cortex
Forumsvar skapade
-
Hmm, just tjockleken på en profil är iofs viktig *men* å andra sidan så påverkar det ännu mer hur ”ren” profilen är. En foil har en ”riktig” vingform en LEI har bara översidan av vingen rätt. Dessutom släpar en LEI runt på en massa luftmotstånd från sin böjda yta som inte genererar lyftkraft i alla lägen. Givetvis hade det bästa rent aerodynamiskt vara att köra med en solid vinge som inte behöver ha bladders som tar en massa plats och förstör profilen. Lite svårt att uppnå om den inte ska väga alldeles för mycket och därigenom bli värdelös på grund av detta.
Om du tittar på ex vis Psychon´s profil så är den inte speciellt tjock, samma sak med Psycho 2. Dessutom har de bägge två en väldigt ren vingform.
Så när det kommer till vingprofilen så tror iaf jag att foilar är överlägsna, dock släpar ju foilarna runt på en massa bridles (för att just kunna skapa den fina vingprofilen) som genererar en massa luftmotstånd… så i princip är vi nog tillbaka till ruta ett igen; dvs i hård vind så är nog foil och LEI tämligen likvärdiga i luftmotstånd när man slår ihop alla faktorerna.
Dock kommer bridle-linorna nog att bromsa mindre relativt sett i svaga vindar, så det bidrar säkert till att foilar fungerar så bra i lättvind.Voodoo och Psycho 2 har ju nu dessutom ca 30-40% färre bridles än sina föregångare (= mycket mindre luftmotstånd) så det ska bli intressant i år.

/Kaj(Tech)
-
Svar till:
Downwind-launch kan vara riskabla även i vattnet. Jag såg en kille som gjorde det i rätt bra med vind. Till en början såg det bra ut: Han släpades några meter i vattnet, lyftes upp någon meter och förberedde sig att landa på brädan och köra. till hans (och min) stora förvåning så blev han toksläpad upp på stranden istället. Han hann inte lösa utt förrän färden stoppades av att draken parkerade sig i ett träd.
Tydligen hade någon lina snott sig om något, eller trasslat sig på nåt sätt så att när alla linor var sträckta så loopade draken som fan.
Lyckligtvis var det en sandstrand han släpades upp på, och det var draken istället för surfaren som åkte in i trädet, så han klarade sig bra, men det var rätt läskigt att se./Rasmus
[/ QUOTE ]
Japp, som vanligt när man kitesurfar så ska man se till att man har gott om plats downwind (och otrasslade linor). Jag har också sett personer bli släpade rakt upp på land av kites som trasslat sig eller power´at upp när åkaren minst anat det. I just det här fallen var det LEI-kites men kunde lika gärna varit foilar. Dvs det går lika bra att slå ihjäl sig med bägge typerna.

Tvärt emot vad många tror så måste man aldrig launcha en FS-foil rakt downwind. Du kan alltid styra ut den mot ena sidan av fönstret och sedan starta den så att den flyger rakt ut i vindfönsterkanten = minimalt drag. Rekommenderar inte att låta den släpa ut till vindfönsterkanten på land dock eftersom man då sliter hårt på kiten mot underlaget. Betydligt smidigare att lägga kiten ute vid vindfönstret innan man startar den på land i hård vind. På vatten och snö är det chill å andra sidan, där kan man låta kiten glida över underlaget utan att den tar skada.
Personligen brukar jag vatten-starta kiten rakt downwind i alla fall med brädan på fötterna. Den kraft man får när kiten startar använder jag till att komma upp och iväg på brädan. Smidigt men kanske inte något man som nybörjare ska ägna sig åt.
Kolla på http://213.133.110.173/flysurfer/Gallery/view_photo/album01/fs_startlandung/0/ för en film som visar de olika startmetoderna i olika lägen. Det är iofs Titan som visas på filmen men dessa metoder fungerar på alla nyare FS-kites.
/Kaj(Tech)
-
RTFM.

Fanken, är det ingen som läser manualer nu för tiden?

När kiten står i ”startläge” (dvs kl 12 rakt downwind) så står ju vingen nästan 90 grader mot vinden, dvs vinkeln är för stor för att vingen skall generera tillräckligt med lyftkraft. Precis samma sak händer om du lägger en LEI på TE rakt downwind. Om det blåser mycket kommer kiten att starta ändå eftersom den lilla lyftkraft som genereras då kommer att räcka till för att starta kiten. Ta det lugnt vid mycket vind med downwind-launch av din Warrior, den kommer att dra dig över marken. Senare FS-kites är snällare på detta men jag rekommenderar ändå att man launchar i sidan av vindfönstret när det blåser mycket, dvs precis som med en LEI. När man ligger i vattnet är inte detta något problem eftersom man kan släpas downwind ett par meter utan att det gör något.Nåja, hursomhelst… lösningen på problemet var det ju…

Du måste minska vinkeln på vingen mot vinden, dvs dra in depower-strappen (den gula) maximalt och skjut ifrån dig bommen så startar kiten. I riktigt lätt vind så hjälper det massor om man tar tag i mittenlinan (dvs ovanför bommen, lämpligen rakt över depowerstrap-paketet) och drar till kraftigt. Styr ut kiten mot vindfönsterkanten för att minska draget.
Maila mig om du behöver mer tips/hjälp (kaj@kajtech.nu).
/Kaj(Tech)
-
”ukrainska foilen” <-- Nu blev jag seriöst nyfiken!
Vad är det för något? En foil från Ukraina kan jag ju iofs gissa på men lite mer information hade varit kul.
-
Jahapp… inte kan jag låta bli en sådan här tråd.

Kan ju börja med att säga att Nic har nog sagt det mesta som behöver sägas angående foil vs LEI.
Det viktigaste om man ska jämföra foil och LEI är att man JÄMFÖR PRYLAR FRÅN SAMMA GENERATION. Det är alltså inte läge med inlägg av typen ”jag testade polarens MastAir från 1802 och jämförde den mot min BT Nitro 2004…”.
Nu kommer jag bara att uttala mig om Flysurfer eftersom jag inte kört exempelvis Ozone Frenzy. Frenzy´n har ju en fin-fin ”track-record” inom snowkitetävlingssammanhang så det finns ingen anledning att tvivla på den.När det gäller lättvind så *är* foils överlägset. Mest p.g.a den låga vikten och smidigare relaunch-system. Tänkt dessutom på att ex. vis en Titan 15.5 motsvarar ca 20 kvm LEI. En Titan 21.5 motsvarar ca 27-30 kvm. LEI. Visst är de stora foilarna ganska långsamma men inte om man tar hänsyn till vilken storlek de motsvarar, dvs en 30 kvm LEI är inte heller så snabb.
Min personliga favorit i lättvind är Titan 15.5 eftersom den har en suverän wind-range (håller den lätt i 10 m/s), snabb för sin storlek (jag har gjort *riktig* kiteloop med den) och hoppar högt även i ganska lätt vind.
När det gäller ”snabbhet” att svänga kitsen så har det också hänt mycket på den fronten. Om jag jämför ex. vis en Naish X3 12 och en Flysurfer Voodoo 10 (motsvarar ca 12-13 kvm LEI) i 11 m/s så svänger Voodoo´n minst lika snabbt.
(Obs! när du testar hur snabbt en foil svänger så ska du alltid sticka ut och åka med den, inte stå på stranden.)
Dessutom är Voodoo´n betydligt mera lättsvängd, du behöver inte alls använda samma kraft när du drar i bommen.Psycho 2 som är här om cirka en månad kommer ytterligare att pusha foils framåt i prestanda.
Voodoo/Spirit är ju medium-ar precis som Naish Aero II eller Cabrinha CO2. Psycho 2 däremot är high-ar och kommer nog att förändra en hel del folks uppfattning om foils. Dessutom kommer Psycho 2 i storlekar ända upp till 21… så det ska bli klart intressant.För att sammanfatta det hela; både LEI och Foil har nu nått den grad av utveckling att de i små- och medium-storlekar inte ska vara snabbare om man fortfarande vill kunna ha kontroll. Det är i lättvind som det fortfarande finns utvecklingspotetial på just den fronten… Fast Psycho 2 kommer nog ett stort steg närmare ”snabba” kites även i lättvind.
/Kaj(Tech)
-
Nope, jag tar samma pris för Waist och Waist-Seat. Tror de flesta andra gör likadant.
Själv kör jag med Waist-Seat eftersom jag är en bekväm jäkel.
/Kaj(Tech)
-
De nya FS-kitesen Voodoo/Spirit och Psycho II har dessutom dragkedjor på framkantren som gör att du kan välja om du vill köra dem som open- eller closed-celled. På vintern är det ibland en fördel med öppna celler…
(Voodoo/Spirit och Psycho II har dessutom en hög med andra features som inte fanns på de tidigare FS-kite´arna. Som ett plus svänger de väääldigt mycket fortare och lättare än tidigare modeller)/Kaj(Tech)
-
Om man vill slippa välja så finns ju annars Darkrider Seat-Waist, den har ger samma tyngdpunkt som en vanlig midjesele men samtidigt hindrar sitt-delen den för att åka upp mot revbenen.
Dessutom kan man alltid klippa bort ”blöjan” om man inte vill ha den där… då får man en midjesele (eftersom midjedelen är identiskt med den som sitter på DR Waist)./Kaj(Tech)
-
Generellt tror jag moderna kites (både foil och LEI) numer tål kyla betydligt bättre än de gjorde för bara ett par år sedan… mycket beroende på att tillverkarna av kites som främst skulle användas på vatten inte hade fått upp ögonen för att sporten var stor även på vintern. Nu står det ju ”snowkite attachment points” (dvs fästen för en femte lina) på var och varannan kite.
BTW, håller med Lars om att vi (dvs KajTech och Dacon) är inne på samma linje om vad som fungerar när. Så det blir ingen fajt om den saken. Har däremot ingen takbox på bilen så för min del hade det blivit en hel del pumpande.

/Kaj(Tech)
-
Ok, om vi säger att prestandamässigt så är det ingen skillnad mellan foil och LEI på snö. Nöjd då?

Däremot tycker iaf jag att det *inte* är kul och hålla på med pump och ventiler när det är -10. Inte nog med att man fryser fingrarna av sig… det tar massor av tid också. Som ”added-bonus” så behöver man en femte lina på en LEI (såvida man inte kör med Cabrinha och RECON eller Wipika med extra-bridles) för att kunna starta om den på snö inom rimlig tid. Så om man slår ihop dessa aspekter så tycker iaf jag att foil är betydligt mer lätthanterligt på snö än LEI-kites.
/Kaj(Tech)
-
Definitivt! Bara att du hör av dig om du har fler frågor.
/Kaj(Tech)
-
Alltså, dra din QR *först*. Kiten ställer sig då i safety-läge. Om du vill döda den kraft som finns kvar i kiten så tar du tag i ena leader-linan (utan att vara ihakad i chicken-loopen eller hålla i bommen) och halar in den tills kiten ”flaggar” (1 – 1.5 meter).
Oavsett vilken kite du använder ska du aldrig kite´a så nära land/hårda objekt downwind att du kan råka illa ut vid en kraftig vindby. Ha *alltid* massor av plats downwind.
Och igen, normalt behöver du ju inte använda PSS. Oftast är man uppe och iväg mycket snabbare än med ett traditionellt leash-system (typ Naish) utan att behöva använda PSS.PSS är dock grymme-bra om man exempelvis vill hala in sin kite i vattnet och simma in (om det ex. vis inte finns någonstans att landa).
/Kaj(Tech)
-
En renodlad wakeboard är jobbig att hålla på kant i långa sträckor dessutom gör dess rocker att den har högt motstånd genom vattnet även när du planar.
BTW, känns lite märkligt att folk bara säger åt dig att kolla på LEI (dvs kites du pumpar upp). En modern foil är klockren att börja med så kolla runt lite innan du bestämmer dig. Dessutom så funkar foils bättre än LEI på vintern.
Eftersom jag säljer Flysurfer (iofs säljer jag Naish och Slingshot också) så kan jag varmt rekommendera Flysurfer Voodoo eller Spirit som en perfekt kite att utvecklas med på vatten och land. Lättare att återstarta från vattnet än en LEI och betydligt tåligare./Kaj(Tech)
http://www.kajtech.nu -
RTFM!

Din Titan har PSS (Pull Stop System) precis som alla andra Titaner, Voodoo´sar och Psycho 2´or. När du ligger och plaskar i vattnet och vill döda all kraft i draken så tar du tag i ena leader-linan och drar in den 1 – 1.5 meter. Kiten lägger sig då platt med vingspetsen mot vinden = väääldigt lite drag. Håll kvar i linan så länge du vill ha draken liggandes.
Däremot är det ju inget man behöver göra om man missat en handle-pass eftersom man troligen vill starta på direkten igen.
När man har brädan på fötterna är det ju clever att använda dragkraften man får när man startar kiten till att komma upp och iväg på brädan.En sak som man bör tänka på är att om man aktiverar PSS på land i hård vind så kan kiten börja ”rulla” (eftersom den inte har en mysig vattenyta att klibba fast i) och ge en del trassel som gör det svårt att återstarta kiten snabbt i värsta fall. Så använd PSS i hård vind på land bara om du verkligen behöver det. Om det är sista landningen för dagen så spelar det ju iofs ingen roll.
Tanka hem den nya manulen från Flysurfer.de, där hittar du bra förklaringar på PSS och andra features./Kaj(Tech)
-
Flysurfers system funkar väldigt bra till detta. När du släpper/tappar bom och chickenloop så ställer sig kiten i ”väntläge” rakt downwind. För att starta kiten så tar du hem bommen och hakar fast chickenloopen igen, kiten startar direkt.
Recon är i mångt om mycket samma system som Flysurfers rototleash men anpassat till LEI.Jag är själv inte duktig nog för att ge mig på handlepass men Tiago (FS-importör i Portugal) som är väldigt duktig tycker att systemet fungerar klockrent. Han gör handlepasses och kiteloops i parti och minut.
/Kaj(Tech)