Forumsvar skapade

Sida 106 av 114
  • cortex

Medlem
    9 januari, 2004 vid 12:16 som svar på: Snow kiting i sthlm, var?

Vad är det för bräda???
    Ring mig på 0708-306020, gärna nu om du har tid eftersom jag har gett mig fanken på att få tag i en bräda idag. Om cirka 45 minuter ringer en annan snubbe som vill kränga en bräda till mig så det är ju bra om du ringt innan dess.
    Givetvis fixar vi en demokörning med Voodoo’n… är iofs inte så sugen på att byta den mot en BT 17. cool.gif

/Kaj(Tech)

• cortex

Medlem
    9 januari, 2004 vid 11:57 som svar på: Snow kiting i sthlm, var?

Lite dyrt med 4500 för att vara en bräda som ska åkas med över stock och sten. 🙂
    Hmm, funkar en Salomon Shade 160? Har hittat ett par sådana som ligger runt 2 kkr. Kan det vara något? Driver verkar vara lite ”directional” så det kanske inte är så bra. Eller?
    Eftersom jag vet mer eller mindre nada om snowboards så känns det lite som en djungel (jag har alltid varit en inbiten skidfantast).

/Kaj(Tech)

• cortex

Medlem
    9 januari, 2004 vid 10:32 som svar på: Snow kiting i sthlm, var?

BTW, funkar en Salomon Driver som kitesnowboard??? Dvs är den tillräckligt bred och kan man sätta bindingarna i mitten på brädan?

/Kaj(Tech)

• cortex

Medlem
    9 januari, 2004 vid 10:18 som svar på: Snow kiting i sthlm, var?

Perfekt, då kan du ju kränga 159’an till mig för n billig penning. 🙂
    Jag är också på jakt efter en beggad snowboard. Verkar som om det största problemet är att få tag i en bräda som är tillräckligt bred… (så man inte släpar i med hälarna/tårna).

/Kaj

• cortex

Medlem
    8 januari, 2004 vid 21:33 som svar på: vad gör ni nu?…

Waaaaaaay ahead of you. cool.gif

• cortex

Medlem
    8 januari, 2004 vid 21:31 som svar på: Snow kiting i sthlm, var?

Då fixar vi det så klart. Maila mig på kaj@kajtech.nu så kan vi bestämma tid och plats för en demokörning.
    Angående stabiltet så är den väldigt stabil, den slår Titanen såvitt jag märkt. Den är snabbstyrd och du kan själv ställa in hur mycket tryck du vill ha i bommen (dvs allt från nästan pressureless som Warriorn hade till full feedback a’ la’ X3) samt hur mycket camber du vill att kiten ska ha.
    Eftersom kiten precis börjat komma ut på marknaden så finns det inte så många reviews ännu. Jag har hittat en på engelska hittils:
    http://www.foils.nl/phpbb2/viewtopic.php?t=307
    Det finns en del på tyska annars…

Du får tag i dem hos KajTech. smirk.gif
    Kolla på [url=”http://www.kajtech.nu.”]www.kajtech.nu.[/url]

/Kaj(Tech)

• cortex

Medlem
    7 januari, 2004 vid 22:14 som svar på: Snow kiting i sthlm, var?

Tja, eftersom du bor i Sthm så är det ju lätt fixat om du vill testa en Voodoo. Jag finns ju i Uppsala och pendlar dessutom varje dag till Stockholm, så det är bara att dra ett mail till mig om du är sugen.

Kan dessutom rekommendera alla snowkite-sugna Stockholmare att åka till Uppsala om det blåser (kolla det först). Det finns oftast betydligt mer snö här och gott om plats att köra på.
    Den här sidan är bra att kolla på:
    http://www.uppsalafk.com/motor/uppsala.htm
    Om vissa av tabell-bilderna inte laddas så hamra på reload. Väderstationen kan bara hantera ett par requests åt gången och den storknar när det är för många som vill ha info.

/Kaj(Tech)

• cortex

Medlem
    7 januari, 2004 vid 09:28 som svar på: is skruv

Jag kör med en rysk is-skruv som fungerar kanonbra. Har för mig att jag gav en hundring för den. Dessvärre är det nog hopplöst att få tag i fler. frown.gif
    Hur som helst så fungerar is-skruvarna klockrent, man får fast dem på nolltid och de håller utan problem en rejäl foil eller LEI.

Om man kör på samma spot ofta så kan man ju annars plocka med sig en stadig pinne + isborr och s.a.s montera en permanent ankringsplats. Fastfrusna bojar, bryggnockar osv funkar också bra. Däremot hjälper det ju inte när man är mitt ute på en is, då är det is-skruv som gäller.

/Kaj(Tech)

• cortex

Medlem
    6 januari, 2004 vid 21:16 som svar på: Snow kiting i sthlm, var?

Å jag kontrar som vanligt med Flysurfer Voodoo… cool.gif
    Den är ”både och” eftersom man kan öppna två zippers på LE’n och därmed göra om den till en open celled kite. Voodoo funkar lika bra på vintern som på sommaren och är en baggis att återstarta ur vatten.
    FS Psycho är en kul kite om man kan med den, den som kan hantera den hoppar nog högre och längre än det mesta. Dock har utveckligen gått framåt en hel del när det gäller stabilitet, användbarhet och snabbhet sedan Psycho’n. Om man är ute efter högprestanda så kan man vänta ca 2 månader så kommer Psycho II. Annars är Voodoo en perfekt all-round-kite som har alla de senaste ”features’en” inom ram-air.

/Kaj(Tech)

• cortex

Medlem
    4 januari, 2004 vid 23:19 som svar på: Årets första surfning?

Å jag var ute och snowkiteade på samma fält som Mav körde på förra veckan. Det blåste bara 3 m/s (3.5 i byarna) men man fick upp hyffsad fart med Titan 15.5’an + slalomlagg iaf. Surt bara att det inte var tillräckligt för att hoppa högre än någon meter. frown.gif
    Fast å andra sidan är 3 m/s det mesta det har blåst på bra länge… så abstinensen gjorde att jag hade kul iaf. grin.gif
    Dessutom är det alltid kul att plöja fram genom puder, även om det inte är så tjockt.

Det kom förbi en snubbe från Uppsala Nya Tidning och plåtade när jag höll på också… andra gången medierna hoppar på en ”oskyldig” kiteare på det där fältet, förra gången hamnade ju Mav i ABC-nytt.
    Vi får väl kalla fältet för FoF, Field of Fame. cool.gif
    (Det slår ju iaf ”fältet brevid ikea, mellan elledningen och järnvägen”)

Jag ska tanka ut min kamera imorgon; om det är några hyffsade bilder så lägger jag upp dem.

G’natt!

/Kaj(Tech)

• cortex

Medlem
    3 januari, 2004 vid 21:18 som svar på: Micke, hur många timmar tar det för

Men… är det inte jobbigt att köra med ihoprullade segel??? grin.gif grin.gif
    (Sorry, kunde inte låta bli… jag har alldeles för kass humor för mitt eget bästa wink.gif)

/Kaj

• cortex

Medlem
    3 januari, 2004 vid 21:14 som svar på: Kite-Sele

Eller också köper du en Darkrider Waist-Seat och får det bästa från bägge världar. Den är lika bekväm som en sittsele men ger samma tyngdpunkt som en midjesele.
    Jag kör själv med Darkrider Waist-Seat och gillar den skarpt!
    Om du tvunget vill ha den som enbart Waist (dvs midjesele) så finns den som sådan också.
    Fast lyssna inte bara på mig, jag kränger ju dem… finns säkert andra här på listan som är nöjda Darkrider-åkare (hoppas jag). wink.gif

/Kaj(Tech)

• cortex

Medlem
    3 januari, 2004 vid 10:52 som svar på: Micke, hur många timmar tar det för

Skethäftigt nästa gång man ska ut och köra… och det är minusgrader… Man får ha med sig en varmluftspistol för att kunna veckla ut kiten. grin.gif grin.gif

/Kaj(Tech)

• cortex

Medlem
    2 januari, 2004 vid 17:29 som svar på: Micke, hur många timmar tar det för

Hmm, borde ju funka… bara det inte blir för varmt precis vid utblåset så man smälter kiten. Det behövs inte särskilt mycket luftflöde för att hålla en foil uppblåst, däremot vill man ju ha hyffsat bra tryck om man ska öppna ute i vingspetsarna och få rejäl cirkulation på luften. Så mer luft är nog bättre än varm luft.

/Kaj

• cortex

Medlem
    2 januari, 2004 vid 17:22 som svar på: Micke, hur många timmar tar det för

Ähh, bara man inte låter det ligga så länge att det möglar så funkar det. Å andra sidan kan man torka ur även en riktigt stor foil ganska snabbt med ex. vis en dammsugare som man kan ändra från sug till blås. Bara att sätta in dammsugarslangen i luftutsläppet på trailing-edge och säkra den med ett gummiband. Öppna upp dräneringshålen i vingtipparna så får du bra cirkulation på luften. Har man en stor foil så behöver man iofs en massa plats eftersom kiten kommer att bli fullstor på ett kick. cool.gif
    Såg att någon hade byggt sig en liten ”luftpump” med en badrumsfläkt och en bit byggplast omgjort till en luftslang. Bra mycket tystare än en dammsugare. Funkar säkert bra det med.
    Själv har jag gjort så att jag satt upp 5 st målarklämmor (modell stora klädnypor) på garageväggen där jag hänger upp kiten på tork i ett par dagar. Eftersom den inte hänger ivägen så får den torka när den känner för det. Använder detta till både foils och inflatos.

/Kaj

Sida 106 av 114
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications