cortex
Forumsvar skapade
-
Ok, då missar vi nog varandra eftersom jag drar därifrån på lördag eftermiddag. Ska hålla ögonen öppna efter Zoolander på fredag/lördag iaf. 🙂
/Kaj(Tech)
-
Det ska vi nog kunna fixa… Tror att de flesta LEI-fanatiker kommer att uppskatta Psycho 2′ an ganska mycket.

Jag kommer väl närmast ner till Halmstad i början av maj för en liten demo, så om du har vägarna förbi då så är det ett utmärkt tillfälle. Jag gör ett inlägg på Steffo när datumen är bestämda./Kaj(Tech)
-
Det var inte menat som en påhopp tillbaka heller. Det är bara ren information, inget un-loose med den.

Mest bara en påpekan att moderna foils trivs alldeles utmärkt på vattnet också (å givetvis ännu bättre i luften
).Helt chockerande nog så brukar jag också starta mina foilar och LEI’ar från stranden… bara när det inte finns någon strand att starta från som den andra metoden är bra att ha i bakfickan.
Kan ju bara påpeka att jag gärna kör LEI också för den delen… fast aldrig på snö/is eller i lättvind.
/Kaj(Tech)
-
Japp, det är samma sak för foils också. Tiago i Portugal testade att köra en Titan 18.5 på 60 meter lina… var tydligen *ruggigt* bottendrag (lång powerstroke hjälper ju). Fast det var lite femårsplan över att byta riktning på kiten.

/Kaj(Tech)
-
Svar till:
Svar till:
Alltså allvarligt, om du är ute efter att köra i toklätt vind så är det *inget* som slår en maffig foil. Den kan du dessutom återstarta från vattnet utan att offra en get och svinga en död dront i luften för att åkalla högre makter.
Tänk också på att exempelvis en Titan 21.5 motsvarar en LEI på ca 26-30 kvm…LEI´arna lider för mycket av sin högre vikt och taskiga aerodynamik i svaga vindar (eftersom det inducerade motståndet av bridles är lågt i svaga vindar så tar LEI´ens ”okompletta” vingform överhanden som största problem. I hårdare vindar så ökar det inducerade motståndet av bridle-linorna vilket s.a.s ”kompenserar” att foilens vinge är mycket renare aerodynamiskt och gör fältet jämt mellan foil och LEI).
Det enda minuset är att de är hyffsat dyra i de större storlekarna… men det kostar att ligga på topp.

/Kaj(Tech)
[/ QUOTE ]
Dom blir väl rätt svampiga å goa när dom legat i och blitt lite lagom blöta ???
[/ QUOTE ]
Ehh? Visst om du knatar ut med dem oinflatade och hoppar på dem i vattnet så vattenfylls de ju… då tar det en stund för vinden att pressa ur vattnet när du ska starta.
Om du däremot sätter ner den i vattnet inflate´ad (efter att ha släppt chickeloopen exempelvis) så kommer den att ställa sig på TE rakt downwind och vänta på att du ska starta den. Så länge som det blåser runt 3 m/s eller mer så kommer vattnet att tryckas ut ur skärmen med hjälp av vinden. Så på detta vis kan du ha den parkerad bra jäkla länge om det inte kommer stora vågor och sköljer över den.Jag har startat min Titan 15.5’a från att ha vecklat ut den ouppblåst i vattnet i cirka 5 m/s… funkade fint. Vill se dig ligga och pumpa upp en LEI ute på djupt vatten (pumpen över huvudet?).

Säger inte att detta funkar på alla foils, jag vet att det funkar på alla Titan/Voodoo/Spirit/Psycho2 dock.
/Kaj(Tech)
-
Alltså allvarligt, om du är ute efter att köra i toklätt vind så är det *inget* som slår en maffig foil. Den kan du dessutom återstarta från vattnet utan att offra en get och svinga en död dront i luften för att åkalla högre makter.
Tänk också på att exempelvis en Titan 21.5 motsvarar en LEI på ca 26-30 kvm…LEI´arna lider för mycket av sin högre vikt och taskiga aerodynamik i svaga vindar (eftersom det inducerade motståndet av bridles är lågt i svaga vindar så tar LEI´ens ”okompletta” vingform överhanden som största problem. I hårdare vindar så ökar det inducerade motståndet av bridle-linorna vilket s.a.s ”kompenserar” att foilens vinge är mycket renare aerodynamiskt och gör fältet jämt mellan foil och LEI).
Det enda minuset är att de är hyffsat dyra i de större storlekarna… men det kostar att ligga på topp.

/Kaj(Tech)
-
Svar till:
Rhino2 20kvadr. är väl en av dom ”bästa” (vågar man skriva så här?)lättvindskiterna i alla fall när det gäller bottendrag. Det är en kite med högr AR.
I 4-5 m/sek är den ganska svår att få upp från vattnet (vill inte gärna ramla över på ”rygg”) men det gäller nog alla kites i så låg vind…..
[/ QUOTE ]
Njaaaa, en stor FS-foil får du upp ur vattnet utan problem i 4-5 m/s…
Dessutom är bottendraget i en Titan 21.5 än så länge oöverträffat av någon annan serieproduktionskite.
(Kunde inte låta bli)Men visst är Rhino2´an en väldigt bra lättvindskite… för att vara en LEI.

/Kaj(Tech)
-
Hmm, jag ska ner till Bangkok och jobba nästa vecka… finns det något kite-ställe i ”närheten” (med uthyrning av utrustning, jag ids inte släpa med mig hela klabbet) av Bangkok som funkar?
Samma sak med Hong Kong, någon som vet om det finns där?
/Kaj(Tech)
-
Yepp, jag kör med min både på vatten och snö. Funkar bra. Sedan kan man ju klura över hur snyggt det ser ut med hjälmen över en tjock mössa.

Jag gillar hjälmen förutom en enda liten detalj; spännet skrapar upp hakan/halsen ordentligt när man kör i saltvatten. Snabbt löst med att slänga på en liten fleece-tygbit över spännet iofs (vilket jag har gjort).
/Kaj(Tech)
-
Med en Titan 21.5 eller Psycho 2 21 så kan du köra i 5 m/s utan problem även om du väger 100 pannor eller mer. Du fixar det troligtivs med en Psycho 2 17 också. Går nog t.o.m att hoppa lite smått. Sedan är ju bara frågan hur kul det är…. fast nog fanken slår det att sitta på strandkanten och sura.

Själv har jag dragit ”gränsen” vid Titan 15.5 (och Psycho 2 17 när den kommer) eftersom jag uppskattar att kiten är iaf hyffsat snabb. Fast jag väger ju bara 75 kg iofs./Kaj(Tech)
-
Mina päron bor i Fiskebäckskil så jag brukar vara där iaf ett par veckor varje sommar. Känner till 3-4 stycken som kitesurfar i Fiskebäsckskil med omnejd. Det finns faktiskt en del ganska hyffsade spots (framförallt jämfört med Stockholmspotsen
) i närheten om man kan åka. Nybörjarvänligheten är det lite värre ställd med dock./Kaj(Tech)
-
Finns på http://www.divx.com
Själva codec´en är gratis så det är bara att tanka hem (du hittar den under fliken DivX).
Klart grym film!
/Kaj(Tech)
-
Tja, högtryckscentrum ser ju att att ligga mitt över Skåne… Nice.
-
Alltså, du behöver aldrig ”lägga ner kiten i vattnet” även om du kör på en directional eller mutant.

/Kaj(Tech)