka i selen som gäller eller finns det något annat trick för det känns inte som om vi vågar oss på selen än.
 3. Vi antog att ju längre bak vi vågar hålla bommen desto mer borde man orka… Korrekt? Men då har man ju inte samma kontroll när byarna kommer och får glatt släppa allt och plumsa i.
 Ibland tror vi att byarna är över 9-10m/s och ibland släpper vinden och lägger sig på 4-5m/s.En rolig sak är att vi bägge två fick känna på planing. Min varade i ca 2 sek innan jag inte orkade hålla emot längre. Min kompis klarade säkert 10-15 sek i planing. Vi har fortfarande problem med att kryssa vi kommer längre och längre ner i sundet men nu har vi i alla fall en följescooter som vi turas om att köra när vi har pump i underarmarna. 
 /Anders och Niklas.edit: 6.5m2 segel har vi kört med. 
 edit2: en till fråga. Problem med de två understa lattorna har svårt att rotera runt masten ordentligt. Jag har skruvat in lattskruvarna till max men det verkar fortfarande tufft. Är det mer/minder ned/uthal som gäller då?
- 
Aha, jo jag märkte att flytta foten så att den pekar lite mot nosen hjälpte en del i kombination med att flytta blicken ditt jag vill. Skönt att höra att det är fler som har svårt att flytta bak fötterna i dessa vindstyrkor för det kändes löjligt att stå en halvmeter framför stropparna. Jag har dessvärre heller inte bil utan har brädan liggandes på landstället så jag är även jag rörelsehandikappad. Annars hade jag inte tvekat en sekund att hämta upp dig för att ta en tur. Jag kanske hyr/lånar bil någon dag i sommar så kanske vi kan styra upp något. Tror det vore bra för mig att träffa lite folk som kan mer som kan se vad som är fel. TOM. min morsa, som stod på bryggan och är en halvdassig flerskrovsseglare kunde påpeka mina fel så det hjälper att ha någon som ser en på håll. 
- 
Här var så trevligt så jag reggade mig…. (fortfarande trådskaparen alltså) 
 Skrotade runt bland alla paket i sthlmsområdet och uppfattade detta som det mest prisvärda. Överbevisa mig gärna.http://www.surfbutiken.nu/products.php?cid=35&pid=106 
 (140 med 8,3segel) tänkte jag instinktivt. (borde man ta större bara för att de inte tar någon avgift för det?;))/Anders 

 
								
