cortex
Forumsvar skapade
-
Jag har iofs hemma… men ska åka iväg 5 imorgon bitti så jag hinner inte skicka dem innan jag åker. Å jag e inte tillbaks förrån på måndag så det blir tajt. Hör med OnTop Windsurfing (http://www.ontopwindsurfing.com) de har troligtvis hemma.
/Kaj(Tech)
-
Precis, funkar lika bra att rulla från andra hållet.
Johan, vad är det för kite du har som bara har öppningar i vingspetsarna (nyfiken)? Låter lite meckigt att få ur luften…När det blåser massor brukar jag ankra kiten i leashen, knata fram och dra kiten i ena vingspetsen mot vinden tills alla linor är slacka. Använder sedan vinden till hjälp för att vika kiten dubbel (dvs jag håller på mitten av kiten och låter den göra en snygg taco automagiskt. Lassar sedan upp snö/sand/harness/whatever på kiten så att den ligger kvar medans jag går och hämtar linor och bom.
Eftersom luften är väck när jag kommer tebax är det bara att sätta igång och rulla ihop kiten från valfritt håll. Oftast tar jag från vingänden och rycker till i kiten ungefär halvvägs och låter den sno runt 180 och lägga sig ”med” vinden. Dvs så att man sitter och rullar ihop kiten med vinden i ryggen sista biten.
Det går riktigt fort att göra på det här viset och jag har gjort det solo utan problem i 12-13 m/s med min Titan 15.5.Varför plockar du loss bommen förresten? Om du packar ihop allt-i-ett så är du garanterat först på vattnet när du ska ut nästa gång. Dessutom slipper du ju stå och trassla upp linor.

/Kaj(Tech)
-
Enklaste sättet är att först vika kiten på mitten så att den ligger med alla birdle-linor i mellan halvorna och med vingspetsarna ihop. Hiva in alla bridles i mitten så att du får en stor ”taco”. Sedan tar du bommen med de upplindade linorna och lägger ute på vingspetsarna. Lämna en liten bit slack i linorna så att du kan lägga linorna en liten bit mitt i kiten (längs med den). Det gör att du inte råkar trä bommen genom linorna av misstag när du sedan packar upp kiten (kolla bilden så förstår du nog hur jag menar).
Rulla sedan kiten runt bommen, när du har rullat in hela kiten så viker du bara ihop kiten runt den bit där bommen ligger. Klart.Angående att få ur luften ur den så beror det ju en del på vilken typ av foil du har. Ex. vis Voodoo/Spirit och Psycho 2 har dragkedjor i vingens framkant som släpper ur all luft på ett par sekunder. De flesta foils brukar ha en dragkedja/velcro som man öppnar för att släppa ur luften…
/Kaj(Tech)
-
Problemet är att du kommer att åka dit på det direkt om du ex.vis tappar din kite så att du skadar någon som går på stranden.
I princip kommer du mer eller mindre att hamna under etiketten ”oaktsamhet” automatiskt eftersom du medvetet höll på med en stor kite nära oskyldigt folk. Sedan är det ju det här med hemförsäkringen. Det är inte alls säkert att det täcks av din hemförsäkring när du har kite´at sönder någon.
Jag är inte duktig på juridik själv men det var en jurist som upplyste mig om att det kunde bli problem. Det är ju just därför andra extrema sporter oftast har en egen försäkring för sina utövare./Kaj(Tech)
Svar till:
Ni gör lite för stor grej av det här. Jag kollade med mitt försäkringsbolag. Har man en tilläggsförsäkring så gäller det för stulen eller bortttappad utrustning. I mitt fall upp till 35 000 kr. Vad gäller om man skulla skada en annan person så den blir invalid eller så. Så är det inte så enkelt som att man skulle få ett miljonskadestånd på sig. För att det skall ske så måste du bli fälld i en domstol / civilmål. Troligen krävs det bevisat att olyckan är förosakad av oaktsamhet. Ett ev skadestånd täcks troligen av din hemförsäkring. Så ta det lugnt flickor och pojkar.
[/ QUOTE ]
-
Fet film som sagt.

Fast eftersom ingen annan har frågat så kan inte jag låta bli….
Hur gick det med snubben på vattencykeln? Hur glad var han?

Fanken, han måste ju fått näsan kortad av kitelinorna.
/Kaj(Tech)
-
Japp, och om man ”bucklar” någon stackars oskyldig strandflanör så kan det handla om miljonbelopp (han/hon bryter ryggen eller något annat otrevligt) = man är skuldsatt resten av livet. Baaaaaad!
/Kaj(Tech)
-
Stöld är väl iofs bra om man kan få täckning för… men den största pilsnern är ju om man är försäkrad mot skador på sig själv och framförallt andra. Det är *där* man kan bli totalt utblottad för resten av sitt miserabla liv om något går snett. 🙁
/Kaj(Tech)
-
Tja, som sagt… ska man köra i lätta vindar och väger mycket så finns det inget som slår en stor Flysurfer. En Titan 21.5 (motsvarar ungefär en 27-30 kvm LEI) och en stor bräda gör att du kan köra tidigare än någon annan (iaf med serieproducerade prylar).
Men ska vi vara realistiska så tror jag att en Fuel 17, Titan 15.5 eller Voodoo 14 + en LFT är rätt ”lagom” som lättvindsalternativ utan att bli svårhanterligt. Iofs kommer ju snart FS Psycho 2 i storlekarna 17 och 21 som också kommer att bli något i hästväg för lättvind… dessutom blir de snabba i styrningen för att vara så stora.
Det handlar ju hela tiden om vart man vill dra gränsen för vad man kallar ”lättvind”. Sedan finns det ju få saker som kräver så mycket teknik som att köra i riktigt lätt vind… dessutom är det ju lagom kul jämfört med att köra i *riktig* vind.

/Kaj(Tech)
-
Tja, frågan är om du från början ska utgå från att du kommer att skaffa minst en kite till i framtiden. I så fall är nog ex. vis en Fuel 17 eller en Voodoo 14 (motsvarar cirka 17 LEI) en bra kite att börja med eftersom du kan komplettera med en Fuel 13 eller Voodoo/Psycho2 10 sedan.
Om du bara ska ha en kite (inte troligt, du kommer snart att vilja ha fler) så är 15 en bra storlek. Problemet är att matcha in en kite till när du ska köpa nästa. Iofs kan du ju köpa två kites till och då funkar 15 bra som mellankite.
Sedan beror det ju mycket på var du ska åka också. Ex. vis så blåser det ju mindre i Stockholmstrakten än på Öland…
Choices, choices.

/Kaj(Tech)
-
He he, 31.5… någon som kommit kortare?
-
Det är inte så väldigt petigt. Alla större märken gör bra kites nuförtiden.
Jag skulle rekommendera en medium-AR kite, du kommer inte att växa ur den de närmaste åren och när du väl har gjort det så har utveckligen gått framåt så pass att du ändå vill ha en ny kite oavsett vad du köper nu.Exempel på kites som funkar fin-fint:
(Börjar med de som KajTech säljer givetvis
):Flysurfer Voodoo
Slingshot Fuel
Naish V4 eller Boxer (om Boxer kommer att tas in till Sverige)Märken jag inte kränger men som säkerligen funkar utmärkt:
Cabrinha, North, Globerider, Takoon, Ocean Rodeo, Peter Lynn, Airrush, F. One, Flexifoil osv… (har säkert missat ett par)
Tror att nästan alla (eller samtliga) har en medium-AR i sitt sortiment i år.
Ett annat tips är att inte köpa något som är större än 17 som LEI om du vill ha kul. Om du å andra sidan är ute efter att köra i riktigt lätt vind (dvs från 4 m/s) så är det Flysurfer som gäller./Kaj(Tech)
-
Mja, ”problemet” är ju att Peter Lynn ARC måste ha sin C-shape för att hålla formen. Dvs du kan inte göra dem plattare (mer vinglik) utan att antingen staga up dem internt med något eller addera bridles.
C-shapen är inte optimal om du vill bygga en så effektiv vinge som möjligt eftersom du hela tiden har ca 1/3 av vingytan som inte tillför något i lyftkraft utan mest genererar luftmotstånd. Så en PL Arc har ungefär samma ”verkningsgrad” som en vanlig LEI på sin vingyta.Å andra sidan kanske man inte ska stirra sig blind på prestanda och effektivitet. En kite kan vara skitkul och helskön även om den inte är optimal i en vindtunnel.

/Kaj(Tech)
-
Japp 4 m/s ska fungera klockrent med din stora Warrior.
Fick du den aldrig att komma upp till klockan 12? I så fall är det nog något som är skumt med din kite.
I lättvind kan man ju pröva med att dra i mittlinan enda tills kiten har kommit upp i zenit, gäller bara att se till att den inte svänger utåt under tiden.
Det låter som att kiten stallar, dvs den är för mycket skotad i för lite vind. Har du bommen så långt från dig som möjligt?Maila mig på kaj@kajtech.nu så kan vi fortsätta ”felsökingen” där istället.
/Kaj(Tech)
-
Hade varit sweet… fast jag tror att problemet är vikt med en sådan lösning eftersom det skulle krävas massor av bladders för att stabilisera en ”mjuk”-vinge tillräckligt för att hålla dess form.
Men med framtida materiel kanske det går, vi får väl hålla tummarna.
Svar till:
Varför inte ta det bästa från foil & LEI & därmed skippa bridles-linorna
Allså: man tillverkar helt enkelt en Bladderfoil.
Fördelar : 1 Inbygda bladders så man slipper en massa bridles & därmed kan skapa en stabil vingprofil
som inte bromsas upp av en massa bridles eller bladders, därför som luftblåsorna är
inbygda & utformade för att passa en önskad vingprofil.
2 Vingprofil som den värsta foil alså dubbelsidig med den rätta vingrofilen.
3 borde kunna vara snabbast i både i lätta & hårda vindar.Nackdelar:1 måste pumpas & tar ungefär lika mycket plats som en vanlig LEI.
2 Går åt lite mer tyg p.g.a både bladder & dubbla sidor.
Slutsats: borde vara ett vinnande konsept. eller?[/ QUOTE ]
-
Foilarna har varit dyrare än LEI´ar ganska länge. Mest beroende på att de görs i mindre serier och att det är *väldigt* mycket fler sömmar på dem = dyra att tillverka.
Däremot så börjar de nu komma ner i samma prisklass som LEI eftersom serierna blivit större.Kolla på http://www.kajtech.nu under kites/Flysurfer för priser. Priserna på Psycho 2 är inte helt spikade ännu men de kommer upp inom ett par veckor. Gissningsvis hamnar Psycho 2 på cirka 1000 kr mer än motsvarande Voodoo.
Kom ihåg att ”räkna om” till LEI-storlek när du jämför priserna, en 10 kvm foil motsvarar ca 12-13 kvm LEI osv.Någon ÅF finns inte ännu nere på västkusten men om någon är sugen på att bli ÅF för Flysurfer där så är det bara att höra av sig.

/Kaj(Tech)