cortex
Forumsvar skapade
-
Kolla på http://213.133.110.173/flysurfer/Glider/?op=showData&glid=7&iframe=1&width=650
Där har du windrange för de olika storlekarna. Det där med att välja storlek är ju lite knepigt, det beror ju helt på vilka vindar som är vanligast där du bor… Men gissningsvis är det 10 du skall välja om du vill få flest körbara dagar. På vatten håller du nog 10’an i 13-14 m/s utan några större problem om du är duktig. Kortar du linorna så fixar man nog mer också. BTW, skrik till om du vill ha en Spirit 10’a så kan jag försöka få med den i nästa veckas leverans från Tyskland (nästan alla kites som kommer till Sverige nästa vecka har blivit uppbokade).
/Kaj(Tech)
-
Japp, open-cell har en del klara fördelar på vintern. När du öppnar dragkedjorna på Voodoo/Spirit så blir kiten open-celled. Det är väldigt smidigt att packa ihop den med öppna dragkedjor (testade idag). 😉
Jag lade precis upp priser och info på en massa 2004-produkter på KajTech-hemsidan, bl.a Voodoo och Spirit. Zappa dit och kolla vetja.

/Kaj(Tech)
-
Och ett Gott Nytt År från Kaj(Tech) också då… hemsidan kommer att uppdateras imorgon kväll med massor av nytt ”godis”.
Ha en ”lagom” blöt kväll!
/Kaj
-
He he, du kanske ska köra med kites som inte är lika tunga för armarna som X3:an?

Antar att ni har det gott i övrigt, här i Uppsala har vi precis fått tillbaka snön så nu är det bara vind som saknas för att det ska bli snowkite-bonanza.Hälsa!
/Kaj
-
Jag har bara hunnit testa Voodoo 10’an i ca 1,5 m/s ännu så jag kan inte ge dig något vidare bra utlåtande ännu, men jag återkommer så snart jag hunnit köra den ”på riktigt”.
Fördelen med Voodoo jämfört med Frenzy’n är att Voodoo’n fungerar perfekt på sommaren också, det är inga problem att vattenstarta den även efter att den legat i drickat ett bra tag. Eftersom Frenzyn har öppna celler så är det simtur som gäller om du sätter den i vattnet. Voodoo’n är ju ”closed cell” dvs en stängd vinge (det är därför den går att vattenstarta) vilket inte nödvändigtvis är bra på vintern… *men* Voodoo’n har även två rejäla dragkedjor på leading-edge som man öppnar vid körning på land/snö så att den får fördelarna från en ”open cell” foil. Ganska så nice.
Rek. utpris på Voodoo 10 är 10 800 kr komplett. Om man vill vara lite ”ekonomiskt effektiv” så finns ju även Spirit 10 för 9400 kr komplett.
Skillnaden på Spirit och Voodoo är att Spirit har alu-bom, lite färre färger på foilen samt ett 20% tyngre materiel som dock är lika starkt som Voodoo’ns.
Kolla på http://www.nakshop.no det finns en film med Voodoo/Spirit som kan vara kul att titta på.BTW, lyssna inte alltför mycket på mig; jag är ju partisk.

Kajtech’s hemsida kommer att bli uppdaterad med Voodoo/Spirit-info (och en massa annat nytt) den 1/1-04. Så surfa dit och kolla efter nyår.
/Kaj(Tech)
-
Kallt? Pfffff, tunnisar… det finns ju inte ens någon snö med på era bilder.

Här kommer ett par bilder från dagens (försök) till surf i Uppsala, det blev endast ett par repor av Frostieman eftersom vinden var byigare än allt annat jag/vi upplevt. Fick bl.a uppleva vad som händer när vinden helt plötsligt får för sig att blåsa 8 m/s i motsatt riktning mot vad den skulle göra. Vinden vred alltså 180 grader på ca 2 sekunder och sedan tillbaka igen. Fy fan vad läskigt. Det var precis som om någon tog tag i kiten, vände den 180 grader och slet den ”bakåt”. Jag lyfte en bra bit upp i luften och flög baklänges. Jackade ur QR’en direkt så att jag och kiten damp ner. På krasch-bilden nedan ser man hur jag springer som fan mot kiten för att stoppa den… observera att jag springer absolut spikrakt mot vinden, kolla sedan på hur kiten och linorna ligger. Helt sanslöst när vinden vänder 180 grader så där utan vidare och med sådan styrka…
Orkar inte sampla ner bilderna till ”Steffo-storlek” så kolla under:
http://www.kajplatsen.nu/kite/windshift/Har inte sett något liknande sedan en ovanligt jobbig dag fjällflygandes i Pirttivuopio… fast då såg man iaf rotor-molnet.

/Kaj(Tech)
-
Nice. Körde du på samma ställe som i förrgår?
Det lär ju vara sista åkningen på ett tag, nu töar ju all snö bort.
/Kaj(Tech)
-
Grattis på födelsedagen då!

Hann du ut och köra idag? Borde ha varit schysst tryck… jag hann inte ut tyvärr. Rätt surt att alltihop börjat töa bort.God Jul på er allihop!
/Kaj(Tech)
-
Det blåste inte ett smack idag… fast det skull bli bättre imorgon (har vi hört den förr?).
Frågan är ju bara om man kan smita undan släkten imorgon, inte så troligt./Kaj(Tech)
-
Det är fältet som ligger utmed gamla Stockholmsvägen på vänster sida, precis efter IKEA. Slå mig en pling imorgon om du vill med, jag och Froste sticker ut vid 12.30 ungefär.
Och, jo, som sagt; det var inte direkt för lite kraft i 15.5’an idag.

Pyro, ääähh. Man får väl hoppa över å-eländet istället.

/Kaj(Tech)
-
Mav din linslus… du var med i ABC-nytt alldeles nyss.

Det var ett långt reportage om snöovädret i Uppland på TV2 för 5 minuter sedan, de avslutade det hela med att visa typ 10-20 sekunder snowkite… starring Mav. Coolt va?
/Kaj(Tech)
-
Tjena Jalle (och andra)!
Hann inte höra av mig till andra om att sticka ut och köra eftersom jag har mina päron på besök vilket gjorde att det fick bli en kort session… så där lagom poppis när man drog iväg.

Jag var där Mav beskrev; dvs precis norr om ån som rinner förbi ovanför Vilan samt väster om järnvägen. Normalt är denna spot väldigt bra men det har blåst bort lite väl mycket snö på åkrarna idag. Så det var tunt med snö på de åkrar som var plöjda… Fast det blev inga större märken i skidorna som tur var. 8)
Dessvärre har jag bara en Titan 15.5 hemma tills nästa leverans kommer; man kan ju säga att jag var *fett* jävla överriggad! När det brallade i med en 10-11 m/s så var det svårt att hålla ner kraften eftersom det bara låg pudersnö lite här och var. Däremellan var det is/skare = inget grepp alls. Höll på att hamna i ån en gång.
Ruggig tur att det finns så mycket depower som det gör på Titanen.Men kul var det.
Jag tänkte sticka ut imorgon också, fast då blir det nog på det fält som Mav körde på idag. Det verkar som om snön låg kvar betydligt bättre på det fältet. Dessutom ska det blåsa mindre imorgon.
Den spot jag kör på kan man ta sig till med ett gäng olika bussar, bl.a 22, 24, 5 och 54. Bara att hoppa av vid Kuggebro och knata 150 meter (det är väl ca 900 m till den spot Mav körde på idag). Bussarna går från andra sidan Kungsgatan i förhållande till Uppsala C, dvs rakt över gatan från stationen.
/Kaj(Tech)
-
Nä men i Uppsala blir det *nu* samt imorgon. Det ligger en halv meter snö här nu. Wooohoo! 🙂
/Kajsomspringerutochbörjarriggainom10minuter
-
Moderna foils och LEI’ar är mer lika än vad folk tror. I slutändan handlar det bara om vad man föredrar personligen.
Så det enda vettiga sättet att ta reda på vad du vill ha är att testa.När det gäller svänghastighet, vattenstarter osv så finns det system i bägge världarna som motsvarar varandra… ex. vis är funktionen av Cabrinhas RECON en ren kopia av vad som funnits på Flysurfers kites ett bra tag.
När/om du ska testa en foil se då till att få prova något som verkligen tillhör den nya generationen eftersom det är jätteskillnad mot äldre foils.
Jag kör både foils och inflatos och jag ser ingen anledning till att benhårt välja antingen det ena eller andra. Förutom i två lägen; i lättvind och på land/snö är foilar överlägsna./Kaj(Tech)
-
Ähh, vi foil-nissar är väl hyffsat normala.
I alla fall om man jämför med er die-hard-inflato-dårar:http://www.martinshop.se/product_info.php/products_id/4071?osCsid=f25897607dc72a7f6a4ff3d51613f69d
Real men don’t use inflatable toys! He he…

/Kaj(Tech)