 
						 
			copello01
Forumsvar skapade
- 
Formulabrädor är utmanande att segla i 10 m/s. I 4-8 m/s är Formula mycket lättseglat. Det tar 10 minuter att vänja sig vid Formulan. Måhända att någon som endast provat en eller två vändor berättar att Formulan var svårseglad eftersom det känns annurlunda jämfört med smalare brädor. Jag bör tillägga att Formula seglas i planing och om man inte behärskar att segla i stroppar och hängsele är Formula givetvis mycket svårt. 
- 
copello01Medlem3 augusti, 2004 vid 07:20 som svar på: Är det dyrt med det absolut bästa och snabbaste?Ett paket är sålt! 2 kvar 
- 
En viktig sak som inte kommit fram i denna tråd är vikten av att skifta fötterna före seglet. Detta betyder alltså att man för ett ögoblick selgar med seglet på fel håll på den nya kursen 
- 
Hej, Jag seglar i Gislöv 10 km från Beddinge och hjälper dig gärna. Det är inte ett dugg svårt när vinden är lämplig. Det skiljer sig dock något i stans, bomhöjd osv. En tydlig skillnad som jag märker främst när andra ”vanliga” testar min utrustning är att de är ovana vid att behöva pumpa/trycka med framfoten för att komma igång med planingen. Brädan bör nämligen plana innan du kopplar i och ställer dig i stropparna. Hälsningar Sebastian 
- 
http://www.frv.dk/ifm/oceanografi/oceanografi.htm Välj prognoser själland och sedan vind. Klicka sedan fram klockslaget till imorgon. Vi ses imorgon! 
- 
Positiv idé! Jag försöker hitta nackdelar: Nackdelen är att det blir mer trim. Jobbigt att mecka med fena under segling, men och andra sidan är det ju frivilligt. Det kommer även att ställas stora krav på kvalité. Jag vill inte ha en fena som inte sitter där jag vill ha den samt svår att flytta. Några kommer sakna chickenstrappen om den försvinner för den lär väl inte få plats. 
- 
Om du väger under 90 kg skulle jag nog inte välja 12,5. Den enda gången du behöver 12,5 är i absolut gränsvind och då eventuellt på undanvinden under tävling. Jag skulle hellre välja ett mindre segel som komlement till en 11 eller 11,5. Hälsningar Sebastian 
- 
Dra linorna genom rullarna enligt Neilpryde´s manual http://www.neilpryde.com/downloads/downloads_2003_docs/manuals03.php# . Om allt är rätt är det inga linor som korsar varandra. Det nyss gjorda momentet är en central del i en lyckad riggning. 
 Dra ned seglet allt vad du kan för bara händerna. Nu har seglet ca 10 cm kvar till mastfoten. Kontrollera att alla cambers är i. Om den översta inte är i trycker du ena handen i buken på seglet och trycker i cambern med den andra. Om några av de nedre cambers inte är i måste du tyvärr börja om från början.
 Nu behöver du ett verktyg att dra linan med. Linda linan ett par varv runt en pinne eller gör en pålstek och dra med hängselen. För att kunna rigga seglet riktigt är det bra att ha silikonspray eller vaxa in linorna med vax innan du riggar. Innan du drar det sista släpper du först 2 cm för att kunna ta sats allt vad du orkar och dra ner den där extra centimetern. Silikonspray är bra. Låt linorna oljas in genom att släppa och dra några gånger. Det finns även vevar att köpa som monteras på förlängaren.
 Ha skor på dig för att kunna hålla emot när du drar.
- 
Hej Per-Arne, 
 En formulabräda kan egentligen endast seglas i planing. När man inte planar seglar man i survivalmode och väntar på vind. Därför trimmas allt för planing. Det är svårt att säga var du skall ha masten. Vanligtvis när man seglar så små segel som 8,5 blåser det såpass mycket att man måste ha masten långt fram för att brädan inte skall lyfta. När allt trim är inställt på planing och man inte planar hamnar bommen när man seglar i survivalmode i pannhöjd. Likaså är det ömöjligt att stå i stropparna eller ens vara ikopplad i selen.Men! I helgens tävling i sillvik fick vi efter varje avslutad segling kryssa in i den lilla viken utan att plana. Då står man mellan stropparna och masten, lutar brädan lite åt lovart, medan man längtar efter en div 2 bräda med centerbord. Vad gäller ditt segel har jag faktist aldrig sett någon lyckas med att få mer buk uppe i seglet än där nere. Uppe i seglet skall buken vara mycket liten, medans buken är som störst mellan bommen och mastfoten. Kolla på segeltillverkarnas hemsidor och studera gallerierna. Snobben 
- 
Samt Linus A. 
 Mvh
 Zeb
 -Stolt ägare till XXL-
- 
Här är ett förslag som förlänger befintlig mast för 700 spänn. 
 Bigogat.
- 
Jag håller med föregående skibenter. F2 sunset, sedan Mistral Screamer och slutligen den, enligt reklamen, snabbaste serieproducerade brädan någonsin ”Fanatic Mega Jaq”. Vid denna tiden hade det ju funnits bra slalombrädor i drygt 10 år och 1994 borde ju gränsen, precis som reklamen sa, nåtts för hur bra brädor egentligen kunde bli. Varje år skall vi tro att allt blir bättre. Tänk er att vi alla som tror på reklamen inbillar oss att årets prylar är 5% snabbare än föregående års. Annars skulle det väl inte vara värt att köpa nytt? Farten vill jag åt men även mycket annat som exempelvis solen, vattnet, motionen och inte minst gemenskapen på stranden. Jag kräver alltså 5% ökad prestanda, annars köper jag inte nytt. 5 % årlig ökning i prestanda? Då skulle en fartbräda år 2003 gå dubbelt så snabbt som en Mega Jag från 1994, alltå 50 knop i marschfart, och 70 knop för dem som verkligen vill. Mer rimligt är alltså att årets brädor är 1% snabbare än föregående års. Vi måste alla vara medvetna om att vi betalar för max 1% ökad prestande. Detta är helt omotiverat när det är så många andra faktorer som gör att vi valt att ägna oss åt denna sport. Hälsningar 
 Sebastian
- 
Min mor som egentligen är en rar person sa, när jag var liten, att jag skulle iväg och sparka boll, när jag skulle spela fotboll. Detta retade mig på ett sätt som idag är obegripligt. Vidare sa min mor senare när jag började brädsegla att jag skulle ut och skumpa bräda. Sparka boll och skumpa bräda är mycket förnedrande att höra från sin mor i de känsliga tonåren. Om någon ringe och sökte mig 
 kunde de alltså få höra att jag antingen sparkade boll eller skumpade bräda.Brädkörning, brädåkning, brädglidning, brädtrampning, brädsmygning, brädålning, brädhasning, brädskumpning är bara ett sätt för andra människor att underminera värdet av vår sport. 
 Eller är det det när man vill hitta likheter med andra sporter som man vill relatera den egentligen helt ädla sporten vindsurfing med. Jag förstår att en som KÖR motorcross hittar likheter med vindsurfing och likaså kan en rullbrädeÅKARE hitta likheter. Vindsurfing är vad det är:
 En surfbräda med ett segel på.Det heter alltså brädsegling eller vindsurfing. 

 
								
