copello01
Forumsvar skapade
-
OK! Jag beställer en i Rostock för 8000 kr.
Är det någon som vill köpa en Mega JAG, Copello 285, Bic 299 eller en thommen xxl säg till. Bra brädor och dock inte hälften så snabba som Hyper vilket man vill få oss att tro enligt mitt resonemang ovan. -
Är jag som vanligt helt bakom flötet eller är det verkligen en pissnödig site?
-
Jag vill tacka bl a Adde som hjälpt mig att förstå vid en konstant vindhastighet är inte 6,0 dubbelt så stort som 4,0 och även Sebastian som bidrog med följande: ”Om vinden ökar från 5 till 6 m/s ökar trycket mot riggen med 40% när vindhastigheten bara ökat med 20 %”
Nu vet vi alla vad som gäller.’
6m2 är inte dubbelt så stort som 4m2
6m/s är dubbelt så mycket som 4m/s om man vill.
Tack för alla engagerade svar i trådarna om detta ämne.Trevlig helg
-Ursprungsförfattaren till denna vilseledande ämnesöverskrift- -
copello01
Medlem30 oktober, 2002 vid 13:14 som svar på: Är det sant att 6,0 är dubbelt så stort som 4,0?OK
Jag ger mig. Resonemanget håller inte vid konstant vindhastighet.
Men trycket ökar dock med det fyrdubbla när vindhastigheten fördubblas, eller hur? -
copello01
Medlem30 oktober, 2002 vid 12:45 som svar på: Är det sant att 6,0 är dubbelt så stort som 4,0?Energin i luften, precis som energin i all massa fyrdubblas om hastigheten dubblas, dvs trycket ökar med 4 ggr när vindstyrkan fördubblas. Om vinden ökar från 5 till 6 m/s ökar trycket mot riggen med 40% när vindhastigheten bara ökat med 20 %. Därmed basta.
Sebastian -
Håller helt med. Seglar själv en Thommen XXL som rekreation med 9,0. Dock får vi stå ut med det något töntiga beteckningarna som syftar på att det är det största tänkbara, vilket det ju inte är längre.
Funderar ibland över vad som är störst rent metaforiskt, monster, xxl eller beast? -
En stor fena för bra höjdtagning kan bromsa på undanvinden då man inte behöver sidotrycket och då tycker jag inte att en större fena hjälper mot ”suget”. En stor fena på en formula hjälper dock till med lyftet på kryss, speciellt i lätta vindar.
Destu mer det blåser ju mindre fena behövs för att generera ”lyft” och höjdtagning. Därför tror jag inte att det i ditt fall, då det går riktigt fort, hjälper med större fena. Dra istället bak mastfoten och/eller höj bommen något. Flytta eventuellt bak tamparna för att få din tyngdpunkt längre bak på brädan. -
Vem vill ha en tre gånger tyngre mast för att få samma styvhet som kolfiber?
-
Bra sista kommentar. Vi tävlar givetvis även om vem som har en gammal bräda i drift. Jag känner en som var ute i år med en Mistral screamer från 88, men det gälls ju inte att känna någon.
-copello- -
Nu börjar diskussioner snart balla ur.
Jag tycker bara man får svara med funboards byggda före 85, alternativt pråmar från 70-talet.
Jag leder tävlingen med min serieproducerade Chic från 84, 260 lång med ca 70liter. Efter det köpte jag min hittils mest pissnödiga bräda, en Vinta 320 med en rocker likt en bomerang. Styv som en ”vinballe”, mycket ostyv och bångstyrig alltså. Innan dess hade jag en Alto Comet och en Alto S. Första gången jag provade windsurfing var 1982 på en windglider.
-copello- -
Yes, och därför finns sk ”blades”-fenor. Kolla seglet på nuvarande speedrekordhållaren ”Yellow pages”. Sinnessjukt högt och smalt segel. För toppfart gäller inte segelyta utan en perfekt formad smal profil. Likaså kan man se kölarna på moderna kappselglare typ Withbread 60. Kölarna är 8m djupa och masterna är högre än någonsin. Allt handlar om att ha materiel till att hålla starka motorer, dvs höga och smala segel.
-copello-
