cortex
Forumsvar skapade
-
> (och så kör man FlySurfer och slipper den 5:e linan)
Precis!

/Kaj(Tech)
-
Oftast så täcks inte kitesurfing i din hemförsäkring. Mao bäst att kolla upp. Dessutom kan det ju vara ”smart” att säga att man var ute och surfade om någon på akuten frågar.

Det jag ser som det största problemet är om man skulle råka skada/döda någon annan. Då är man fetkokt, inte bara på det personliga planet men också ekonomiskt. Inte kul att leva på existensminimum resten av livet för att ens kite slet sig och hade ihjäl någon stackare 2 mil bort.
Det är därför vi *måste* försöka få till någon typ av kitesurfing-försäkring. Engelsmännen (BKSA) verkar ha en sådan som fungerar fint… om man är engelsk medborgare. Jag har försökt få kontakt med han som är försäkringsansvarig i BKSA ett antal gånger utan att lyckas.
Hade ju varit bra om man kunde få reda på vilket bolag de använder och vilka villkor som gäller när man sedan försöker ta upp det med något bolag här hemma.
Tyvärr verkar som om han ignorerar mina mail.
/Kaj(Tech)
-
Det funkar nog fin-fint. Sätt dit en femte lina om du vill kunna starta om kiten, annars kan man ju alltid ta med en polare som kutar.

Se bara till att inte sätta kiten med full sula i backen så går det nog bra.BTW, kör inte när det är allt för kallt… inflatos blir sköra då.
/Kaj(Tech)
-
De spelade dessutom in den i jäkligt kass vind. Ska bli kul att se vad de kokar ihop när de har lite bättre flyt med vinden nere i Djerba.

/Kaj(Tech)
-
Hmm, problemet med en pinne i chicken-loopen är att det långt ifrån är 100% säkert att det sitter kvar vid en wipeout. Alla system jag testat med pinne i loopen har någon gång lyckats krångla sig loss utan att man vill det.
Å andra sidan är det ju enkelt att plocka väck loopen, dra dit en stålring och sedan haka i kiten i sitt Wichard istället. Fast det hade nog inte skadat med en extra säkring i vilket fall.Recon i övrigt verkar bra, äntligen ett system på inflatos som liknar Flysurfers. 🙂
/Kaj(Tech)
-
Jag kör med U60’n. Klart kul kamera som inte är särskilt dyr.

Kolla på http://www.kajtech.nu/gallery för lite exempel på bilder tagna med kameran.
Inte någon proffskamera på något vis men billig och slagtålig nog för att man ska våga ha den med sig på sina äventyr./Kaj(Tech)
-
En sak man borde göra är att samla ihop ett gäng och dra till Geilo den 28 mars – 6 april då en av deltävlingarna i snowkite Worldcup’en körs. Lär ju rocka lite.

Annars är ett hett tips för Stockholmare att dra till Uppsala och snowkite’a eftersom det är mycket snösäkrare. Den klimatologiska snögränsen går tydligen någonstans runt Knivsta har jag fått förklarat för mig.

Hur som helst brukar det vara bättre isar och mer snö i Uppsala än i Sthm på vintern.Ligger lite snö redan nu… men inte ens i närheten av så mycket som behövs för att kunna åka på den. Men om 2-3 veckor borde det funka.
/Kaj(Tech)
-
Maui-Magic (Mystic) har en spreaderbar-pad som passar till de flesta selar. Den skyddar revbenen mot spreaderbars som försöker smula sönder dem.

Jag får förhoppningsvis hem sådana på lager i mellandagarna -> leverans i vecka 1.
De kommer att kosta 199 kr så det är ju ingen större investering./Kaj(Tech)
-
Den kite på marknaden som har störst och effektivast depower är troligtvis Flysurfer Psycho… den har en depower-ratio på 4:1!!!
Iofs har den kiten en del andra egenskaper som inte gör den direkt lättkörd… men depower i mängder har den!

/Kaj(Tech)
-
Jag har precis kört en vecka nere i Safaga med 2004 års Darkrider Waist-Seat. Jag kommer aldrig att gå tillbaka till min gamla Naish-sele.

Darkrider är tok-bekväm och smidig.Jag har några stycken på lager, så hör av dig om du är intresserad.
/Kaj(Tech)
-
-
cortex
Medlem29 november, 2003 vid 16:47 som svar på: GOLDEN GLOBE AWARDS För fulaste svenska kitesitenTackar, tackar!
Du har just fått rabatt på hela mitt sortiment.
/Kaj(Tech)
-
Hoppas man kan få första laddningen med Voodoo’sar snart. Är grymt sugen på att få testa dem.
/Kaj(Tech) <- fulaste kitesidan i svedala